handdator

Visa fullständig version : Samma schema nar man deffar?

Kokowski
2013-08-17, 23:01
Har for mig att jag laste en artikel for langesen som Charles Poliquin skrivit om att man inte ska andra schema nar man deffar. Ar det alltsa battre att kora styrketraning 6 ggr/vecka (varje muskelgrupp 2 ggr/vecka) aven fast man deffar. Eller skulle det vara battre att trana varje muskelgrupp 1 gang/vecka. Om man tanker bade styrke och volymmassigt.

Kokowski
2013-08-21, 14:42
bumpzor

Doggeh
2013-08-21, 15:00
Kör på det som fungerar för dig, om det är 6 gånger i veckan så är det 6 gånger och inte 4. Varför skulle man ändra på något som fungerar och särskilt vid deff?

Supearman
2013-08-21, 17:43
Dock så skall du nog behöva byta antalet sets du gör till 2/3 av det du gör, t.ex om du kör 3 så gör enbart 2 per övning (Detta gör att du behåller din muskelmassa, styrka samt så tröttar du inte ut ditt CNS lika fort)

vicarious
2013-08-23, 11:01
Du behöver inte ändra något. Många brukar nog dra ned lite på volymen under deff eftersom man faktiskt tillför mindre energi än vad kroppen behöver och kanske lättare känner sig omotiverad eller trött/sliten/orkeslös.

Dock kan man fråga sig vad du tjänar på att träna kroppen 2ggr per vecka istället för 1. Min åsikt är att det kanske är lite onödigt att träna så mycket under deff. Eftersom du tillför mindre energi så är chanserna att du lyckas öka i muskelmassa inte särskilt stora. Målet är att bibehålla muskelmassan, och för det räcker det gott och väl med att träna igenom kroppens muskler 1 gång per vecka. Man klarar sig nog till och med på ännu färre pass/träningstillfällen.