handdator

Visa fullständig version : Domnande händer, överträning?


Hug0
2013-08-14, 21:31
Tja.


Har nyligen märkt av när jag kör bil t.ex. och ratten vibrerar smått att mina händer kan domna lite lätt. Verkar vara skakningarna.

Har haft detta en gång tidigare för 1 år sedan, då också vid en ordentlig bulk i kombination med att jag la på mig mycket muskler.


Vad kan det vara? Det kommer i bägge händer samtidigt, aldrig bara en. Är det nerver som blir klämda mellan muskler och ben osv?
Slutar jag träna några veckor försvinner det. Detta gjorde jag första omgången det hände då jag stack ut och reste i 5 mån men själva problemet försvann mycket snabbare än så.


Tacksam för idéer. *cupid*
Cheers

Vunnis
2013-08-14, 21:38
Hur pass mycket har du gått upp i vikt och hur fort? Vad jobbar du med och vad gör du på dagarna?

Hug0
2013-08-15, 18:58
Backpackade runt 5 månader och kom ner på 62 kg med typ 8-10% bodyfat, nu 4 månader senare 71 kg.
Jobbar som drifttekniker, så ibland blir det kanske rätt fysiskt, men inte något särskilt slitsamt, nej.
Annars är det sova, jobba, äta, träna, sova som gäller. Looping. Aldrig alkohol.

62 kg kontra 71 kg, vet inte vad jag ligger på BF% nu.
http://i.imgur.com/1cJbGWl.png http://i.imgur.com/vkACodx.jpg



Så länge det inte blir värre är det lugnt, men skulle ändå vara intressant och veta vad det kan bero på. Ringde sjukvårdsupplysningen första vändan det hände då jag vaknat upp på natten med höger hand bortdomnan, vaknade alltså av detta.
Jag frågade om det kunde vara karpaltunnelsyndrom men de sa att bara medelålders gravida kvinnor får det.


Mvh Hugo

Scratch89
2013-08-20, 06:28
Det är klart att det skulle kunna vara karpaltunnelsyndrom eller kompartment. Vadå bara gravida kvinnor får det?

Hug0
2013-08-21, 21:59
Det är klart att det skulle kunna vara karpaltunnelsyndrom eller kompartment. Vadå bara gravida kvinnor får det?

Ja alltså sjukvårdsupplysningen sa det till mej. Lät som en gammal kärring så hon har väl varit med ett tag.

Nu har det i alla fall gått tillbaka. Inte känt något sen 3 dagar tillbaka. Kanske bara var någon sorts överträning då.

milax
2013-08-22, 08:11
Sitter precis med exakt samma problem fast bara ena handen. Det släpper inte heller. Jag kopplar det till at jag är lite förkyld, hoppas att jag har rätt...
Tydligen kan stress orsaka stickningar i kroppen också?

Herman H
2013-08-22, 14:36
Ja alltså sjukvårdsupplysningen sa det till mej. Lät som en gammal kärring så hon har väl varit med ett tag.

Nu har det i alla fall gått tillbaka. Inte känt något sen 3 dagar tillbaka. Kanske bara var någon sorts överträning då.

Klart att män får problem med karpaltunneln, jag har minst 5 kolleger som är målare och känner åtminstone 8-10 hantverkare (rörläggare, snickare mf) som fått det fixat.
Hela operationen tar totalt 30 minuter inklusive: Hej jag heter Petter Nicklasson till ajökens för denna gången.
Tio dagar senare tar man stygnen sen är det rehab ett tag, ju tuffare desto snabbare återhämtning, fast inom rimliga gränser... äh, ni fattar va?

http://i1165.photobucket.com/albums/q598/Hexonxonx75/SAM_0479_zps213a9afa.jpg

Värre än så här är det oftast inte.

Hug0
2013-08-24, 21:22
Sitter precis med exakt samma problem fast bara ena handen. Det släpper inte heller. Jag kopplar det till at jag är lite förkyld, hoppas att jag har rätt...
Tydligen kan stress orsaka stickningar i kroppen också?

Hm, sammanträffande? Jag är just nu också förkyld i min första förkylning på några år. Detta började dock lite innan förkylningen kom, men nu är det värre igen, och förkylningen i full gång.

Kanske inte var märkvärdigare än så? Har också lite stickningar i armarna.



@Herman H, jo jag tycker också det skulle kunna vara mer vanligt hos män men på henne lät det inte som det. Vill fan inte behöva operera o skit. *cry*

@Andyolsson, mja stress alltså, hm. Får läsa på lite om det. Känner mig inte stressad men vem vet. :Virro

milax
2013-08-24, 23:59
Hm, sammanträffande? Jag är just nu också förkyld i min första förkylning på några år. Detta började dock lite innan förkylningen kom, men nu är det värre igen, och förkylningen i full gång.

Kanske inte var märkvärdigare än så? Har också lite stickningar i armarna.



@Herman H, jo jag tycker också det skulle kunna vara mer vanligt hos män men på henne lät det inte som det. Vill fan inte behöva operera o skit. *cry*

@Andyolsson, mja stress alltså, hm. Får läsa på lite om det. Känner mig inte stressad men vem vet. :Virro

För mig gick det nästan över när jag sovit. Jag känner inte i avslappnat läge, men om jag sträcker ut armarna känns det lite fortfarande. När jag skrev inlägget var jag riktigt rädd!

Skickat från min LT22i via Tapatalk 2