handdator

Visa fullständig version : Jag kan inte marklyfta


Old Nick
2013-08-16, 08:33
I helvete heller. Det går inte. Jag kan inte få ryggen rak i startläget hur jag än bär mig åt och jag vet inte riktigt vad som är problemet.

Jag har kollat på åtskilliga videor och testat alla möjliga tekniker. Men oavsett hur jag bär mig åt så rundar sig ryggen när jag böjer mig så långt ner att jag kan greppa stången. Kronlyft går bra. Får jag bara upp stången ett par decimeter kan jag lätt låsa ländryggen så hårt att den blir som stålplåt. Men skall jag längre ner så blir det som en fällknivseffekt som gör att jag viker mig. Otroligt irriterande.

Jag kan, genom att dra stången hårt som satan mot smalbenen i startläget och försöka svanka våldsammare än en porrskådis, få till något som ser ut som ett bra startläge. Men det funkar bara vid lägre vikter, för ryggen är inte rak. Den ser bara ut att vara det. Den är precis på gränsen till rak och stabiliteten blir därefter när vikten blir för tung.

Det är möjligt att jag skulle kunna få till ryggen bättre om jag kunde höja rumpan ännu högre men hamstringsen är redan sträckta till max och ryggen är mer eller mindre parallell med golvet. Mer lut framåt och startpositionen kommer att bli helt omöjlig.

Så jag vet inte vad jag skall göra. Köra enbart kronlyft? Stretcha hamstrings så att jag kan sätta ryggen men samtidigt ha axlarna i linje med svanskotan i startläget? Eller sumo? Jag har aldrig ens testat det men jag gissar att det kanske kan vara något. Ser dock inte riktigt ut att vara samma övning för ryggen som vanliga marklyft.

damir
2013-08-16, 08:40
Har ni en böj rack (http://www.fitnessdestination.com/images/df820new2.jpg) på gymmet där du kan ställa in höjden så att stången kommer upp ett par centimeter. Då blir det lite lättare att lyfta utan att böja se ända ner. Detta är dock inte en permanent lösning. Utan du får börja träna på rörligheten.

Old Nick
2013-08-16, 08:53
du får börja träna på rörligheten.

Jag vet inte riktigt hur det skall gå till.

När jag är i vad som är det närmaste jag kan komma ett startläge kan jag inte fälla in överkroppen mer. Låren är i vägen. Höften är helt ihopfälld. Enda sättet att få mer svank är då att höja bröstkorgen, vilket gör att stången hamnar för långt ner. För att hålla ryggen kvar i samma position och få tag i stången måste jag räta ut knäna mer och höja rumpan och då blir ryggen parallell med golvet eller snudd på framåtlutad och all lyftkraft försvinner.

Jag kanske inte är gjord för marklyft helt enkelt. Det känns som att proportionerna är helt fel för att det skall lyckas.

bertbert
2013-08-16, 09:09
Troligtvis en kombination av dålig rörlighet och bristande styrka i buken. Jag rekommenderar att du tränar upp rörligheten genom att göra raka marklyft med start i toppen (dvs du hakar av stången från en ställning) och på låga vikter.

Samtidigt är du noga med bålträningen och stretching.

När du gjort detta ett par månader börjar du köra vanliga mark - på LÅGA vikter.

damir
2013-08-16, 09:17
Kika även på Daniels e-bok om rörlighet (http://www.styrkelabbet.se/fixa-din-rorlighet-for-knaboj-och-marklyft/) för knäböj och marklyft. Har hjälpt mig en hel del.
Värt att kika på.

Old Nick
2013-08-16, 10:06
Troligtvis en kombination av dålig rörlighet och bristande styrka i buken. Jag rekommenderar att du tränar upp rörligheten genom att göra raka marklyft med start i toppen (dvs du hakar av stången från en ställning) och på låga vikter.

Vilken rörlighet är det som skall tränas upp på det sättet? Hamstrings? Förmågan att fälla överkroppen längre fram än vad som är fysiskt möjligt?

Jag vill inte låta otacksam för jag uppskattar verkligen att folk svarar, men det känns som att jag får förtryckta standardsvar 1A som slentrianmässigt klistras in i trådar med "marklyft" i ämnesraden. Jag säger inte att råden är felaktiga men jag ser inte riktigt var rörligheten sätter stopp eller var bålstyrkan kommer in i bilden.

Jag kan böja 100x3x5 under parallellt utan att tappa ryggen. Jag kan köra plankan tills solen går ner om jag vill. Men jag kan inte marklyfta alls. Jag vet varken ut eller in och jag har verkligen försökt i flera månader. Men det vill sig inte.

