handdator

Visa fullständig version : Men's physique och "board shorts", bedöms ben?


Nisseg
2013-08-16, 17:56
Ser bilder från grenen "Men's physique" just nu, och jag är verkligen inte insatt, men deltagarna har långa surfshorts aka. "board shorts" och låren syns inte. Är detta något som inte bedöms? Ser ju allt annat än bra ut i tävlingssammanhang...

Ultimata beach-och discogymmargrenen dock.

PureWhey
2013-08-16, 19:04
Hur ska de bedömmas utan att man ser de? :-)

Nisseg
2013-08-16, 19:11
Ja, det är väl självklart... tänkte att man kanske kör en runda där benen syns, vad vet jag. Vad tycker ni andra om denna gren? "Never skip leg day" har ju blivit som en religion idag vad gäller styrketräning, och i och med detta kan man ju verkligen, även i tävlingssammanhang, skippa ben och ändå vinna priser.

Kanske bara är jag...

Stor Hård Ådrig
2013-08-16, 19:13
Såg också det och tycker det är patetiskt att dölja benen sådär...

Alltidxx
2013-08-16, 20:01
Det är så med skönhetstävlingar.

AntonHakan
2013-08-16, 20:08
Steve Cook (stavning...) körde andra shorts som slutade högre upp och satt tajtare nån tävling istället så hans lår syntes ganska bra. Han vann den tävlingen också

PureWhey
2013-08-16, 20:20
Många av dem har bra lår, förstår inte varför dem kör med dessa shorts...

ddavid
2013-08-16, 20:28
Tror ytterst få med den fysiken som dom faktiskt besitter har struntat i benträningen. Vid den där nivån tränar man inte längre bara för att vara snygg på stranden utan för att få en fulländad fysik, och där ingår även benträning. Har otroligt svårt att tro att personerna i fråga bestämde sig för länge sedan att "Nä, nu minsann ska jag tävla i men's psysique då det kommer till Sverige om tio år så nu skippar jag benträningen och kör massa vader istället".

Robert Berg tycker jag går igenom detta bra på sin blogg. Precis som han säger så ser man garanterat om badshortsen hålls uppe av ett par stickor eller rejäla stammar.

Skallfraktur
2013-08-17, 07:46
Nu var det väl ingen som attackerade deltagarnas ben utan bara idén att man i en kroppstävling döljer benen, som är extremt stor del av sin fysik.

Jorgen
2013-08-17, 08:06
Ser bilder från grenen "Men's physique" just nu, och jag är verkligen inte insatt, men deltagarna har långa surfshorts aka. "board shorts" och låren syns inte. Är detta något som inte bedöms? Ser ju allt annat än bra ut i tävlingssammanhang...

Ultimata beach-och discogymmargrenen dock.

Här har du en infografik på Mens Physique: http://www.ifbb.com/pdf/international-men-s-physique_EN.pdf
Reglerna: http://www.skkf.org/documents/8/3/Articles/19/1/men_s_athletic_physique_rules_150712.pdf
Och nej, eftersom låren inte syns, så bedöms dom inte.

Varför man skall ha sådana shorts vet jag inte, den frågan får du ställa till IFBB.

ddavid
2013-08-17, 08:26
Som jag förstått det är tanken med grenen att visa upp en fysik som anses vara snygg bland folket (kvinnorna), och ett par rippade ben ingår nog rätt sällan där. Därför döljs dom. Men jag kan vara helt ute och cykla =)
Det är ju strandlooken dom är ute efter, men så länge man har någon form av heder tror jag inte man ställer upp i det om man inte tränar ben också.

Jorgen
2013-08-17, 08:48
Som jag förstått det är tanken med grenen att visa upp en fysik som anses vara snygg bland folket (kvinnorna), och ett par rippade ben ingår nog rätt sällan där. Därför döljs dom. Men jag kan vara helt ute och cykla =)
Det är ju strandlooken dom är ute efter, men så länge man har någon form av heder tror jag inte man ställer upp i det om man inte tränar ben också.

Dom jag har sett som tävlar internationellt i denna grenen har riktigt bra fysiker, det inkluderar bra ben också.

Fredrik_S
2013-08-17, 13:50
Hur kan man inte förstå mens physique?
Det är den enda grenen som ens kommer i närheten av att förstås av oinsatta. Att någon står och spänner musklerna i små kallingar är för den stora massan helt och hållet extremt, och då menar jag EXTREMT konstigt....
Sen att det för en domare antagligen är mycket lättare att bedöma vem som har mest muskler och minst fett(aka bodybuilding) än vem som har mest "lagom" med muskler och fett och "snyggast" beachkropp är en annan fråga...

Slartibartfast
2013-08-17, 14:24
Detta med långa boardshorts är väldigt amerikanskt också. På samma sätt som baggy jeans och american-fit-skjortor.

För dom är korta shorts automatiskt ghey.

Men dom har ju inga direkta ramar för tävlingen heller. Man får minuspoäng för "extreme muscularity", och detta är ju helt subjektivt, om det inte finns viktklasser.

Jorgen
2013-08-17, 14:53
Men dom har ju inga direkta ramar för tävlingen heller. Man får minuspoäng för "extreme muscularity", och detta är ju helt subjektivt, om det inte finns viktklasser.

Om man platsar i en annan klass, tex bodybuilding, är man för stor. Men visst är det en subjektiv och lite "luddig" regel.
Dock har det, vid dom (förvisso få) MP tävlingar jag sett varit bra bedömt.

Alltidxx
2013-08-17, 21:57
Dom jag har sett som tävlar internationellt i denna grenen har riktigt bra fysiker, det inkluderar bra ben också.

Varför ställer de inte upp i någon riktig tävling/sport istället då undrar man?

rooz
2013-08-17, 22:00
Varför ställer de inte upp i någon riktig tävling/sport istället då undrar man?

Byggning, riktigt sport:laugh:

gohardorgohome
2013-08-17, 22:05
Varför ställer de inte upp i någon riktig tävling/sport istället då undrar man?

Vad är det för sport/tävling som är så pass lik MP som dem då skulle ställa upp i? Jag är heltorsk på proffsbyggning själv men ser inte varför folk hela tiden ska hacka ner på folk som tävlar i dessa grenar.

Alltidxx
2013-08-17, 22:16
Vad är det för sport/tävling som är så pass lik MP som dem då skulle ställa upp i? Jag är heltorsk på proffsbyggning själv men ser inte varför folk hela tiden ska hacka ner på folk som tävlar i dessa grenar.
Även om det är fritt för folk att anse att det är gay att olja in sig och flexa så är ändå kroppsbyggning en bedömningssport lika god som gymnastik. Att ställa sig i badshorts med en medelutvecklad muskelmassa är Fröken Sverige för män. Det är omanligt och saknar ärbarhet eftersom man per definition inte ens ska vara välutvecklad muskulärt jämfört med kroppsbyggare.

