handdator

Visa fullständig version : Winged scapula


Simel
2013-08-15, 21:12
Hej.

jag och mina syskon lider av "winged scapula". speciellt mina bröder. det är väl inget JÄTTEEXTREMT, men det syns att "kycklingvnigarna" sticker ut ur ryggen om man inte medvetet drar ner axlarna och fäller ut sina lats. men då ser det ut som om man bär ett kylskåp samt att det är jävligt obehagligt.

hur löser man detta? hur lång tid tar det ungefär? (ja, hur långt är ett rep)

Sparven från Minsk
2013-08-15, 21:19
Hej.

jag och mina syskon lider av "winged scapula". speciellt mina bröder. det är väl inget JÄTTEEXTREMT, men det syns att "kycklingvnigarna" sticker ut ur ryggen om man inte medvetet drar ner axlarna och fäller ut sina lats. men då ser det ut som om man bär ett kylskåp samt att det är jävligt obehagligt.

hur löser man detta? hur lång tid tar det ungefär? (ja, hur långt är ett rep)

Kontakta läkare, sjukgymnast alt naprapat.

Är det ren ving scapula så är det väl en nerv som är i kläm, eller bara svag serratur anterior.
Jag har just fått veta att jag har just svag serratus på vänster sida. Rehab några månader för min del.

Simel
2013-08-15, 21:28
besöka läkare/sjukgymnast? så pass :/ fyfan avd jobbigt.. men kanske borde göras så att man kan se normal ut.. :s

har lite winged scapula samt framåtroterande axlar suck

snelhest
2013-08-15, 21:32
Bild skulle vara väldigt intressant att se!

Peter.B
2013-08-16, 07:05
Läkare? Som på en vårdcentral? För att fixa vad som troligtvis är dålig hållning? Håller jag inte med om att det är rätt väg att gå. Försök först förbättra hållningen på egen hand eller i så fall i samråd med sjukgymnast. Spana in träningslära.se som har en bra serie om hållning, testa den. Orkar tyvärr inte länka nu när jag sitter på telefonen.

Skickat från min GT-I9300 med Tapatalk 4

Arne Persson
2013-08-16, 07:14
Börja styrketräna seriöst till att börja med samt tänk på hållningen.

Simel
2013-08-16, 08:14
har tränat styrketräning ett par månader nu, men jag ser ju på mina bröder t.ex. som tränat i 3 år eller så där ingen förändring skett .. är det för att dom bryggar för mycket i bänkpress så att serratusmuskeln inte tränas?


som sagt, går ju att fälla in "kycklingvingarna" genom att dra ner axlarna, fälla ut latsen och i sin tur brösta upp sig lite... men hur bra ser det ut? :s ser ut som om armarna sticker ut lite och att man mopsar upp sig...


vad ordineras för träning? massa baksida axlar + armhävningar? tränas serratus etc om man tänker på att fälla in sina "kycklingvingar"? dvs hjälper det eller vadå?

Scratch89
2013-08-16, 08:16
Träning av serratus anterior, nedre delen av trepezius och rotatorcuffen.

speedy83
2013-08-16, 09:17
Träning av serratus anterior, nedre delen av trepezius och rotatorcuffen.

Kan det räcka att köra flyes för AS samt mark för nedre trapezius eller bör man lägga in fler/mer specifika övningar?

Scratch89
2013-08-16, 11:05
Kan det räcka att köra flyes för AS samt mark för nedre trapezius eller bör man lägga in fler/mer specifika övningar?

För trapezius nedre del kan du ligga på mage på en bänk och lyfta en hantel framåt/uppåt (flexion i axeln). Här räcker det med något kilo i belastning bara, eftersom man är så svag. Det är den sista biten man vill åt, så fuska inte.
För serratus anterior kan du köra olika former av protraktioner (framåtskjutningar) i axeln. Ligga på rygg med hantel på rak arm och skjuta fram axeln, eller stå med kabel på samma sätt. Lutande bänkpress och pressar över huvudet är fina också, men senare övningar.

