handdator

Visa fullständig version : What to do? Trött på diet


Lodarleif
2013-08-14, 15:22
Har dietat/deffat sedan första Januari, Alltså dryga 8månader.
Gick från 118-90 på 4-5månader, Dagsvikten står på 84, Alltså -6 på 3 månader.

Känns hopplöst, Visst fått fram lite rutor men skulle uppskatta att jag skulle behöva deffa bort minst 6-10kg ytterligare. Och vikten har ju som sagt stått i princip still de senaste månaderna.

Sköter kosten till 100% på vardagarna, Ibland. ytterst sällan har det slinkigt in en och annan ätardag på nån helg, sällan, och dessa går aldrig till någon sorts extrem.

Började deffa på 2000 kcal, nu nere på cirka 1500, oftast mindre.
Väldigt lowcarb, max 50g på vardagarna. runt 100 på lördagar.
170-200g protein, och fettet som kommer ifrån omega3, det lilla stekfettet.

Någon som har nån idé? Eller är det helt enkelt så att jag bör skära ner på kosten ännu mer? Redan sjukt trött och seg under dagarna.

tacksam för svar!

tjing
2013-08-14, 15:55
Konditionsträning så att du kan äta mer kanske.

I övrigt är deff segt ibland. Kriga på.

PS. Står vikten still räknar du fel på kalorierna i maten du äter.

Beelz
2013-08-14, 16:43
ta en period på en månad kanske där du äter på balans/strax under, och är lite slappare med striktheten. När jag gått på kaloriunderskott lång tid blir jag helt knas i kropp och sinne. Tar man en slappare period, utan att skena iväg och lägga på sig fett så är det lättare att hitta motivationen igen sen...

Husse
2013-08-15, 06:34
http://www.youtube.com/watch?v=QHHzie6XRGk

Metabolic Damage?

J3T69
2013-08-15, 06:44
http://www.youtube.com/watch?v=QHHzie6XRGk

Metabolic Damage?

Kanske ta en paus på 1 vecka för att sedan ta nya tag?

RobbanColeman
2013-08-15, 06:46
Ät mer kolhydrater, jag tippar på att du t om kommer bli hårdare förutom att må bättre! Börja med att köra 150g/dag.

abstract
2013-08-15, 08:18
http://www.youtube.com/watch?v=QHHzie6XRGk

Metabolic Damage?

Om detta var ens lite sant skulle ju folk aldrig vara i riskzonen att kunna tappa så mycket fett så man omkommer? As people do runt om i världen, tragisk men sant.

Pretorian
2013-08-15, 08:51
118 till 84!?

Stort grattis! Det hjälpte kanske inte så mycket men bra resa under 2013.

paatrik
2013-08-19, 13:43
Om detta var ens lite sant skulle ju folk aldrig vara i riskzonen att kunna tappa så mycket fett så man omkommer? As people do runt om i världen, tragisk men sant.

Kan ju vara ett stadie som bromsar men knappast skyddar om svälten fortsätter, vilket då blir intressant för en som dietar (och inte riskerar livet) men inte lika intressant för den som svälter och riskerar livet.

abstract
2013-08-19, 16:00
Kan ju vara ett stadie som bromsar men knappast skyddar om svälten fortsätter, vilket då blir intressant för en som dietar (och inte riskerar livet) men inte lika intressant för den som svälter och riskerar livet.

Han sa ju dock i videon något i stil med att man helt tappar förmågan att förlora mer fett hur man än gör. Att metabolismen dör helt, och det enda sättet att börja tappa fett igen är att markant gå upp i energiintag under en längre period.

Är helt med på att den eventuellt nedregleras/ändras, men den där videon kändes rätt ovetenskaplig. Mild sagt.

Alsor
2013-08-19, 16:39
Han sa ju dock i videon något i stil med att man helt tappar förmågan att förlora mer fett hur man än gör. Att metabolismen dör helt, och det enda sättet att börja tappa fett igen är att markant gå upp i energiintag under en längre period.

Är helt med på att den eventuellt nedregleras/ändras, men den där videon kändes rätt ovetenskaplig. Mild sagt.

Det där är struntprat. Man kommer att gå ner i vikt av ett kaloriunderskott. Visst går metabolismen ner under ett långvarigt underskott men den kan inte "dö ut". Energi behövs alltid för organfunktionerna och för att hålla oss vid liv.

Past0rn
2013-08-19, 16:57
http://www.youtube.com/watch?v=QHHzie6XRGk

Metabolic Damage?

intressant

abstract
2013-08-19, 16:58
Det där är struntprat. Man kommer att gå ner i vikt av ett kaloriunderskott. Visst går metabolismen ner under ett långvarigt underskott men den kan inte "dö ut". Energi behövs alltid för organfunktionerna och för att hålla oss vid liv.

Ja precis, det var lite det jag ville ha sagt med mitt inlägg. Att man inte skulle ta innehållet i den postade videonlänken på allvar.

raddum
2013-08-19, 17:15
Att det layne säger är totalt blown out of proportion är ju inte att neka, men överlag så kommer energibehovet sänkas något vid lång hård deff. Knappast 1000kcal om dagen men en gnutta iaf. Jag har själv märkt det. Jag säger inte att det är fysiologiskt, men åtminstone neat, sen givetvis dom få kalorier sim går bort för minskad kroppsmassa

Tisu
2013-08-19, 18:04
Ligg på dina 1500 kcal 6 dagar i veckan. En dag i veckan äter du typ 3000 kcal, mestadels kolhydrater.

Kommer inte direkt hjälpa din att gå ner i vikt, men psykologiskt skönt att ha någon att se fram emot. Dessutom orkar du träna hårdare, relativt höjer koncentrationen av tryptofan vilket resulterar i serotonin som får dig att må bättre och orka mer.

wessmen
2013-08-19, 18:17
Ät mer!

Höll på och försökte deffa förut när jag jobbade, låg på 2-2500kcal om dagen och det hände inte ett skit på vågen.

Idag så äter jag 3000kcal om dagen, är arbetslös så gör mer eller mindre ingenting om dagarna och jag är viktstabil!

Så jag har alltså ökat intaget med cirka 1000kcal och ligger hemma istället för att arbeta med kroppen på ett lager och jag håller vikten.

Så jo, kroppen kan förändra metabolismen ganska ordentligt.