handdator

Visa fullständig version : Massageutbildning


Sparven från Minsk
2013-08-18, 14:31
Någon som har koll på alla de olika varianter som finns, vilka företag som är bättre än andra när de erbjuder utbildning?

Hittade:

Friskvårsmassage
Massage therapist
med mera!

Hittade Axelssons, men där skulle de ha 15000 kr för utbildning till friskvårdsmassage, kändes verkligen saftigt. Är det så dyrt att lära sig massera idag?

mattilainen
2013-08-18, 14:38
Måste man ha sådan utbildning för att få jobb? Massera mycket och titta på google/youtube ;) Sen starta "eget" i källaren.

Sparven från Minsk
2013-08-18, 14:41
Måste man ha sådan utbildning för att få jobb? Massera mycket och titta på google/youtube ;) Sen starta "eget" i källaren.

Haha bra plan ;)
Vet inte om man "måste" men är väl som PT i regel, att det är bra att ha det på papper, även om pappret inte säger så mycket om man är bra eller ej. Är ju som en form av licens eller kvalitetssäkran för de institut som vill anställa.

Man kan säkert lära sig massera via vänner eller liknande, men jag vill gärna ha det på pränt att jag kan massera, och då gärna via någon form av seriös utbildare.
Men 15000 kr för det?! Shit...

Vunnis
2013-08-18, 15:00
Det finns en certifiering som kvalitetsstämpel, mer finns inte idag. Så löser du den så är du lika fräck som alla utbildade... Om du nu ville använda dig av YT. Det finns säkert helgkurser och så också, då kanske framför allt med syftet att ha massagen till husbehov. Är du duktig på anatomin och så? Annars är ju det en bit man missar också.

Jag gick på axelsons och är medicinsk massageterapeut och började i den änden. Då är det en relativt stor del anatomi med, och ett litet uns fysiologi. Vilket jag tycker att man behöver som massör, men kan man det är det ju onödigt att läsa det igen - men å andra sidan får man ju hitta en utbildning där man lär sig massera ordentligt på då, där dom inte lär ut anatomin; och det tror jag inte finns. *jorgen*

Sparven från Minsk
2013-08-18, 15:27
Det finns en certifiering som kvalitetsstämpel, mer finns inte idag. Så löser du den så är du lika fräck som alla utbildade... Om du nu ville använda dig av YT. Det finns säkert helgkurser och så också, då kanske framför allt med syftet att ha massagen till husbehov. Är du duktig på anatomin och så? Annars är ju det en bit man missar också.

Jag gick på axelsons och är medicinsk massageterapeut och började i den änden. Då är det en relativt stor del anatomi med, och ett litet uns fysiologi. Vilket jag tycker att man behöver som massör, men kan man det är det ju onödigt att läsa det igen - men å andra sidan får man ju hitta en utbildning där man lär sig massera ordentligt på då, där dom inte lär ut anatomin; och det tror jag inte finns. *jorgen*

Läste biomedicin inriktning fysisk träning i halmstad och har jobbat en del som pt så anatomin sitter hyfsat.
Mjo men vill verkligen inte lägga 15 000 på en massagekurs...dyrt!

Sparven från Minsk
2013-08-18, 15:33
Hittade nu dessa: www.friskvardsgruppen.se

Friskvårdsgruppen som har utbildningar lite runt om i sverige.
Ger utbildning i svensk klassisk massage och man blir diplomerad massör med chans att bli certifierad sen.
Vettiga priser minst sagt! 3800 kr för privatperson, billigare om man är student.

Exdiaq
2013-08-18, 17:15
Hittade nu dessa: www.friskvardsgruppen.se

Friskvårdsgruppen som har utbildningar lite runt om i sverige.
Ger utbildning i svensk klassisk massage och man blir diplomerad massör med chans att bli certifierad sen.
Vettiga priser minst sagt! 3800 kr för privatperson, billigare om man är student.

Vet inte hur Friskvårdsgruppen är, men de är i alla fall inte med i Branschrådet Svensk Massage i alla fall, som är de som har hand om certifieringen. http://www.svenskmassage.se/utbildning.html

Jag gick själv hos Hälsoteket i Malmö och är mycket nöjd med dem. Har flera vänner som också gått där och varit väldigt nöjda. Kan du anatomin och fysiologin känns det dock lite saftigt att punga ut med nästan 20 000kr. Massagegreppen lär man sig rätt snabbt på pappret med anatomin i bakhuvudet, men lärarledd praktik är guld värd och nästan ett måste tycker jag.

När jag gick steg 1 var där 1-2 stycken som enbart kom på olika delar som de saknade, exempelvis anatomin. Osäker om där var någon sjukgymnast/naprapat som enbart kom dit på de praktiska bitarna och massage-teorin. Känns inte helt omöjligt att de fick ett rabatterat pris.