Sheogorath
2013-08-16, 11:14
För trapezius nedre del kan du ligga på mage på en bänk och lyfta en hantel framåt/uppåt (flexion i axeln). Här räcker det med något kilo i belastning bara, eftersom man är så svag. Det är den sista biten man vill åt, så fuska inte.
För serratus anterior kan du köra olika former av protraktioner (framåtskjutningar) i axeln. Ligga på rygg med hantel på rak arm och skjuta fram axeln, eller stå med kabel på samma sätt. Lutande bänkpress och pressar över huvudet är fina också, men senare övningar.

I'm proud of you, young Padawan.

speedy83
2013-08-16, 11:32
Kanon, tack för svar!

hur långt "upp" bör man köra med hantel när man kör den övningen samt hur många set/reps rekomenderas för denna typen av övningar?

whuddafuks
2013-08-16, 12:16
http://www.youtube.com/watch?v=mve_pIrXGyo Scratch och Sheo, vad säger ni om hans påståenden om att muskler som rhomber, traps och serratus svaghet inte är själva boven, utan att "motorkontrollen" är dålig orsakar detta?

Scratch89
2013-08-19, 12:26
I'm proud of you, young Padawan.
*cupid*

Kanon, tack för svar!

hur långt "upp" bör man köra med hantel när man kör den övningen samt hur många set/reps rekomenderas för denna typen av övningar?
Så högt du kommer, dvs runt 180 graders flexion. Kommer du inte hela vägen, så sänk belastningen så du gör det; man kanske får börja med en arm utan någon som helst extra belastning i början.

http://www.youtube.com/watch?v=mve_pIrXGyo Scratch och Sheo, vad säger ni om hans påståenden om att muskler som rhomber, traps och serratus svaghet inte är själva boven, utan att "motorkontrollen" är dålig orsakar detta?
Det ena säger ju inte emot det andra. Men genom att öva och träna musklerna ökar motorkontrollen, på samma sätt som att man tränar enbensknäböj för att bättra på motorkontrollen i höften vid främre knäsmärta, eller tränar bålen för att kunna komma till bukt med hållningsproblematik och diskogena problem.

cliclock
2013-11-06, 17:35
För trapezius nedre del kan du ligga på mage på en bänk och lyfta en hantel framåt/uppåt (flexion i axeln). Här räcker det med något kilo i belastning bara, eftersom man är så svag. Det är den sista biten man vill åt, så fuska inte.


Har du någon bild/film eller namn på den övningen? :)

Var hos sjukgymnasten idag och blev diagnoserad med sväg trapezius nedre + svaga AS.

Hon tyckte även att jag tillsvidare skulle hålla upp med roddar då jag kopplar in övre trapz i dem (vilket ytterligare skulle förvärra snedvridningen i styrka i övre respektive nedre trapz.

Tyrwing
2013-11-06, 17:37
Har du någon bild/film eller namn på den övningen? :)

Var hos sjukgymnasten idag och blev diagnoserad med sväg trapezius nedre + svaga AS.

Hon tyckte även att jag tillsvidare skulle hålla upp med roddar då jag kopplar in övre trapz i dem (vilket ytterligare skulle förvärra snedvridningen i styrka i övre respektive nedre trapz.

http://www.youtube.com/watch?v=PSUQSDvYsZM
Varsågod. :)

Börja med 1kg hantlar och försök klämma åt i slutläget ordentligt.

cliclock
2013-11-06, 17:42
http://www.youtube.com/watch?v=PSUQSDvYsZM
Varsågod. :)

Börja med 1kg hantlar och försök klämma åt i slutläget ordentligt.

Tack så mycket! :)

Nu när jag har namnet på övningen kan jag googla vidare, men passar på att fråga här med: Ska skulderbladen tryckas ihop innan lyftet sker, eller ska de tryckas ihop och ned i samband med lyftet?

Tyrwing
2013-11-06, 17:42
Tack så mycket! :)

Nu när jag har namnet på övningen kan jag googla vidare, men passar på att fråga här med: Ska skulderbladen tryckas ihop innan lyftet sker, eller ska de tryckas ihop och ned i samband med lyftet?