Så visst kan jag testa rörlighetsövningar och sånt men jag skulle gärna vilja förstå exakt vad det är i min kropp som sätter krokben för mig. Om jag t.ex. skulle stretcha ut hamstrings och stärka dem med raka eller rumänska marklyft, skulle jag då kunna komma i en vettig startposition, även om detta innebär att ryggen faktiskt är parallell med marken? Är det en bra position att starta från? Det känns inte så.

Alkro
2013-08-16, 10:07
Det kan ju vara svårt att få till bra marklyft om du har långa ben i förhållande till överkropp, då blir det ju att du får luta dig mer framåt alternativt böja mer på knäna, detta är ju inte heller fördelaktigt.

Snubben
2013-08-16, 10:09
Jag har exakt samma problem som dig, dock inte samma vikter! :)

Jag kommer att börja stretcha löjligt grundligt för att se om det hjälper mig, har tagit del av den e-boken som länkades till här ovan.. Hoppas att den lilla ostbågeböjjen nederst på ryggen försvinner när jag böjjer mig framåt med relativt raka ben

bertbert
2013-08-16, 10:13
Du kommer att få bättre svar om du lägger upp en film på ett marklyftsförsök.

Emil Brännmark
2013-08-16, 10:14
Jag tycker du ska posta en video så man ser hur illa det ser ut. Det är inte säkert att det är så illa som du tror.

Alkro
2013-08-16, 10:15
Jag vill inte låta otacksam för jag uppskattar verkligen att folk svarar, men det känns som att jag får förtryckta standardsvar 1A som slentrianmässigt klistras in i trådar med "marklyft" i ämnesraden. Jag säger inte att råden är felaktiga men jag ser inte riktigt var rörligheten sätter stopp eller var bålstyrkan kommer in i bilden..

Lägg upp en film eller åtminstone beskriv dina längdförhållanden så blir det nog lättare att komma med bra tips! Man måst eju ta hänsyn till folks biomekanik. En person med extremt korta ben och långa armar kan ju köra en helt annan teknik än någon med långa ben och kort överkropp.

Adama
2013-08-16, 10:18
Jag hade exakt detta problemet under mina första år av träning, först i år kom jag till rätta med det. Svårt att säga exakt vad som löste problemet.. men.

Jag "gav upp" på det förra våren eller så då jag märkte att halvsumo-stance funkade för mig. Nu kunde jag marka med helt rakrygg och ändå öka vikterna. Till en början var jag svagare men vikterna gick upp och sedan gick jag gick om mina gamla smalmarksvikter.

Min halvsumo är inte alls lik "riktig" sumo, jag kan inte hålla ryggen så upprätt som de riktiga sumofantasterna. Det är egentligen likt en smalmark, men att man ställer sig med benen precis utanför armarna istället.

Körde på med denna tills i våras då jag fick för mig att prova lite smalmark igen. Och vips, nu funkade den klockrent.. vart snabbt starkare i den än med sumon.

Ska ju även sägas att jag nötit på med mycket bältelös böj och mark och har en starkare bål än tidigare men gissningsvis har sumon bidragit till en ökad rörlighet. Nu tränar jag båda stilarna för att inte riskera "återfall".

Old Nick
2013-08-16, 10:38
Lägg upp en film eller åtminstone beskriv dina längdförhållanden så blir det nog lättare att komma med bra tips! Man måst eju ta hänsyn till folks biomekanik. En person med extremt korta ben och långa armar kan ju köra en helt annan teknik än någon med långa ben och kort överkropp.

Är för privat av mig. Jag lägger inte ens upp bilder på mig själv på Facebook och en video skulle jag aldrig palla med att visa upp på ett forum. Jag säger inte att det är rationellt men så är det.

Min halvsumo är inte alls lik "riktig" sumo, jag kan inte hålla ryggen så upprätt som de riktiga sumofantasterna. Det är egentligen likt en smalmark, men att man ställer sig med benen precis utanför armarna istället.

Huh... Det hade jag aldrig tänkt på. När jag hör ordet "sumomark" tänker jag bara på folk som står med benen så brett att tårna tar i vikskivorna, fötterna är vinklade 180 grader och rörelseomfånget blir 0.4 cm från liggande stång till utlåst toppläge. Kändes inte som en lika stor övning som vanlig mark.

Men "halvsumo" kanske vore något. Med händerna innanför benen så att jag kan vinkla knäna mer utåt kan jag fälla överkroppen betydligt mer framåt och hålla ryggen hur rak som helst utan att lyfta höfterna en meter upp i luften. Och det med mer eller mindre samma bredd på fötterna. Lite bredare, men inte mycket alls. Känns bra här i köket, men vem vet hur det blir i gymmet? Jag får testa. :)

Old Nick
2013-08-16, 10:42
Fast jag gissar att jag ändå kanske måste stå bredare än så om jag skall kunna greppa stången där den är lättrad? Lite mindre rörelseomfång förstås men inte så mycket hoppas jag.

bertbert
2013-08-16, 10:52
Vill du inte lägga upp film får du nog nöja dig med standardsvar. Alternativt beger du dig till ett gym eller en atletklubb där lite mer kompetens finns.

