handdator

Visa fullständig version : Allmänna frågor om tillskott från en nybörjare.


caze
2013-08-18, 16:44
Hejhej, en kort liten presentation..

Jag är 27 år, 185 lång, och väger mellan 70 och 75, är med andra ord rätt tunn, motionerar oftast inte alls, men på sommarhalvåret med cykel och promenader osv.

Har börjat fundera på styrketräning igen.
Igen, för att jag gjort det flera gånger innan, men alltid tröttnat pga uteblivna resultat av anledning av bristande kunskap om kost och näring.

Hatar att göra saker ineffektivt/i onödan, gäller även träning.
Så jag vet att jag behöver fylla ut med tillskott då jag inte äter överdrivet mycket om dagarna, oftast ser det ut enligt följande; ingen frukost, kanske en kopp kaffe på jobbet, köpt kycklingsallad eller liknande till lunch, tonfisk/ägg-macka på kvällen.

Säg att jag lägger till träning 2-3 gånger i veckan.
Jag vet att jag bör lägga till mer protein, bör jag ta det varje dag(frukost), även de jag inte tränar på? så jag alltid ligger på de där magiska 2g per kroppskilo?
betyder det att jag ska ta det 30min innan träning på träningsdagar istället för säg.. till frukost? eller bör jag köra både och?

Om jag äter gainer (snabba kolhydrater) efter träning, finns det risk att jag lägger på mig fett om jag inte tränar "tillräckligt"

Säg att jag håller mitt proteinintag uppe och får i mig mina kolhydrater efter träning, men ändå ligger på kaloriunderskott, tränar jag ineffektivt då, eller kommer jag tappa i fett medans jag bygger det som går i muskler?

Räcker Protein med kombination av kolhydrater för att inte "slösa" träning, eller ska jag kika på bcaa osv?

Bör jag ta det lugnt med löpning och liknande under muskelbyggande?

Tobbey
2013-08-18, 16:55
Ät mer proteinrik mat överlag, jämt. Inge svårt. Behöver inte följa några exakta siffror. Ät när du vill. Har du liten aptit och svårt att få i dig riktig mat kan gainers funka för att få i sig några extra kalorier eftersom det är lätt att få i sig, annars rekommenderar jag alltid fast-föda före pulver.

Du kan bli större och starkare på kaloriunderskott också, men det är oftast mycket svårare eftersom med mer energi finns det helt enkelt mer energi som kan användas till att återhämta och förstärka muskler och nervsystem.

Du kommer inte tjäna någonting på att köpa dyra kosttillskott som BCAA osv. Ät helt enkelt mer proteinrik mat och det kommer gå desto bättre eftersom du finner livsviktiga vitaminer och mineraler i mat. Nu kanske du skrattar åt mig om "vitaminer och mineraler" som nån jäkla fitness-brud skulle säga i en tidning men det är viktigt att få i sig också, inte minst för främjad muskelutveckling och allmänt vålmående som att vara frisk och slippa ligga i sängen i flera dagar och bli av med viktig träningstid.

Löper du fler timmar i veckan än du styrketränar och målet är att bli stor och stark är du fel ute, särskilt på ett kaloriunderskott.

Skit i att äta allt sådär "precis" 30min innan osv. Det spelar ändå ingen större roll, vill du optimera din träning så lägg all fokus på att träna arslet av dig varje dag. Man blir bra på det man gör ofta, vilodagar är skapat av lata människor och är bara en genväg för andra lata människor att fortsätta vara lata. Går man in med rätt inställning till träningen har kosten mindre betydelse.

frekar3
2013-08-18, 17:04
Med tanke på beskrivningen av en normal kostdag för din del så ska du snarare fokusera till 100% att lägga om kosten till något vettigare IMO.

Om du hatar/inte klarar av att äta frukost så skulle jag äta enligt Periodisk Fasta/Lean Gains.

Dvs. Att du äter all mat mellan cirka kl. 12.00-20.00

Exempelvis:
12.00 Lunch
16.00 Ev. Träningsnutrition/BCAA
17.00 Gainer (Jag inbillar mig att det kommer att vara svårt för dig att komma upp i en tillräcklig energimängd initialt innan du vant dig)
17.30-18.00 REJÄL Middag
20.00 Kvarg/Kasein/Resten av Middagen)

Om du vill lindra "opti-nojjan" så kan du inta 10g BCAA varannan/var 3e timme innan ätarfönstret (Läs klockan 12.00)

