handdator

Visa fullständig version : Vid en Pandemi


Sparven från Minsk
2013-08-16, 17:31
Hörde en forskare igår (vet ej namnet) som var 100 % säker på att en pandemi likt digerdöden kommer drabba jorden under "vår livstid", vilket jag tolkar som inom en 30-40 års tid.

Jag gissar att det blir lite likt serien "The walking dead" fast utan zombies. Mer att infrastruktur kommer slås ut, matbrist, folk som stjäl och dödar varandra, inget el eller vatten med mera.

Hur bör man förbereda sig för detta på bästa sätt?

Min egen lista på åtgärder som är möjliga att göra redan idag.


Bo i ett hus på landet, lite mer avlägset från en större stad
Ha egen brunn till huset för vatten
Någon form av elaggregat, vindkraftverk, bergvärme eller liknande
Vedkamin i huset
Lära sig jaga, fiska, campa, bygga snaror m.m
Lära sig grundläggande sjukvård
Hamstra upp mat, konserver, ved, förnödenheter
Bo nära rinnande sötvatten
Träna någon form av självförsvar
Lära sig skjuta med gevär samt pistol
införskaffa gevär och pistol
Göra huset "säkert" dvs för att förhindra tjuvar som vill åt det man har



Måste finnas mer man kan addera till denna lista. Pandemin pågår nog under x antal år innan de som kan bli smittade har dött och endast de immuna har klarat sig. Det gäller alltså att stå emot de smittade samt de som försöker ta det man har. Att överleva utan de saker vi tar för självklart idag som mat i butik, el, m.m.

Fredszky
2013-08-16, 17:38
Hörde du forskaren på nätet? I Så fall, har du en länk?

Sparven från Minsk
2013-08-16, 18:04
Hörde du forskaren på nätet? I Så fall, har du en länk?

Nej det var ett reportage eller dokumentär igår kväll på tv24 eller vad det heter. Såg bara som snabbast igår på jobbet.

filmjölk
2013-08-16, 18:10
Om man kastar moral och medmänsklighet åt sidan och skaffar vapen tillsammans med en grupp likasinnade så räcker det att andra kan jaga, fiska, odla, bygga hus etc.

Då är det bara att flytta runt och ta det andra har, så slipper du hela Mcgyver-grejen:)

älskarcola
2013-08-16, 18:14
Skulle vara häftigt. Speciellt om dom blev Zombies..en dröm man haft ett tag :D

Exdiaq
2013-08-16, 18:24
Kan man överleva uppe i nordligaste Norrland helt på egen hand eller i fjällen har man en chans. Annars tror jag att man är rätt så rökt.

Att leva på jakt och fiske kan man glömma i Skåne, Halland och södra Småland i alla fall. Viltet kommer snabbt att förbrukas och det som finns kvar kommer skyddas av jägare och markägare.

akAn
2013-08-16, 18:25
Det finns forum som är helt inriktade på sånt här. Speciellt i Amerika finns det människor som har ett års matförråd i huset som de hela tiden äter av och fyller på.

Fan vad bitter man kommer vara om man inte köpt sig en machete när zombieapokalypsen väl börjar. Köpsuget har ju funnits varje gång man sett en zombiefilm.

Diomedea exulans
2013-08-16, 18:25
Hörde en forskare igår (vet ej namnet) som var 100 % säker på att en pandemi likt digerdöden kommer drabba jorden under "vår livstid", vilket jag tolkar som inom en 30-40 års tid.


Tror det är bullshit.

PixelMiner
2013-08-16, 18:26
Fast även om massor av människor dör vid en pandemi så brukar inte samhället falla sönder. Ta Spanska sjukan till exempel. Det är den influensa som dödat flest människor, mellan 50-100 miljoner människor fick sätta livet till mellan 1918 och 1920. Vilket motsvarade mellan 3-6% av världens befolkning vid den tiden. Dessutom pågick första världskriget samtidigt som ökade på dödstalen ytterligare. Trots att så många dog på så kort tid så föll inte samhällsstrukturerna samman.

