handdator

Visa fullständig version : Seg i huvudet, vad göra?


viktoriaidalia
2013-08-17, 20:05
Jag har legat på strax över 1000 kcal/dag nu under en veckas tid samtidigt som jag har tränat, allt har känts väldigt bra men nu börjar jag känna mig seg i huvudet.

Detta är inte så konstigt och jag undrar vad som är bäst att göra just nu.
- Att ta en dag då jag äter vad mitt dagliga intag kräver?
- Fylla på med kolisar eftersom jag äter väldigt lite sådana (medvetet val då jag mår så mkt bättre av mindre kolhydrater)?
- Kommer min energi att öka om jag äter mer under en dag med lika lågt kolhydratintag eller är det då ingen vits?
- Andra förslag?

Tacksam för svar!

Wzup2u
2013-08-17, 20:12
jaah varför ens fråga ät mer, och med dom kalorierna sluta träna helt.....
mer förslag? sök hjälp...

King Grub
2013-08-17, 20:14
Vad är det där för svar?

Stjarnan
2013-08-17, 20:27
Jag har legat på strax över 1000 kcal/dag nu under en veckas tid samtidigt som jag har tränat, allt har känts väldigt bra men nu börjar jag känna mig seg i huvudet.

Detta är inte så konstigt och jag undrar vad som är bäst att göra just nu.
- Att ta en dag då jag äter vad mitt dagliga intag kräver?
- Fylla på med kolisar eftersom jag äter väldigt lite sådana (medvetet val då jag mår så mkt bättre av mindre kolhydrater)?
- Kommer min energi att öka om jag äter mer under en dag med lika lågt kolhydratintag eller är det då ingen vits?
- Andra förslag?

Tacksam för svar!

1000 kcal är väldigt lågt, oavsett aktivitetsnivå!

Dina frågor är lite av samma slag. Du kan med gott samvete ta en dag då du äter lite över ditt energibehov med tanke på att du legat så lågt!

Hur menar du med att du mår bättre utan kolhydrater? Blir du piggare? Får du orolig mage av kolhydrater? Presterar du sämre rent träningsmässigt?

viktoriaidalia
2013-08-17, 20:36
1000 kcal är väldigt lågt, oavsett aktivitetsnivå!

Dina frågor är lite av samma slag. Du kan med gott samvete ta en dag då du äter lite över ditt energibehov med tanke på att du legat så lågt!

Hur menar du med att du mår bättre utan kolhydrater? Blir du piggare? Får du orolig mage av kolhydrater? Presterar du sämre rent träningsmässigt?

Jag får orolig mage av kolhydrater och eftersom jag presterar lika träningsmässigt med eller utan dem så har jag valt att ligga lågt med dessa. Jag tror jag ska ta en dag då jag äter mer och fyller på med lite energi. Hur ska jag lägga upp det då isf? Vill inte vräka i mig snabba kolhydrater, utan tänker mig mer en dag då jag äter som jag brukar, bra och nyttig kost, fast mer.

Stjarnan
2013-08-17, 20:42
Jag får orolig mage av kolhydrater och eftersom jag presterar lika träningsmässigt med eller utan dem så har jag valt att ligga lågt med dessa. Jag tror jag ska ta en dag då jag äter mer och fyller på med lite energi. Hur ska jag lägga upp det då isf? Vill inte vräka i mig snabba kolhydrater, utan tänker mig mer en dag då jag äter som jag brukar, bra och nyttig kost, fast mer.

Okej, då förstår jag!

Är det alla slags kolhydrater?
Av egen erfarenhet så brukar min mage bli orolig av pasta/bröd (gluten) men potatis och ris funkar fin fint.

Vräka kommer du inte att göra eftersom du inte har ett så högt kaloribehov.
Förslagsvis är att du äter största delen av kolhydraterna efter ditt träningspass då du lagrar dem effektivast!

Snobbe
2013-08-17, 22:34
Vad väger du, längd, ålder? Du kanske inte ens behöver ligga sådär lågt för att effektivt gå ner i vikt på ett sunt sätt.

viktoriaidalia
2013-08-18, 07:41
Vad väger du, längd, ålder? Du kanske inte ens behöver ligga sådär lågt för att effektivt gå ner i vikt på ett sunt sätt.

64kg, 170cm, 19 år.

mattilainen
2013-08-18, 09:57
Min flickvän ligger på 58 kg och hon gick ner ca 0.3 kg/v om hon låg på 1500 kcal med enbart 3 gympass/v som träning. Du verkar stressa lite. För det första är din vikt mer eller mindre normal men jag ska inte tjata om det, utan det är ju ditt val. Men mitt tips är att lägga dig på högre kcal under någon/några veckor och se om det blir bättre. Jag har själv dietat och jag har också fått s.k. "diethjärna" och man blir irriterad, trött, slö i tankarna, I alla fall jag.

tjing
2013-08-18, 12:58
1000 kalorier per dag är inte ett hälsosamt kalorintag. Givetvis blir du seg i huvudet. Ät mer.

Eftersom du äter lågkolhydratskost är det förmodligen också bristen på glukos som spökar. Det tar ett antal dagar för ketonproduktionen att komma igång.