handdator

Visa fullständig version : När är man "snabb" ?


Wannabetore
2013-08-14, 21:52
Var rätt duktig på att springa när jag var liten, tog hem ett par distriktsmästerskap etc.

Sedan lade jag ner helt och hållet och har nu styrketränat ett antal år, lagt på mig en hel del massa (sisådär en 30kg mer än förr).

Håller på att deffa just nu så tänkte jag skulle börja köra lite intervaller på 60 meter så jag tog på mig joggingdojjorna och gick ned till fotbollsplanen och började leka sprint för första gången sen jag var 12.

Väger runt 90 på 178, drog 60 meter på 7.8 som snabbast, kan detta klassas som någorlunda "bra" på amatörnivå? Hur mycket tror ni man kan förbättra den tiden genom vanlig sprint-träning på hobbynivå?

Hur snabbt springer ni på 60 meter?

Philley
2013-08-14, 22:02
Jag tycker det är bra.

För ett år sen sprang jag på runt 9-10 sec. Dåligt tycker jag men har ingen aning.

aronohman
2013-08-14, 22:05
De är ändå bra! tror ja sku landa på 8-9,5nu kanske(?)
I sexan (4år sedan) så sprang ja på typ 11-12 eller nå, men då va man en knubbis. Nu har man mer explosivitet

DrViolet
2013-08-14, 22:09
Senaste gången jag mätte när jag sprang 60 m var typ i mellanstadiet. En kompis mätte då 8,8 sekunder och då blev jag oerhört glad. Kan vara så att han mätte fel dock. Ca 9 sekunder brukade jag springa på (som 11 - 12 åring), var en av de snabbaste i klassen.

Wannabetore
2013-08-14, 22:13
Alltså, kollar på olika forum nu och det verkar som att alla drar det på 6-7sekunder, kan ju fan inte stämma

olle lindblad
2013-08-14, 22:15
Alltså, kollar på olika forum nu och det verkar som att alla drar det på 6-7sekunder, kan ju fan inte stämma
Knappast.

delta_mats
2013-08-14, 22:19
Under 8 sekunder så är man ju riktigt snabb. Minns att de flesta snabba killarna sprang runt 8 sekunder med manuell tidtagning i högstadiet. Någon enstaka gjorde det under 8 och dessa var ju då de snabbaste i skolan.

Wannabetore
2013-08-14, 22:23
Under 8 sekunder så är man ju riktigt snabb. Minns att de flesta snabba killarna sprang runt 8 sekunder med manuell tidtagning i högstadiet. Någon enstaka gjorde det under 8 och dessa var ju då de snabbaste i skolan.

Jo, men det var ju dock högstadiet, då var man en kiddo. Kan ju tyckas att en "vuxen man" bör vara lite snabbare :P

delta_mats
2013-08-14, 22:46
Jo, men det var ju dock högstadiet, då var man en kiddo. Kan ju tyckas att en "vuxen man" bör vara lite snabbare :P

Om man inte blivit fet och förslappad vill säga.

delta_mats
2013-08-14, 22:48
Svenska rekordet på 60 meter är 6:58.

strikt
2013-08-14, 23:31
Har en del medaljer från skoltiden. Klockades till 7.07 vill jag minnas på träning.

Men tränade det aldrig seriöst, var bara en liten räka som rörde på sig hela tiden. Synd att man aldrig hade någon i sin närhet som såg till att man spann vidare på friidrott. Å andra sidan verkar ju många friidrottare rätt skadade, så kanske lika bra att man inte hamna i det träsket.

Iskall
2013-08-15, 00:43
60 meter fick vi aldrig springa :O Men vi sprang 100 meter. 11:83 sprang jag på, fast då var det fotboll som tränades och inte lyfta vikter :S

Hemi
2013-08-15, 02:54
Rätt så snabbt det med. Det är inte så många bra fotbollsspelare som går under 11,00. Caniggia från Argentina gjorde 10,7 sägs det och han var snabb.

bigtraps
2013-08-15, 05:24
Har en del medaljer från skoltiden. Klockades till 7.07 vill jag minnas på träning.