För att något "Walking dead" scenario skulle inträffa så tror jag avsevärt större andel av befolkningen måste slås ut. Det närmaste vi har kommit är väl Digerdöden då 30–60% av Europas befolkning slogs ut (eller ca 75-200 miljoner). Paradoxalt ledde detta till förbättrad levnadsstandard för de som överlevde efter pesten. Jag citerar WikiPedia:
Efter digerdöden förbättrades folks levnadsvillkor. Kanske så många som en hälften av Europas befolkning dog. Kött blev ett mycket vanligare födoämne för folk i gemen då kreaturskötseln fick ett nytt uppsving på jordar som övergivits. Boskapen drabbades inte av pesten, och det var färre människor som skulle dela på födan. Åkermarken och spannmålen räckte åt alla. De magraste markerna behövdes inte längre som åkermark, och där växte skogen upp på nytt och gav trä, som var en viktig råvara för fartyg, byggnader och medeltida redskap och maskiner.

Folkminskningen ledde till brist på arbetskraft. Godsägarna tvingades ta hänsyn till böndernas krav på höjda löner och förbättrade villkor. Bönderna kunde alltmer välja mellan olika arbetstillfällen och blev på så sätt rörligare och självmedvetna. Motsättningar uppstod mellan bönder och godsägare, som med tiden ledde till bondeuppror på flera håll i Europa. I Östeuropa, som var relativt förskonat från smittan, gick istället bönderna till att bli mer livegna.

Exdiaq
2013-08-16, 18:31
Fast även om massor av människor dör vid en pandemi så brukar inte samhället falla sönder. Ta Spanska sjukan till exempel. Det är den influensa som dödat flest människor, mellan 50-100 miljoner människor fick sätta livet till mellan 1918 och 1920. Vilket motsvarade mellan 3-6% av världens befolkning vid den tiden. Dessutom pågick första världskriget samtidigt som ökade på dödstalen ytterligare. Trots att så många dog på så kort tid så föll inte samhällsstrukturerna samman.

För att något "Walking dead" scenario skulle inträffa så tror jag avsevärt större andel av befolkningen måste slås ut. Det närmaste vi har kommit är väl Digerdöden då 30–60% av Europas befolkning slogs ut (eller ca 75-200 miljoner). Paradoxalt ledde detta till förbättrad levnadsstandard för de som överlevde efter pesten. Jag citerar WikiPedia:

En enorm skillnad var att folk då kunde överleva på egen hand. Det är det väldigt få som kan idag. Likaså kunde genomsnittspersonen då inte röra sig i närheten av de sträckor som genomsnittspersonen idag kan göra.

PixelMiner
2013-08-16, 18:36
En enorm skillnad var att folk då kunde överleva på egen hand. Det är det väldigt få som kan idag. Likaså kunde genomsnittspersonen då inte röra sig i närheten av de sträckor som genomsnittspersonen idag kan göra.

Å andra sidan så vet vi mycket bättre hur vi skall skydda oss idag. Under tiden för Digerdöden så ansågs det ju skadligt att tvätta sig och hygien i allmänhet var ju inte på dagens nivå direkt. Så det skall nog ett jävla elakt virus till för att tillräckligt många skall bli så sjuka att samhällsstrukturerna börja gå sönder.

Exdiaq
2013-08-16, 18:42
Å andra sidan så vet vi mycket bättre hur vi skall skydda oss idag. Under tiden för Digerdöden så ansågs det ju skadligt att tvätta sig och hygien i allmänhet var ju inte på dagens nivå direkt. Så det skall nog ett jävla elakt virus till för att tillräckligt många skall bli så sjuka att samhällsstrukturerna börja gå sönder.

Tänk om det är ett vattenburet virus?

Spetskompetensen är tusentals gånger bättre nu än då. Men det hjälper inte när 99,5% av befolkningen inte har den kompetensen, springer runt som yra höns och desperat försöker koppla ihop sin smarta telefon och cykeldynamo med hjälp av silvertejp i hopp om att komma ut på internet som är enda informationskällan de känner till/kommer ihåg.

