handdator

Visa fullständig version : super magnesium, tad inte upp av kroppen?


greken2000
2013-08-14, 21:45
Hej, köpte super earth 375 mg magnesium:



Och läste nyss på internet att kroppen inte tar upp oxid. Så kroppen tar då alltså inte upp magnesiumet? eller har jag misstolkat något? någon som kan gå in lite närmre?

King Grub
2013-08-14, 21:47
Ja, magnesiumoxid har värdelöst upptag.

greken2000
2013-08-14, 21:50
Okej, så det finns inget innhåll i greath earths magnesium som gör att kroppen tar upp det bättre? (tänkte på rester av tabletten innehåller)

proteinsynthesis
2013-08-14, 22:18
Det innehåller även andra magnesiumföreningar så du behöver inte vara orolig för att det är så dåligt.

greken2000
2013-08-15, 08:50
okej tack, vad bra. Hur mycket kan jag räkna med att kroppen tar upp av 375 mg tror du?

Pepz
2013-08-15, 09:27
okej tack, vad bra. Hur mycket kan jag räkna med att kroppen tar upp av 375 mg tror du?

omöjligt att säga.
dels för att det inte är specificerat hur mycket av varje i produkten och dels för att kroppen är komplex

Linjedomarn
2013-08-16, 16:45
svin dålig biotillgänglighet på oxid, 4% har jag för mig.

Magnesium cirate har något bättre. Super earth kan du slänga i soptunnan, finns märken som skriver ut hur mycket magnesium kapslarna egentligen innehåller.

greken2000
2013-08-18, 13:13
okej, för er som vill veta. mailade och frågade och fick detta svar:

Hej,
Den övervägande delen magnesium är från magnesiumoxid...över 90% men det är mångfalden av de olika magnesiumformerna som gör denna produkt så populär.
Vi har sålt den på svenska marknaden i 23 år och den ökar fortfarande...det säger en del.
Och det är enda sättet att få den mängden aktivt magnesium i en enda tablett...annars skulle den väga ca 3 gram och bli ofantligt stor., eller så skulle kunderna
få ta tre tabletter och det tycker vi inte heller är så bra.

Pepz
2013-08-18, 13:17
okej, för er som vill veta. mailade och frågade och fick detta svar:

Hej,
Den övervägande delen magnesium är från magnesiumoxid...över 90% men det är mångfalden av de olika magnesiumformerna som gör denna produkt så populär.
Vi har sålt den på svenska marknaden i 23 år och den ökar fortfarande...det säger en del.
Och det är enda sättet att få den mängden aktivt magnesium i en enda tablett...annars skulle den väga ca 3 gram och bli ofantligt stor., eller så skulle kunderna
få ta tre tabletter och det tycker vi inte heller är så bra.

vilket snicksnack.
det är ju inte mängd på burken som är viktig utan mängd som tas upp.
alltså är tablettstorleken inte ett argument i detta fall


ett känt svenskt märke har ju per tablett:
Magnesiumcitrat 300
Magnesiumaspartat 200
Magnesiummalat 100mg

mängden elementärt magnesium kanske är mindre än TS-produkt men mängd som tas upp är garanterat större

tjing
2013-08-18, 13:19
Magnesiumoxid är kass, ja.

Satsa på -citrat, -laktat istället.

caelus
2013-08-22, 21:18
Vilken typ av magnesium tar kroppen upp allra bäst? Citrat och laktat är ju enligt vad som sägs bl.a. ovan bland de bättre, men finns det andra former som kroppen tar upp ännu bättre? Finns det några studier på detta?

Finns det några fördelar med en kombination av olika former i samma tillskott?

Sverker
2013-08-23, 16:58
Jag tänker direkt på magnasiumaspartat. Magnesium kopplat till en aminosyra. Finns på flera ställen på Kolozzeum. Här är ett exempel:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=158956&highlight=magnesiumaspartat

Sniggel
2013-08-23, 19:34
okej, för er som vill veta. mailade och frågade och fick detta svar:

Hej,
Den övervägande delen magnesium är från magnesiumoxid...över 90% men det är mångfalden av de olika magnesiumformerna som gör denna produkt så populär.
Vi har sålt den på svenska marknaden i 23 år och den ökar fortfarande...det säger en del.
Och det är enda sättet att få den mängden aktivt magnesium i en enda tablett...annars skulle den väga ca 3 gram och bli ofantligt stor., eller så skulle kunderna
få ta tre tabletter och det tycker vi inte heller är så bra.

Ok. Så med andra ord så vägrar de att svara på din fråga.

EiseltUK
2013-08-23, 22:19
okej, för er som vill veta. mailade och frågade och fick detta svar:

Hej,
Den övervägande delen magnesium är från magnesiumoxid...över 90% men det är mångfalden av de olika magnesiumformerna som gör denna produkt så populär.
Vi har sålt den på svenska marknaden i 23 år och den ökar fortfarande...det säger en del.
Och det är enda sättet att få den mängden aktivt magnesium i en enda tablett...annars skulle den väga ca 3 gram och bli ofantligt stor., eller så skulle kunderna
få ta tre tabletter och det tycker vi inte heller är så bra.

Det låter ganska vettigt men kanske inte som en superduperprodukt. Magnesiumoxid innehåller, om jag inte kommer ihåg fel, 60% magnesium och de andra "finare" sorterna pendlar runt 15-20%. I en blandning får man som konsument alltid utgå från att det är mest av den billigaste råvaran, dvs den som deklareras först på ingredienslistan och sen får man väga det mot priset.