handdator

Visa fullständig version : Svag höftböjare eller svaga magmuskler?


Clajj
2013-08-18, 12:37
Problemet är att jag inte kan göra en enda situp. Crunches går bra, men det blir väldigt många av dom. Enda gången jag kommer upp i en situp är om fötterna tyngs ner av något.

Nu kör jag liggande/hängande benlyft och crunchmaskin som magträning, och har ökat vikter i crunchmaskinen. Men nu har den vikten blivit för lätt eftersom jag kan göra väldigt många crunches och eftersom jag vill träna magen precis som resten av kroppen, dvs. få rep och väldigt tungt, så försöker jag mig självklart på nästa viktkaka. Men då får jag inte ens upp den i startposition.

Vad är felet då? Känns inte som att det är magmusklerna som strejkar, utan ländryggen eller höftböjaren? För jag tror jag hade klarat flera crunches på just den vikten, om jag ens bara kunde komma i startposition...

Det är ungefär samma känsla som när jag försöker göra en situp på marken, det tar bara stopp och jag får känningar i ländryggen.

Övningar som hjulet är jag för svag för, och cable crunch får jag knappt kontakt (försökt mig på alla möjliga utföranden). Borde jag träna ländryggen eller höftböjarna specifikt? Eller är det onödigt att tänka "lyfta tungt med få rep" och istället fortsätta med min nuvarande vikt i crunchmaskinen och högreppa en tid så kanske jag kan ge mig på nästa viktkaka inom sin tid?

Andra tankar?

Sheogorath
2013-08-18, 12:48
Kan du inte helt enkelt göra en mindre höjning?

Clajj
2013-08-18, 13:52
Inte på den maskinen :/

Ame
2013-08-18, 14:36
Testa dessa övningar kanske? http://www.youtube.com/watch?v=lbWSwjVHTvM

svenbanan
2013-08-18, 14:39
Nu kanske jag missförstod något, men om du inte kan göra situps pga utan att kila fast fötterna så beror väl det på att dina ben inte är tunga nog att väga emot din överkropp. I alla fall om du liksom tippar bakåt.

Varför vill du inte kila fast fötterna då?

Clajj
2013-08-18, 15:22
Nu kanske jag missförstod något, men om du inte kan göra situps pga utan att kila fast fötterna så beror väl det på att dina ben inte är tunga nog att väga emot din överkropp. I alla fall om du liksom tippar bakåt.

Varför vill du inte kila fast fötterna då?

Trodde det var att "fuska"? Finns ju de som klarar av det utan och jag tänkte då att det vore ju det man borde eftersträva? Är det inte höftböjarna som jobbar om man fäster fötterna?

r1kkie
2013-08-18, 15:39
Trodde det var att "fuska"? Finns ju de som klarar av det utan och jag tänkte då att det vore ju det man borde eftersträva? Är det inte höftböjarna som jobbar om man fäster fötterna?

Det är alltid höftböjarna som jobbar i en situp.

Om du har utsträckta ben, går de då?

Alfers
2013-08-18, 15:42
Jag har korta ben och lång överkropp. Kommer precis upp i en situp om jag får svinga med armarna om jag inte har fast fötterna, annars tippar jag bakåt, förstår inte ens hur det skulle kunna gå till annars.

svenbanan
2013-08-18, 15:51
Trodde det var att "fuska"? Finns ju de som klarar av det utan och jag tänkte då att det vore ju det man borde eftersträva? Är det inte höftböjarna som jobbar om man fäster fötterna?



En crunch är ju första delen av en situp, och i den övningen är det ju meningen att höftböjarna inte ska jobba. I hela situp rörelsen jobbar magmusklerna i samklang med höftböjarna. Men jag ser inte att höftböjarna får jobbar mer eller mindre med förankrade fötter jämfört med om du har fötterna fria.

Det som kan vara värt att tänka på är dock att man inte ska släppa kontakten med korsryggen från marken i början av situprörelsen. Dvs man ska inte svanka upp med axlarna kvar i marken och sedan dra sig upp med enbart höftböjarna.

Gör först crunchrörelsen och fullfölj upp bara.

Masterpan
2013-08-18, 23:58
Trodde det var att "fuska"? Finns ju de som klarar av det utan och jag tänkte då att det vore ju det man borde eftersträva? Är det inte höftböjarna som jobbar om man fäster fötterna?

Varje kraft fordrar en motkraft. Du kanske maxar hela magasinet i bensparken, men håller du inte i dina händer i handtagen så kommer din vikt påverka hur mycket du klarar, oavsett om du böjer 75 eller 200