handdator

Visa fullständig version : Underarmsfraktur eller ej?


eternallord
2013-08-14, 07:00
(Jag ska ringa vårdcentralen så fort de öppnar naturligtvis)

Igår hade vi ett hårt en timme långt sparringpass på Taekwondon och inte helt oväntat gör det lite ont idag. Jag har tävlat i många år nu så jag är ganska van, men förra året ignorerade jag smärta och svullnad i handen vilket visade sig vara en fraktur. När diagnosen väl ställdes hade det gått för långt i läkningen och jag får nu dras med en lillfinger som sitter i konstig vinkel och ömmar i vissa lägen. Därför är jag nu lite extra försiktig.

Anyways: jag fick en extremt hård spark som blockerades med underarmen. Smällen tog precis på eller någon centimeter ovanför den lilla knölen i underarmens yttersida, där den övergår till handleden.

Symptom: omedelbar smärta vid smällen. rodnad och svullnad runt stället som är påverkat, smärtfritt om jag låter armen hänga i neutral position, men omedelbar "huggande" smärta om jag försöker rotera underarmen. Båda ytterlägena gör väldigt ont. Det gör även ont om jag lägger tryck i fel lägen, tryck som påverkar yttre delen. Det går tex förhållandevis bra att lyfta saker, men att dra ner saker eller att trycka från på armen när man ska resa sig från sängen är nästintill otänkbart.

Diagnos: det känns märkligt att det är nästan smärtfritt i neutral position, men kan det ändå vara en fraktur eller spricka? Vad säger kolopanelen?

PureWhey
2013-08-14, 07:31
Min polare hade liknande, det va en spricka.


Le iPhone

eternallord
2013-08-14, 07:40
Lät tyvärr som just något sånt var troligt när jag snackade med vårdcentralen. Jag som skulle tävla på lördag :(

Knatcharn
2013-08-14, 07:48
Lät tyvärr som just något sånt var troligt när jag snackade med vårdcentralen. Jag som skulle tävla på lördag :(

Tävla utan guard, se Rocky för inspiration. :) Nä men illa, skador är aldrig kul. Gör det bästa av det och lycka till!