Old Nick
2013-08-16, 10:57
Nå jag gör ju mitt bästa för att beskriva situationen i ord. Men visst, en video hade förstås varit mer informativ. Det går inte att förneka.

VoDaresVins
2013-08-16, 11:23
Känner mig inte heller bekväm med att posta videos men kanske nån av de andra som hade samma problem kan bidra?
Har väldigt svårt att föreställa mig hur det här blir om du kan böja djupt utan att tappa rygg men ändå ha ett par decimeter kvar till stången när du sitter på huk.

Matsa
2013-08-16, 11:27
Nå jag gör ju mitt bästa för att beskriva situationen i ord. Men visst, en video hade förstås varit mer informativ. Det går inte att förneka.

Finkamma youtube och försök hitta en film där någon med samma problematik drar mark. Det är inte optimalt men då har man i alla fall något att gå på, annars blir det svårt att ge mer än generella råd hur noga du än försöker förklara.

Annars kan du som sagt bege dig till en klubb och få hjälp i realtid, det är allra bäst. Lycka till!

Fuark
2013-08-16, 11:32
Alternativt ta på dig en mask enbart under filmningen, eller redigera i Sony Vegas.

Old Nick
2013-08-16, 13:49
Har väldigt svårt att föreställa mig hur det här blir om du kan böja djupt utan att tappa rygg men ändå ha ett par decimeter kvar till stången när du sitter på huk.

Jag står ju axelbrett med fötterna pekande snett utåt när jag böjer och betydligt smalare med mindre utåtpekande fötter när jag markar. I bottenläge av böjen blir det precis som att sitta på huk. Knäna och låren är ur vägen. Med knäna under sig blir det svårare. Stor skillnad.

Ungkarlsliv
2013-08-16, 21:16
Jag står ju axelbrett med fötterna pekande snett utåt när jag böjer och betydligt smalare med mindre utåtpekande fötter när jag markar. I bottenläge av böjen blir det precis som att sitta på huk. Knäna och låren är ur vägen. Med knäna under sig blir det svårare. Stor skillnad.

Jag står utanför axelbrett med fötterna pekande utåt även när jag smalmarkar. Varför står du smalt om det inte fungerar ?

Tiga
2013-08-17, 10:30
Som någon sa kan det vara så att du har för långa ben i förhållande till överkroppen.

Du kan alltid ställa några viktskivor (eller något annat) under stången. På så sätt kommer stången vara runt 10 cm från marken vilket borde kunna göra att du kan köra med rak rygg.

Detta är dock bara en tillfällig lösning och jag tror som många andra att du behöver bli vigare. Testa yoga :cool:

Matsa
2013-08-17, 10:35
Alternativt ta på dig en mask enbart under filmningen, eller redigera i Sony Vegas.

Kanske marka med en hink på huvudet? :naughty:

Jag står ju axelbrett med fötterna pekande snett utåt när jag böjer och betydligt smalare med mindre utåtpekande fötter när jag markar. I bottenläge av böjen blir det precis som att sitta på huk. Knäna och låren är ur vägen. Med knäna under sig blir det svårare. Stor skillnad.

Prova att trycka ut knäna i startläget så att de kommer ur vägen. För att lyckas bra med det kanske du behöver bredda stancen, rikta tårna mer utåt eller rentav både och men det får du prova dig fram till. Du kommer förmodligen behöva bredda greppet (fast inte mycket, inga ryckmark nu ffs!) för att inte armarna ska vara i vägen och det kommer att ge en något längre lyftväg, men det kanske är smällar man får ta. Jag vet en del duktiga marklyftare som gör på det viset, det finns faktiskt mer som inverkar än lyftvägen.

Du kan även prova att luta dig något mera framåt över stången, vi pratar inga stora rörelser nu och du ska fortfarande ha stången nära kroppen. Det är inte meningen att du ska bli framtung. Jag själv upplever det svårare att hålla ryggen om jag sitter bak för mycket, lutar jag mig något framåt känns det som att höften kommer i ett naturligare läge. Dessutom undviker jag att slå stången i knäna på väg upp, så har man det problemet kan det vara värt ett försök.

Det kan även vara så att det bästa rådet är att bara fortsätta att nöta mark med så låga vikter som du klarar att ha god form med. Det är ofta det bästa botemedlet när man har problem med en övning. Hur länge har du försökt träna mark?

