handdator

Visa fullständig version : Problem att träna seriöst på skit gym


Permaximum
2013-08-16, 19:31
Kanske är en tråd som passar bättre i allmänt men diskussionerna där verkar ha en tendens att få många oseriösa kommentarer så jag avstår helst från att posta där.

Där jag bor så finns det inte så många gym att välja på, i stort sett får man välja mellan ett skit gym eller ett ännu skitigare gym.
Där finns tex endast en ställning som går att använda till böj och bänk. Har provat på en runda sheiko nu och fick rätt så bra resultat. Problemet är ju då att kör man sheiko så ockuperar man ju bänkställning en i över en timme i stöten och det är inte så populärt när det bara finns en.
Sen så är ju alla som tränar där ganska tvärsäkra på att det enda rätta sättet att träna på är en fem-split osv så man blir ju fan nästan retad när man kör knäböj mer än en gång i veckan. Börjar bli trött på att gång på gång behöva försvara min träning.

Så hur ska jag träna för att få lika bra resultat som med Sheiko, fast utan att behöva ockupera bänkställningen i 1timme+?
Och hur hanterar man folk som inte fattar att utanför deras bubbla så finns det tävlande styrkelyftare som kör böj upp till sju dagar i veckan?

stromming
2013-08-16, 19:39
Du låter dem tro vad de vill, och så tränar du som du vill. Och så hittar du ett annat gym ifall du inte får bänka i fred. Var bor du?

Permaximum
2013-08-16, 19:48
Du låter dem tro vad de vill, och så tränar du som du vill. Och så hittar du ett annat gym ifall du inte får bänka i fred. Var bor du?

Brukar försöka skita i det men börjar bli så leds.
Vill helst inte säga men kan väl säga som så att det inte är möjligt att byta till ett bättre gym utan att behöva åka 40 min enkel väg för att träna.

arthax
2013-08-16, 19:49
Jag tränar i dagsläget också på ett litet gym med ett böjrack och en bänkställning. Idag körde jag (nästan) hela mitt pass i böjracket. Om någon vill köra emellan är det bara att fråga.

Sniggel
2013-08-16, 19:55
En taktik nær det gæller folk som hela tiden ska lægga sig i ens træning så fort man inte føljer stimmet ær att alltid ha hørlurar och aldrig søka øgonkontakt eller førsøka læra kænna någon på gymmet. :p

Loke
2013-08-16, 20:09
Får man fråga var du bor? Låter ju riktigt pissigt med ett gym med bara en skivstångsställning.

Alfers
2013-08-16, 22:09
Har också bara en bänk och en kombinerad böjställning och marklyftspodium.
Jag kör så länge jag ska, enda sättet att få dom att köpa in mer grejer är ju om folk börjar säga till att det behövs mer, annars blir det ju aldrig någon ändring.

Badaboom
2013-08-17, 07:26
Men herregud, vem fan bryr sig om vad andra människor tycker och tänker?

Permaximum
2013-08-17, 07:53
Märker nu att jag särskrev "skitgym igår".

Vill som sagt helst inte säga var jag bor.
Gillar din inställning badaboom och jag brukar själv inte bry mig vad andra tycker när det gäller andra saker i livet. Men när det gäller träningen är det jobbigare just för att jag VET att jag vet mer än alla som gnäller på min träning. Här en dag var det en som sa "alltså du börjar få en schysst fysik, skulle vara kul att se hur det skulle bli om du tränade som man ska". "Som man ska" är i det här sammanhanget att träna 20set biceps och helst skippa benen överhuvudtaget.

Har du något tips för att få "don't give a fuck attityden även när det gäller styrketräning.?

filmjölk
2013-08-17, 08:17
Finns det få stänger på ett gym är det riktigt uselt att ockupera dessa i en timme för något styrkelyftsprogram när det är fullt av folk på gymmet. Du får helt enkelt anpassa dig och lära dig att komplettera med hantlar, maskiner och lägga ner sheiko etc.

Hobbes
2013-08-17, 08:17
Märker nu att jag särskrev "skitgym igår".

