handdator

Visa fullständig version : Varför upplevde byggare förr att saker som inte funkar funkar?


Diomedea exulans
2013-08-14, 09:34
Idag finns det många gamla träningsteorier som avfärdas som "broscience", men som på 70- och 80-talen sågs som sanningar. Att lätta vikter gör musklerna mer definierade medan tunga vikter gör dem mer släta, t ex.

Det jag undrar är: Om nu dessa teorier inte stämde, varför upplevde då de gamla byggarna att de stämde?

Varför skriver Arnold i sin Encyklopedia of Modern Bodybuilding att han sett massor bodybuilders som fått större bröstkorg (skelettet alltså) av hantelpullovers?

Varför visar Larry Scott i en video jag såg på Youtube hur hans nedre biceps växte, med före-och-efter-bild, efter att ha gjort scottscurls?

Var det önsketänkande som fick dessa herrar att se i syne? Eller gjorde den rena tron på metoderna att de växte av placeboeffekten?

Galt
2013-08-14, 10:16
S t e r o i * * *
Och brist på forskning inom området?!

rooz
2013-08-14, 10:17
Tror man du tillräckligt på vad du gör så funkar det.

(Iaf i ditt egna huvud)

Old Nick
2013-08-14, 10:21
Det jag undrar är: Om nu dessa teorier inte stämde, varför upplevde då de gamla byggarna att de stämde?

Varför skriver Arnold i sin Encyklopedia of Modern Bodybuilding att han sett massor bodybuilders som fått större bröstkorg (skelettet alltså) av hantelpullovers?

Arnold kan ju knappast ha sett själva bröstkorgen. Att omkretsen på överkroppen växte är ju inte speciellt förvånande med tanke på att det faktiskt är bodybuilders vi pratar om. Hade det varit anorektiker eller utsvultna barn från Afrika han observerat hade vi kanske kunnat tro att han varit i stånd att bedöma själva omkretsen på skelettet, men nu var det människor vars mål i livet är/var att dölja det med så mycket muskler som möjligt.

Rikard Jansson
2013-08-14, 10:23
Det är coolt att dissa saker som bro-science om de saknar uppbackning av studier, tycker personer som ofta inte vet så värst mycket utan bara rabblar sådant de har hört av personer som kan mer. Blir förstås lite pinsamt när det sedan kommer studier som visar på att BS-grejen visst stämde. (Se träna olika delar av samma muskel, etc etc)

Diomedea exulans
2013-08-14, 11:20
S t e r o i * * *
Och brist på forskning inom området?!

Steroi*host* förklarar långt ifrån allt, som det där med att pullovers utökar bröstkorgen, t ex.

Arne Persson
2013-08-14, 11:31
Det finns forskare som troligen aldrig själva tränat som är avgudade bland forumens träningsteoretiker. Jag anser att verkligheten inte alltid överensstämmer med den underbara oemotsagda vetenskapen.

bertbert
2013-08-14, 11:39
Första träffen på pullovers och bröstkorgsförstoring är intressant:

http://www.t-nation.com/free_online_article/sports_body_training_performance/ribcage_expansion_fact_or_fiction

pezrulezhaakon
2013-08-14, 12:00
Arne Persson, så en kardiolog måste vara en löpare för att ha rätt kunskap om hjärtats och lungornas uppbyggnad och funktion vad gäller kondition eller syreupptagningsförmåga? Eller måste de själva ha en miniminivå av kondition för att anses kunniga i området?

pezrulezhaakon
2013-08-14, 12:11
T-nation.... Suck.

Macroman
2013-08-14, 12:21
Arne Persson, så en kardiolog måste vara en löpare för att ha rätt kunskap om hjärtats och lungornas uppbyggnad och funktion vad gäller kondition eller syreupptagningsförmåga? Eller måste de själva ha en miniminivå av kondition för att anses kunniga i området?

+ fucking 1

bertbert
2013-08-14, 12:25
T-nation.... Suck.

