handdator

Visa fullständig version : Övningar/reps/tips för att öka tricepsstyrka i pressar


Måsse
2013-08-17, 13:15
Hej!

Är fruktansvärt svag i bänkpress, smalbänk, frenchpress etc. Och jag har nyligen kommit fram till att det är triceps som är min svaga länk. Jag är inte helt säker, men jag tror det är det långa tricepshuvudet jag har slarvat med. Det släpar i alla fall visuellt. Jag ser det väldigt bra i en BDB t.ex..

När jag ska köra t.ex. en smalbänk så känns det som att jag enbart pressar upp luft 2/3 av lyftet och när jag kommer till den sista tredjedelen tar det stopp. Samma med bänkpress, kör jag till fail eller nära på så får jag alltid kämpa som en galning innan utlåsningen. Liknande brukar hända i militärpress!

Tränar egentligen för att bli stor, men det känns ganska pinsamt att ännu inte ha pressat upp 100 kg i bänk, och jag tror att om jag ökar i presstyrkan kommer dessutom mina triceps förbättras markant.

Vad tror ni är bästa sättet för att få upp presstyrkan i triceps? Klossbänk och liknande är inte ett alternativ. Men ska jag satsa på lågreppade frenchpressar och smalbänk mycket kanske?

Tack på förhand!

PureWhey
2013-08-17, 13:28
Skullcrushers och dips
^.^


Le iPhone

Måsse
2013-08-17, 13:35
Skullcrushers och dips
^.^


Le iPhone

Dips kan jag inte köra sen en gammal skada i bröstet... :C. Men ska helt klart testa skullcrushers! =)

blaaargh
2013-08-17, 13:48
När jag har ökat i militärpress har min bänkpress ökat en del. Annars skullcrushers inbillar jag mig har hjälpt en massa med :D Även när jag skiter i att bänka och bara kör andra typer av pressar så flyger bänken upp.

Fredrik_S
2013-08-17, 13:53
Smalbänk smalbänk och åter smalbänk, variera greppbredd från att vara med fingrarna nära det blanka i mitten och hela vägen utåt. gäller dock att hitta rätt teknik och utförande, youtuba mycket kolla westside barbell tex

maattee10
2013-08-17, 14:01
jag har rätt bra styrka i triceps eftersom det är min starkaste muskel grupp:)

kör:
smalbänk - 5-7set x 4reps
dips - 3set x 8reps
liggande tricepsextension - 3set x 8reps

Petoria
2013-08-17, 14:03
Smalbänk, liggande tricepsextensions (även kallat skullcrushers) och militärpress

Många set, 3-5 reps.

dmoller
2013-08-17, 14:05
Floorpress tror jag hårt på

maattee10
2013-08-17, 14:06
+1 på petoria:)

Tobbey
2013-08-17, 14:11
Golvpress med smal fattning och en kort paus på golvet vid varje rep får mina triceps att brinna som inget annat, men jag är också svag i bänkpress, min absolut sämsta övning. Militärpressar 60kg strikt, push-pressar uppåt 80kg, men bara 80kg i bänkpressen. Tror inte det är axlarna som är min svaga länk utan antagligen bröstet eller triceps.

maattee10
2013-08-17, 14:31
Golvpress med smal fattning och en kort paus på golvet vid varje rep får mina triceps att brinna som inget annat, men jag är också svag i bänkpress, min absolut sämsta övning. Militärpressar 60kg strikt, push-pressar uppåt 80kg, men bara 80kg i bänkpressen. Tror inte det är axlarna som är min svaga länk utan antagligen bröstet eller triceps.

det kan vara bröst:/ vad tar du i hantelpress(bröst)? eller smalbänk?

Tobbey
2013-08-17, 14:37
det kan vara bröst:/ vad tar du i hantelpress(bröst)? eller smalbänk?