Bertberts tips om rakmark för att förbättra rörligheten är också bra. Om du kan göra ett rakbent marklyft från backen utan att tappa ryggen så bör inte ett vanligt marklyft vara några större problem. Lätt rakmark från upphöjning med långsam excentrisk fas är riktigt bra för rörligheten. Man går så djupt man klarar utan att tappa formen och klarar man ända till golvet är det dags att öka höjden. Har även gjort så med sumomark ibland, fin stretchövning!

Alltså, jag skjuter mest på måfå nu och därför blir det en ganska blandad kompott. Testa en sak i taget, återkom gärna och tala om ifall något hjälper.

arthax
2013-08-17, 11:19
Kanske marka med en hink på huvudet? :naughty:



Prova att trycka ut knäna i startläget så att de kommer ur vägen. För att lyckas bra med det kanske du behöver bredda stancen, rikta tårna mer utåt eller rentav både och men det får du prova dig fram till. Du kommer förmodligen behöva bredda greppet (fast inte mycket, inga ryckmark nu ffs!) för att inte armarna ska vara i vägen och det kommer att ge en något längre lyftväg, men det kanske är smällar man får ta. Jag vet en del duktiga marklyftare som gör på det viset, det finns faktiskt mer som inverkar än lyftvägen.

Du kan även prova att luta dig något mera framåt över stången, vi pratar inga stora rörelser nu och du ska fortfarande ha stången nära kroppen. Det är inte meningen att du ska bli framtung. Jag själv upplever det svårare att hålla ryggen om jag sitter bak för mycket, lutar jag mig något framåt känns det som att höften kommer i ett naturligare läge. Dessutom undviker jag att slå stången i knäna på väg upp, så har man det problemet kan det vara värt ett försök.

Det kan även vara så att det bästa rådet är att bara fortsätta att nöta mark med så låga vikter som du klarar att ha god form med. Det är ofta det bästa botemedlet när man har problem med en övning. Hur länge har du försökt träna mark?

Bertberts tips om rakmark för att förbättra rörligheten är också bra. Om du kan göra ett rakbent marklyft från backen utan att tappa ryggen så bör inte ett vanligt marklyft vara några större problem. Lätt rakmark från upphöjning med långsam excentrisk fas är riktigt bra för rörligheten. Man går så djupt man klarar utan att tappa formen och klarar man ända till golvet är det dags att öka höjden. Har även gjort så med sumomark ibland, fin stretchövning!

Alltså, jag skjuter mest på måfå nu och därför blir det en ganska blandad kompott. Testa en sak i taget, återkom gärna och tala om ifall något hjälper.

Bra tips! Och framförallt raka mark som stretchövning. Kör nu mark, kronlyft och rakmark (norsk mängdträning) och bara på dom få pass jag avverkat med lätta kontrollerade rakmark så har rörligheten blivit bättre! :)

Source
2013-08-17, 11:59
Hade samma bekymmer förrut, böjd ländrygg i mark och roddar. Det som hjälpte mig var några veckor av kettlebell swings samt bålträning (ab roller). Kan tillägga att innan kunde jag knappt nudda tårna när jag böjde mig fram med raka ben, nu kan jag sätta handflatorna i golvet.

Old Nick
2013-08-17, 19:29
Jag står utanför axelbrett med fötterna pekande utåt även när jag smalmarkar. Varför står du smalt om det inte fungerar ?

Det spelar ingen större roll om jag står brett eller inte när jag smalmarkar. Jag kan inte vinkla ut fötterna tillräckligt så länge armarna är utanför. Såvida jag inte tänker köra snatch grip vilket bara känns skitkonstigt.

Old Nick
2013-08-17, 19:49
Jag testade sumo idag och det var faktiskt något av en religiös upplevelse. Ryggen var fullständigt stabil och rak på en gång utan att jag behöver sträcka och dra och kolla i spegeln i tid och otid. Inga muskler eller senor som stretade emot innan starten. Däremot blev det ett jäkla sträck på insidan av låren och jag orkade inte alls lika mycket vikt. Nu hade jag kört ett ganska hårt pass benböj före och förra gången spöade jag ryggen som bara den med enveten teknikträning på vanlig mark så jag nöjde mig med att dra 70 kg i sumo några gånger för att testa. Och det kändes betydligt tyngre än vad det gör i smalmark men jag antar att det kommer ikapp när jag börjar träna på allvar.

Tyvärr var jag tvungen att hålla och stå bredare än vad jag ville. Annars hade händerna hamnat på den släta delen av stången. Men det är väl ett överkomligt problem om jag kan börja köra marklyft på allvar.