Men kom igen nu, det är ju Ellington Darden! :d

Alltidxx
2013-08-14, 12:32
Tänkbara förklaringar

1) Tror man att det funkar så funkar det
2) Inbillning och/eller snedvridna perspektiv till följd av självmedicinering
3) Att det faktiskt fungerar trots att vetenskap säger annat för att folk är olika och det är mycket möjligt att vi inte känner hela sanningen med den vetenskap som idag finns tillänglig. Vi kan därför ha dragit för snabba slutsatser kring den slutliga påverkan på kroppen av olika dieter och träningsmetoder. Det har ju hänt förr.

Arne Persson
2013-08-14, 12:37
Arne Persson, så en kardiolog måste vara en löpare för att ha rätt kunskap om hjärtats och lungornas uppbyggnad och funktion vad gäller kondition eller syreupptagningsförmåga? Eller måste de själva ha en miniminivå av kondition för att anses kunniga i området?

Nu talar jag framför allt om styrketräningen, som åtminstone förr, var föga populär inom den "akademiska sfären".
En liknelse: jag tar hellre råd av en inuit på Arktis om hur man skall överleva är framför en sk forskare i sin skyddade laboratorievärld med ryggdunkande kollegor.

Arne Persson
2013-08-14, 12:38
Men kom igen nu, det är ju Ellington Darden! :d

Hoppsan! En "välrenommerad" forskare!:)

Mackzzor
2013-08-14, 12:45
Ett annat exempel är i Arnolds bok "Education of a Bodybuilder", där han ofta nämner att man ska köra mycket crunches och benlyft för att punktförbränna fettet runt midjan, vilket enligt studier idag inte fungerar

Skickat från min GT-I9505 med Tapatalk 4

Anders The Peak
2013-08-14, 14:30
Ett annat exempel är i Arnolds bok "Education of a Bodybuilder", där han ofta nämner att man ska köra mycket crunches och benlyft för att punktförbränna fettet runt midjan, vilket enligt studier idag inte fungerar

Skickat från min GT-I9505 med Tapatalk 4

Länk (http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1800532&postcount=1)

Mackzzor
2013-08-14, 14:39
Länk (http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1800532&postcount=1)

Oj du, verkar som att jag inte riktigt gjort min research ^^

Skickat från min GT-I9505 med Tapatalk 4

bertbert
2013-08-14, 14:59
Ett annat exempel är i Arnolds bok "Education of a Bodybuilder", där han ofta nämner att man ska köra mycket crunches och benlyft för att punktförbränna fettet runt midjan, vilket enligt studier idag inte fungerar


Å andra sidan har jag för mig att han skriver att punktförbränning inte fungerar i sin BB-Encyclopedi... (reserverar mig dock för tilltagande senilitet, minnesförlust m m)

PureWhey
2013-08-14, 15:08
Större bröstkorg?
Hur såg han det?!


Le iPhone

pezrulezhaakon
2013-08-14, 15:46
Så farbror på T-nation har alltså tagit kontakt med en för oss random "doktor" och visat ett par poseringsfotografier från förr, varpå doktorn har uppskattat en förändring på skelettnivå, och t.o.m måttangivit det? Och det ska tas som fakta? Jojagtackarjag....

Arne Persson
2013-08-14, 16:18
Så farbror på T-nation har alltså tagit kontakt med en för oss random "doktor" och visat ett par poseringsfotografier från förr, varpå doktorn har uppskattat en förändring på skelettnivå, och t.o.m måttangivit det? Och det ska tas som fakta? Jojagtackarjag....

Random "doktor"?:) Dr Ellington Darden borde du känna till eftersom du är så bevandrad i"cutting edge" science inom styrketräningen...;)
Han var ju herr A. Jones VETENSKAPLIGA slagträ för Nautilusprincipens förträfflighet. Bakläxa min vän!:d

pezrulezhaakon
2013-08-14, 17:09
Arne Persson, jo, ja, för nautilusmetoden är ju den enda träningen någon behöver...

Matsa
2013-08-14, 17:47
Off topic men, T-nation rymmer mycket svammel men blotta volymen de publicerar gör det nästan lite dumt att vifta bort saker enkom pga att det kommer därifrån. Det finns rätt mycket från seriösa skribenter på den sidan också.

bertbert
2013-08-14, 18:41
Det finns väl en del bra artiklar på t-nation, en hel del dåliga också... att jag länkade till en artikel med Dr Darden var givetvis på rent kiv.

