handdator

Visa fullständig version : Kräftfiske


kaer
2013-08-14, 08:31
Jag har griptits av en oemotståndlig lust att fiska mina egna kräftor.
Har aldrig gjort det förut så alla tips och råd är välkommna.

Om jag förstått saken rätt så kan man för t ex mälaren köpa ett fiskekort och sen är det fritt fram, så länge man inte fiskar för länge, för stort eller för mycket.

Är dyrare burar bättre? Vilket bete är bäst? Var finns det bra fiskevatten? I Stockholmsregionen? (det blir nog mälaren hursomhelst eftersom jag har båt där).

Hur mycket kan man räkna med att få?
Hur gör man det extra roligt?

Onigiri
2013-08-14, 08:47
"Var finns det bra fiskevatten? I Stockholmsregionen?"

Jag vet tre ställen med de ligger 30 mil väster, norr och söder om stockholm.

:)

Ingemansson
2013-08-14, 08:49
Är dyrare burar bättre? Vilket bete är bäst? Var finns det bra fiskevatten?

Hur mycket kan man räkna med att få?
Hur gör man det extra roligt?

De blåa plast burarna anser jag är bäst.
Död fisk är det bästa betet.
Vättern!
Är du på rätt ställe och har lite tur kan du dra upp 10 lovliga kräftor per bur (Vättern)
Extra roligt - dra med några polare snapsa öla och lite go bakgrundsmusik.

Lycka till!

rogerQ
2013-08-14, 09:03
Får inte kräfterna vara för stora? Vad är en lovlig kräfta? Jag och en polare fångade en stor gammelkräfta för några år sen, stor som en liten hummer. Var den olovlig?

kaer
2013-08-14, 09:06
Får inte kräfterna vara för stora? Vad är en lovlig kräfta? Jag och en polare fångade en stor gammelkräfta för några år sen, stor som en liten hummer. Var den olovlig?
Borde väl skrivit för litet... vet inte vad jag tänkte. Tror man inte får ta upp kräftor som är under 10cm.

nissepelle
2013-08-14, 10:55
Från längst fram på huvudet till längst bak på stjärten ska den vara 10cm, annars inte tillåten att ta upp. Släng i lite burar med något äckligt och dött i, kräftor är asätare.

kaer
2013-08-19, 12:24
Min kollega provade i mälaren i helgen och kammade noll. Verkar inte bra det här.

nissepelle
2013-08-19, 13:54
Kör nån liten insjö.

Tomas W
2013-08-19, 16:41
I Småland finns en del bra sjöar med kräftor kvar. Jag fiskade för två veckor sedan och fick sådär, pesten har har död på de flesta tyvärr. Är de under 10 cm så är de inte lönt att ta upp, bättre att slänga tillbaka och låta de växa till sig lite.

Kräftfiske är roligt!