handdator

Visa fullständig version : Sova 6h? Vad är det som behöver mest återhämtning?


mrbambocha
2013-08-15, 20:06
Tja!
Jag har läst att man bör sova 8h för att återhämta sig. Men vad är det som kräver mest återhämtning, hjärnan eller kroppen? Jag har hört att man kan sova mindre om man mediterar och om man på det inte har en fysiskt ansträngande vardag kan det då inte räcka med att sova 6h?

King Grub
2013-08-15, 20:08
Sömnbehovet är individuellt. Jag har aldrig behövt i närheten av 8 timmar, t ex, medan andra kan behöva 10 timmar (även om det är ovanligt att någon har ett faktiskt behov av 10 timmars sömn på regelbunden basis).

Gpajpen
2013-08-15, 20:35
Hur vet man om man är i behov av eller om man bara sover i onödan? Alltså menar att jag kan sova hur länge som helst, vakna - skönt sova - somna om, vakna - skönt sova - somna om, etc.

tearz
2013-08-15, 20:44
Sömnbehovet är individuellt. Jag har aldrig behövt i närheten av 8 timmar, t ex, medan andra kan behöva 10 timmar (även om det är ovanligt att någon har ett faktiskt behov av 10 timmars sömn på regelbunden basis).

Förutom spädbarn dvs :d

Stefan J
2013-08-15, 20:48
Hur vet man om man är i behov av eller om man bara sover i onödan? Alltså menar att jag kan sova hur länge som helst, vakna - skönt sova - somna om, vakna - skönt sova - somna om, etc.

För de flesta är det där nog självreglerande. På en semester kanske man sover 2-3h extra de första dagarna sedan antingen vaknar man tidigare eller börjar somna senare och skjuter lite på dygnet.

Sedan finns det sådana som jag, efter en veckas semester ballar jag ur fullständigt och somnar 4-5 på morgonen för att vakna 12-1 på dagen. Jag fixar inte ett liv utan rutiner och kan inte lita på min kropp i den frågan. :)

arthax
2013-08-15, 21:09
För de flesta är det där nog självreglerande. På en semester kanske man sover 2-3h extra de första dagarna sedan antingen vaknar man tidigare eller börjar somna senare och skjuter lite på dygnet.

Sedan finns det sådana som jag, efter en veckas semester ballar jag ur fullständigt och somnar 4-5 på morgonen för att vakna 12-1 på dagen. Jag fixar inte ett liv utan rutiner och kan inte lita på min kropp i den frågan. :)

Då är vi två! :D

Pintan
2013-08-15, 21:33
För de flesta är det där nog självreglerande. På en semester kanske man sover 2-3h extra de första dagarna sedan antingen vaknar man tidigare eller börjar somna senare och skjuter lite på dygnet.

Sedan finns det sådana som jag, efter en veckas semester ballar jag ur fullständigt och somnar 4-5 på morgonen för att vakna 12-1 på dagen. Jag fixar inte ett liv utan rutiner och kan inte lita på min kropp i den frågan. :)

Då är vi två! :D

Säkra? Eran "naturliga" dygnsrytm kanske ligger i det spannet.

Jag menar, skulle det till slut bli så att ni snurrade ett helt varv på dygnet, och efter några veckor var tillbaka där ni började. För jag är likadan, nästan, efter någon veckas ledighet brukar jag somna runt 03 och vakna 6-7 h senare, men sen håller det sig liksom där.

För att svara TS: vet att jag läst någonstans att det främst är hjärnan som återhämtas under sömn, samt hormoner osv som regleras. Musklerna i sig kräver ingen sömn, räcker med vila (det jag läste, har för mig att källan för tillfället tedde sig hyfsat pålitlig).

Xtronal
2013-08-15, 21:38
Jag vaknar varje morgon kl 06.00 och känner mig utvilad, även om jag endast sovit 3 timmar.


- Tar en timme att somna om sen sover jag kanske till 10.00 när jag är ledig

snelhest
2013-08-15, 21:49
Själv kan jag sova 1, 3, 5, 8, 10 eller 12 timmar ja hela dygn i sträck men känner mig ALDRIG utvilad. Därför oerhört viktigt för mig med ett arbete för att upprätthålla dygnsrytm.

Wikner
2013-08-15, 22:10
Är nog helt individuellt. Jag känner lite olika behov beroende på om man gjort något fysiskt på dagen eller bara suttit på kontoret.

Har ett annat problem... sover 6-7 h och är utvilad men behöver vara vaken cirka 20-22 h för att blir trött. Så dygnet har alltid 2-4 h för lite. Så antigen sover jag ut eller inte. Brukar bli att man sover för lite under veckan och tar igen lite på helgen :/

KalleTeodor
2013-08-15, 22:27
är alltid tröt oavsett hur mycket eller lite jag sover.

tjing
2013-08-15, 22:30
Jag klarar mig ofta bra på 6 timmars sömn. Undantaget är om jag tränat ovanligt hårt en period, då jag blir mer sliten. Jag tycker däremot att kaloriintaget är snäppet viktigare. På ett överskott kan man träna järnet medan på ett underskott blir man snabbt sliten och får känningar i hals/snuvig osv. Kanske särskilt när kolhydratsintaget går ner.

