handdator

Visa fullständig version : Full ROM biceps?


zamuel96
2013-08-14, 17:22
Hej! Är osäker om man ska använda full ROM (utlåsning/utsträckning) när man gör T.ex. Vanliga skivstångs eller hantelcurls.

Har hört från vissa att när man inte har full ROM så tränas inte hela muskeln och från andra har man hört att full ROM inte behövs för att få kontakt i biceps.

Tränar just nu med full ROM men gör jag övningen rätt?
(Tränar för styrka och volym)

MVH!

Arne Persson
2013-08-14, 17:52
Hej! Är osäker om man ska använda full ROM (utlåsning/utsträckning) när man gör T.ex. Vanliga skivstångs eller hantelcurls.

Har hört från vissa att när man inte har full ROM så tränas inte hela muskeln och från andra har man hört att full ROM inte behövs för att få kontakt i biceps.

Tränar just nu med full ROM men gör jag övningen rätt?
(Tränar för styrka och volym)

MVH!

Du är på helt rätt spår!

pezrulezhaakon
2013-08-14, 18:27
zamuel96, att inte träna med full ROM är en typ av variation. Det är dock ganska klurigt att få belastning på en muskels fulla ROM i en och samma övning.

Anders The Peak
2013-08-14, 19:08
zamuel96, att inte träna med full ROM är en typ av variation. Det är dock ganska klurigt att få belastning på en muskels fulla ROM i en och samma övning.

Kommer och tänka på Vince Girondas instruction för hur man kan åtgärda det med hjälp av dragcurl. Men han pratade ofta om att en muskel har fyra sidor som kräver att man bearbetar den I olika vinklar för att få maximal utveckling. Vilket har visat sig vara till en del sant pga att muskelns hypertrofiering är selektiv I muskeln dvs muskeln växer inte enhetligt och det pratade han om redan på 40 talet en riktig rocket science kille, eller hur?

04x3G_Vyh0I

Nutrid
2013-08-14, 19:20
Vissa som kör full ROM på bicepscurls överextendar ju så jävulskt i bottenläget att man blir rädd att armbågarna ska åka.

Annars, kör på ;D

Diman
2013-08-14, 19:24
full ROM stretchar bäst och rekryterar fler fibrer. men precis som med allt annat ska man helst inte överdriva och ta sönder något...

Arne Persson
2013-08-14, 19:33
Man skall köra till helt rak, men inte översträckt, armbågsled. Jag har satt in en osteologisk bildserie om vad som händer om man översträcker just den leden. Jag minns bara inte var jag satte in den...:em::)

Badaboom
2013-08-14, 21:04
Sålänge man inte strävar efter att öka styrkan i en specifik del av rörelsebanan bör man alltid eftersträva full ROM imo. Att folk sen slarvar med det handlar oftast om viktkåthet och bristande förnuft.

pezrulezhaakon
2013-08-14, 23:31
ATP

Jo, det finns en hel del broscience i den gubben...
Att kroppen bygger musklerna som den vill på fibernivå, gör den mer eller mindre oavsett vad vi utsätter muskeln för. Det är inget man med ett specifikt utförande synbart kan påverka.

Jag väntar fortfarande på den personen som konsekvent kan bevisa att ett specifikt utförande byggt endast en specifik del av en och samma muskel (inom samma muskelstråk) under lång tid. Som aldrig utfört någon annan övning för den specifika muskeln i byggsyfte.

Att det finns små lokala skillnader i aktivering på fiber/fibrillnivå, är heller inget konstigt med. Det förstår man då man lär sig om hur Z-banden och myosin/aktinfilamenten funkar under ett koncentriskt, isometriskt eller excentriskt arbete.
Likaså att det finns skillnader i längdförhållandet i en muskel.

Anders The Peak
2013-08-15, 07:03
ATP

Jo, det finns en hel del broscience i den gubben...
Att kroppen bygger musklerna som den vill på fibernivå, gör den mer eller mindre oavsett vad vi utsätter muskeln för. Det är inget man med ett specifikt utförande synbart kan påverka.

Jag väntar fortfarande på den personen som konsekvent kan bevisa att ett specifikt utförande byggt endast en specifik del av en och samma muskel (inom samma muskelstråk) under lång tid. Som aldrig utfört någon annan övning för den specifika muskeln i byggsyfte.

Att det finns små lokala skillnader i aktivering på fiber/fibrillnivå, är heller inget konstigt med. Det förstår man då man lär sig om hur Z-banden och myosin/aktinfilamenten funkar under ett koncentriskt, isometriskt eller excentriskt arbete.
Likaså att det finns skillnader i längdförhållandet i en muskel.

Mest elementärt, men det som stör mig mest är att du dumförklarar alla andra än Pez himself.
Om det nu skulle vara att det inte har någon alls betydelse för muskelutvecklingen hur du använder muskeln borde de flesta byggare bara köra 4-5 övningar totalt men så är det inte konstigt, eller hur ?