Bertberts tips om rakmark för att förbättra rörligheten är också bra. Om du kan göra ett rakbent marklyft från backen utan att tappa ryggen så bör inte ett vanligt marklyft vara några större problem. Lätt rakmark från upphöjning med långsam excentrisk fas är riktigt bra för rörligheten. Man går så djupt man klarar utan att tappa formen och klarar man ända till golvet är det dags att öka höjden. Har även gjort så med sumomark ibland, fin stretchövning!

Jag gjorde även ett set på 10 med rumänska marklyft på 50 kg för att stretcha hamstringsen lite grann. Jag kunde precis få ner stången till knäna innan det sträckte så mycket att det gjorde ont och bäckenet började rotera. Antar att jag har mycket jobb att utföra på den här fronten.

I övrigt var det en sån där magisk dag på gymmet. Personbästa i både benböj och viktade chins. Och militärpressen som jag var säker på att faila i gick som smort. Stången bara flög upp och låstes ut på raka armar utan minsta svajande. Och nu kommer jag att kunna köra mark igen. Fan vad bra jag mår just nu. :)

Old Nick
2013-08-17, 19:59
Hur länge har du försökt träna mark?

Början av februari. De första månaderna visst jag inte vad jag höll på med. Jag svankade så mycket jag kunde och drog allt vad jag kunde. Stången kom upp och jag fick inte ont någonstans så jag bara plöjde vidare. Körde femmor på 120 och fattade inte att ryggen var böjd som en båge. Det var inte förrän jag filmade mig själv som jag insåg att min teknik var rent horribel. Jag drog ALLT med ryggmusklerna. Kände ingenting i hamstrings eller sätesmusklerna.

Sedan juni har jag kämpat som galning för att få det rätt. Jag har sänkt vikterna om och om igen men har inte fått det att funka. Och jag har paradoxalt nog fått mer ont av det än av det felaktiga markandet. Jag hade inga problem alls innan jag började försöka få det rätt. Då drog jag bara och trodde att jag var duktig på marklyft. Blev aldrig skadad.

drkrupp
2013-08-17, 22:49
Om du inte ska tävla i marklyft behöver du inte träna marklyft. Det är inte ett måste att starta 22,5 cm över marken. Som flera andra sagt - stapla 2-3 viktskivor så stången kommer upp en bit (typ kronlyft).

Southmountain25
2013-08-17, 22:54
Början av februari. De första månaderna visst jag inte vad jag höll på med. Jag svankade så mycket jag kunde och drog allt vad jag kunde. Stången kom upp och jag fick inte ont någonstans så jag bara plöjde vidare. Körde femmor på 120 och fattade inte att ryggen var böjd som en båge. Det var inte förrän jag filmade mig själv som jag insåg att min teknik var rent horribel. Jag drog ALLT med ryggmusklerna. Kände ingenting i hamstrings eller sätesmusklerna.

Sedan juni har jag kämpat som galning för att få det rätt. Jag har sänkt vikterna om och om igen men har inte fått det att funka. Och jag har paradoxalt nog fått mer ont av det än av det felaktiga markandet. Jag hade inga problem alls innan jag började försöka få det rätt. Då drog jag bara och trodde att jag var duktig på marklyft. Blev aldrig skadad.

Befinner mig exakt i samma position som du gör. Jag plöjde också på med tron att tekniken var felfri och kom upp i samma vikt du kom upp i, 5x120. Jag resonerade så här att om det inte gör ont nånstans och jag får träningsvärk så borde jag göra allt rätt. Sen kände jag för att filma mig för cirka en månad sen och upptäckte till min fasa att ryggen var böjd som fan.

För att åtgärda problemet började jag för en månad tillbaka i några minuter varje dag samt efter varje träningspass att stretcha. Jag kan efter en månad säga att min teknik och vighet har förbättrats, även om det går långsamt, så jag rekommenderar dig att göra detsamma.

Juniper
2013-08-18, 00:14
Början av februari. De första månaderna visst jag inte vad jag höll på med. Jag svankade så mycket jag kunde och drog allt vad jag kunde. Stången kom upp och jag fick inte ont någonstans så jag bara plöjde vidare. Körde femmor på 120 och fattade inte att ryggen var böjd som en båge. Det var inte förrän jag filmade mig själv som jag insåg att min teknik var rent horribel. Jag drog ALLT med ryggmusklerna. Kände ingenting i hamstrings eller sätesmusklerna.

Inte för att jag på något sätt förespråkar det, men om man som du, kan dra 120x5 med rundad rygg utan att få några som helst känningar av det, kan man sannolikt fortsätta att dra med krökt rygg utan att någonsin drabbas av några besvär. Åtminstone förutsatt att man ökar vikterna långsamt och ger kroppen tillräckligt med tid för att återhämta sig.

