handdator

Visa fullständig version : Tränade biceps - "skadade" nacken


d1anny2
2013-08-16, 21:30
Att det går? Satt på förtifemgradig bänk och körde den curlövningen när man skjuter fram överarmen en aning för att få full last i utgångsläget. Lyfte bägge armar samtidigt (sista gången jag gör det). Tyckte det strama en aning, försökte korrigera och fortsatte. När hantlarna för mig blev tunga och jag tog i för kung och fosterland, ja då gjorde det ont.

Nu på kvällen gör det ont att titta till höger och vinkla huvudet nedåt. Gör riktigt ont att vinkla huvudet åt höger. Att lyfta ett barn på tolv kilo smärtar också.

Vad kan ha hänt? Sträckning? Nerv i kläm ve och fasa? Tackar för tips och kommentarer.

d1anny2
2013-08-16, 21:49
Kan någon moderator flytta denna tråd till träningsskador och rehab?

mattilainen
2013-08-16, 22:46
troligtvis bara en vanlig nackspärr om jag får komma med en ren gissning. Går det inte över på ett par dagar så uppsök vc.

Woody R
2013-08-16, 22:47
troligtvis bara en vanlig nackspärr om jag får komma med en ren gissning. Går det inte över på ett par dagar så uppsök vc.

+1, brukar få det ibland vid tunga axelövningar eller liknande.

hahavaffan
2013-08-17, 09:05
Har hänt mig också. Värmer upp fem minuter längre än nödvändigt nu för tiden, för annars kan jag räkna med en nackspärr vid vissa övningar, typ tunga hantelcurls eller pressar över huvudet av något slag. Smärtstillande, linement och vila brukar hjälpa för att bli av med skiten så snabbt som möjligt. En rejäl fylla funkar faktiskt också.

jockke
2013-08-17, 09:18
Har hänt mig också. Värmer upp fem minuter längre än nödvändigt nu för tiden, för annars kan jag räkna med en nackspärr vid vissa övningar, typ tunga hantelcurls eller pressar över huvudet av något slag. Smärtstillande, linement och vila brukar hjälpa för att bli av med skiten så snabbt som möjligt. En rejäl fylla funkar faktiskt också.

Man kan även få nackspärr efter en rejäl fylla. Nu har ju inte det hänt mig..... :em:

hahavaffan
2013-08-17, 09:24
Man kan även få nackspärr efter en rejäl fylla. Nu har ju inte det hänt mig..... :em:Haha sant. Men det är väl iofs sömnen som ger nackspärren då, och inte fyllan i sig *jorgen*

d1anny2
2013-08-17, 09:45
Tackar för inspel. I takt med att gympassen komprimerats (pappaledig) så har just uppvärmingen fallit offer.

Nacken är något bättre idag. Tänkt mig ut på rejäl promenad eller löprunda. Brukar göra gott.

Fylla skjuts upp på obestämd framtid. Hemma dricks endast folköl och svagare saker.

stargate
2013-08-17, 13:04
Genom åren har jag vid några få tillfällen spräckt blodkärl i nacken vid just bicepsträning. Oftast händer det när man tittar ner lite i marken och kör med relativt tunga vikter.

Det påminner lite om nackspärr men oftast knäpper det till när det händer sen kommer en varm känsla. Dagen efter är det stelt + huvudvärk :)

jockke
2013-08-17, 19:20
Haha sant. Men det är väl iofs sömnen som ger nackspärren då, och inte fyllan i sig *jorgen*

Det beror lite på vad man är ute på för äventyr med "lite" alkohol i sig...

Scratch89
2013-08-20, 06:23
Det är nog ingen fara om det har blivit bättre sen det hände. Om det fortfarande sitter i, skulle jag sitta och vrida lite i nacken (aktivt, inte passivt). Titta så långt du kan åt båda hållen, titta så långt ner du kan, så långt upp du kan, och lägg huvudet åt sidan.