Jorgen
2013-08-17, 22:21
Varför ställer de inte upp i någon riktig tävling/sport istället då undrar man?
Riktig sport som fotboll eller längdhopp?
Även om det är fritt för folk att anse att det är gay att olja in sig och flexa så är ändå kroppsbyggning en bedömningssport lika god som gymnastik. Att ställa sig i badshorts med en medelutvecklad muskelmassa är Fröken Sverige för män. Det är omanligt och saknar ärbarhet eftersom man per definition inte ens ska vara välutvecklad muskulärt jämfört med kroppsbyggare.

Läs: http://www.skkf.org/?articleId=196&lang=SE

Och kommentaren om omanlighet och ärbarhet är bara, tramsig.

Alltidxx
2013-08-17, 22:41
Riktig sport som fotboll eller längdhopp?
Ja, dessa räknas som riktiga sporter tycker jag.


Läs: http://www.skkf.org/?articleId=196&lang=SE

Det tar inte 10år för att kunna tävla i lättviktsklass i BB. Svepskäl.

Och kommentaren om omanlighet och ärbarhet är bara, tramsig.
Folk tycker olika och jag misstänkte att ingen här skulle hålla med mig. Jag tycker inte skönhetstävlingar är manligt.

"Competitors will walk to the center of the stage alone and perform front and back turns with optional pose of hand on hip or hand in pocket, finishing facing the judges as directed then proceed to the side of the stage."

Where do I sign up? *facepalm*

Jorgen
2013-08-17, 22:45
Ja, dessa räknas som riktiga sporter tycker jag.
Agree. Men varför skulle någon som tävlar i MP vara bra på längdhopp menar du?

Det tar inte 10år för att kunna tävla i lättviktsklass i BB. Svepskäl.
Hur lång tid tar det då? Om man är 185 tex (då går alltså -70, -80 och -90 bort)?

Folk tycker olika och jag misstänkte att ingen här skulle hålla med mig. Jag tycker inte skönhetstävlingar är manligt.
Helt ok att tycka det. Men då känns det lite konstigt att du väljer att läsa och kommentera i tråden.

"Competitors will walk to the center of the stage alone and perform front and back turns with optional pose of hand on hip or hand in pocket, finishing facing the judges as directed then proceed to the side of the stage."

Where do I sign up? *facepalm*

Du behöver nog inte oroa dig för det. Förmodligen har du inte fysiken som krävs. :)

Alltidxx
2013-08-17, 23:06
Agree. Men varför skulle någon som tävlar i MP vara bra på längdhopp menar du?Det menar jag inte.


Hur lång tid tar det då? Om man är 185 tex (då går alltså -70, -80 och -90 bort)?Varför går dom klasserna bort om man nu är så ivrig att tävla att man måste kasta sig på men's physique istället?


Helt ok att tycka det. Men då känns det lite konstigt att du väljer att läsa och kommentera i tråden.Men Jörgen... "de som är emot ska inte skriva i tråden"?


Du behöver nog inte oroa dig för det. Förmodligen har du inte fysiken som krävs. :)
Och hur har det med saken att göra? Du är ju en bättre skribent än så här Jörgen, det vet jag. Men för din information så är jag sannolikt för stor för de vi talar om. Jag har magrutor på 95kg och är 182 lång. Inte tävlingshård, men inte jättelångt ifrån. Nej, jag tänker inte posta bilder på mig för att bevisa detta. Hade jag tyckt att det känts hett att posta bilder på mig själv så hade jag smällt upp en bild på mig som avatar. Jag är inte från generation facebook. Om du tror jag hittar på så får det väl vara så, det gör mig inget.

filmjölk
2013-08-17, 23:25
att ställa sig i badshorts med en medelutvecklad muskelmassa är fröken sverige för män. .

+1. Klockrent beskrivet.

Jorgen
2013-08-18, 06:38
Varför går dom klasserna bort om man nu är så ivrig att tävla att man måste kasta sig på men's physique istället?

För att på 185 och 70, 80 kg tävlingshård är man för liten för bodybuilding. Då är det kanske bättre att börja tävla i en klass där man inte behöver så mycket muskelmassa som krävs i byggning.



Och hur har det med saken att göra? Du är ju en bättre skribent än så här Jörgen, det vet jag. Men för din information så är jag sannolikt för stor för de vi talar om. Jag har magrutor på 95kg och är 182 lång. Inte tävlingshård, men inte jättelångt ifrån. Nej, jag tänker inte posta bilder på mig för att bevisa detta. Hade jag tyckt att det känts hett att posta bilder på mig själv så hade jag smällt upp en bild på mig som avatar. Jag är inte från generation facebook. Om du tror jag hittar på så får det väl vara så, det gör mig inget.

Då klarar du att väga in i CBB alltså (inte på 95 kg naturligtvis, men du får väga max 90 på 182). Och då skulle jag påstå att det är ett bättre alternativ än bodybuilding.
För att köra byggning på lite högre nivå, typ SM, om du är 182 behöver du väga in på en bit över 100.

Anders The Peak
2013-08-18, 07:15
Är det de här ni pratar om?
http://www.bodybuilding.com/fun/images/2013/mens-physique-101-2.jpg

De här har ruggigt med muskelmassa och vad jag kan se på vaderna har de till 99.99% minst lika bra lår som överkropp. Vissa av de här tävlar lätt med goda förutsättningar I svenska nationella byggartävlingar och i classic bb.

Kvicksilver
2013-08-18, 07:20
Problemet är ju att shorts som går ner till knäna är så jävla fult!
Vuxna män klädda som småungar. Det är lika illa som såna där lagtröjor och kepsar från NHL, NFL, NBA och liknande på vuxna (såvida man inte ska på match). Eller ännu värre.... kläder med tribals.

Hatar när vuxna klär sig som barn.

Diomedea exulans
2013-08-18, 07:23
Det är omanligt och saknar ärbarhet eftersom man per definition inte ens ska vara välutvecklad muskulärt jämfört med kroppsbyggare.

Om en klassisk definition av manlighet är viktigt för en bör man nog hålla sig från att tävla i alla sporter där man tränar för att få ett visst utseende, smörjer in sig med brun utan sol, rakar sig på kroppen och står och spänner sig på en scen. Speciellt de som innefattar att ta på sig minimala kallingar.

Varför Mens' Physique inte skulle vara ärbart förstår jag inte. Det är inte som att man lyckas vinna en sån tävling utan ansträngning.

slimjim10
2013-08-18, 10:25
Är personligen väldigt glad att denna gren nu kommit till Sverige. Dels för att jag inte är i närheten av att ha tillräckligt med muskler för att kunna ha chans i CBB eller bodybuilding, men är ändå intresserad av att tävla. Men framförallt för att jag inte vill ha så mycket muskler som krävs för att tävla i nämnda klasser. Alltså är men's physique perfekt!

Linjedomarn
2013-08-18, 11:13
Får man knyta händerna i den här grenen eller är det förbjudet när man gör en posering ?