Jishuku
2013-08-16, 18:46
Jag var väldigt aktiv på relaterade forum kring 2004-2005 då H5N1-skräcken var som högst, dvs. fågelinfluensan som kunde bli värre än spanska sjukan.

Det jag gjorde var helt enkelt att se till att ha mat hemma för 3-4 månaders tid, vattenreningstabletter, tamiflu, och högkvalitativa skyddsmasker ifall man skulle måsta gå ut. Maten kostade inget "extra" då jag ju ändå åt upp den tillslut.. så jag ser det väl som en grej man kan göra.

akAn
2013-08-16, 18:51
http://gizmodo.com/5863078/engineered-avian-flu-could-kill-half-the-worlds-humans

Hur skulle man skydda sig mot det här om det släpptes ut?

Alexton
2013-08-16, 18:55
Ha även i åtanke att matsituationen var betydligt värre förut, många som dukade under hade kunnat överleva ifall de haft tillräckligt med mat tiden innan sjukdom.

Lägger vi till medicin och kunnande idag jämfört med förut så ser en influensa som förr kunde dödat tiotusentals ut som en vanlig influensa.

Fredszky
2013-08-16, 19:06
http://gizmodo.com/5863078/engineered-avian-flu-could-kill-half-the-worlds-humans

Hur skulle man skydda sig mot det här om det släpptes ut?

Det är det här som är farligt.

Tidigare har virus bara funnits skapade på naturligt vis. Det är endast ett fåtal naturliga virus som dödar, eftersom det inte sprider sig så bra om värden dör, istället för att värden är sjuk men springer omkring och smittar andra.

Nu forskas det fram virus som är gjorda för att döda och sprida sig så effektivt som möjligt, och det krävs bara att ett snedsteg så är det kört. Eller en grupp/individ med onda avsikter. Det kommer att skita sig för eller senare.

PixelMiner
2013-08-16, 21:27
http://gizmodo.com/5863078/engineered-avian-flu-could-kill-half-the-worlds-humans

Hur skulle man skydda sig mot det här om det släpptes ut?

Tanken med forskningen var väl just att klura ut hur man skall skydda sig. Forskargruppens publicerade sina rön i Science (som ändå får ses som en seriös tidskrift). Och vad jag kan läsa ur abstractet så finns det antiviraler som funkar mot den muterade stammen. Mer skrämmande är väl att de anser att samma typ av mutation kan ske helt naturligt.

http://www.sciencemag.org/content/336/6088/1534

Doggeh
2013-08-16, 21:34
Om jävligt många hade dött hade jag förmodligen skitit i all etik & moral och börjat plundra, mörda, ta över hus osv. Med andra ord skulle det bästa vara att bo i Norrland då det finns mycket djur, fiske, bra vatten och givetvis får man inte glömma att många har kluven ved på landsbygden.

High1ander
2013-08-16, 21:42
Digerdöden = En tredjedel till hälften av människorna dog på det värsta ställena.

Spanska sjukan som är den senaste stora (iaf. att skörda många liv) var bara mellan 3-5%.

3-5% är lagom hemskt, men knappast lika samhällsändrande som just digerdöden var, den orsaka ju massa sociala ändringar.

3-5% är inte så svårt att ersätta, dvs. nya jobb, etc... däremot 50% eller kanske 90%, då ändras ju hela samhällsstrukturen. Arbetslöshet kommer vara 0% på vissa ställen, bostäder åt alla, etc. Man kommer behöva snabbt som fan få in nya poliser/militärer för att upprätthålla någon form av ordning. All produktion av TV, bilar, etc. kommer stanna i flera år...

Fredszky
2013-08-16, 21:43
Tanken med forskningen var väl just att klura ut hur man skall skydda sig. Forskargruppens publicerade sina rön i Science (som ändå får ses som en seriös tidskrift). Och vad jag kan läsa ur abstractet så finns det antiviraler som funkar mot den muterade stammen. Mer skrämmande är väl att de anser att samma typ av mutation kan ske helt naturligt.

http://www.sciencemag.org/content/336/6088/1534

Om ett virus sprider sig över hela världen på någon vecka och de flesta är sjuka inom en månad så spelar det ingen roll om det finns antiviraler i något labb någonstans.