Men tränade det aldrig seriöst, var bara en liten räka som rörde på sig hela tiden. Synd att man aldrig hade någon i sin närhet som såg till att man spann vidare på friidrott. Å andra sidan verkar ju många friidrottare rätt skadade, så kanske lika bra att man inte hamna i det träsket.

Det är en tid som damerna kan vinna guld på i inneVM;)
Hade du 5 sekundmeter i ryggen och en kompis som handknäppte tiden?

speedy83
2013-08-15, 06:52
Rätt så snabbt det med. Det är inte så många bra fotbollsspelare som går under 11,00. Caniggia från Argentina gjorde 10,7 sägs det och han var snabb.

Det bör väl dock vara 100m? Owen är väl klockad på typ 10.6-10,8 på 100m om jag inte minns fel.

Själv sprang jag i mellanstadiet som bäst 60m på 8.12 vill jag minnas och ansågs då vara en av de snabbaste.

Morty
2013-08-15, 09:17
På kolo bör en kunna göra nära elit-prestationer för att anses ok tränad. *popcorn*

strikt
2013-08-15, 10:58
Det är en tid som damerna kan vinna guld på i inneVM;)
Hade du 5 sekundmeter i ryggen och en kompis som handknäppte tiden?

Ne, det var en vindstilla dag och det var tidtagningsur modell avancerad. Självklart är det lite fel i tiden eftersom det är manuellt men jag sprang på klockans start, dvs de tryckte och ropade och jag sprang helt enkelt.

Har väl 12 medaljer liggande i skåpet från skoltiden. Mina bästa grenar var 100 meter och längdhopp, kom nästan alltid etta på dessa utan att ens träna för dom.

tearz
2013-08-15, 11:59
På kolo bör en kunna göra nära elit-prestationer för att anses ok tränad. *popcorn*

JO! Sen så brukar ju vissa ha en tendens att vara "vassare" över tangenterna än i verkligheten också

cofffee

Macroman
2013-08-15, 13:32
7,8 är snabbt tycker jag.

Sprang på runt 8 i högstadiet. Mätte på skoj när jag var 20 och då blev det 7,3-7,4. 12.00 på 100 m vid samma tillfälle. Manuell tidtagning givetvis... ;)

Om några år har nog dessa historiska tider krupit ner under 7.00... ;)

bigtraps
2013-08-15, 15:25
Ne, det var en vindstilla dag och det var tidtagningsur modell avancerad. Självklart är det lite fel i tiden eftersom det är manuellt men jag sprang på klockans start, dvs de tryckte och ropade och jag sprang helt enkelt.

Har väl 12 medaljer liggande i skåpet från skoltiden. Mina bästa grenar var 100 meter och längdhopp, kom nästan alltid etta på dessa utan att ens träna för dom.

Du menar alltså att du som otränad skolgrabb skulle ha piskat Linda Haglund och Sanna Kallur på 60 meter?

Riddle
2013-08-15, 15:30
Sprang som 16åring på 7.42(på tävling)vilket är hyffsat. manuell på träning kring 7sek, men det ger jag inte mycket för!
Springer man under 8sek (motsvarar väl typ 12.50 på 100m) är man nog snabbare än de flesta i sin umgängeskrets

leo1
2013-08-15, 18:47
Jag tror man inte tänker på hur snabb man var som 11-12 rent allmänt. Före alkoholen och all bilkörning.

strikt
2013-08-15, 22:22
Du menar alltså att du som otränad skolgrabb skulle ha piskat Linda Haglund och Sanna Kallur på 60 meter?

Otränad skulle jag inte kalla det.

Men inte tränad för sprint eller liknande. Däremot sprang jag mycket som barn till polarna och hetsade ibland mig själv till att springa till polarna på under viss tid. Ena polaren bor väl 400-500 meter härifrån och minns att jag ibland slog vad med honom att jag skulle vara där inom två minuter från det att man la på luren, klädde på sig och på med skorna och sprang över. Ena polaren bor lite längre bort runt 800 meter kanske och då brukade jag säga 5 minuter.

Och ja, jag klarade nästan alltid av det och hade mycket sådana "sprinter" för mig när jag var 9-15 år.

Men jag tränade aldrig bana eller liknande, utan ställde helt enkelt alltid upp i alla skololympiader och har 12 medaljer nu liggandes i skåpet tack vare det. Joggade aldrig eller liknande heller utan det var endast sprint till polarna och ibland springa ifatt polarens moppe osv.