Birkey
2013-08-21, 13:25
Jag var med och tävlade i Men's Physique nu i Karlstad. Kom 4:a och jag tränar ben 2-3ggr i veckan. Ni som säger att denna tävling är fjantig.. Kan ju ställa upp själva isf, så får vi se hur det går..? Många som säger saker osv men kommer aldrig ens våga stå på en scen, eller inte ens klara vägen dit.

Jag tycker det är skit kul att Men's Physique har nåt Sverige. Kroppsbyggning kommer växa, mer pengar osv. Varför jobba åt fel håll?

Alltidxx
2013-08-21, 14:54
Ni som säger att denna tävling är fjantig.. Kan ju ställa upp själva isf, så får vi se hur det går..? Många som säger saker osv men kommer aldrig ens våga stå på en scen, eller inte ens klara vägen dit.
Nej, de som tycker det är fjantigt kommer inte ställa upp just av den anledningen. Inte för att de har scenskräck eller för dålig fysik. För att det är fjantigt helt enkelt.

Birkey
2013-08-21, 14:57
Nej, de som tycker det är fjantigt kommer inte ställa upp just av den anledningen. Inte för att de har scenskräck eller för dålig fysik. För att det är fjantigt helt enkelt.

okej.. vi säger så

TheOne1994
2013-08-21, 14:58
tycker det verkar skit häftigt !
man kan ju inte gå runt i speedos :)

Man and Machine
2013-08-21, 15:06
Läs: http://www.skkf.org/?articleId=196&lang=SE


Tycker han är helt fel ute. Tävla i MP efter 1-2 år? Vilka atleter söker skkf egentligen?

Det tar inte 10år för att kunna tävla i lättviktsklass i BB. Svepskäl.


Det är väl en ganska rimlig tidsgräns? Man roflar ganska hårt när man ser personer här som ska tävla på LP efter 2 år.

Alltidxx
2013-08-21, 15:42
Det är väl en ganska rimlig tidsgräns? Man roflar ganska hårt när man ser personer här som ska tävla på LP efter 2 år.
Det går att placera hyfsat i lättvikt utan att behöva träna i 10 år var poängen. Att slippa träna i 10 långa år var ju angivet skäl till att Men's Physique är en så välbehövlig klass: För vart ska alla nytillkommna som är sugna på att tävla vända sig? Lättvikten förihelvete säger jag. Vem fan är den annars till för?! :confused:

Den riktiga, riktiga poängen bakom skynket och djupt begraven i alla resonemang är att folk som tävlar i Men's Physique inte alls har för avsikt att tävla i kroppsbyggning. De gillar skönhetstävlingar bättre. Att klassens existens skulle bero på att det tar för lång tid att kunna ställa upp i BB är ett präktigt svepskäl för att de tävlande i MP inte ska framstå som i löjeväckande utsträckning drivna av fåfänga.

Jorgen
2013-08-21, 15:49
Det går att placera hyfsat i lättvikt utan att behöva träna i 10 år var poängen. Att slippa träna i 10 långa år var ju angivet skäl till att Men's Physique är en så välbehövlig klass: För vart ska alla nytillkommna som är sugna på att tävla vända sig? Lättvikten förihelvete säger jag. Vem fan är den annars till för?! :confused:

Den riktiga, riktiga poängen bakom skynket och djupt begraven i alla resonemang är att folk som tävlar i Men's Physique inte alls har för avsikt att tävla i kroppsbyggning. De gillar skönhetstävlingar bättre. Att klassens existens skulle bero på att det tar för lång tid att kunna ställa upp i BB är ett präktigt svepskäl för att de tävlande i MP inte ska framstå som i löjeväckande utsträckning drivna av fåfänga.

Är detta en egen spekulation eller du har någon form av källa?

Fö, om jag (som är 180 cm lång) skulle tävla i säg -70, hade det sett ganska, tanigt ut.

Alltidxx
2013-08-21, 15:51
Är detta en egen spekulation eller du har någon form av källa?

Fö, om jag (som är 180 cm lång) skulle tävla i säg -70, hade det sett ganska, tanigt ut.

Det är egna åsikter/spekulation. Man ser väl inte mindre tanig ut i shorts i så fall?

Jorgen
2013-08-21, 15:54
Det är egna åsikter/spekulation. Man ser väl inte mindre tanig ut i shorts i så fall?

Då kan jag berätta att det inte stämmer.

Läs reglerna för klassen och återkom.

Alltidxx
2013-08-21, 16:00
Då kan jag berätta att det inte stämmer.Ok benen ser iofs mindre taniga ut, dom syns ju knappt i långshorts.

Jontez
2013-08-22, 01:26
Varför är det så många som är negativa? Det är ju kul att det kommer en klass till och får fler att ställa upp och tävla. Alla har inte som mål att kunna placera sig på en -90 BB scen stenhård. Det är nog fler som kan tänka sig att ställa upp i Men's physique än på en BB scen då det är en ytterst liten klick som ägnar sig åt seriöst tävlande. Jag tycker att vi istället för att hacka på nya grenar (tänker även på Bikini-klassen) istället borde hålla varandra om ryggen och se det positiva med att intresset för fitness-tävlande ökar!

filmjölk
2013-08-22, 09:13
Varför är det så många som är negativa?!

För att dylika tävlingsformer spiller över till den riktiga byggningen och gör hela branschen ännu mer löjlig än vad den redan är. Det är en manlig motsvarighet till Fitness Figure, där vinnaren utses på premissen: "Vem av dessa skulle jag helst vilja ligga med?"

Det lilla uns av tendens till seriös tävling som fanns innan försvinner helt med den där typen av tävlingsformer.

Alltidxx
2013-08-22, 11:23
För att dylika tävlingsformer spiller över till den riktiga byggningen och gör hela branschen ännu mer löjlig än vad den redan är. Det är en manlig motsvarighet till Fitness Figure, där vinnaren utses på premissen: "Vem av dessa skulle jag helst vilja ligga med?"

Det lilla uns av tendens till seriös tävling som fanns innan försvinner helt med den där typen av tävlingsformer.

Agreed.

Jorgen
2013-08-22, 15:56
För att dylika tävlingsformer spiller över till den riktiga byggningen och gör hela branschen ännu mer löjlig än vad den redan är. Det är en manlig motsvarighet till Fitness Figure, där vinnaren utses på premissen: "Vem av dessa skulle jag helst vilja ligga med?"

Det lilla uns av tendens till seriös tävling som fanns innan försvinner helt med den där typen av tävlingsformer.

Fast, så tänker inte jag när jag sitter och dömer den klassen.

Man kan tycka vad man vill om grenen, men faktum kvarstår att den kommer att bli väldigt populär.

filmjölk
2013-08-22, 16:38
Man kan tycka vad man vill om grenen, men faktum kvarstår att den kommer att bli väldigt populär.

gLYhTTT8twI

Jag har tillräckligt med testosteron för att förstå tjusningen med dylika grenar...men vaffan?

hurril
2013-08-22, 16:39
Ärligt talat nu: vad är den essentiella skillnaden mellan det där, fitness och byggning?

