handdator

Visa fullständig version : Hur lång tid vilar ni mellan övningarna?


ReXi
2013-08-14, 21:11
Hej!


Som topic, hur lång tid brukar ni vila mellan övningarna. Tex byta från stångcurl till hantelcurl eller byta från bänkpress till flyes (bara exempel), vilar ni lika länge som en vanlig setvila, eller vilar ni längre?

Personligen vilar jag ca 30 sek mer mellan övningarna än när jag vilar mellan seten. Hur gör ni?

Fredriiik
2013-08-14, 21:14
jag hoppar på nästa övning så fort jag kan :)

Payter
2013-08-14, 21:17
Beror på om jag tränar för styrkeökningar,styrkeuthållighet eller ren uthållighet.

mikaelj
2013-08-14, 21:23
Så lång tid det behövs.

Eversmooth
2013-08-14, 21:25
Pang på rödbetan!

Snubben
2013-08-14, 21:25
Beror på om jag tränar för styrkeökningar,styrkeuthållighet eller ren uthållighet.

Vad är skillnaden på uthållighet och styrkeuthållighet?

manekin
2013-08-14, 21:26
Så lång tid det behövs.

Vi får tacka för ett givande inlägg....

ReXi
2013-08-14, 21:27
Så lång tid det behövs.

Och ungefär hur lång tid tar det?

Payter
2013-08-14, 21:29
För mig är det styrkeuthållighet mellan 10 och 30 reps.Uthållighet är om jag försöker göra så många kettlebell snatches jag kan på 10 minuter eller så många swings jag kan på samma tid.

Payter
2013-08-14, 21:30
Sen kan nån annan ha en annan definition,men det bekymrar inte mig.

mikaelj
2013-08-14, 21:33
Och ungefär hur lång tid tar det?

Exakt så lång tid jag behöver för att kunna utföra nästa set.

Om jag tog i jättemycket alldeles precis behöver jag antagligen vila en del för att överhuvudtaget orka ta mig till nästa övning.

Om jag tog i jättelite alldeles precis kan jag nog gå direkt till nästa övning.

Om jag tog i mittemellan alldeles precis kommer jag att vila en liten stund och sen känner jag mig okej för nästa övning.

Och ibland så tar jag i rätt mycket men hoppar ändå direkt över till nästa övning, eftersom jag kanske ägnade mig åt någon cirkel där hela poängen var att få upp pulsen.

Hänger du med?






Men du kanske undrade om det finns någon Optimal Vilotid(tm) som ger dig Optimala Ökningar(tm)? I så fall: nej. Mikrooptimerande på den här nivån är för dig helt irrelevant, med tanke på innehållet i de trådar du startat. Fokusera på att träna istället för att peta i detaljer och du kommer att få resultat betydligt snabbare.

Vi får tacka för ett givande inlägg....

Varsågod! Jag är själv väldigt nöjd med mitt svar. Din bekräftelse gör att jag känner mig lite extra glad. Tack!

manekin
2013-08-14, 21:45
Exakt så lång tid jag behöver för att kunna utföra nästa set.

Om jag tog i jättemycket alldeles precis behöver jag antagligen vila en del för att överhuvudtaget orka ta mig till nästa övning.

Om jag tog i jättelite alldeles precis kan jag nog gå direkt till nästa övning.

Om jag tog i mittemellan alldeles precis kommer jag att vila en liten stund och sen känner jag mig okej för nästa övning.

Och ibland så tar jag i rätt mycket men hoppar ändå direkt över till nästa övning, eftersom jag kanske ägnade mig åt någon cirkel där hela poängen var att få upp pulsen.

Hänger du med?






Men du kanske undrade om det finns någon Optimal Vilotid(tm) som ger dig Optimala Ökningar(tm)? I så fall: nej. Mikrooptimerande på den här nivån är för dig helt irrelevant, med tanke på innehållet i de trådar du startat. Fokusera på att träna istället för att peta i detaljer och du kommer att få resultat betydligt snabbare.



Varsågod! Jag är själv väldigt nöjd med mitt svar. Din bekräftelse gör att jag känner mig lite extra glad. Tack!

Härligt, Nattinatt!

Perkla
2013-08-14, 21:49
Hej!


Som topic, hur lång tid brukar ni vila mellan övningarna. Tex byta från stångcurl till hantelcurl eller byta från bänkpress till flyes (bara exempel), vilar ni lika länge som en vanlig setvila, eller vilar ni längre?

Personligen vilar jag ca 30 sek mer mellan övningarna än när jag vilar mellan seten. Hur gör ni?


Jag vilar 30 sek till 1 minut mellan varje sett.. och mellan varje övning blir det nog ungefär samma, om jag inte måste byta vikter o hålla på innan jag kan gå på nästa övning, jag har ju flera curlstänger och hantlar så jag behöver sällan byta nåt mellan setten, det som måste göras gör jag innan jag börjar så jag kan köra alla övningarna rakt igenom mer eller mindre.

Philley
2013-08-14, 21:53
Så snabbt som möjligt. Om jag går från knäböj till bänkpress blir det såklart några initierade set uppvärmning.

Eira
2013-08-14, 21:57
ca 30-60 sek