I den version jag kör så drar jag ihop skulderbladen nedtill (nedre trapezius) och klämmer fast där innan jag höjer hantlarna.

1x0
2016-07-02, 14:28
Nice med en tråd. Slapp jag göra en!
___

Jag har ganska kraftig winged scapula. Påverkar det styrketräningsresultat något?

Har svårt att koppla in lats i många övningar. Eftersom skulderbladen sticker iväg och pekar rakt ut.

Hantelrodd (även andra roddövningar) och marklyft f.f.a. Chins känns också skumt, som att bara biceps jobbar. Klarar inte dra med latsen.
Sumo-marklyft fungerar bättre än 'vanlig' - för det blir lättare att hålla ryggen rak.


Kollade videon som länkas
https://www.youtube.com/watch?v=PSUQSDvYsZM
Den är ju ganska lik sidolyft.
http://www.toppaformen.se/bilder/staende_hantel_sidolyft.jpg
Som är med i mitt upplägg. Kan jag byta ut de två? Eller köra båda? Passen tar redan runt 2 timmar. :x

Loke
2016-07-02, 15:06
Liggande "Y:n" och hantellyft åt sidan är i min mening inte alls samma sak. Om man har ett dåligt fungerande skulderblad och tänker på Yn som hantellyft så tror jag det kommer bli fel. Man måste verkligen vara med i huvudet och se till att man lyckas aktivera trapezius rätt. För den som redan fungerar väl är de kanske nästan utbytbara, men då skulle det nog vara hantellyft åt sidan som jag slänger bort i första hand. Möjligtvis kan man köra lite av en hybrid.

Men det är vad jag tycker, kanske kommer våra fysios och kommenterar också :)

baktung
2016-07-02, 19:32
Nice med en tråd. Slapp jag göra en!
___

Jag har ganska kraftig winged scapula. Påverkar det styrketräningsresultat något?

Har svårt att koppla in lats i många övningar. Eftersom skulderbladen sticker iväg och pekar rakt ut.

Hantelrodd (även andra roddövningar) och marklyft f.f.a. Chins känns också skumt, som att bara biceps jobbar. Klarar inte dra med latsen.
Sumo-marklyft fungerar bättre än 'vanlig' - för det blir lättare att hålla ryggen rak.


Kollade videon som länkas
https://www.youtube.com/watch?v=PSUQSDvYsZM
Den är ju ganska lik sidolyft.
http://www.toppaformen.se/bilder/staende_hantel_sidolyft.jpg
Som är med i mitt upplägg. Kan jag byta ut de två? Eller köra båda? Passen tar redan runt 2 timmar. :x

Jag har haft vingscapula sen jag var 16. Lite mer på höger sida. Har nog inte värsta varianten och kan inte svara på hur det påverkat träningsresultaten. Några saker jag märker är...

Ömma skulderblad efter tung bänkpress ibland. Dom trycks ju inåt i bänken när jag pressar framåt och det känns förstås. Ju starkare jag blivit har det dock blivit bättre. Även haft blåmärken och fått stickningar efter bänk.

Märkligt nog är dragövningarna mina bästa grenar så dessa verkar inte ha påverkats speciellt. Mer press som kan ge ömhet. Möjligt att pullups kan strama onödigt om jag sträcker ut för mycket i bottenläget.

Har lite skum form på övre rygg. Utstående muskulatur ovanför skulderbladen och lite gropigare under eller centralt. Kan posta en bild så småningom.

Överlag har jag ändå inga större besvär.

1x0
2016-07-02, 20:02
Liggande "Y:n" och hantellyft åt sidan är i min mening inte alls samma sak. Om man har ett dåligt fungerande skulderblad och tänker på Yn som hantellyft så tror jag det kommer bli fel. Man måste verkligen vara med i huvudet och se till att man lyckas aktivera trapezius rätt. För den som redan fungerar väl är de kanske nästan utbytbara, men då skulle det nog vara hantellyft åt sidan som jag slänger bort i första hand. Möjligtvis kan man köra lite av en hybrid.