Hantelpress typ 30kg hantlar x5, smalbänk (precis vid det blanka) 80kg, men jag har bänkat med smalbänk-fattning jämt utan att ha tänkt på att det är just "smalbänk".

gymjander
2013-08-17, 14:45
Dissa skullcrushers och gör liggande tricepsextentions, alltså hela vägen ner bakom nacken skulle vara mitt tips, där har du en riktigt bra övning :)

Dips är det alltid en massa skade-tjafs om men personligen tycker jag att den övningen (kör två set viktade) hjälpt mig mycket med triceps

maattee10
2013-08-17, 14:56
Hantelpress typ 30kg hantlar x5, smalbänk (precis vid det blanka) 80kg, men jag har bänkat med smalbänk-fattning jämt utan att ha tänkt på att det är just "smalbänk".

hmm...min polare Tobbe som du vet, tvillingen med dig kör på 27,5kgx8 men ska höja till 30kg i hantelpressarna. han kör på 50kg i smalbänk:/ men han har gjort 70kg(KV) + 15kgx8 i dips, vad har du gjort där?

Tobbey
2013-08-17, 15:00
hmm...min polare Tobbe som du vet, tvillingen med dig kör på 27,5kgx8 men ska höja till 30kg i hantelpressarna. han kör på 50kg i smalbänk:/ men han har gjort 70kg(KV) + 15kgx8 i dips, vad har du gjort där?

4 djupa dips på kroppsvikten, vilket är väldigt svagt.

maattee10
2013-08-17, 15:04
då är det nog triceps:/

kör:
smalbänk - 5-7set x 4reps
dips - 3set x 8reps - när du klarar de hänger du på 5kg osv
liggande tricepsextension - 3set x 8reps

Måsse
2013-08-17, 15:09
När jag har ökat i militärpress har min bänkpress ökat en del. Annars skullcrushers inbillar jag mig har hjälpt en massa med :D Även när jag skiter i att bänka och bara kör andra typer av pressar så flyger bänken upp.
Tack! Militärpress ska börja nötas igen!
Smalbänk smalbänk och åter smalbänk, variera greppbredd från att vara med fingrarna nära det blanka i mitten och hela vägen utåt. gäller dock att hitta rätt teknik och utförande, youtuba mycket kolla westside barbell tex
Tack så mycket!
jag har rätt bra styrka i triceps eftersom det är min starkaste muskel grupp:)

kör:
smalbänk - 5-7set x 4reps
dips - 3set x 8reps
liggande tricepsextension - 3set x 8reps
Ska nöta smalbänk och tricepsextentions. Tack!
Smalbänk, liggande tricepsextensions (även kallat skullcrushers) och militärpress

Många set, 3-5 reps.
All right, tack!
Floorpress tror jag hårt på

Golvpress med smal fattning och en kort paus på golvet vid varje rep får mina triceps att brinna som inget annat, men jag är också svag i bänkpress, min absolut sämsta övning. Militärpressar 60kg strikt, push-pressar uppåt 80kg, men bara 80kg i bänkpressen. Tror inte det är axlarna som är min svaga länk utan antagligen bröstet eller triceps.
Golvpress verkar intressant och ska definitivt testas! Tack!
Dissa skullcrushers och gör liggande tricepsextentions, alltså hela vägen ner bakom nacken skulle vara mitt tips, där har du en riktigt bra övning :)

Dips är det alltid en massa skade-tjafs om men personligen tycker jag att den övningen (kör två set viktade) hjälpt mig mycket med triceps
Det ska jag göra, tack! Dips kan jag tyvärr inte göra efter en skada i bröstet som jag fick av just... dips.

maattee10
2013-08-17, 15:10
lycka till nu måsse med din triceps styrka.

Arnoldski
2013-08-17, 17:16
Kanskesparkar in öppna dörrar nu, men skull crushers och dips (som rekommenderades efter att trådskaparen bad om hjälp med triceps låga huvud) är två tricepsövningar som minst av alla kopplar in långa huvudet.
Vill du få med det så är det liggande tricepsextensioner som gäller.

I övrigt tror jag på golvpressar och att du helt enkelt kör enligt någon form av planerad progression på smalbänken och tricepsextensioner.