Ett Orm
2013-08-14, 22:44
Oj du, verkar som att jag inte riktigt gjort min research ^^

Skickat från min GT-I9505 med Tapatalk 4

Nja, du hade ju faktiskt mer rätt än fel egentligen. Att det är mätbart betyder ju inte att det faktiskt går att genomföra praktiskt.

Ett Orm
2013-08-14, 22:55
Det är coolt att dissa saker som bro-science om de saknar uppbackning av studier, tycker personer som ofta inte vet så värst mycket utan bara rabblar sådant de har hört av personer som kan mer. Blir förstås lite pinsamt när det sedan kommer studier som visar på att BS-grejen visst stämde. (Se träna olika delar av samma muskel, etc etc)

Jo många BroS saker kan mycket väl stämma, King Grubs länk ovan är ju ett exempel på det. Kan man mäta tillräckligt noga kan man nog hitta skillnader mellan stångcurl och alternerande hantelcurl i musklerna.
Saken är ju bara den att det med största sannolikhet inte kommer att göra en synbar skillnad - inte ens för en tävlande BB. Det är mer det som är grejen med BroS.

pezrulezhaakon
2013-08-14, 23:36
Rikard Jansson

Om det finns väl utförda studier som visar motsatsen till broscience, så är broscience inget annat än just broscience, även om det händelsevis skulle finnas en liten smula av sanning.

Rikard Jansson
2013-08-15, 00:53
Rikard Jansson

Om det finns väl utförda studier som visar motsatsen till broscience, så är broscience inget annat än just broscience, även om det händelsevis skulle finnas en liten smula av sanning.

Jag håller med. Det är en annan sak än när studienissarna hävdar att all som inte har omedelbar uppbackning av studier är skitsnack.

Tolkia
2013-08-15, 06:14
Arne och pezrulezhaakon får gärna avstå från att förstöra varje tråd som de vistas i samtidigt.

Jag tror att det är rätt svårt att bedöma effekten av en enskild övning hos en person som gör femtioelva andra övningar OCKSÅ. Sedan är nog förmågan att med blotta ögat bedöma skelettets exakta utseende hos en person som har rejält med mjukvävnad ovanpå rätt så begränsad. Oavsett om man är proffsbyggare, forskare, doktor eller Arnold.

pezrulezhaakon
2013-08-15, 09:47
Tolkia, är det jobbigt med någon som ifrågasätter gammal mossig "vetenskap"?

mattilainen
2013-08-15, 09:53
Arne och pezrulezhaakon får gärna avstå från att förstöra varje tråd som de vistas i samtidigt.


Jag tycker inte de förstör trådarna, så länge de faktiskt ger svar på varandras frågor eller funderingar. Dock kan det lätt bli, speciellt från arnes sida, svar i stil med "kom på min utbildning så ska vi se." eller liknande. Så länge folk faktiskt ger svar på någons fundering så tycker jag det kan bidra till en otrolig lärorik läsning. Dock sker inte det så ofta så klart..

Payter
2013-08-15, 10:11
Tycker inte det förstör heller,ökar snarare underhållningsvärdet.

TheOne1994
2013-08-15, 10:30
tycker inte det förstör heller,ökar snarare underhållningsvärdet.

+1

ulf123
2013-08-15, 10:43
Av samma anledning som att tränande idag upplever konstiga orsakssamband; det är ett komplext problem med många variabler.

gymjander
2013-08-15, 11:20
Så länge det inte rör sig om ren pajkastning tycker inte jag att kolo-mods har någon som helst anledning att varna/banna, intressanta diskussioner enligt mig :)

DrViolet
2013-08-15, 13:40
Det finns så mycket teorier om allting att det enda jag tror på nu för tiden är dubbelblinda tester (i de fall det är möjligt) där kontrollgrupp används så att man kan jämföra resultat. Jag är dock öppen för att vad som helst kan fungera, oavsett hur dumt det kan låta.

Men bevisa det då genom dubbelblinda placebo-studier.