handdator

Visa fullständig version : "För mycket kaffe kan förkorta livet"


Nutrid
2013-08-17, 03:26
http://www.svd.se/mat-och-vin/for-mycket-kaffe-kan-forkorta-livet_8430530.svd

Sådant här mina kaffedrickande vänner är inte vad vi vill läsa om vår dryck *facepalm*

Kan någon länka studien?

Vill gärna ha detaljerad info på vad fan detta beror på om det nu även gäller friska/aktiva individer.

martinmartin
2013-08-17, 04:27
http://www.mayoclinicproceedings.org/webfiles/images/journals/jmcp/jmcp_ft88_9_1.pdf

Wzup2u
2013-08-17, 05:23
yea tänk vad studier det görs på allt =)...
in i minsta detaljer,allt har för och nackdelar...
och mycket man läser ska man inte tro på och inte bry sig om annars kan man inte leva snart =P...
Godismonstrets blåa hallon där snackar vi!

ddavid
2013-08-17, 08:39
Att dom alltid ska rapportera vad en ny enskild studie visat, och inte vad nya meta-analyser i ämnet om dom nu försöker sprida kunskap. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23934579

Och om kaffe nu skulle öka risken för att dö så har den stressiga vardagen troligen påverkat resultatet. Dricker man typ 5 koppar kaffe om dagen skulle jag gissa att det även tenderar till att utesluta vissa måltider, eller ersätta dessa måltider med sämre livsmedelsval.

Johan_P
2013-08-17, 11:48
Och om kaffe nu skulle öka risken för att dö så har den stressiga vardagen troligen påverkat resultatet. Dricker man typ 5 koppar kaffe om dagen skulle jag gissa att det även tenderar till att utesluta vissa måltider, eller ersätta dessa måltider med sämre livsmedelsval.

Så tänker jag med. Antagligen är det en livsstilsfråga i slutändan. Har man en hektisk vardag eller jobbar mycket så är det nog inte ovanligt att man kommer upp i 28 koppar i veckan. Antagligen stressrelaterat och inte egentligen själva kaffet som behöver vara boven. Sen är det antagligen inte särskilt hälsosamt att konsumera kaffe med >4 koppar per dag i snitt, men det bygger väl mest på sunt förnuft.

tlk
2013-08-17, 12:07
Sen är det antagligen inte särskilt hälsosamt att konsumera kaffe med >4 koppar per dag i snitt, men det bygger väl mest på sunt förnuft.

Vad får dig att anta att det är ohälsosamt?

Jag har då inte sett någon studie som visar på verkansmekanismer på hur kaffe skulle vara dålligt. Trivs bra med mina >4 liter i snitt. 100g kaffepulver / dag är väl inga konstigheter. cofffee

ddavid
2013-08-17, 12:22
Vad får dig att anta att det är ohälsosamt?

Teoretiskt kanske stressvaret pga konstant koffeinintag påverkar hälsan negativt med förhöjt blodtryck, högre blodfetter osvosv. I vilket fall tror jag inte att man bör börja med att se över sin kaffekonsumtion om man vill leva länge. Finns garanterat viktigare variabler att ta hänsyn till om så är målet =)

ddavid
2013-08-17, 12:27
Trivs bra med mina >4 liter i snitt. 100g kaffepulver / dag är väl inga konstigheter. cofffee

Men blä ^^
I vilket fall anser jag det vara betydligt bättre med kontorsråttor som sörplar kaffe konstant istället för kollegorna som nallar ur godisskålen med jämna mellanrum ;)

tlk
2013-08-17, 13:03
Men blä ^^
I vilket fall anser jag det vara betydligt bättre med kontorsråttor som sörplar kaffe konstant istället för kollegorna som nallar ur godisskålen med jämna mellanrum ;)

Kontorsråttor är aldrig bra på något sätt. :cool:

Tjockiz
2013-08-17, 13:13
Från en sammanfattning av studien på en engelskspråkig sida:
Between 1979 and 1998, nearly 45,000 individuals aged between 20 and 87 years old participated and returned a medical history questionnaire assessing lifestyle habits (including coffee consumption) and personal and family medical history. The investigators examined a total of 43,727 participants (33,900 men and 9,827 women) in their final analysis.
During the 17-year median follow-up period there were 2,512 deaths, 32% of these caused by cardiovascular disease. Those who consumed higher amounts of coffee (both men and women) were more likely to smoke and had lower levels of cardiorespiratory fitness.

cofffee

Nutrid
2013-08-17, 13:39
Från en sammanfattning av studien på en engelskspråkig sida:


cofffee

Det var det där jag väntade på.