Simonbaws
2013-08-18, 01:04
testa köra med ett par lyftarskor med klack, kan hjälpa om du precis som jag är stel och har korta armar!

Jeneric
2013-08-18, 01:36
Ryggen var fullständigt stabil och rak på en gång utan att jag behöver sträcka och dra och kolla i spegeln i tid och otid.

Om det är det du har gjort tidigare så har det antagligen påverkat din form negativt.

Old Nick
2013-08-18, 08:29
Om det är det du har gjort tidigare så har det antagligen påverkat din form negativt.

Hur då?

Old Nick
2013-08-18, 08:56
Om du inte ska tävla i marklyft behöver du inte träna marklyft. Det är inte ett måste att starta 22,5 cm över marken. Som flera andra sagt - stapla 2-3 viktskivor så stången kommer upp en bit (typ kronlyft).

Ja det kan jag ju. Eller så kan jag köra sumo. Jag vet faktiskt inte. Det känns på något sätt mer genuint att köra från ett läge där stången ligger på marken. Bäst är väl förstås att göra bägge delarna.

Loke
2013-08-18, 09:12
Ja det kan jag ju. Eller så kan jag köra sumo. Jag vet faktiskt inte. Det känns på något sätt mer genuint att köra från ett läge där stången ligger på marken. Bäst är väl förstås att göra bägge delarna.

Att stapla upp vikterna är en början. Man kan sedan ta bort vikterna successivt. Just det är med "successivt" tycks många nybörjare ha svårt för. Man vill helst hoppa till punkt B utan att någonsin vara i punkt A, och när någon säger att man måste börja i punkt A så testar man det ett par gånger, sen försöker man hoppa direkt på punkt B igen :)

raddum
2013-08-18, 09:20
jag tycker mig sitta i samma sits som TS och undrar om någon spontant skulle kunna ta ett titt på mitt lyft; http://www.youtube.com/watch?v=2sbtYv3egJg&feature=c4-overview&list=UUJnaBxOgIm2fy6hmPwo-sCQ tycker personligen det ser jävligt sloppy ut. Får inte ont i ryggen eller så, men i längden kanske det kan leda till problem om det är fel. Tack

GLC
2013-08-18, 09:34
Mer svank i startläget. Ser väldigt rundat ut i ländrygg.

raddum
2013-08-18, 09:44
Mer svank i startläget. Ser väldigt rundat ut i ländrygg.


lite vad jag misstänkte, det är bara det att jag har svårt att få till och hålla det

ddavid
2013-08-18, 10:25
Jag känner igen mig i ts problem. För mig är det adductorerna som sätter stopp plus att jag upplever mig ha långa lårben och korta armar ^^ Jag har stretchat som en galning i flera månader nu (mestadels knäböj/marklyftrörelser) och har faktiskt blivit vigare.

En favoritövning nu är att du tar varsin viktplatta/kettlebell i händerna (5 kg) och gör marklyftrörelsen. Efter önskat antal repetitioner så ställer du dig på en yogamatta för att komma liiite högre upp. Sedan nästa set så viker du yogamattan dubbel osv. När jag gjort 10 sådana set brukar jag kunna komma ner iaf 2 dm längre än då jag var ouppvärmd. Målet är dock att kunna komma ner så långt utan uppvärmning ofc =) Använder man kettlebells så kan man istället minska vikten för då måste man pressa sig längre ned innan vikterna tar i golvet.

ddavid
2013-08-18, 10:27
testa köra med ett par lyftarskor med klack, kan hjälpa om du precis som jag är stel och har korta armar!

Jag förstår ditt tänk, men det är ju som att du konstant lever på smärtstillande istället för att ta itu med det verkliga problemet. Efter långvarigt användande av sådana hjälpmedel torde man väl bli ännu stelare än innan då rörligheten inte utmanas lika mycket längre? Eller? =)

Nilzeen
2013-08-18, 10:45
Jag har också exakt samma problem, hur mycket jag än anstränger mig så är ländryggen lite rundad. Så jävla frustrerande! Frontböjer ett par reps på 100 så varken rygg eller bålstyrkan är där fel på... Har en lång överkropp och ett par korta hamstrings, ingen bra kombo :/

bertbert
2013-08-18, 11:36
jag tycker mig sitta i samma sits som TS och undrar om någon spontant skulle kunna ta ett titt på mitt lyft; http://www.youtube.com/watch?v=2sbtYv3egJg&feature=c4-overview&list=UUJnaBxOgIm2fy6hmPwo-sCQ tycker personligen det ser jävligt sloppy ut. Får inte ont i ryggen eller så, men i längden kanske det kan leda till problem om det är fel. Tack

Detta tycker jag ser ut att vara ett fall av både bristande rörlighet (i säte och hamstring) och bristande styrka. Dock mer styrkebrist än något annat - du orkar ju inte hålla ryggen, men du rundar även ryggen bara du böjer dig ner och tar tag i stången.