Jorgen
2013-08-22, 16:42
Jag har tillräckligt med testosteron för att förstå tjusningen med dylika grenar...men vaffan?
Men det där är WBFF och inte IFBB. Regelverket skiljer sig uppenbarligen mellan dessa två organisationer.

Ärligt talat nu: vad är den essentiella skillnaden mellan det där, fitness och byggning?

Kort: Reglerna.
Längre: Mängden muskelmassa, hårdheten, poseringen, bedömningskriterierna.

hurril
2013-08-22, 16:45
Men det där är WBFF och inte IFBB. Regelverket skiljer sig uppenbarligen mellan dessa två organisationer.



Kort: Reglerna.
Längre: Mängden muskelmassa, hårdheten, poseringen, bedömningskriterierna.

En gradskala med andra ord. Det betyder att någon som retar upp sig något rent överjävligt över bikini bör berätta var exakt gränsen för en kvinna går som gör att hon i ena läget är imponerande, vältränad och snygg och 1g muskler mindre är ett luder som mest svankar och visar muffen på scen för kåta gubbar.

Jorgen
2013-08-22, 16:46
En gradskala med andra ord. Det betyder att någon som retar upp sig något rent överjävligt över bikini bör berätta var exakt gränsen för en kvinna går som gör att hon i ena läget är imponerande, vältränad och snygg och 1g muskler mindre är ett luder som mest svankar och visar muffen på scen för kåta gubbar.

Ja, precis så.
Men får dom för mycket muskler blir det ju äckligt. Så det är en tunn lina att vandra på. ;)

hurril
2013-08-22, 16:49
Ja, precis så.
Men får dom för mycket muskler blir det ju äckligt. Så det är en tunn lina att vandra på. ;)

Alltså man måste ju inte tycka om brudar med muskler och man får tycka att det är äckligt precis som man får om spagetti liksom. Men lite konstigt är det när det börjar dras riktigt stora växlar om snuskgubbar, sexualisering och/ eller objektifiering. (Något jag sett utanför forumet.)

Personligen har även jag problem med bikini (och byggning i stort) men det handlar om att mina preferenser inkluderar en för stor prestationskomponent för att ren yta ska vara så särskilt fräsigt.

AronP
2013-08-22, 18:47
Fast, så tänker inte jag när jag sitter och dömer den klassen.

Rätta mig gärna om jag har fel här men har man inte i sverige ändrat reglerna från att ha tillåtit fötter isär (upp till en viss gräns, 30cm?) till att man nu måste ha korsade? Gjordes inte denna ändring för att det blev lite för obscent annars?

Jag vet inte om skämdes är rätt ord men det var något åt det hållet jag kände när jag såg damerna på bmr stå och fläka upp sig..

Jorgen
2013-08-22, 18:50
Rätta mig gärna om jag har fel här men har man inte i sverige ändrat reglerna från att ha tillåtit fötter isär (upp till en viss gräns, 30cm?) till att man nu måste ha korsade? Gjordes inte denna ändring för att det blev lite för obscent annars?

Jag vet inte om skämdes är rätt ord men det var något åt det hållet jag kände när jag såg damerna på bmr stå och fläka upp sig..

Nej, vi kör efter dom internationella reglerna.

Just den posen är jag också tveksam till, men det är så regelverket ser ut.
Men jämfört med vissa tävlingar internationellt så var BMR väldigt städad i det avseendet.

AronP
2013-08-22, 18:54
Ok det var ju bra, eller bra och bra, posen hör inte hemma där imo om man sitter på dom främre bänkraderna. Och visar också att man inte ska lita på vad folk säger. Hädanefter så kommer jag bounca alla kommentarer jag får om regler direkt till din inbox.

filmjölk
2013-08-22, 21:48
Ärligt talat nu: vad är den essentiella skillnaden mellan det där, fitness och byggning?

Den essentiella skillnaden i mina ögon är att jag tycker att byggningen är väldigt osexig, och det där är jäkligt sexigt. Byggning är ju fånigt som det är, och blandar man in lightporr på samma tävlingar och samma scen tappar det den lilla strimma av seriositet det har kvar i mina ögon.

För att dra en uptrissad paralell så kommer du ihåg "Miss World powerlifting"?

Bandid0
2013-08-23, 08:23
Nej, de som tycker det är fjantigt kommer inte ställa upp just av den anledningen. Inte för att de har scenskräck eller för dålig fysik. För att det är fjantigt helt enkelt.

Du är ute och cyklar kompis.

StorEric
2013-08-23, 08:45
Äntligen!

Det där är en gren för mig.
Äntligen kan jag slänga t-shirtarna med "never skip leg day" tjafset!

Birkey
2013-08-23, 08:45
Det går att placera hyfsat i lättvikt utan att behöva träna i 10 år var poängen. Att slippa träna i 10 långa år var ju angivet skäl till att Men's Physique är en så välbehövlig klass: För vart ska alla nytillkommna som är sugna på att tävla vända sig? Lättvikten förihelvete säger jag. Vem fan är den annars till för?! :confused:

Den riktiga, riktiga poängen bakom skynket och djupt begraven i alla resonemang är att folk som tävlar i Men's Physique inte alls har för avsikt att tävla i kroppsbyggning. De gillar skönhetstävlingar bättre. Att klassens existens skulle bero på att det tar för lång tid att kunna ställa upp i BB är ett präktigt svepskäl för att de tävlande i MP inte ska framstå som i löjeväckande utsträckning drivna av fåfänga.

Kan bara nämna att jag tävlar i AF egentligen. Testade Men's Physique nu senast och det var skit kul. Jävligt många som var riktigt bra som ställde upp, bra linjer osv. Och fortfarande så är det väl skit bra att intresset för byggningen växer. Det innebär mer folk på tävlingar, mer prispengar .. Det mesta blir bättre.

AronP
2013-08-23, 09:17
Vad är det som är skitkul?

Birkey
2013-08-23, 09:21
Vad är det som är skitkul?

Att den var överlägset populärast. 15 Anmälda, största klassen, i cbb var det 3... Publiken verkade också uppskatta när vi kom ut, var riktigt bra tryck i aulan :)

hurril
2013-08-23, 09:24
Den essentiella skillnaden i mina ögon är att jag tycker att byggningen är väldigt osexig, och det där är jäkligt sexigt. Byggning är ju fånigt som det är, och blandar man in lightporr på samma tävlingar och samma scen tappar det den lilla strimma av seriositet det har kvar i mina ögon.

För att dra en uptrissad paralell så kommer du ihåg "Miss World powerlifting"?