Det finns inte tid att producera botemedel till hela världens befolkning och distribuera denna på så kort tid som en månad. Man vet inte vad som behövs förrän det är försent.

filmjölk
2013-08-16, 22:20
Dör 99% av befolkningen kommer det finnas ett enormt överflöd av mat, så de första året eller två skulle man verkligen inte behöva vara någon Bear Gryllz för att klara sig. Man behöver nog mest kunna a) Hantera ett hagelgevär och kunna skjuta för att döda b) ha förmågan att samla vettiga människor omkring sig.

Angel
2013-08-16, 22:25
Bor man riktigt avlägset i Norrland kan man nog missa hela grejen ;)

Mental
2013-08-16, 22:36
http://swedishsurvivalist.egetforum.com/

Svenska foliehattar, gott om bra tips om man vill öka sin vardagsförberedelse.

Snubben
2013-08-16, 22:46
Jag är lite nyfiken på detta med att alla vill bo långt utanför tätbebyggt område etc. när något händer.Jag menar på att detta vore nog ändå inte så smart. Föreställ er nu att ett virus ala digerdöden börja sprida sig - kommer människor sitta hemma eller börja ta sig så långt ifrån andra människor? I och med att det handlar om liv och död så kan vi nog ändå komma överens att en del av de människor som flyr kommer ignorera sociala konstruktioner om att "det är fel att döda" "man ska fråga om lov" etc.

Vill man verkligen bo själv (med familj) ute i stora svarta skogen där ingen kan höra eller hjälpa en?

Sen har det väl ändå lyfts i flera "egna berättelser", folk som varit med i enorma katastrofer, att de som är en större grupp, dvs samhällen klarar sig bättre då de har större kunskapspool, fler händer och en vilja att hjälpa varandra för överlevnad? Har för mig jag det länkades till dessa på cornucopias blogg (för länge länge sedan)

gratefuldead
2013-08-16, 22:54
Finns inte en chans för mig att överleva en längre period utan insulin då jag är diabetiker. Utan fungerande fabriksproduktion kan jag inte överleva många månader hur jag än försöker. Så, jag vetefan hur mycket jag faktiskt hade försökt att överleva om jag visste att jag ändå skulle dö inom kort.

StarkaUlf
2013-08-16, 22:56
finns inte en chans för mig att överleva en längre period utan insulin då jag är diabetiker. Utan fungerande fabriksproduktion kan jag inte överleva många månader hur jag än försöker. Så, jag vetefan hur mycket jag faktiskt hade försökt att överleva om jag visste att jag ändå skulle dö inom kort.

lchf








:d

PixelMiner
2013-08-17, 00:48
Bor man riktigt avlägset i Norrland kan man nog missa hela grejen ;)

Jepp, och så dör man av sprucken blindtarm eftersom man inte har någon sjukvårdskunnig i närheten som kan ta ut ens inflammerade blindtarm. *doh*

gratefuldead
2013-08-17, 01:03
lchf








:d


Hahaha. Tyvärr dör jag ändå, har ju noll egen produktion = ingen glukos kan komma utanför blodet. Men som typ-2 diabetiker hade det ju funkat :)

knuckles
2013-08-17, 03:04
Bor avlägset i norrland själv med ett vappenförråd fullt med ammo och gevär. Come at me pandemi.

Rahf
2013-08-17, 03:55
Bor avlägset i norrland själv med ett vappenförråd fullt med ammo och gevär. Come at me pandemi.

"Ja, hej, det här är Självmordsjouren..."

Hemi
2013-08-17, 05:22
Jag är lite nyfiken på detta med att alla vill bo långt utanför tätbebyggt område etc. när något händer.Jag menar på att detta vore nog ändå inte så smart. Föreställ er nu att ett virus ala digerdöden börja sprida sig - kommer människor sitta hemma eller börja ta sig så långt ifrån andra människor? I och med att det handlar om liv och död så kan vi nog ändå komma överens att en del av de människor som flyr kommer ignorera sociala konstruktioner om att "det är fel att döda" "man ska fråga om lov" etc.