Ex.
06.00 10g BCAA
08.00 10g BCAA
10.00 10g BCAA
12.00 Lunch
16.00 Ev. Träningsnutrition/BCAA
17.00 Gainer (Jag inbillar mig att det kommer att vara svårt för dig att komma upp i en tillräcklig energimängd initialt innan du vant dig)
17.30-18.00 REJÄL Middag
20.00 Kvarg/Kasein/Resten av Middagen)

jontexer
2013-08-18, 17:51
så lite som det verkar som du äter om dagarna så skulle jag säga att träningen kommer bli ganska ineffektiv. köp gainer som enda kosttillskott, allt annat är onödigt imo. dra gainer direkt efter träning. byt ut din kycklingsallad mot en rejälare lunch då sallad brukar vara rätt kalorisnålt(det är kalorierna du vill åt då kroppen behöver energi för att bygga). och käka en lite rejälare kvällsmåltid! Om du justerar måltiderna och får lite mer energi så skulle jag säga att du kommer få resultat om du inte gör helt galet på gymmet :)
antar att du inte är någon frukostmänniska då du inte äter det. dra en proteinshake på morgonen om du känner att du behöver lite mer protein.

Pepz
2013-08-18, 17:58
Hatar att göra saker ineffektivt/i onödan,


lär dig att äta ordentligt då, inte söka genvägar med kosttillskott-


oavsett mål med träningen så är din kost tragisk.

caze
2013-08-18, 20:01
haha, känner till att min kost är "tragisk" men det funkar just nu eftersom jag knappt rör på mig.

Men eftersom jag är helt ointresserad av mat och matlagning så har jag svårt att motivera ordentliga måltider..

Vet att det är naturligt steg 1 att äta rätt, och skita i pulver hit och dit, men eftersom att bestämma sig för träning inte ska va ett kortsiktigt beslut, utan något som fungerar som en livsstil så känner jag mig själv väl nog för att inse att ordentlig matlagning inte är en del utav det, iaf inte nu. Men det är iaf värt att försöka.

men självklart kan jag äta en ordentligare lunch (eftersom jag väljer vart jag köper den :P)

Att käka bcaa så ofta och med de jämna mellanrummen kommer inte funka med mitt jobb, då jag ofta är resande i bilen.

Kan väl tillägga att målet inte är att bli "stor" som ni ser det, jag skulle må bra av att väga kanske 80, men ha en låg fettprocent

Pepz
2013-08-18, 20:08
haha, känner till att min kost är "tragisk" men det funkar just nu eftersom jag knappt rör på mig.

Men eftersom jag är helt ointresserad av mat och matlagning så har jag svårt att motivera ordentliga måltider..

Vet att det är naturligt steg 1 att äta rätt, och skita i pulver hit och dit, men eftersom att bestämma sig för träning inte ska va ett kortsiktigt beslut, utan något som fungerar som en livsstil så känner jag mig själv väl nog för att inse att ordentlig matlagning inte är en del utav det, iaf inte nu. Men det är iaf värt att försöka.

.

om du bestämmer dig för att träna långsiktigt så bör du bestämma dig för att äta långsiktigt också.

annars är du bara tillbaka här om tre månader och klagar över uteblivna resultat..




Kan väl tillägga att målet inte är att bli "stor" som ni ser det, jag skulle må bra av att väga kanske 80, men ha en låg fettprocent

du ska upp tio kilo muskler med andra ord.
du måste äta!!!!

caze
2013-08-18, 21:56
80kg kanske är ett dåligt exempel, har alltid tänkt att om jag lyckas behålla min vikt och stärka kroppen överlagt så är jag nöjd.

så vad jag kan jag förvänta mig med ett tillräckligt proteinintag med i värsta fall kaloriunderskott, är det samma sak som att slita i onödan?

Pepz
2013-08-18, 22:13
.

så vad jag kan jag förvänta mig med ett tillräckligt proteinintag med i värsta fall kaloriunderskott, är det samma sak som att slita i onödan?

nejdå inte i onödan förutsatt att du tränar bra

jontexer
2013-08-18, 23:06
så vad jag kan jag förvänta mig med ett tillräckligt proteinintag med i värsta fall kaloriunderskott, är det samma sak som att slita i onödan?

ingen träning är i onödan. Men du kommer som sagt inte få resultat ens i närheten av vad du hade fått på kaloriöverskott. Köp hem frysmat som går att värma, dafgård(häst är bra kött :cool: ), findus, pizzor mm. ta med en gainer/gainomax som du kan ta på jobbet som mellanmål, drick mjölk till dina måltider. Finns hur många sätt som helst för dig att få i dig tillräckligt med näring.
Du kommer med största sannolikhet tycka att det är roligare att träna om du ser resultat och då är det större chans att du håller det :)

PureWhey
2013-08-19, 08:41
Sitter du i bil är det ju perfekt med lite matlådor och prottedrinkar...


Le iPhone