MaxHBG
2013-08-17, 17:28
säger smalbänk, tycker den ökar styrkan väldigt bra

Anders The Peak
2013-08-17, 17:35
Jag tror att periodvis kan det vara av stort värde att köra övningarna med hjälp av vikter kompletterat med gummiband för att få ett varierat motstånd då menar jag även isolationsövningar. Musklerna får ett förändrat motstånd som muskeln svarar bra på muskulärt och styrkemässigt.

delizh
2013-08-17, 19:26
Tate press, rolling tricep extension, JM press

MaxHBG
2013-08-17, 20:10
Kanskesparkar in öppna dörrar nu, men skull crushers och dips (som rekommenderades efter att trådskaparen bad om hjälp med triceps låga huvud) är två tricepsövningar som minst av alla kopplar in långa huvudet.
Vill du få med det så är det liggande tricepsextensioner som gäller.

I övrigt tror jag på golvpressar och att du helt enkelt kör enligt någon form av planerad progression på smalbänken och tricepsextensioner.

enda skillnaden mellan skullchrushers och liggande är väl andå att man ligger ned och på skullchrusher sitter upp?

maattee10
2013-08-17, 20:16
enda skillnaden mellan skullchrushers och liggande är väl andå att man ligger ned och på skullchrusher sitter upp?

trodde man låg på båda, fast skullchruster gick stången till pannan och på liggande tricepsextension gick stången runt huvudet, eller?

speedy83
2013-08-17, 20:30
trodde man låg på båda, fast skullchruster gick stången till pannan och på liggande tricepsextension gick stången runt huvudet, eller?

+1

Tobbey
2013-08-17, 20:35
Viktade negativa dips? Bra eller anus? Tänkte att det kanske kan hjälpa mig, klarar typ max x5 på kroppsvikten. Det och smalbänk för triceps.

NickeSthlm
2013-08-17, 20:39
trodde man låg på båda, fast skullchruster gick stången till pannan och på liggande tricepsextension gick stången runt huvudet, eller?

Stämmer, du ligger ned på båda. Med Skullcrushers för du stången mot pannan, därav det givna namnet.. Sittande Skullcrushers känns skitjobbigt ;)

maattee10
2013-08-18, 07:06
Viktade negativa dips? Bra eller anus? Tänkte att det kanske kan hjälpa mig, klarar typ max x5 på kroppsvikten. Det och smalbänk för triceps.

absolut, varför inte;) men tvinga dig göra ett 6:e reps. men lägg på ca 5kg och gör så många du klarar:)

jag själv kör negativa dips, men funkar inte så bra eftersm jag är långt ifrån att klara 1 riktig*cry*

VikG
2013-08-18, 08:11
Stämmer, du ligger ned på båda. Med Skullcrushers för du stången mot pannan, därav det givna namnet.. Sittande Skullcrushers känns skitjobbigt ;)

Är du stel i nacken eller?

Anders The Peak
2013-08-18, 08:20
Övningsbank för triceps:

LÄNK (http://www.bodybuilding.com/exercises/finder/lookup/filter/muscle/id/10/muscle/triceps)

Magnus Larsson
2013-08-18, 08:36
Lite svårt att veta om det verkligen bara är triceps som spökar vad gäller bänkstyrkan, men då du upplever muskeln som svag så skulle jag jobbat med floorpress med samma grepp som i bänken; smalbänk; liggande och stående frenchpress. Samt bänk två ggr i veckan åtminstone

NickeSthlm
2013-08-18, 08:44
Är du stel i nacken eller?

Vill du utveckla eller tänker du på sittande/stående French press?

arthax
2013-08-18, 09:06
Måsse,

Jag tar för givet att du har en bra teknik och att du faktiskt gett övningarna en ärlig chans?

Ibland behöver man inte snöa in på assistans, det kan de faco vara så att lyftet/lyften begränsas av en undermålig teknik.

Jag har fått "göra om, göra rätt" i flera övningar över tid.