Arne Persson
2013-08-15, 08:26
Man skall köra till helt rak, men inte översträckt, armbågsled. Jag har satt in en osteologisk bildserie om vad som händer om man översträcker just den leden. Jag minns bara inte var jag satte in den...:em::)

Hittade den. :) Inlägg 42. Ett lite seriösare från min sida.:)
https://www.flashback.org/t1861785p4

pezrulezhaakon
2013-08-15, 09:39
ATP, det handlar inte alls om dumförklaring, utan påpekande om brist på evidensvärde. Det som spelar mest roll för hypertrofiutveckling är hur effektivt träningen bedrivs över tid, och att olika övningar har olika effekter för de muskelgrupper som är aktiva, alltså hur de tränas i förhållande till varandra. Men för den specifika muskeln spelar det marginell roll.

Anders The Peak
2013-08-15, 10:55
ATP, det handlar inte alls om dumförklaring, utan påpekande om brist på evidensvärde. Det som spelar mest roll för hypertrofiutveckling är hur effektivt träningen bedrivs över tid, och att olika övningar har olika effekter för de muskelgrupper som är aktiva, alltså hur de tränas i förhållande till varandra. Men för den specifika muskeln spelar det marginell roll.

Jag tycker att du fortsätter i samma spår rent nonsenssnack dvs generellt som ett veckotidningshoroskop passar in på allt och alla. För att få mig imponerad får du lov att polera till dina förklaringar till att få ett innehåll och värde.

Sheogorath
2013-08-15, 10:59
Sålänge man inte strävar efter att öka styrkan i en specifik del av rörelsebanan bör man alltid eftersträva full ROM imo. Att folk sen slarvar med det handlar oftast om viktkåthet och bristande förnuft.

Men för att få full ROM för biceps måste du ligga på rygg på en bänk med rejäl extension i axelleden. Så ser jag inte många köra biceps. ;)

pezrulezhaakon
2013-08-15, 11:15
ATP, jag har förenklat förklaringen, och fattar du inte det är det ditt problem. Det du kallar nonsens är fakta.

Anders The Peak
2013-08-15, 12:03
ATP, jag har förenklat förklaringen, och fattar du inte det är det ditt problem. Det du kallar nonsens är fakta.

Du utgår visst från att Pez har kunskap dvs fakta utöver vad andra inte har här. Men det är mest elementära dvs grundläggande saker som Pez kommer med. Typ på samma nivå som i populärvetenskapliga tidningar dvs otroligt förenklade förklaringar.

pezrulezhaakon
2013-08-15, 12:15
ATP, menar du att jag ska förenkla det ytterligare? Har man grundläggande kunskap blir det överflödigt med en wall of text, som det annars skulle bli om varje faktor skulle redovisas. Därför är det smidigare om man själv läser faktan som är tillgänglig för alla. Man bör helst då ha ett väl fungerande bs-filter med hög säkerhet.

Thornblom
2013-08-15, 12:40
*facepalm*

Diman
2013-08-15, 17:28
LoL :)

Så du säger att om utförandet inte hade spelat någon roll, då hade jag kunnat uppnå samma stimulans och därmed tillväxt med bara halvreps någonstans på mitten av ROMen där....

Tillåt mig att, på det mest vänliga sättet, låta bli att hålla med.

pezrulezhaakon
2013-08-15, 18:49
Diman, om du menar mina inlägg... så nej, läs om och förstå rätt!

Rikard Jansson
2013-08-15, 18:52
Jag skulle tippa på att man bygger bäst biceps med en förkortad rom då man kan öka belastningen och träffa muskeln bäst på samma gång. Huruvida det är optimalt i skadesynpunkt etc etc är en annan sak. Edit; å andra sidan kan en förkortad ROM där man rör sig mer i mitten av rörelsen kanske göra att man tar slut i underarmarna snabbare, så vem vet :)

Anders The Peak
2013-08-15, 19:45
Jag skulle tippa på att man bygger bäst biceps med en förkortad rom då man kan öka belastningen och träffa muskeln bäst på samma gång. Huruvida det är optimalt i skadesynpunkt etc etc är en annan sak. Edit; å andra sidan kan en förkortad ROM där man rör sig mer i mitten av rörelsen kanske göra att man tar slut i underarmarna snabbare, så vem vet :)

Det kan säkert någon svara på med exakthet :)

pezrulezhaakon
2013-08-15, 22:02
Rikard Jansson, man får skilja på fullt övnings-ROM och fullt muskulärt ROM. Så ett förkortat ROM sett till muskelns totala ROM är att föredra vad gäller effekt/riskförhållandet. Men ett förkortat övnings-ROM behöver inte alls vara automatiskt fördelaktigt. Skaderisken är olika beroende på övning, utförande och belastning.

Milad
2013-08-15, 23:08
Kommer och tänka på Vince Girondas instruction för hur man kan åtgärda det med hjälp av dragcurl. Men han pratade ofta om att en muskel har fyra sidor som kräver att man bearbetar den I olika vinklar för att få maximal utveckling. Vilket har visat sig vara till en del sant pga att muskelns hypertrofiering är selektiv I muskeln dvs muskeln växer inte enhetligt och det pratade han om redan på 40 talet en riktig rocket science kille, eller hur?