Vill man verkligen bo själv (med familj) ute i stora svarta skogen där ingen kan höra eller hjälpa en?

Sen har det väl ändå lyfts i flera "egna berättelser", folk som varit med i enorma katastrofer, att de som är en större grupp, dvs samhällen klarar sig bättre då de har större kunskapspool, fler händer och en vilja att hjälpa varandra för överlevnad? Har för mig jag det länkades till dessa på cornucopias blogg (för länge länge sedan)

Samma i USA, det sitter en massa preppers i hyddor och övergivna husvagnar och väntar på den stora smällen vad det nu blir. Jag tror det är bra att man kommer ut i naturen och lever och respekterar den, man ser mindre av det numera. Allt skall vara så extremt, hardcore, adventure speciel forses mm men för en individ är det lite att dyka i sjön utan att kolla stenarna under. Ta det lite lugnt. När det väl händer kommer man antagligen att behöva göra sysslor man lär sig på en dag. Sitter man i en lägenhet hela livet kanska men aldrig huggit ved, något som hemmafruarna gjorde under dagen förr och bar in vedpacken i stugan med ena armen och bebisen i den andra och klyvyxan vid livet. Man behöver inte vara expert på att splitta några bräder, bara man tar det lite försiktigt, det är som att skura golvet, det kommer. En annan grej jag tror mindre på är att vissa kanske tror att det skall hitta den där gemen ute i skogen som ingen annan vet finns, men de flesta har familj i nån form, vänner och släktingar så jag tror att alla blir beroende av varandra ändå. Jag bor i ett U-land där bara vissa har tillgång till civilisation, de flesta är fattiga men alla är på nåt sätt beroende av varandra ändå. Sverige har en bra tillgång på vatten t ex, vilket är en av sakerna som gör att det rankas så högt.

Hemi
2013-08-17, 05:44
När det gäller jakt så finns det inga vilda djur kvar alls här i alla fall, de är slut. Fåglar finns. Mager tamboskap men de skulle antagligen ätas snabbt. Fiske t är stort däremot. Kan se mig själv pimpla i Sverige vintertid med nån enkel utrustning. Men om alla gör det, blir det fler djur pga utslaget samhälle eller blir de färre?

Yip_man
2013-08-17, 07:42
Om man nu blir smittad så vill man inte ligga och krampa och blöda ur mun/ögon/öra/näsa i flera timmar. Således bör man ha lämpligt medel hemma för att kunna avsluta sitt liv så snabbt och smärtsamt som möjligt.

Att använda hagel diton för ändamålet kan vara lite kladdigt *spy* för resten av familjen. Så kanske en överdos heroin/morfin. Hur man sen kan förvara detta och hurlång hållbarhet påverkar ju också.

Fuark
2013-08-17, 08:24
Om man nu blir smittad så vill man inte ligga och krampa och blöda ur mun/ögon/öra/näsa i flera timmar. Således bör man ha lämpligt medel hemma för att kunna avsluta sitt liv så snabbt och smärtsamt som möjligt.

Att använda hagel diton för ändamålet kan vara lite kladdigt *spy* för resten av familjen. Så kanske en överdos heroin/morfin. Hur man sen kan förvara detta och hurlång hållbarhet påverkar ju också.

relaterad

7OanxuFt4Lc

Vakten
2013-08-17, 10:08
Det är det här som är farligt.

Nu forskas det fram virus som är gjorda för att döda och sprida sig så effektivt som möjligt, och det krävs bara att ett snedsteg så är det kört. Eller en grupp/individ med onda avsikter. Det kommer att skita sig för eller senare.

Det gick en Engelsk TV-serie i mitten på 70 talet som hade detta tema. En "slarvig" forskare blev smittad i ett laboratorium och åkte därefter hostande jorden runt på möten och konferenser helt ovetande om att han spred smittan. I och med att han spridit smittan på Internationella flygplatser och hotell så kom utbrotten av sjukdomen i alla världsdelar mer eller mindre samtidigt.

