handdator

Visa fullständig version : Löpträning för kroppsbyggare.


aGGe
2013-08-15, 13:26
Hur långt kan man springa utan att det får negativa effekter på muskeluppyggnaden?

Bör man hålla sig till kortare sträckor med högre tempo?
Eller kan man springa 10-14 km utan att det har större påverkan?

Jag brukar normalt springa 2 ggr per vecka.
Ett pass på ca 5 km med högt tempo och ett pass på 10-14 km medeltempo.

Dagen/dagarna efter 10-14km brukar jag känner mig seg och trött. vilket påverkar energin på gymmet.

Borde kanske sluta springa de långa distanserna och satsa på korta sträckor med högt tempo? Alternativt äta ännu mer de dagar jag springer långt?


Egentligen är frågan: finns det någon fördel att springa 10km eller mer?

Alltidxx
2013-08-15, 14:15
Som jag förstår det kommer all löpning drabba styrketräningens muskeluppbyggande effekter negativt. Spring mycket - mycket dåligt, spring lite - lite dåligt.

FLCL
2013-08-15, 14:16
Som jag förstår det kommer all löpning drabba styrketräningens muskeluppbyggande effekter negativt. Spring mycket - mycket dåligt, spring lite - lite dåligt.
Ursäkta OffTopic... Men är din Avatar en Tarutaru? :)

Alltidxx
2013-08-15, 14:22
Ursäkta OffTopic... Men är din Avatar en Tarutaru? :)
Jag vet faktiskt inte. :em:

Jag hittade en bild på en aggressiv ninja kid med visir och blev kär :d
Särskilt med tanke på att bakgrunden smälter in också.



Eller om det är en hetsig kravallpolisunge med slagordsnäven i luften :)

Fredriiik
2013-08-15, 16:00
Hur långt kan man springa utan att det får negativa effekter på muskeluppyggnaden?

Bör man hålla sig till kortare sträckor med högre tempo?
Eller kan man springa 10-14 km utan att det har större påverkan?

Jag brukar normalt springa 2 ggr per vecka.
Ett pass på ca 5 km med högt tempo och ett pass på 10-14 km medeltempo.

Dagen/dagarna efter 10-14km brukar jag känner mig seg och trött. vilket påverkar energin på gymmet.

Borde kanske sluta springa de långa distanserna och satsa på korta sträckor med högt tempo? Alternativt äta ännu mer de dagar jag springer långt?


Egentligen är frågan: finns det någon fördel att springa 10km eller mer?

Om du vill få in konditionsträning så kan du köra intervallpass eller cykling istället som inte har lika "dålig" effekt på muskelbygget.

Hur ofta kör du ben på gymmet? Dina konditionspass lär konvertera en hel del typ II-fibrer till typ I som inte är lika benägna att växa i storlek och din benvolym kommer också den bli lidande. Men mycket är ju optinoja, trivs du och mår bra av dina löppass så är ju de bättre än några extra mm per år på låren.

bear.flowertwig
2013-08-15, 22:21
Sprint tycker jag verkar vara en klockren kombo:

http://www.simplyshredded.com/crank-it-up-sprinting-towards-single-digit-body-fat-percentages-with-high-intensity-training.html

aGGe
2013-08-16, 06:14
Sprint tycker jag verkar vara en klockren kombo:

http://www.simplyshredded.com/crank-it-up-sprinting-towards-single-digit-body-fat-percentages-with-high-intensity-training.html


Ok, jag lägger ner milen :)

Nu har jag iaf bevisat för mig själv att jag klarar av det.

PureWhey
2013-08-16, 06:55
http://www.biolayne.com/contest-prep/best-form-of-cardio-for-bodybuilding


Le iPhone

Morty
2013-08-16, 07:06
Hur långt kan man springa utan att det får negativa effekter på muskeluppyggnaden?
Det är svårt att svara på. De första effekterna som är negativa för uppbyggnaden är ju de som du märker, att du blir trött av träningen i sig.

Bör man hålla sig till kortare sträckor med högre tempo?
Eller kan man springa 10-14 km utan att det har större påverkan?
Alla personer har olika "fatigue resistance". Vissa blir helt bombade av att köra kort och hårt och brukar klarar långa distanser utan problem. Andra går totalt sönder av att köra längre pass trots att de inte är så jobbiga i sig. Osv.


Jag brukar normalt springa 2 ggr per vecka.
Ett pass på ca 5 km med högt tempo och ett pass på 10-14 km medeltempo.
Perfekt upplägg.

Dagen/dagarna efter 10-14km brukar jag känner mig seg och trött. vilket påverkar energin på gymmet.
Ta med energi på passet. Baka müslibars eller så och ät en efter 5km och en till direkt efter.


Borde kanske sluta springa de långa distanserna och satsa på korta sträckor med högt tempo? Alternativt äta ännu mer de dagar jag springer långt?


Egentligen är frågan: finns det någon fördel att springa 10km eller mer?
Det finns massor av fördelar att springa långt, flera adaptioner från konditionsträning triggas just av långa pass. De flesta 1500m-löpare springer långpass på samma sätt som marathonlöpare pga detta.

Armed Dingo
2013-08-16, 07:07
Jag började köra 4 km löprundor för ett tag sedan. Den ökade konditionen har gett mig otroligt mycket glädje i vardagslivet (vill studsa uppför varje trapp jag ser) och även massa nytta på gymmet då jag inte blir andfådd längre. Utom vid vissa grisiga moment..

Än så länge har jag inte tappat något i böjen och känner att den övningen borde vara mest utsatt.. Ska bli ännu mer intressant att satsa när deffen är över och jag kan kötta kolisar tillsammans med den ökade konditionen. Tror det kommer bli riktigt bra, löpning ökar ju insulin-känslighet och IGF-1 i kroppen.

Springer 4 km på 18 min, för 4 veckor sen när jag startade var det 26 min :D.

Jag var länge emot löpning för jag opti-nojade. Det var korkat av mig med tanke på dem mål jag har.

edit: Kör 4 km tre ggr i veckan på mina vilodagar, tis, tors, lör.

speedy83
2013-08-16, 07:17
Jag försöker få in i allafall ett löppass på runt 5 km (vill kunna komma uppåt 8-10 km här framöver) samt ett cykelpass i veckan för att få lite bättre kondis och känna mig lite mer allround tränad och att kroppen ska må bra.

PatJack
2013-08-16, 08:55
Springer själv mycket och tränar hårt på gym och märker faktiskt ingen skillnad på mina resultat på gym om jag springer 3ggr i veckan eller om jag skippar löpningen. Sen om man skall satsa att bara bygga massa ja då kanske löpningen är kass för dig..

Alltidxx
2013-08-16, 09:46
Läs här, denna information är för dig: http://traningslara.se/muskelbyggning-med-konditionstraning-funkar-det/

DrViolet
2013-08-16, 12:03
Har börjat köra löpning, endast 5 km i veckan. Upplever att jag känner mig något mer "kry" av det. Styrketräningen har inte gett mig den känslan. Tror själv att det är bra att kombinera.

PureWhey
2013-08-16, 12:11
DrViolet
Allmänhälsan blir säkert bättre av konditionsträning, piggare kontra tröttare allmänt märker jag iaf.


Le iPhone

Adam87
2013-08-16, 12:14
Har blivit piggare och får snabbare återhätmning i och med konditionsträning. Och har även märkt mer aptit. Så för min del slkulle jag aldrig skippa konditionsträningen:P