handdator

Visa fullständig version : Bästa övningen för varje muskelgrupp.


Kungen8200
2013-08-14, 21:31
Vilken/vilka övningar är bäst för de olika muskelgrupperna? Behöver veta till mitt schema.

IlCastor
2013-08-14, 21:36
Bästa övningsvalet är det som på bästa sätt för en närmare ens mål. Det går då självfallet inte att säga vilka övningar som är bäst eftersom vi alla har olika mål och förutsättningar.

Perkla
2013-08-14, 21:56
Bästa övningsvalet är det som på bästa sätt för en närmare ens mål. Det går då självfallet inte att säga vilka övningar som är bäst eftersom vi alla har olika mål och förutsättningar.

Totalt överlägset bra svar.. :D, och helt sant är det, vi har alla olika förutsättningar så att ge nåt svar på vad som är bäst måste man testa sig fram till.. :D

Perkla
2013-08-14, 21:57
Vilken/vilka övningar är bäst för de olika muskelgrupperna? Behöver veta till mitt schema.

För triceps tycker jag du ska kolla upp Skull Chrunches lite extra, jag kör det varje dag och det tar som fan kan jag säga, verkligen effektivt för att köra totalt slut på triceps.. ger resultat super snabbt dessutom. Curlstång är att föredra tycker jag.

Petoria
2013-08-14, 22:01
För triceps tycker jag du ska kolla upp Skull Chrunches lite extra, jag kör det varje dag och det tar som fan kan jag säga, verkligen effektivt för att köra totalt slut på triceps.. ger resultat super snabbt dessutom. Curlstång är att föredra tycker jag.

Bara man kör bakom nacken så.

Petoria
2013-08-14, 22:05
Bröst: Bänkpress
Framsida axlar: Militärpress
Sida axlar: Sidolyft med hantlar
Baksida axlar: Reverse flyes eller dragövningar
Lats: Chins
Resten av ryggen: Marklyft
Biceps: Rak stångcurl
Triceps: Liggande tricepsextensions med stång
Framsida lår: Knäböj
Baksida lår: Raka/vanliga marklyft
Vader: Stående vadpress

Mina favoriter där iaf, kanske råkat glömma något.

Perkla
2013-08-14, 22:09
Bara man kör bakom nacken så.

Njaa jag ligger ner och kör armarna rakt upp med stången och sen håller jag kvar armbågarna i exakt samma possition och så sänger jag ner stången mot skallen (skull chrunches).. och så upp igen, tänk på.. sakta ner så får du mer effekt på själva träningen.. kör tills du omöjligen klarar en till.. och då tar du en eller två till efter du känner så.. :D

smalis
2013-08-14, 22:22
Njaa jag ligger ner och kör armarna rakt upp med stången och sen håller jag kvar armbågarna i exakt samma possition och så sänger jag ner stången mot skallen (skull chrunches).. och så upp igen, tänk på.. sakta ner så får du mer effekt på själva träningen.. kör tills du omöjligen klarar en till.. och då tar du en eller två till efter du känner så.. :D

ja, kör man till fail i just den övningen passar övningsnamnet väldigt bra iallafall. Kör runt huvudet istället

Petoria
2013-08-14, 22:40
Njaa jag ligger ner och kör armarna rakt upp med stången och sen håller jag kvar armbågarna i exakt samma possition och så sänger jag ner stången mot skallen (skull chrunches).. och så upp igen, tänk på.. sakta ner så får du mer effekt på själva träningen.. kör tills du omöjligen klarar en till.. och då tar du en eller två till efter du känner så.. :D

http://www.body.se/forum/artiklar/komplett-tricepstraning-av-arne-persson-247310

speedy83
2013-08-15, 06:55
Njaa jag ligger ner och kör armarna rakt upp med stången och sen håller jag kvar armbågarna i exakt samma possition och så sänger jag ner stången mot skallen (skull chrunches).. och så upp igen, tänk på.. sakta ner så får du mer effekt på själva träningen.. kör tills du omöjligen klarar en till.. och då tar du en eller två till efter du känner så.. :D

Vad jag har hört så ska det inte vara så bra för armbågarna att köra mot pannan utan betydligt bättre att gå ner bakom huvudet AKA tricepsextension istället för skull crushers, som av namnet som tidigare påpekats inte är så behagligt om man failar..

PureWhey
2013-08-15, 07:22
Har alltid trott den heter skull crushers, fel?


Le iPhone

Pintan
2013-08-15, 08:46
Just nu är favoriterna:

Svagt lutande hantelpress
Push down med rak stång
Dubbel hantelrodd
Bicepscurl med rak stång
Sidolyft med hantlar
Stående vadpress
Benspark
Raka marklyft

Dreas
2013-08-15, 08:52
Har alltid trott den heter skull crushers, fel?


Le iPhoneNej, korrekt.

r1kkie
2013-08-15, 08:53
Böj, Bänk, Mark, Stångrodd, Pull Ups, Militärpress.

Resten är överflödigt. ;)

Perkla
2013-08-15, 09:04
Vad jag har hört så ska det inte vara så bra för armbågarna att köra mot pannan utan betydligt bättre att gå ner bakom huvudet AKA tricepsextension istället för skull crushers, som av namnet som tidigare påpekats inte är så behagligt om man failar..

Jag ska faktiskt testa den varianten o se om jag gillar den bättre, ska köra den redan idag på eftermiddagspasset :D

Perkla
2013-08-15, 09:06
Just nu är favoriterna:

Svagt lutande hantelpress
Push down med rak stång
Dubbel hantelrodd
Bicepscurl med rak stång
Sidolyft med hantlar
Stående vadpress
Benspark
Raka marklyft

Ja bicepscurl med rak stång lär ju ska träna själva biceps bättre än med curlstången.. :D

ulf123
2013-08-15, 11:18
Vilken/vilka övningar är bäst för de olika muskelgrupperna? Behöver veta till mitt schema.

Det bästa övningarna,

1. Tränar avsedd muskel.
2. Du kan öka motståndet över tid.
3. Du kan köra övningen en längre tid utan att dra på dig skador.

Om du inte är säker på vilka övningar du ska välja så får du prova dig fram och hitta dina favoriter för varje muskelgrupp. Att någon annan kör en viss övningar och tycker att den är bättre än någon annan liknande övning är helt irrelevant.

Man ser många nybörjare köra många liknande övningar för en viss muskelgrupp och det skulle jag direkt vilja avråda ifrån eftersom det gör det svårt att veta orsaken till eventuella skador. En del övningar passar helt enkelt inte vissa människors kroppar, och då är det bra att veta vilken övning det rör sig om. Ett typexempel är t ex att smala människor med långa armar kanske inte i första hand bör välja bänkpress då bottenläget kan vara väldigt ansträngande för axlarna.

Pintan
2013-08-15, 15:40
Ja bicepscurl med rak stång lär ju ska träna själva biceps bättre än med curlstången.. :D

Jag vet inte om du är ironisk eller ej. Men ja, rak stång aktiverar biceps mer än "curlstång" (antar att du menar ez).