Vill som sagt helst inte säga var jag bor.
Gillar din inställning badaboom och jag brukar själv inte bry mig vad andra tycker när det gäller andra saker i livet. Men när det gäller träningen är det jobbigare just för att jag VET att jag vet mer än alla som gnäller på min träning. Här en dag var det en som sa "alltså du börjar få en schysst fysik, skulle vara kul att se hur det skulle bli om du tränade som man ska". "Som man ska" är i det här sammanhanget att träna 20set biceps och helst skippa benen överhuvudtaget.

Har du något tips för att få "don't give a fuck attityden även när det gäller styrketräning.?

Inte lyssna på dem!

Försök tänka på följande: Du går nedför en gata. En hund börjar skälla på dig, bjäp, bjäp, bjäp osv. - Tar du detta personligt? Troligen inte utan du tänker hunden har uppenbarligen problem som skäller på dig och du går vidare - detta kommer inte att förstöra din dag!

Tänk så om de "som vet allt på gymmet" de är som en hund som skäller på dig - Det är deras egna problem de jobbar med, inte dina, du har dina set och träning att tänka på.

Thornblom
2013-08-17, 08:34
Finns det få stänger på ett gym är det riktigt uselt att ockupera dessa i en timme för något styrkelyftsprogram när det är fullt av folk på gymmet. Du får helt enkelt anpassa dig och lära dig att komplettera med hantlar, maskiner och lägga ner sheiko etc.

Det är snarare gymmets ansvar att se till att deras utrustning motsvarar antalet besökare.

spoon
2013-08-17, 08:39
Jag tycker det är trevligt att vara "killen som kör knäböj hela tiden" så länge man är trevlig och låter folk träna emellan så brukar det gå fint. Är man också tydlig med varför man tränar på ett visst sätt så brukar folk köpa det. Är det ett litet gym så tar det inte lång tid innan man känner alla där.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Thornblom
2013-08-17, 08:42
När du kör t.ex sheiko, kan du inte träna någon udda tid? Det brukar jag göra när jag vet att jag ska ockupera något populärt, även om jag kör på en stort gym.

rooz
2013-08-17, 08:46
Kan man inte dela på stänger? Är detta omöjligt?


tar inte mycket tid att lasta om lite samt ändra rackhöjder.

sunetdanne
2013-08-17, 15:33
Kanske är en tråd som passar bättre i allmänt men diskussionerna där verkar ha en tendens att få många oseriösa kommentarer så jag avstår helst från att posta där.

Där jag bor så finns det inte så många gym att välja på, i stort sett får man välja mellan ett skit gym eller ett ännu skitigare gym.
Där finns tex endast en ställning som går att använda till böj och bänk. Har provat på en runda sheiko nu och fick rätt så bra resultat. Problemet är ju då att kör man sheiko så ockuperar man ju bänkställning en i över en timme i stöten och det är inte så populärt när det bara finns en.
Sen så är ju alla som tränar där ganska tvärsäkra på att det enda rätta sättet att träna på är en fem-split osv så man blir ju fan nästan retad när man kör knäböj mer än en gång i veckan. Börjar bli trött på att gång på gång behöva försvara min träning.

Så hur ska jag träna för att få lika bra resultat som med Sheiko, fast utan att behöva ockupera bänkställningen i 1timme+?
Och hur hanterar man folk som inte fattar att utanför deras bubbla så finns det tävlande styrkelyftare som kör böj upp till sju dagar i veckan?




1) prata med ägare om möjlighet till ytterligare rack

2) kolla om det finns ngn atlet/lyftarklubb nära dig(inte alla klubbar har hemsidor)

http://iof3.idrottonline.se/SvenskaTyngdlyftningsforbundet/Lankar/


http://iof3.idrottonline.se/SvenskaStyrkelyftforbundet/ForeningDistrikt/



3) om pengar o plats, köp ett Powerrack, en bänk, vikter o stång o träna hemma.

4) om möjligt byt dina träningstider till morgon/förmiddag

/Daniel

Badaboom
2013-08-17, 17:53
Har du något tips för att få "don't give a fuck attityden även när det gäller styrketräning.?