Juniper
2013-08-18, 12:08
...och undrar om någon spontant skulle kunna ta ett titt på mitt lyft...

Troligtvis hade du fått besvär med din nacke i första hand om du fortsatt med det där utförandet, så börja med att håll nacken neutral.

Använd inte en sådan där typ av tygbyxor när du markar - stången skall kunna glida upp obehindrat längs med benen.

Sedan tycker jag inte att det ser ut som att du tightar till dig tillräckligt inför lyftet. Magen kan du spänna redan på din väg fram till stången, om du inte redan gör det. Inte till max men så att en liten anspänning finns där. Detta hjälper dig att inta en bra startposition. När du sedan greppat stången börjar du med att spänna röv och mage till max. Låt bli att spänna nacken. Lyckas du med detta så kommer ländryggen automatiskt att räta ut sig mer förutsatt att du gör ett bättre jobb med att brösta upp dig precis innan lyftet.

Och till sist, gör nu inte misstaget med att marka var eller varannan dag nu tills du fått rätsida på det här. Marklyft med rundad rygg är påfrestande även på låga vikter, så låt det här ta sin tid nu, så kommer du med mycket större sannolikhet att kunna hålla dig skadefri.

raddum
2013-08-18, 13:19
Troligtvis hade du fått besvär med din nacke i första hand om du fortsatt med det där utförandet, så börja med att håll nacken neutral.

Använd inte en sådan där typ av tygbyxor när du markar - stången skall kunna glida upp obehindrat längs med benen.

Sedan tycker jag inte att det ser ut som att du tightar till dig tillräckligt inför lyftet. Magen kan du spänna redan på din väg fram till stången, om du inte redan gör det. Inte till max men så att en liten anspänning finns där. Detta hjälper dig att inta en bra startposition. När du sedan greppat stången börjar du med att spänna röv och mage till max. Låt bli att spänna nacken. Lyckas du med detta så kommer ländryggen automatiskt att räta ut sig mer förutsatt att du gör ett bättre jobb med att brösta upp dig precis innan lyftet.

Och till sist, gör nu inte misstaget med att marka var eller varannan dag nu tills du fått rätsida på det här. Marklyft med rundad rygg är påfrestande även på låga vikter, så låt det här ta sin tid nu, så kommer du med mycket större sannolikhet att kunna hålla dig skadefri.

Stort tack ! Bra konkreta tips

Simonbaws
2013-08-18, 13:19
Jag förstår ditt tänk, men det är ju som att du konstant lever på smärtstillande istället för att ta itu med det verkliga problemet. Efter långvarigt användande av sådana hjälpmedel torde man väl bli ännu stelare än innan då rörligheten inte utmanas lika mycket längre? Eller? =)

man kan ju alltid stretcha och hoppas att det blir bättre :) hjälper det inte så är det ju värt att testa med lyftarskor! http://www.youtube.com/watch?v=MDpopOcXRtQ
4:44 pratar han lite om det!

drkrupp
2013-08-18, 21:21
Elliot Hulse visar var skåpet ska stå: http://www.youtube.com/watch?v=pZDX5Y1CnpA

Old Nick
2013-09-21, 08:59
Tänkte bara säga att jag äntligen fått till det. Några sessioner med sumo, samt lite experimenterande med bredd på fotställning samt insikten att jag måste ha rejält utåtvinklade fötter gjorde att tekniken satt till slut. Nu kan jag marklyfta med stabil rygg och vikterna är på väg uppåt igen.

Resetade till 80 kg och har kört uppvärmning + 1 set marklyft vartannat träningspass och börjar nu närma mig gamla vikter igen. Och fatta hur bra det både känns och ser ut. Förr drog jag som en ostbåge och nu ser jag ut som ett gångjärn som fäller upp. Fantastisk känsla.

Och FORT går det. Även på vikter som känns rejält tunga och jobbiga. Arbetssetet kan kännas mördande tungt men när jag kollar på videon efteråt ser det ut som en uppvärmning. Det finns m.a.o. mycket kvar att ge och jag ser fram emot många personbästa veckorna som kommer.

Rahf
2013-09-21, 09:05
Gött! Fortsätt!

Kvicksilver
2013-09-21, 09:13
Hade samma problem tills jag kom på att byta till lyftarskorna. Då blev det finfint. :)

Philley
2013-09-21, 09:14
Härligt! Att byta till sumostil hjälpte mig väldigt mycket. Var noga med hur du vinklar knäna bara, jag har börjat få bekymmer med det nu och det är inte kul att behöva vila från marklyft och knäböj.

raddum
2013-09-21, 09:37
Tänkte bara säga att jag äntligen fått till det. Några sessioner med sumo, samt lite experimenterande med bredd på fotställning samt insikten att jag måste ha rejält utåtvinklade fötter gjorde att tekniken satt till slut. Nu kan jag marklyfta med stabil rygg och vikterna är på väg uppåt igen.

