handdator

Visa fullständig version : Samband med Vo2max och fettmetabolism?


Masterpan
2013-08-15, 18:38
Det sägs att man per dygn kan släppa 70 kcal fett/kg fettmassa (har jag för mig). Borde inte ökad vo2max/allmänt bättre kondition kunna öka denna siffra?

Pintan
2013-08-15, 21:13
Varför?

svenbanan
2013-08-15, 23:11
Det sägs att man per dygn kan släppa 70 kcal fett/kg fettmassa (har jag för mig). Borde inte ökad vo2max/allmänt bättre kondition kunna öka denna siffra?

Syreupptagningsförmågan har ju inte mycket att göra med hur bra man är på att använda fett som bränsle vid konditionsidrott.

Och även om man skulle använda fett som bränsle så ska ju detta jämna ut sig över tiden. Vilket alltså är anledningen att morgonjogg på fastande mage inte kommer göra dig smalare runt midjan även fast man kanske använder fett som bränsle i högre utsträckning.

tjing
2013-08-15, 23:15
Det är inte Vo2max i sig som är grejen utan snarare enzym relaterade till fettförbränning som konditionstränade personer har mer av. Dessutom lagrar de lättare in fett i musklerna.

Kontentan är mer energi till arbetande muskulatur och mindre till fettvävnad. En väldigt logisk anpassning om man tänker efter.

Masterpan
2013-08-18, 19:55
Det är inte Vo2max i sig som är grejen utan snarare enzym relaterade till fettförbränning som konditionstränade personer har mer av. Dessutom lagrar de lättare in fett i musklerna.

Kontentan är mer energi till arbetande muskulatur och mindre till fettvävnad. En väldigt logisk anpassning om man tänker efter.

Så en person med bra kondition är mer skyddad från negativa effekter på muskulatur och prestation till följd av energiunderskott än "vanliga"?

Morty
2013-08-18, 20:26
Om du arbetar på fatmax-intensitet hela dagen så bränner du garanterat mer fett än enbart 70kcal/kg fett. För mig innebär det typ 150 min aktivitet och att jag därefter skulle "använt upp" min möjlighet att förbränna fett. Det är ju inget direkt samband till vo2max men en aerobt vältränad person har både högt fatmax och vo2max.

svenbanan
2013-08-18, 20:30
Så en person med bra kondition är mer skyddad från negativa effekter på muskulatur och prestation till följd av energiunderskott än "vanliga"?

Nej. Energiunderskott är ju underskott oberoende av om energin kommer från kolhydrater eller fett. Däremot kommer man ju kunna prestera lite bättre på lågkolhydratkost.

Jag är dock inte så säker på att detta gäller alla som har bra kondition. Om man alltid tränar kondition med gott om tillgång till glykogen så kommer man troligen inte bli så bra på att arbeta på större andel fett om man jämför med någon som tränar utan att dricka sportdryck. Dessutom tar det ju ett tag innan kroppen gjort slut på glykogenförråden, mer än en timme förmodligen. När man vill träna upp musklerna att bli bra på att jobba utan kolhydrater så handlar det om långdistanslöpning under längre tid än en timme. Man kanske tränar upp detta även vid kortare pass, men det är ju stor skillnad på 4x4min intervaller (VO2max intervaller) och ut och jogga i skogen två timmar utan stopp.

Masterpan
2013-08-18, 23:54
Nej. Energiunderskott är ju underskott oberoende av om energin kommer från kolhydrater eller fett. Däremot kommer man ju kunna prestera lite bättre på lågkolhydratkost.

Jag är dock inte så säker på att detta gäller alla som har bra kondition. Om man alltid tränar kondition med gott om tillgång till glykogen så kommer man troligen inte bli så bra på att arbeta på större andel fett om man jämför med någon som tränar utan att dricka sportdryck. Dessutom tar det ju ett tag innan kroppen gjort slut på glykogenförråden, mer än en timme förmodligen. När man vill träna upp musklerna att bli bra på att jobba utan kolhydrater så handlar det om långdistanslöpning under längre tid än en timme. Man kanske tränar upp detta även vid kortare pass, men det är ju stor skillnad på 4x4min intervaller (VO2max intervaller) och ut och jogga i skogen två timmar utan stopp.

Jag menar i vila, inte under träning. Tänker att precis som en promenad är mer lågintensiv för en löpare än en otränad individ, är också en dag framför soffan mer lågintensiv för löparen, vilket borde ge den en större möjlighet att kunna använda fett som energi. Detta leder i sin tur då till att även vid ett energiunderskott kommer fettdepåerna kunna täcka underskottet i större utsträckning hos löparen.. Typ :D

svenbanan
2013-08-19, 00:32
Ok, då förstår jag hur du menar. Det kan ju mycket väl vara så att konditionsidrottare använder större andel fett som bränsle vid alla möjliga lågintensiva aktiviteter. Jag vet inte om det är så eller ej, det får nån annan svara på. Men om det nu är så, så har det nog ändå ingen större betydelse i praktiken.

Sitta i soffan är tillräckligt lågintensivt att man kan vara hur otränad som helst och ändå kunna använda fett som energikälla. Men finns det tillgång på kolhydrater så tullar ju inte kroppen i onödan på fettreserverna. Då kvittar det om man är långdistansare eller soffpära.

Någonstans finns väl en gräns för hur pass intensivt arbete man klarar av att utföra med fett som huvudsaklig energikälla. Rimligen klarar då långdistansaren ett hårdare jobb på fett än soffpäran.

Men hur man än vänder på sig så har man ju arslet bak. Om man av nån anledning bränner mer fett och sparar på kolhydrater så kommer ju dessa kolhydrater lagras som fett om man inte behöver använda dem till bränsle.

EDIT: Hmm. Du kanske menar att på en långdistansare så räcker fettdepåerna längre vid svält? Ja, kanske det, isåfall...

tjing
2013-08-19, 08:45
Så en person med bra kondition är mer skyddad från negativa effekter på muskulatur och prestation till följd av energiunderskott än "vanliga"?

Nej, tänkte på effekter av överätning och viktkontroll.