Skillnaden i bikini är inte att du tycker att det ena är sexigt och inte det andra eftersom det ligger helt hos dig. Vad man finner sexigt är en fråga om preferenser. Seriositet ser jag inte varför bikini måste ha mindre av.

Jag vet inte vad Miss World powerlifting är för något.

Det som stärks här är egentligen min känsla för vad den verkliga skillnaden är. Snubbar(könsneutrala) blir kåtare av bikini så därför måste det vara fel.

Alltidxx
2013-08-23, 09:38
Du är ute och cyklar kompis.
Det är för mycket fåfänga och för lite sport. Det är då det blir fjantigt. Är det så svårt att förstå? Jag antar att det kanske är det eftersom det idag anses helt normalt att smälla upp tjugo nästan likadana bilder på sig själv (lite olika pussvinklar) på facebook. Gärna i bar överkropp också. Och gör man det så har man visat prov på att man inte förstår. Så visst.

filmjölk
2013-08-23, 10:55
Skillnaden i bikini är inte att du tycker att det ena är sexigt och inte det andra eftersom det ligger helt hos dig. Vad man finner sexigt är en fråga om preferenser. Seriositet ser jag inte varför bikini måste ha mindre av.

Jag vet inte vad Miss World powerlifting är för något.

Det som stärks här är egentligen min känsla för vad den verkliga skillnaden är. Snubbar(könsneutrala) blir kåtare av bikini så därför måste det vara fel.

Miss world powerlifting var en skönhetstävling som skulle hållas efter...EM (? tror jag) där de kvinnliga deltagarnas utseende skulle bedömas och en skulle vinna. men pga protester blev tävlingen inställd.

Snubbar (könsneutrala) blir kåta av bikini. Byggning är inte en (borde inte vara en) skönhetstävling, utan bedöms utifrån massa, hårdhet och symmetri. Att ha ett gäng skitsnygga tjejer på scen, i högklackat som tävlar om vem som är snyggast är en skönhetstävling. Moralpanik åt sidan, men det har inte på samma scen och samma tävlingar att göra.

Tänk dig att emellan viktklasserna i sl så körs sm i nakenstyrkelyft där de enda deltagarna är skitsnygga tjejer som max får ha en nakentotal på 450kg.

hurril
2013-08-23, 11:05
Miss world powerlifting var en skönhetstävling som skulle hållas efter...EM (? tror jag) där de kvinnliga deltagarnas utseende skulle bedömas och en skulle vinna. men pga protester blev tävlingen inställd.

Snubbar (könsneutrala) blir kåta av bikini. Byggning är inte en (borde inte vara en) skönhetstävling, utan bedöms utifrån massa, hårdhet och symmetri. Att ha ett gäng skitsnygga tjejer på scen, i högklackat som tävlar om vem som är snyggast är en skönhetstävling. Moralpanik åt sidan, men det har inte på samma scen och samma tävlingar att göra.

Tänk dig att emellan viktklasserna i sl så körs sm i nakenstyrkelyft där de enda deltagarna är skitsnygga tjejer som max får ha en nakentotal på 450kg.

Ah ja just det. Där finns det en essentiell skillnad dock och det är att styrkelyft inte är en skönhets- eller utseendetävling på något vis över huvud taget. Att införa det försvinner via herr Ockhams fina rakblad. Det blir som att införa en skönhetstävling för att avgöra vem som vinner i F1.

I bikini däremot finns ingen essentiell skillnad utan den handlar om en gradskala. Brudarna är mindre muskulösa, poserna är något annorlunda och reglerna i sig har någon liten skillnad. Inget hindrar dig och dina preferenser från att göra en stor skillnad (läs: spagetti är äckligt) men i all egentlig mening är skillnaden liten. Därför blir det oerhört märkligt att dra på med hela moraliseringsorkestern.

Istället för att göra sin egen preferens till andras lag så välj enkelt att inte konsumera produktionen i fråga. Du vet det vanliga liberala kredot.

Hade en sådan SL-variant uppstått så hade jag helt enkelt inte konsumerat den. Jag är dessutom rätt så jävla säker på att google med lätthet får fram nakna brudar som knäböjer.

Alltidxx
2013-08-23, 12:50
I bikini däremot finns ingen essentiell skillnad
BB=massa, hårdhet och symmetri
MP och Bikini=vem är snyggast & sexigast

Inte samma sak, inte samma skala.
Istället för att göra sin egen preferens till andras lag så välj enkelt att inte konsumera produktionen i fråga. Du vet det vanliga liberala kredot.
Det gör jag inte heller. Men jag har åsikter om det ändå. Behöver vi fler eller färre upplägg som till 100% bygger på fåfänga i samhället i stort? För jag råkar vara en del av samhället så jag kommer påverkas även om jag vänder blicken åt ett annat håll. Jag tycker vi behöver färre sådana upplägg.

hurril
2013-08-23, 12:54
BB=massa, hårdhet och symmetri
MP och Bikini=vem är snyggast & sexigast

Inte samma sak, inte samma skala.

Det gör jag inte heller. Men jag har åsikter om det ändå. Behöver vi fler eller färre upplägg som till 100% bygger på fåfänga i samhället i stort? För jag råkar vara en del av samhället så jag kommer påverkas även om jag vänder blicken åt ett annat håll. Jag tycker vi behöver färre sådana upplägg.

Det blir inte en annan sak eller en annan skala för att du slår fast det i text på kolozzeum. Jämför reglerna och tävlingsformen.

Vilka är de vi du refererar till som har behov? Vem behöver 100 meter sprint?

Alltidxx
2013-08-23, 12:59
Jämför reglerna och tävlingsformen.Det gjorde jag ovan på ett sammanfattande sätt.

Anders The Peak
2013-08-23, 13:00
Det finns få människor som imponerar på mig med sitt intellekt men Hurril briljerar gång på gång.

En eloge från en av dina beundrare ;)

Jorgen
2013-08-23, 13:03
Det gjorde jag ovan på ett sammanfattande sätt.

Kan du visa var i reglerna det du påstår står?

hurril
2013-08-23, 13:04
Det gjorde jag ovan på ett sammanfattande sätt.

Nej du slog fast vad byggning är och vad bikini är med fem ord och det är inget annat än din position. Förklara vad den essentiella skillnaden är mellan tävlingsformerna. Jag kan hjälpa dig lite:

Symmetri och balans. Är de saker som kan mätas exakt så pass att alla direkt vet att Person A är tydligt bättre än Person B? Om inte finns bara subjektivitet kvar - vi kommer istället att tala om vad som anses vara snyggare och vad som anses dra ned skönheten.

Vad är hårdhet? Kan du mäta den och få ut en siffra? Vad är enheten på den? Subjektivt även det med andra ord.

Vad är massa? Kan du mäta den? Ska vi ta fettfri massa med vattenvägning eller kanske kroppsmått? Inte? Du förstår vad som finns kvar då? Ren subjektivitet.