04x3G_Vyh0I

Hahahaha vilken skön snubbe!

Arne Persson
2013-08-16, 07:07
Men för att få full ROM för biceps måste du ligga på rygg på en bänk med rejäl extension i axelleden. Så ser jag inte många köra biceps. ;)

Nu skall vi skilja på full ROM i övningen och dito för biccan. :)

Arne Persson
2013-08-16, 07:11
Jag skulle tippa på att man bygger bäst biceps med en förkortad rom då man kan öka belastningen och träffa muskeln bäst på samma gång. Huruvida det är optimalt i skadesynpunkt etc etc är en annan sak. Edit; å andra sidan kan en förkortad ROM där man rör sig mer i mitten av rörelsen kanske göra att man tar slut i underarmarna snabbare, så vem vet :)

Då borde Arnold mfl varit helt ute och cyklat med sina långa rörelsebanor och utan dagens trolleritillsatser? Dom fick ju trots allt goda resultat...

Sheogorath
2013-08-16, 09:26
Nu skall vi skilja på full ROM i övningen och dito för biccan. :)

Det tycker jag låter vettigt.

filmjölk
2013-08-16, 12:16
Har du för vana att curla över vinklade brädor/maskiner som inte pekar rätt ner eller curlar med armarna framför kroppen tycker jag att du skall förkorta rörelsen litegrann och inte sträcka ut armen helt rak. tex en sån här vinklad scottcurl:

http://www.eurostargym.com/activa/resim/PR%2040%20SCOTT%20CURL%20BENCH.jpg

Korta av ROM i botten då och gå inte hela vägen ner.

Rikard Jansson
2013-08-16, 12:33
Då borde Arnold mfl varit helt ute och cyklat med sina långa rörelsebanor och utan dagens trolleritillsatser? Dom fick ju trots allt goda resultat...

Kanske hade de kunnat fått bättre? :)

Sheogorath
2013-08-16, 12:38
Har du för vana att curla över vinklade brädor/maskiner som inte pekar rätt ner eller curlar med armarna framför kroppen tycker jag att du skall förkorta rörelsen litegrann och inte sträcka ut armen helt rak. tex en sån här vinklad scottcurl:

[bild]

Korta av ROM i botten då och gå inte hela vägen ner.

Håller med.

Ett Orm
2013-08-16, 16:40
Scottcurl i cabel med hantel/stång är en trevlig upplevelse för biceps.

Arne Persson
2013-08-16, 17:43
Har du för vana att curla över vinklade brädor/maskiner som inte pekar rätt ner eller curlar med armarna framför kroppen tycker jag att du skall förkorta rörelsen litegrann och inte sträcka ut armen helt rak. tex en sån här vinklad scottcurl:

http://www.eurostargym.com/activa/resim/PR%2040%20SCOTT%20CURL%20BENCH.jpg

Korta av ROM i botten då och gå inte hela vägen ner.

Läst mitt gamla Flashbackinlägg här?:)

filmjölk
2013-08-16, 18:02
Läst mitt gamla Flashbackinlägg här?:)

Nej, skadat mig i biceps * flera pga sånna curlbrädor.

kelly
2013-08-16, 18:13
Hittade den. :) Inlägg 42. Ett lite seriösare från min sida.:)
https://www.flashback.org/t1861785p4

Dock avhandlar ju det där inlägget preacher/scottcurls, medan första posten antyder att tråden handlar om stångcurls alt. hantelcurls stående. Jag har mycket svårt att tro att man rent mekaniskt kan skada fossan om inte humerus hålls stum, vilket man knappast klarar utan stöd.

Annars håller jag med dig, och det där inlägget är ett av de bästa jag sett dig göra.

Ett Orm
2013-08-17, 00:27
Dock avhandlar ju det där inlägget preacher/scottcurls, medan första posten antyder att tråden handlar om stångcurls alt. hantelcurls stående. Jag har mycket svårt att tro att man rent mekaniskt kan skada fossan om inte humerus hålls stum, vilket man knappast klarar utan stöd.

Annars håller jag med dig, och det där inlägget är ett av de bästa jag sett dig göra.

Gillar Arnes inlägg #54 i den tråden..*hug*

Sverker
2013-08-17, 06:51
ROM gäller. Eftersom jag TROR att olika musklefibrer i muskeln har olika förmåga att utöva en stor kraft vid aktivering beroende var i rörelsebanan tyngs belastning uppstår. Attt vissa fibrer krävs för aktivering när underarmen är paralell med golvet medan andra arbetar effektivast i utsträckt läge när underarmen är helt lodrät. Något vi spontant lär oss när vi banar in rörelsen.

Att inte utnyttja en övning som är tyngst vid 90 grader, typ skivstångscurl, tillsammans med scottcurlen som är tyngst vid start eftersom handen är längs ut från axelleden och koncentrationscurlen som fortfarande utövar en tyngd i handen vid slutet av rörelsen, är för mig inte det bästa.


....mest tyckande, men ingen fakta....