Hatar när sånt inte framgår i artiklarna

Johan_P
2013-08-19, 12:50
Vad får dig att anta att det är ohälsosamt?

Jag har då inte sett någon studie som visar på verkansmekanismer på hur kaffe skulle vara dålligt. Trivs bra med mina >4 liter i snitt. 100g kaffepulver / dag är väl inga konstigheter. cofffee

Allt jag läst om kaffeintag är mer eller mindre positiva hälsoeffekter. Motsägelsefullt nog är där är ändå något som får mig att tro att moderat kaffekonsumtion är vettigast. Det finns ju fler faktorer som t.ex munhygien att ta hänsyn till. Under arbetsdagar dricker jag själv mycket kaffe (3-5 koppar), men vet inte om det är bättre om man skulle trappa ner lite kanske.

Men blä ^^
I vilket fall anser jag det vara betydligt bättre med kontorsråttor som sörplar kaffe konstant istället för kollegorna som nallar ur godisskålen med jämna mellanrum ;)

Håller med :d

Från en sammanfattning av studien på en engelskspråkig sida:

Detta borde vara en livstilsfråga, helt enkelt. Folk använder rökning, kaffedrickande och dylikt för att hålla sig i shack (stressrelaterat). Så många av dem faktorerna hör ihop med varandra.

tlk
2013-08-19, 13:02
Allt jag läst om kaffeintag är mer eller mindre positiva hälsoeffekter. Motsägelsefullt nog är där är ändå något som får mig att tro att moderat kaffekonsumtion är vettigast. Det finns ju fler faktorer som t.ex munhygien att ta hänsyn till. Under arbetsdagar dricker jag själv mycket kaffe (3-5 koppar), men vet inte om det är bättre om man skulle trappa ner lite kanske.



Inte för att vara någon form av pain in the arse.. Men hur skulle intag av kaffe påverkar munhygienen? (vi förutsätter nu att det inte är någon förkastlig avart där man häller socker eller mjölk i sitt kaffe).


Nu eftersom jag blev orolig har jag slutat dricka kaffe i vilket fall som.

Filipb
2013-08-19, 13:13
Inte för att vara någon form av pain in the arse.. Men hur skulle intag av kaffe påverkar munhygienen? (vi förutsätter nu att det inte är någon förkastlig avart där man häller socker eller mjölk i sitt kaffe).


Nu eftersom jag blev orolig har jag slutat dricka kaffe i vilket fall som.

Kaffe och tobak är exempel på produkter som gör att tänderna blir missfärgade.
http://tandhygien.se/missfargade-tander/

Att tændernas hygien førmodligen inte påverkas så mycket av færgen på tænderna ær væl en annan femma, utan det handlar væl mest om fåfænga.

tlk
2013-08-19, 13:19
http://tandhygien.se/missfargade-tander/

Att tændernas hygien førmodligen inte påverkas så mycket av færgen på tænderna ær væl en annan femma, utan det handlar væl mest om fåfænga.

Jag är väl medveten om att kaffe kan ge missfärgningar på tänder, ja.


Om något så förefaller kaffe ha positivt effekt på munhygien (minskad prevevalens av oral cancer om du dricker mer än 4 koppar / dag) så jag blev lite förvånad och tänkte att det hade kommit nya rön. Och oral hälsa intresserar mig.

tjing
2013-08-19, 13:21
För mycket kaffe kan säkert ge en högre sympatisk aktivitet till hjärtat i längden, inte minst kombinerat med stress. Och många stressade personer dricker mycket kaffe. Vilket förmodligen gör de mer stressade osv.