Alltidxx
2013-08-23, 13:07
Kan du visa var i reglerna det du påstår står?
Kan inte ni visa var i reglerna det står att det inte är så?

KOM IGEN NU. Är det detta som anses intelligent på Kolo? Att vägra förstå djupare resonemang?

hurril
2013-08-23, 13:08
Kan inte ni visa var i reglerna det står att det inte är så?

KOM IGEN NU. Är det detta som anses intelligent på Kolo? Att vägra förstå djupare resonemang? I övriga samhället är det något som anses ointelligent.

Var i reglerna står det att man inte får måla sig blå och sjunga lilla snigel? Skärp dig :)

Birkey
2013-08-23, 13:08
BB=massa, hårdhet och symmetri
MP och Bikini=vem är snyggast & sexigast

Inte samma sak, inte samma skala.



Så du menar att om man tävlar i MP så behöver man inte ha massa, hårdhet samt symmetri?

Rolig du :)

hurril
2013-08-23, 13:11
Det finns få människor som imponerar på mig med sitt intellekt men Hurril briljerar gång på gång.

En eloge från en av dina beundrare ;)

Jag skickar pengar till ditt konto senare :)

bertbert
2013-08-23, 13:19
Det är för mycket fåfänga och för lite sport. Det är då det blir fjantigt. Är det så svårt att förstå? Jag antar att det kanske är det eftersom det idag anses helt normalt att smälla upp tjugo nästan likadana bilder på sig själv (lite olika pussvinklar) på facebook. Gärna i bar överkropp också. Och gör man det så har man visat prov på att man inte förstår. Så visst.

Samtidigt har du själv deffat för att få synligare magrutor. Hyckleri på hög nivå.

TheOne1994
2013-08-23, 13:21
samtidigt har du själv deffat för att få synligare magrutor. Hyckleri på hög nivå.

+1

Alltidxx
2013-08-23, 13:21
Jag skickar pengar till ditt konto senare :)
Jag funderade faktiskt på hur du skulle hantera Anders inlägg. Du får pluspoäng för den :)

(Om du vill kan du skriva några rader om att du minsann inte har någon användning för mina pluspoäng)

Var i reglerna står det att man inte får måla sig blå och sjunga lilla snigel? Skärp dig :)
Det var inte jag som började med "visa mig var det står..." retoriken.

filmjölk
2013-08-23, 13:22
Därför blir det oerhört märkligt att dra på med hela moraliseringsorkestern.

Istället för att göra sin egen preferens till andras lag så välj enkelt att inte konsumera produktionen i fråga. Du vet det vanliga liberala kredot.

.

Jag skall försöka dirigera moraliseringsorkestern med mindre yviga gester. Jag har egentligen inget emot snygga tjejer i bikini, tvärtom. Men jag tror att utförs den typen av tävlingar på samma scen, med samma inträdesbiljett så påverkar det byggningen negativt. Ungefär som nakenlyftning för snygga tjejer hade gjort som mellanakt i SL.

Jag ser ingen som helst skillnad på det där och vanliga skönhetstävlingar i bikini eller wet-tshirt, saker som faktiskt sändes på vanlig TV förr (kanal 5 om jag inte missminner mig). Den typen av program är ju idag helt otänkbara att sända i vanlig TV, att då ha snygga brudar som svassar omkring på en byggarscen är rätt....konstigt.

hurril
2013-08-23, 13:25
Jag funderade faktiskt på hur du skulle hantera Anders inlägg. Du får pluspoäng för den :)

(Om du vill kan du skriva några rader om att du minsann inte har någon användning för mina pluspoäng)


Det var inte jag som började med "visa mig var det står..." retoriken.

Du var inte med i den retoriken över huvud taget eftersom du snackade om vad som _inte_ står. Ett par sekunders reflektion över vilken skillnad det gör kanske?

Den linje jag försöker köra i tråden är just att det inte är en så förbaskat stor skillnad mellan tävlingssätten att det kan bära tyngden av skillnaden i folks inställning till det.

Alltidxx
2013-08-23, 13:25
Samtidigt har du själv deffat för att få synligare magrutor. Hyckleri på hög nivå.

Nej det är det inte. Jag sprang aldrig och ställde upp i MP bara för att jag hade en fysik som skulle passa in. Du får gissa varför, för detta har tydligen passerat dig förbi.

ulf123
2013-08-23, 13:27
BB=massa, hårdhet och symmetri
MP och Bikini=vem är snyggast & sexigast

Inte samma sak, inte samma skala.


MP behövs för att det går inte att tävla (och vara framgångsrik) i BB om du inte vill bryta mot lagen. All tävling i kroppbyggning är visserligen trams i mina ögon men i MP kan man iaf hävda sig ren.

bertbert
2013-08-23, 13:29
Nej det är det inte. Jag sprang aldrig och ställde upp i MP bara för att jag hade en fysik som skulle passa in. Du får gissa varför, för detta har tydligen passerat dig förbi.

Nej det har inte passerat mig förbi - du har inte fysiken som krävs.

hurril
2013-08-23, 13:35
Jag skall försöka dirigera moraliseringsorkestern med mindre yviga gester. Jag har egentligen inget emot snygga tjejer i bikini, tvärtom. Men jag tror att utförs den typen av tävlingar på samma scen, med samma inträdesbiljett så påverkar det byggningen negativt. Ungefär som nakenlyftning för snygga tjejer hade gjort som mellanakt i SL.

Jag ser ingen som helst skillnad på det där och vanliga skönhetstävlingar i bikini eller wet-tshirt, saker som faktiskt sändes på vanlig TV förr (kanal 5 om jag inte missminner mig). Den typen av program är ju idag helt otänkbara att sända i vanlig TV, att då ha snygga brudar som svassar omkring på en byggarscen är rätt....konstigt.

Det är fortfarande så att det inte finns några relevanta likheter mellan SL och bikini så du kunde lika gärna använda samma retorik men byta bikini mot mud wrestling eller nakenmålning. Din analogi haltar för mycket för att jag ska kunna uppröras särskilt mycket av den.

Wet t-shirt-tävlingar kan mycket väl vara nästa steg från bikini men frågan är åt vilket håll. Du kan ju även röra dig från bikini till andra skönhetstävlingar, eller till reklam (underklädesmodell), tillbaka till byggning eller typ clown. Allt beror på vilken del av helhetens alla parametrar du vill skruva på och vilka av dem man tycker bär framställningens kärna eller essens. Bikini innebär fortfarande styrketräning och diet så vitt jag vet vilket säkerligen underlättar för Wet T-shirt-tävlingar men som knappast utgör deras kärna.

Det här har inte med huruvida du finner framställningen erotisk eller inte att göra. Folk runkar garanterat till Phil Heath på scen och det i sig gör inte byggning till en moraliskt dubiös sport.

Birkey
2013-08-23, 13:43
nej det har inte passerat mig förbi - du har inte fysiken som krävs.