Resetade till 80 kg och har kört uppvärmning + 1 set marklyft vartannat träningspass och börjar nu närma mig gamla vikter igen. Och fatta hur bra det både känns och ser ut. Förr drog jag som en ostbåge och nu ser jag ut som ett gångjärn som fäller upp. Fantastisk känsla.

Och FORT går det. Även på vikter som känns rejält tunga och jobbiga. Arbetssetet kan kännas mördande tungt men när jag kollar på videon efteråt ser det ut som en uppvärmning. Det finns m.a.o. mycket kvar att ge och jag ser fram emot många personbästa veckorna som kommer.


kul att höra! Kör du sumo som standard nu ?

xanton
2013-09-21, 15:12
Testa köra sumo mark ni som har svårt o köra vanliga, det kan hjälpa eftersom folk har olika hävstång.

Old Nick
2013-09-22, 07:38
kul att höra! Kör du sumo som standard nu ?

Nej jag kör konventionellt marklyft nu. Jag övergick till sumo ett tag och testade sedan som vanligt igen fast med väldigt bred fotställning. Och det funkade, men jag var tvungen att stå med smalbenen utanför den släta delen av stången och hålla nästan lika brett grepp som jag kör i bänkpressen om jag skulle kunna svanka lika bra som i sumo.

Men sen jobbade jag mig inåt lite i taget och hittade en sweet spot där jag kunde hålla ryggen rak och samtidigt ha höfterna tillräckligt lågt för att få till ett bra lyft. Jag står fortfarande väldigt brett men inte så att det ser helt knäppt ut. Fötterna måste dock vara väldigt utåtvinklade och knäna skjutas utåt så det är lite sumostil över det ändå.

stridis
2013-09-22, 08:03
Härligt! Att byta till sumostil hjälpte mig väldigt mycket. Var noga med hur du vinklar knäna bara, jag har börjat få bekymmer med det nu och det är inte kul att behöva vila från marklyft och knäböj.

Kära bullen...
Hur i blåsvedda helvitte kör man sumo effektivt? Har testat och det känns obekvämt och känns übersvag i starten. Greppet jävlas också. Kan någon ge mig någon sumo-guide?

Old Nick
2013-09-22, 08:58
Sumo ÄR obekvämt. Man har betydligt sämre balans när man står extremt bredbent med fötterna vinklade jättemycket utåt.

Och det är starten som är svårast. Det är egentligen det är som är hela jobbet i ett sumomarklyft. Klarar man av att få stången att släppa från golvet klarar man i regel av att låsa ut också. Till skillnad från vanligt marklyft där man oftast klarar av att få upp stången en bit men sedan kan få kämpa för kung och fosterland för att komma hela vägen upp.

bubbe
2013-09-22, 10:38
man kan ju alltid stretcha och hoppas att det blir bättre :) hjälper det inte så är det ju värt att testa med lyftarskor! http://www.youtube.com/watch?v=MDpopOcXRtQ
4:44 pratar han lite om det!

Haha vilket stolpskott, om man tror marklyft blir bättre av att skjuta fram knäna så har man inte hajat marklyft...

bubbe
2013-09-22, 10:46
Kära bullen...
Hur i blåsvedda helvitte kör man sumo effektivt? Har testat och det känns obekvämt och känns übersvag i starten. Greppet jävlas också. Kan någon ge mig någon sumo-guide?

Det är inte alla som har vinklar för att köra sumo effektivt (jag är en av dem). Jag tror inte heller sumo är särskilt smart som ersättning för vanliga marklyft om man kör marklyft i rent styrketräningssyfte.
Det går att dra sumo på flera vis men jag ser två vanliga metoder, första är att dra sumo eller smalsumo genom att lyfta på höften ha ryggen rak men ganska framåtlutad och dra upp stången, ungefär som ett vanligt marklyft. Den andra metoden är att man tar tag i stången med höften något högre, pressar ut knäna ut sidan, kastar upp överkroppen i samband med att man pressar fram höften (vilket skapar en kraftöverföring till armarna) och trycker till med benen. Metod 1 är mer som ett vanligt drag med insida, baksida lår, rumpa, rygg och något framsida, medans metod 2 trycker ifrån hårt med insida, framsida lår och sist bara rätar upp överkroppen lite grann med baksida lår.

Greppet kan du testa hålla smalare för att slippa dra fingrarna över låren (vilket gör att man kan tappa greppet).