Så jag skulle nog ge tjejerna en match.

svenbanan
2013-08-15, 22:41
Det kan bli ganska mycket fel då man mäter med stoppur. Särskilt om de knäpps av folk som inte har "utbildning". Det är i princip meningslöst att jämföra sådana tider med "riktiga" tider.

bigtraps
2013-08-15, 22:45
Snacka om råämne!!!!

älskarcola
2013-08-15, 22:49
I mellanstadiet klockade jag 60m med tiden 10-11 sekunder något. Umad?

filmjölk
2013-08-15, 23:28
På kolo bör en kunna göra nära elit-prestationer för att anses ok tränad. *popcorn*

JO! Sen så brukar ju vissa ha en tendens att vara "vassare" över tangenterna än i verkligheten också

cofffee

hatters! :D

Själv sprang jag i åttan 100m på 13 blankt. Det var bättre än nästan alla fotbollsgrabbar.

Tur att jag inte gick på Kolozzeum High, då hade jag vart sist istället för bland de bästa:)

strikt
2013-08-15, 23:31
Det kan bli ganska mycket fel då man mäter med stoppur. Särskilt om de knäpps av folk som inte har "utbildning". Det är i princip meningslöst att jämföra sådana tider med "riktiga" tider.

Har sprungit i princip samma tid på skololympiaderna också dessutom. Provade 60 meter och utan startblock. Sprang då på 7.19 och 7.23 om jag inte minns fel. Men ja, de kan ju vara dåligt mätta tider det med.

Men bästa som jag klockats på är en testdag innan tävling. Men då sprang jag som sagt på när någon ropade gå, vilket de ropade när stopuret trycktes ner.

Stoppet förutsätter jag var hyfsat korrekt, men kan nog vara en varians på 20 hundradelar even. Nåväl, man var snabb som ung iaf!

spoon
2013-08-16, 00:36
Fick man inga diplom med tider och sånt när man vann? Minns att jag också vann någon tävling på 60m men jag har ingen aning om vad tiden var på. Tror ni att man fick nåt diplom med tid som man kan leta upp?

cero
2013-08-16, 00:52
I lågstadiet sprang jag 60 m på 8 blankt, och jag är snabbare än kanske 95% av alla jag har träffat. Men tiden togs manuellt och är nog väldigt fel.

svenbanan
2013-08-16, 04:35
http://www.friidrott.se/rs/rekord/swerek/gallande.aspx

Här kan man hitta de gällande svenska rekorden. I kolumnen till höger där det står "Förbättringar" kan man se vilka förbättringar av tidigare rekord som gjordes detta år.

Jag hittade inga ungdomsrekord för yngre än 19år. Men det finns säkert nånstans om man orkar leta. Jag kan nöja mig med att se att det svenska inomhusrekordet för herrjuniorer (upp till 19år) på 60m sattes 1994, och ligger på 6.71

Angående manuell tidtagning kan man läsa följande på friidrotsförbundets hemsida:
Man observerade tidigt att eltider oftast var "sämre" (långsammare) än den gängse manuella tidtagningen. Inledningsvis (fram till 1972) "löste" IAAF problemet genom att föreskriva att man skulle dra bort 0.05 s från eltiden och sedan runda av till närmaste tiondel före offentliggörandet. Problemet var dock att den normala skillnaden inte var en halv tiondel utan snarare två-tre tiondelar.

Detta gäller alltså på stora friidrottstävlingar som VM och liknande på sextio och sjuttiotalet. Man kan ju anta att de som knäppte på tidtagaruren där var lite seriösare än vem det nu var som råkade hålla i klockan på nån skoltävling.

Jag tvivlar inte på att ni var toksnabba, men jag tror inte på dessa supertider som klockades med manuell tidtagning.

bigtraps
2013-08-16, 05:20
Såna här trådar har funnits förr på diverse forum. Skulle man tro allt som skrivs så skulle
Sverige ha massvis med Boltämnen.

Bullgod
2013-08-16, 07:21
http://iof2.idrottonline.se/SvenskaFriidrottsforbundet/Regionerna/SvealandsregionenFriidrott/Ungdomsmasterskap/Masterskapsrekord/
Ger kanske en fingervisning om vilken otrolig sprintnation Sverige hade varit om kolo-talangerna hade satsat...