Angående mer exakta saker som händer under sömnen så har jag ingen aning. Jag är ingen sömnforskare.

Angående "trötthet" i stort handlar det mycket om alla "aktiverande" faktorer i kroppen; signalsubstanser, hormoner osv. Något som också påverkas markant av sömn. Men alla har olika sömnbehov.

C.E.J.
2013-08-16, 11:41
Hur vet man om man är i behov av eller om man bara sover i onödan?

När det inte känns det minsta tungt att kliva upp har man sovit tillräckligt. Behöver man tvinga sig upp (ens det minsta) eller behöver en kopp kaffe för att "komma igång" har man inte gjort det. Så Är Det, emvehå Sanningssägaren.

watertouch
2013-08-16, 11:43
När det inte känns det minsta tungt att kliva upp har man sovit tillräckligt. Behöver man tvinga sig upp (ens det minsta) eller behöver en kopp kaffe för att "komma igång" har man inte gjort det. Så Är Det, emvehå Sanningssägaren.

öhh nej beror snarare var i din sömncykel du vaknar...

C.E.J.
2013-08-16, 11:45
öhh nej beror snarare var i din sömncykel du vaknar...

"öhh nej"

watertouch
2013-08-16, 11:49
"öhh nej"

öhh jo...;)
Här är från Prof, Stahl, Neurofarmaceut, Neurobiolog
http://www.scribd.com/doc/19239295/Stahl-Completo

mrbambocha
2013-08-16, 12:27
vet att jag läst någonstans att det främst är hjärnan som återhämtas under sömn, samt hormoner osv som regleras. Musklerna i sig kräver ingen sömn, räcker med vila

A det var just detta jag undrade över. Då är frågan, räcker 6h för hormonerna?


sover 6-7 h och är utvilad men behöver vara vaken cirka 20-22 h för att blir trött. Så dygnet har alltid 2-4 h för lite. Exakt samma här, skitsvårt att reglera det och ha bra sömnrutiner.


När det inte känns det minsta tungt att kliva upp har man sovit tillräckligt.

öhh nej beror snarare var i din sömncykel du vaknar...

Är det inte en kombination av detta? Att om man låter kroppen vakna av sig själv så vaknar man när kroppen är återhämtad och utan att avbryta en sömncykel? (vilket kan vara ganska svårt om man har ett jobb eller inte är tillräckligt trött när man lägger sig)

Upptaget
2013-08-16, 13:20
Själv kan jag sova 1, 3, 5, 8, 10 eller 12 timmar ja hela dygn i sträck men känner mig ALDRIG utvilad. Därför oerhört viktigt för mig med ett arbete för att upprätthålla dygnsrytm.

Samma för mig, sjukt jobbigt faktiskt! *grr*

begt
2013-08-16, 13:27
Man måste inte sova 8 timmar, bara att vila på sängen eller soffan ger mycket bra återhämtning.
Sover själv sällan mer än 7 timmar, men perioder då jag tränar hårt kan jag sova/vila på sängen någon timma eller två mitt på dagen.

Återhämtningen sker långt bättre på kaloriöverskott kontra kaloriunderskott. Jag kan hantera en helt annan träningsmängd på överskott.

Ponde
2013-08-16, 15:03
öhh jo...;)
Här är från Prof, Stahl, Neurofarmaceut, Neurobiolog
http://www.scribd.com/doc/19239295/Stahl-Completo

Shack och matt :d.

tjing
2013-08-16, 15:15
öhh jo...;)
Här är från Prof, Stahl, Neurofarmaceut, Neurobiolog
http://www.scribd.com/doc/19239295/Stahl-Completo

Jag tror att jag kom precis.

Skitbra bok, har läst delar av den.

watertouch
2013-08-16, 16:11
Jag tror att jag kom precis.

Skitbra bok, har läst delar av den.

Hehe du får läsa 4an, kom ut i mars detta år. :)

mrbambocha
2013-08-17, 11:42
Hehe du får läsa 4an, kom ut i mars detta år. :)

Länk till boken i svensk bokhandel?

C.E.J.
2013-08-17, 12:57
Är det inte en kombination av detta?

Mitt svar togs på för stort allvar, men jag ser inte hur watertouchs svar motsäger vad jag skrev."Rätt" sömncykel innebär antagligen att man vaknar utvilad, per det jag skrev har man alltså sovit tillräckligt.

watertouch
2013-08-17, 13:31
Länk till boken i svensk bokhandel?

http://www.bokus.com/bok/9781107686465/stahls-essential-psychopharmacology/

Internetbokhandel iofs...

Spacedogg
2013-08-17, 13:34
På ett överskott kan man träna järnet medan på ett underskott blir man snabbt sliten och får känningar i hals/snuvig osv. Kanske särskilt när kolhydratsintaget går ner.

Det här håller jag med om, sover jag mindre än 8 timmar under deff blir jag seg i huvudet, snuvig och får känningar i halsen.