Vad jag minns av slutet på serien så var den ganska dyster, som tidigare beskrivits i tråden så blev det kaos och anarki efter ett par veckor.

tearz
2013-08-17, 10:30
Rädda sig den som kan... :D

filmjölk
2013-08-17, 10:35
Om ni tittar på hur folk betedde sig under den där orkanen med följande översvämning i USA, med plundring, våldtäkter och total anarki kan ni se tydligt vad som händer i även civiliserade samhällen under en kris.

tearz
2013-08-17, 10:45
Om ni tittar på hur folk betedde sig under den där orkanen med följande översvämning i USA, med plundring, våldtäkter och total anarki kan ni se tydligt vad som händer i även civiliserade samhällen under en kris.

Sen kan man diskutera huruvida hela USA är civiliserat eller inte.
Givetvis är den större delen av landet det...

Men vissa delar av befolkningen/vissa områden i USA anser jag vara långt ifrån civiliserade.

Se tex Detroit. <<<

Och de tar givetvis första bästa chansen att plundra och våldta.

Vid en naturkatastrof är nog samarbete med sina medmänniskor att föredra för både sin egen och allmänhetens bästa.

Ser i vilket fall som helst inte att våldtäkter och att plundra den lokala elektronik affären kommer att rädda situationen.

Annat vore vid en pandemi ,då tror jag det värsta sidorna hos alla människor skulle titta fram.

Snubben
2013-08-17, 10:55
Om ni tittar på hur folk betedde sig under den där orkanen med följande översvämning i USA, med plundring, våldtäkter och total anarki kan ni se tydligt vad som händer i även civiliserade samhällen under en kris.

Självklart men man kan inte bara stirra sig blint på det utan även se till de grupperingar som hjälpte folk, återbyggde samhällstjänster, utvecklade nya sätt - att för stunden - t.ex. kunna fat mat, husrum eller liknande.

Vakten
2013-08-17, 11:01
Annat vore vid en pandemi ,då tror jag det värsta sidorna hos alla människor skulle titta fram.

Själv så skulle jag nog också fundera på att dra även om jag hade en samhällsviktig funktion som tex polis, brandman, sjukvårdare av något slag och hälften av arbetskamraterna var borta dan innan.

TV-seriens fiktiva TV reportage efter utbrottet visade hur Rotterdam brann efter att eld utbrutit i oljehamnen och ingen kom släckte.

tearz
2013-08-17, 11:12
Själv så skulle jag nog också fundera på att dra även om jag hade en samhällsviktig funktion som tex polis, brandman, sjukvårdare av något slag och hälften av arbetskamraterna var borta dan innan.

TV-seriens fiktiva TV reportage efter utbrottet visade hur Rotterdam brann efter att eld utbrutit i oljehamnen och ingen kom släckte.

Personligen hade alla eventuella plikter/ansvar varit som bortblåsta då.

Hade endast sett till mitt eget samt mina närmaste bästa.

Vad det innebär hade nog tiden fått utvisat.

cofffee

shut teh face
2013-08-17, 11:17
Forskaren sa ju också att denna gång skulle vi hantera det bättre, pga. tekniken, alltså att inte så mycket folk skulle hinna dö.. eller såg vi inte samma?

Oavsett så fick du väl med det mesta, förutom att en bondgård kanske vore bäst, alltså att man har en del djur och kan försörja sig på det, gärna odlingar som försörjer en också.

Tyvärr tror jag att någon jävel kommer komma och sno allt till slut, så det bästa är nog ändå att vara miljarddär och bygga en bunker på ett hemligt ställe där man garanterat får vara fri från annat folk, samt köra konserver och liknande som räcker...

filmjölk
2013-08-17, 11:25
Bara tänk en pandemi i Sverige! AFA hade kastat sten och demonstrerat, förorterna hade kastat sten, sverigedemokraterna hade passat på och jagat mörkhyade med järnrör, folk hade legat döda i drivor och ingenting hade fungerat då alla samhällsfunktioner idag som tex. vård, ambulans redan går på knäna med för lite personal och för få platser. Addera därtill den typiska svenskens extrema arbetsmoral, att smittad infinna sig på jobbet och desperat försökt göra klart årsbudgeten mellan dödsryckningarna.

feminister hade twittrat om hur pandemin var patriarkalt förtryck, F-kasse personal hade kastat upp lik ur massgravarna för att de skall jobba och inte ligga där och lata sig och ingen hade försökt få någon som helst ordning på läget, då detta hade vart politiskt inkorrekt och riskerat att kränka en minoritetsgrupps åsikt om att pandemin var sänd ifrån gud.