Gpajpen
2013-08-16, 09:38
Gahaha fail

strikt
2013-08-16, 13:05
http://www.friidrott.se/rs/rekord/swerek/gallande.aspx

Här kan man hitta de gällande svenska rekorden. I kolumnen till höger där det står "Förbättringar" kan man se vilka förbättringar av tidigare rekord som gjordes detta år.

Jag hittade inga ungdomsrekord för yngre än 19år. Men det finns säkert nånstans om man orkar leta. Jag kan nöja mig med att se att det svenska inomhusrekordet för herrjuniorer (upp till 19år) på 60m sattes 1994, och ligger på 6.71

Angående manuell tidtagning kan man läsa följande på friidrotsförbundets hemsida:


Detta gäller alltså på stora friidrottstävlingar som VM och liknande på sextio och sjuttiotalet. Man kan ju anta att de som knäppte på tidtagaruren där var lite seriösare än vem det nu var som råkade hålla i klockan på nån skoltävling.

Jag tvivlar inte på att ni var toksnabba, men jag tror inte på dessa supertider som klockades med manuell tidtagning.

Ja, ingen här inne påstår väl att ens tider är huggna i sten?

Men att jag var snabb har jag 12 medaljer här hemma liggandes som bevis på.

Sen hur korrekt tiden var är något annat.

bigtraps
2013-08-16, 15:24
Edmund Yeboah sprang på 7,19 som 14 åring. Han hade grymma tider i unga år. Sen dök utvecklingen. Vet att man spekulerade i att hans födelseår inte stämde

filmjölk
2013-08-16, 18:03
Edmund Yeboah sprang på 7,19 som 14 åring. Han hade grymma tider i unga år. Sen dök utvecklingen. Vet att man spekulerade i att hans födelseår inte stämde

Var det han som blev byggare sedan?

bigtraps
2013-08-16, 20:47
Ingen aning faktiskt. Kommer ihåg ett reportage på sportspegel där han uppmärkammades. Otroligt utvecklad för ålder, men åldern kanske inte stämde.

I uppväxten såg man många exempel på "talanger" i sport som var tidigt utvecklade. Men med tiden jämnade skillnaden ut sej

Hemi
2013-08-16, 20:53
http://www.friidrott.se/rs/rekord/swerek/gallande.aspx

Här kan man hitta de gällande svenska rekorden. I kolumnen till höger där det står "Förbättringar" kan man se vilka förbättringar av tidigare rekord som gjordes detta år.

Jag hittade inga ungdomsrekord för yngre än 19år. Men det finns säkert nånstans om man orkar leta. Jag kan nöja mig med att se att det svenska inomhusrekordet för herrjuniorer (upp till 19år) på 60m sattes 1994, och ligger på 6.71

Angående manuell tidtagning kan man läsa följande på friidrotsförbundets hemsida:


Detta gäller alltså på stora friidrottstävlingar som VM och liknande på sextio och sjuttiotalet. Man kan ju anta att de som knäppte på tidtagaruren där var lite seriösare än vem det nu var som råkade hålla i klockan på nån skoltävling.

Jag tvivlar inte på att ni var toksnabba, men jag tror inte på dessa supertider som klockades med manuell tidtagning.

På större tävlingar hade man dessutom flera tidtagare på samma löpare sen gjorde man ett medel av det, har jag för mig. Jag tar tid i bland på simtävlingar, inga oficiella resultat, och vi gör likadant.

cero
2013-08-18, 15:38
Såna här trådar har funnits förr på diverse forum. Skulle man tro allt som skrivs så skulle
Sverige ha massvis med Boltämnen.

http://iof2.idrottonline.se/SvenskaFriidrottsforbundet/Regionerna/SvealandsregionenFriidrott/Ungdomsmasterskap/Masterskapsrekord/
Ger kanske en fingervisning om vilken otrolig sprintnation Sverige hade varit om kolo-talangerna hade satsat...

Tror de flesta är medvetna om att manuella tidtagningar inte = officiella.

EDIT: Lol, enligt länken var jag svensk mästare som 13-åring. :D