Men det är vad jag tycker, kanske kommer våra fysios och kommenterar också :)
Tackar! Ska köra båda två övningarna.
Jag har haft vingscapula sen jag var 16. Lite mer på höger sida. Har nog inte värsta varianten och kan inte svara på hur det påverkat träningsresultaten. Några saker jag märker är...

Ömma skulderblad efter tung bänkpress ibland. Dom trycks ju inåt i bänken när jag pressar framåt och det känns förstås. Ju starkare jag blivit har det dock blivit bättre. Även haft blåmärken och fått stickningar efter bänk.

Märkligt nog är dragövningarna mina bästa grenar så dessa verkar inte ha påverkats speciellt. Mer press som kan ge ömhet. Möjligt att pullups kan strama onödigt om jag sträcker ut för mycket i bottenläget.

Har lite skum form på övre rygg. Utstående muskulatur ovanför skulderbladen och lite gropigare under eller centralt. Kan posta en bild så småningom.

Överlag har jag ändå inga större besvär.
Hmm när du väl säger det. Är det likadant för mig, starkast i dragövningar. Dock tror jag mer det handlar om att jag är lång (fördel i marklyft, nackdel i bänk?).

Jag har och har alltid haft det. Är kraftig winged scapula, det är jag säker på. Lika mycket på bägge sidor. Något i stil med:

http://i.imgur.com/yC6bCFy.jpg


Jag har försökt marklyfta med krummad bröstrygg (rätt ord, övre rygg?) - men då åker mina "vingar" (skulderbladen) ut istället. :P

____

Jag trodde alla hade det när jag var yngre. Trodde bara de misslyckades med att 'spänna ut skulderbladen'. Gör jag poseringen: krabban, ser det helt fuckat ut. :P


Är det värre i pull-ups än chins, för dig? För mig är chins värre. Har dock inte kunnat prova brett grepp eftersom finns ingen ställning på gymmet som tillåter det.

Bandid0
2016-07-02, 20:46
För trapezius nedre del kan du ligga på mage på en bänk och lyfta en hantel framåt/uppåt (flexion i axeln). Här räcker det med något kilo i belastning bara, eftersom man är så svag. Det är den sista biten man vill åt, så fuska inte.


Vad gör man om man har nästan noll range of motion i flexion då? Jag kommer en mycket liten bit innan armen far ut åt sidan och/eller jag måste böja armbågen. Försöker jag köra strikt tar det tvärstopp.

baktung
2016-07-02, 21:03
Tackar! Ska köra båda två övningarna.

Hmm när du väl säger det. Är det likadant för mig, starkast i dragövningar. Dock tror jag mer det handlar om att jag är lång (fördel i marklyft, nackdel i bänk?).

Jag har och har alltid haft det. Är kraftig winged scapula, det är jag säker på. Lika mycket på bägge sidor. Något i stil med:

http://i.imgur.com/yC6bCFy.jpg


Jag har försökt marklyfta med krummad bröstrygg (rätt ord, övre rygg?) - men då åker mina "vingar" (skulderbladen) ut istället. :P

____

Jag trodde alla hade det när jag var yngre. Trodde bara de misslyckades med att 'spänna ut skulderbladen'. Gör jag poseringen: krabban, ser det helt fuckat ut. :P


Är det värre i pull-ups än chins, för dig? För mig är chins värre. Har dock inte kunnat prova brett grepp eftersom finns ingen ställning på gymmet som tillåter det.

Det var en tanig grabb på bilden och mitt hade säkert varit värre om jag hade så lite massa. Att stärka upp hjälper mycket.

Hmm jag orkar inte göra chins (handryggen mot ansiktet) tillräckligt bra ännu utan kör mest pullups med neutralt grepp. I latsdrag tycker jag dock att chinsgrepp ger mer besvär. Brukar därför luta mig lite bakåt när jag kör med chinsgrepp. Rörelsen får liksom inte bli för rak från huvudet och uppåt. Måste ha en liten vinkel. Därför får jag känningar extra lätt om jag kör press bakom nacken, vilket jag alltså undviker.

Kan också spänna ut skuldrorna rejält om jag vill. Så det var lätt att få bekräftat att det var vingscapula.