Ponde
2013-08-17, 11:27
Bara tänk en pandemi i Sverige! AFA hade kastat sten och demonstrerat, förorterna hade kastat sten, sverigedemokraterna hade passat på och jagat mörkhyade med järnrör, folk hade legat döda i drivor och ingenting hade fungerat då alla samhällsfunktioner idag som tex. vård, ambulans redan går på knäna med för lite personal och för få platser. Addera därtill den typiska svenskens extrema arbetsmoral, att smittad infinna sig på jobbet och desperat försökt göra klart årsbudgeten mellan dödsryckningarna.

feminister hade twittrat om hur pandemin var patriarkalt förtryck, F-kasse personal hade kastat upp lik ur massgravarna för att de skall jobba och inte ligga där och lata sig och ingen hade försökt få någon som helst ordning på läget, då detta hade vart politiskt inkorrekt och riskerat att kränka en minoritetsgrupps åsikt om att pandemin var sänd ifrån gud.

Sverige i ett nötskal, speciellt arbetsmoral-skämtet var ju bäst :d.

Vakten
2013-08-17, 12:33
Forskaren sa ju också att denna gång skulle vi hantera det bättre, pga. tekniken, alltså att inte så mycket folk skulle hinna dö.. eller såg vi inte samma?

Den Engelska TV-serie som jag såg var från mitten på 70 talet och då fanns inte internet. Telekommunikationer och person transporter var väl ganska lika som idag och det bidrog till att smittan och paniken spreds på nån vecka runt jorden.

Tekniken idag skulle säkert underlätta processen att ta fram ett vacin, broms mediciner mm. men vad hjälper det om samhället redan har kollapsat

The_RobRoy
2013-08-17, 12:57
Det gick en Engelsk TV-serie i mitten på 70 talet som hade detta tema. En "slarvig" forskare blev smittad i ett laboratorium och åkte därefter hostande jorden runt på möten och konferenser helt ovetande om att han spred smittan. I och med att han spridit smittan på Internationella flygplatser och hotell så kom utbrotten av sjukdomen i alla världsdelar mer eller mindre samtidigt.

Vad jag minns av slutet på serien så var den ganska dyster, som tidigare beskrivits i tråden så blev det kaos och anarki efter ett par veckor.

Jag kom att tänka på denna: http://www.imdb.com/title/tt0108941/

Och till Sparven, du bör nog lägga till guld-tackor till din lista av "bra att ha saker"

Vakten
2013-08-17, 14:48
Serien som jag såg var The Survivors, tänk vilket underverk en tupplur kan göra för minnet. Vårsågod, med polisonger och fladdriga byxben.

http://www.youtube.com/watch?v=GH6us7DLaRk

Angel
2013-08-17, 15:26
Jepp, och så dör man av sprucken blindtarm eftersom man inte har någon sjukvårdskunnig i närheten som kan ta ut ens inflammerade blindtarm. *doh*

Vad dohar du om.

PixelMiner
2013-08-17, 17:39
Vad dohar du om.

Jag tänkte mig ungefär så här:
http://i.lvme.me/pjdwb8h.jpg

Råkar man ut för detta så kan man nog unna sig ett riktigt *doh*.

akAn
2013-08-17, 18:00
jag tänkte mig ungefär så här:
http://i.lvme.me/pjdwb8h.jpg

råkar man ut för detta så kan man nog unna sig ett riktigt *doh*.

... And shits

Angel
2013-08-17, 18:58
Då får man safea och operera bort den först.