+1

hurril
2013-08-23, 13:45
Men ehh, Alltidxx har fel men hans fysik har kanske inte med den saken att göra?

Alltidxx
2013-08-23, 13:45
Du var inte med i den retoriken över huvud taget eftersom du snackade om vad som _inte_ står. Ett par sekunders reflektion över vilken skillnad det gör kanske?
För självklart är det min uppfattning. Spela roll vad som står eller inte står. Ska jag behöva bevisa min uppfattning? Jag vet hur upplägget ser ut och sen har jag bildat mig min uppfattning.

Den linje jag försöker köra i tråden är just att det inte är en så förbaskat stor skillnad mellan tävlingssätten att det kan bära tyngden av skillnaden i folks inställning till det.
Jag förstår det. Vi tycker olika här. Jag tycker skillnaden är mer påtaglig. Den som har mest muskler har en fördel i kroppsbyggning. Den som har bäst symmetri, den som är hårdast. I MP ska man inte ha för mycket muskler, man ska inte vara för hård. Man ska vara på ett sätt som ingen riktigt vet vad det är. Snyggast vinner.

Jag tror inte vi kommer längre. Vi har olika åsikter, jag respekterar din.

MP behövs för att det går inte att tävla (och vara framgångsrik) i BB om du inte vill bryta mot lagen. All tävling i kroppbyggning är visserligen trams i mina ögon men i MP kan man iaf hävda sig ren.

Det var det där med lättvikten i BB dårå.

Birkey
2013-08-23, 13:47
Men ehh, Alltidxx har fel men hans fysik har kanske inte med den saken att göra?

Jag vet men var bara tvungen att gilla :)

Slartibartfast
2013-08-23, 13:48
Det är väl en ganska rimlig tidsgräns? Man roflar ganska hårt när man ser personer här som ska tävla på LP efter 2 år.

En kille får jobba arslet av sig i några år innan han inte blir utskrattad på scen, oavsett disciplin. En tjej kan gå över från bodypump till vettig styrketräning, låta bli småkakorna i ett år, och ta pallplats. Det är folksport/skönhetstävling med extremt låg tröskel. Bäst naturlig symmetri och put i röven vinner. Inget fel med det. Ta det för vad det är.

denhär nivån, typ.
K4YtqRTo93c

Birkey
2013-08-23, 13:50
I MP ska man inte ha för mycket muskler, man ska inte vara för hård.

"man ska inte vara för hård" vart har du fått det ifrån?

Alltidxx
2013-08-23, 13:50
Alltidxx har fel men

:)

Nu går jag någonannanstans tror jag. Ska köra tunga böj idag. Måste ladda lite.

bertbert
2013-08-23, 13:52
Men ehh, Alltidxx har fel men hans fysik har kanske inte med den saken att göra?

Eh, jo. Alltidxx resonemang gick nämligen ut på att det finns någon gräns för ärbarhet, som är relaterad till storlek och hårdhet, i följande inlägg:

Även om det är fritt för folk att anse att det är gay att olja in sig och flexa så är ändå kroppsbyggning en bedömningssport lika god som gymnastik. Att ställa sig i badshorts med en medelutvecklad muskelmassa är Fröken Sverige för män. Det är omanligt och saknar ärbarhet eftersom man per definition inte ens ska vara välutvecklad muskulärt jämfört med kroppsbyggare.

Nästa steg i min argumentation är att hävda är att alltidxx saknar ärbarhet och manlighet genom att påvisa att hans fysik inte är välutvecklad muskulärt jämfört med deltagarna men's physique.

Skamgrepp? Javisst. :)

StorEric
2013-08-23, 13:52
"man ska inte vara för hård" vart har du fått det ifrån?

Är det inte så då?
Är inte MP en sådan där "Lagom" gren?

Alltidxx
2013-08-23, 13:53
"man ska inte vara för hård" vart har du fått det ifrån?
Gjorde en snabbgoogling på detta och inte svenska förbundet men

"Definition – the degree of muscularity brought about by the absence of subcutaneous body fat must not be excessive (unlike bodybuilding category). Hence, physique competitors should not display deeply drawn-in faces but some striations may be visible to display a toned physique. Visible abdominal separations are encouraged."

http://npaa.ca/rules-regulations/mens-physique.html

hurril
2013-08-23, 13:53
För självklart är det min uppfattning. Spela roll vad som står eller inte står. Ska jag behöva bevisa min uppfattning?


Jag förstår det. Vi tycker olika här. Jag tycker skillnaden är mer påtaglig. Den som har mest muskler har en fördel i kroppsbyggning. Den som har bäst symmetri, den som är hårdast. I MP ska man inte ha för mycket muskler, man ska inte vara för hård. Man ska vara på ett sätt som ingen riktigt vet vad det är. Snyggast vinner.

Jag tror inte vi kommer längre. Vi har olika åsikter, jag respekterar din.



Det var det där med lättvikten i BB dårå.

Vilken av "sporterna" man gillar bäst har inte med saken att göra och det du tar upp här är mer en kritik mot t ex MP och Bikini än något som kallt avgör deras skillnad. Mest massa och hårdast vinner inte i byggning heller utan den som tar hem den gula medaljen är den vars fysik man gillar bäst.

Din uppfattning är klar sedan länge, jag försöker bena i den och få lite fler nyanser.

hurril
2013-08-23, 13:55
Eh, jo. Alltidxx resonemang gick nämligen ut på att det finns någon gräns för ärbarhet, som är relaterad till storlek och hårdhet, i följande inlägg:



Nästa steg i min argumentation är att hävda är att alltidxx saknar ärbarhet och manlighet genom att påvisa att hans fysik inte är välutvecklad muskulärt jämfört med deltagarna men's physique.

Skamgrepp? Javisst. :)

Det läser jag som distans eller åtminstone en grundläggande komplexitet mer än något annat. Alla med två ben är sopor, jag har två ben. :)

hurril
2013-08-23, 13:55
"man ska inte vara för hård" vart har du fått det ifrån?

filmjölk blir för hård av bikini.

Slartibartfast
2013-08-23, 13:57
filmjölk blir för hård av bikini.

HAHhah!

Alltidxx
2013-08-23, 14:03
Nästa steg i min argumentation är att hävda är att alltidxx saknar ärbarhet och manlighet genom att påvisa att hans fysik inte är välutvecklad muskulärt jämfört med deltagarna men's physique.

Skamgrepp? Javisst. :)

:)
Men trodde du jag skulle nappa på det då? Du såg väl mitt svar till Jörgen på sida 2 angående bevisa min fysik.
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=6599698&postcount=23

Alltidxx
2013-08-23, 14:06
Det är fredag också. Kanske får man dricka öl sen.

Birkey
2013-08-23, 14:09
:)
Men trodde du jag skulle nappa på det då? Du såg väl mitt svar till Jörgen på sida 2 angående bevisa min fysik.
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=6599698&postcount=23

Posta en bild ist.. skriva att man har magrutor på en viss vikt osv säger inte mkt. Btw, har du tävlat tidigare?

bertbert
2013-08-23, 14:10
Men trodde du jag skulle nappa på det då? Du såg väl mitt svar till Jörgen på sida 2 angående bevisa min fysik.