Hörlurar med stenhård musik som du aldrig tar av dig. När någon börjar babbla så behåller du hörlurarna på så du slipper höra fanskapet, ger honom/henne den mest idiotförklarande blicken du bara kan och sen vänder du ryggen åt och kör ett till set knäböj.

Loke
2013-08-17, 17:58
Hörlurar med stenhård musik som du aldrig tar av dig. När någon börjar babbla så behåller du hörlurarna på så du slipper höra fanskapet, ger honom/henne den mest idiotförklarande blicken du bara kan och sen vänder du ryggen åt och kör ett till set knäböj.

Helt fel väg att gå.

z_bumbi
2013-08-17, 18:07
Kan man inte dela på stänger? Är detta omöjligt?


tar inte mycket tid att lasta om lite samt ändra rackhöjder.

Typ så.

tearz
2013-08-17, 19:29
Skit i dem andra och gör din grej.

Du är där för att lyfta och inte för att skaffa kompisar,right ?

Permaximum
2013-08-18, 08:09
Ja alltså gymmet är verkligen riktigt riktigt kasst. Stångställningen är ihop svetsad av någon och man får vara livrädd att racka efter knäböj för att den åker bakåt då man rackar.

Bor på ett så pass litet ställe så alla som gnäller är folk jag känner.

Ska försöka förklara åt dem varför jag tränar som jag gör på ett sätt så att dom fattar. Men har försökt tidigare utan att lyckas så har inga förhoppningar att lyckas nu.

Sen får jag även ta mig en funderare om jag kanske bör lägga om schemat så jag inte tar upp stången så pass länge, lite trist då man äntligen fick resultat bara.

Kommunen äger gymmet och de har absolut inga planer att fixa in några mer grejer. Har försökt i flera år.

BobaFett
2013-08-18, 10:25
De som klagar på hur du tränar bör du skita i. Be dem göra sin grej så kör du din.

Angående ditt gym så förstår jag att folk blir upprörda om du ockuperar gymmet i en timme.

Det är ett skitgym och det låter som att du får försöka anpassa dig eftersom det finns andra som vill träna och det håller inte att ockupera gymmet så att andra inte kan träna.

Bästa sättet är att försöka hitta tider då ingen är där, då slipper du göra om träningen. Annars får du hitta på ett sätt att dela med de andra.

Badaboom
2013-08-18, 10:37
Helt fel väg att gå.

Förklara gärna varför. Att ignorera okunniga idioter som kritiserar ens träning är imo mycket bättre och enklare än att slösa tid på att argumentera med puckon.

Loke
2013-08-18, 10:44
Förklara gärna varför. Att ignorera okunniga idioter som kritiserar ens träning är imo mycket bättre och enklare än att slösa tid på att argumentera med puckon.

Därför att det är rätt enkelt som gymansvarig att slänga ut puckon som det inte går att prata med.

stromming
2013-08-18, 11:21
Därför att det är rätt enkelt som gymansvarig att slänga ut puckon som det inte går att prata med.

Och på ett mer mys-psykologiskt plan är det dumt att gå runt och agera arg för att slippa prata med folk. Bättre för välmåendet vore att vara trevlig och inte ta åt sig när de andra kommenterar din träning. Om du faktiskt är säker på att du tränar rätt finns det väl ingen anledning att bli ledsen när folk säger att du har fel?

Badaboom
2013-08-18, 12:51
Därför att det är rätt enkelt som gymansvarig att slänga ut puckon som det inte går att prata med.

Men nu är inte TS gymansvarig och tvivlar på att den ansvarige kommer börja kicka ut folk för att TS inte kommer överens med dom.

rooz
2013-08-18, 12:54
Men nu är inte TS gymansvarig och tvivlar på att den ansvarige kommer börja kicka ut folk för att TS inte kommer överens med dom.

Man kan helt enkelt kicka ut TS;)

Badaboom
2013-08-18, 13:04
Man kan helt enkelt kicka ut TS;)

:d