Du ger ju svar på tal? :D

Det är fredag också. Kanske får man dricka öl sen.

Att dricka öl är ärbart och manligt. :smash: *gah!* :Virro ;)

Birkey
2013-08-23, 14:16
Är det inte så då?
Är inte MP en sådan där "Lagom" gren?

Om man ställer upp i MP försöker man nog bli så hård som möjligt precis som i cbb samt bb.

Alltidxx
2013-08-23, 14:32
Posta en bild ist.. skriva att man har magrutor på en viss vikt osv säger inte mkt. Btw, har du tävlat tidigare?
För att du ber så snällt. Jag räknar kallt med hån och glåp men tyckte vinsten av att gå dig till mötes var större. Här var jag 96 kg.
http://www.ladda-upp.com/bilder-a/asdfasdf-823.JPG
Jag postar inga fler bilder.

Att dricka öl är ärbart och manligt.If in doubt på vad som är manligt, gör som vikingarna gjorde :D

Birkey
2013-08-23, 14:40
För att du ber så snällt. Jag räknar kallt med hån och glåp men tyckte vinsten av att gå dig till mötes var större. Här var jag 96 kg.
http://www.ladda-upp.com/bilder-a/asdfasdf-823.JPG
Jag postar inga fler bilder.



Ser tyvärr inte bilden.

svenbanan
2013-08-23, 15:12
Problemet verkar ha löst sig högre upp...

bertbert
2013-08-23, 15:16
Jag räknar kallt med hån och glåp men tyckte vinsten av att gå dig till mötes var större.

Inga hån från min sida, men du döljer benen! :d

Alltidxx
2013-08-23, 15:18
Inga hån från min sida, men du döljer benen! :d

Exakt, i linje med Men's Physique ;)

Bearius
2022-05-15, 15:08
Nästan 10 år gammal tråd och mycket har hänt med grenen.

Det är dock fortfarande mycket prat om att träna ben eller inte träna ben men jag tänker, tävlar man i viktklasser? För i så fall skulle ju mycket massa på benen vara negativt, även om benen inte bedöms så väger du ju mer än om du saknar massa på benen?

Jorgen
2022-05-15, 15:13
Nej, man tävlar endast i längdklasser i MP.
Benen bedöms inte, såklart, men dock så påverkar muskelmassan ändå bedömningen eftersom den hjälper till att skapa ett bättre "total package".

Anders The Peak
2022-05-16, 16:17
Nej, man tävlar endast i längdklasser i MP.
Benen bedöms inte, såklart, men dock så påverkar muskelmassan ändå bedömningen eftersom den hjälper till att skapa ett bättre "total package".

Fredriks ben är inte att leka med. Vaderna är absolut världsklass.
Lätt att tro att de här är tunna sugrör på bild men det har inget med verkligheten att göra...

Bearius
2022-05-20, 15:17
Finns det kriterier alls när det kommer till storlek? Skull exempelvis en kille med Ronnie Colemans storlek från 2003 kunna ställa upp?

rooz
2022-05-20, 16:05
Finns det kriterier alls när det kommer till storlek? Skull exempelvis en kille med Ronnie Colemans storlek från 2003 kunna ställa upp?

1.2 Det finns en öppen klass i Muscular Men’s Physique.
Anmärkning: Muscular men’s physique är avsett för tävlande med något större muskelmassa än den
som accepteras i vanlig Men´s Physique.
Du bör blir bortdömd p.g.a massan om man ser till regelverket.

Jorgen
2022-05-20, 17:21
Finns det kriterier alls när det kommer till storlek? Skull exempelvis en kille med Ronnie Colemans storlek från 2003 kunna ställa upp?

Självklart finns det (nu gäller detta IFBB amatör).
"The physique should be assessed as to its level of overall body density, achieved through athletic endeavors and diet. The body parts should have a nice and firm appearance with a decreased amount of body fat but should have a “softer” and “smoother” look than in bodybuilding. The physique should neither be excessively muscular nor excessively lean and should be free from deep muscle separation and/or sharp striations. Physiques that are considered too muscular, too hard, too dry or too lean must be marked down."

Och naturligtvis skulle Coleman från 2003 kunna ställa upp. Men han kommer att placeras sist. ;)
Det är MP, inte bodybuilding eller classic.

intepurewhey
2022-05-21, 10:19
Självklart finns det (nu gäller detta IFBB amatör).
"The physique should be assessed as to its level of overall body density, achieved through athletic endeavors and diet. The body parts should have a nice and firm appearance with a decreased amount of body fat but should have a “softer” and “smoother” look than in bodybuilding. The physique should neither be excessively muscular nor excessively lean and should be free from deep muscle separation and/or sharp striations. Physiques that are considered too muscular, too hard, too dry or too lean must be marked down."

Och naturligtvis skulle Coleman från 2003 kunna ställa upp. Men han kommer att placeras sist. ;)
Det är MP, inte bodybuilding eller classic.



Coleman skulle nog ställt upp i proffs och inte amatör så det skulle vart lugnt, där verkar killarna få vara hur stora som helst :-)

Sinnessjukt tråkigt. Jag tycker MP på Olympia-nivå peakade runt 2015-2016, sedan ballade det ur.

Jorgen
2022-05-21, 13:13
Coleman skulle nog ställt upp i proffs och inte amatör så det skulle vart lugnt, där verkar killarna få vara hur stora som helst :-)

Sinnessjukt tråkigt. Jag tycker MP på Olympia-nivå peakade runt 2015-2016, sedan ballade det ur.

Olika ligor.
IFBB försöker att hålla ner storleken på MP, helt rätt i mina ögon.
Vill man vara större så får man byta klass helt enkelt för då är man inte MP längre.

Annars kommer det att spåra ur. Se dambyggningen tex.

intepurewhey
2022-05-21, 18:56
Olika ligor.
IFBB försöker att hålla ner storleken på MP, helt rätt i mina ögon.
Vill man vara större så får man byta klass helt enkelt för då är man inte MP längre.

Annars kommer det att spåra ur. Se dambyggningen tex.

Tycker du inte det redan spårat ur?

Nu
https://www.evolutionofbodybuilding.net/wp-content/uploads/2021/10/Brandon-wins-2021-Mens-Physique-Olympia.jpg


https://www.evolutionofbodybuilding.net/wp-content/uploads/2016/09/x31042-jeremy-buendia-27_final.jpg.pagespeed.ic_.KR4cj1pFuF.jpg

Jorgen
2022-05-21, 19:07
Tycker du inte det redan spårat ur?


Det där är Pro Leauge, inte IFBB amatör. :)

Och jo, jag tycker inte att MP i Pro Leauge är vad MP skall vara.