handdator

Visa fullständig version : Sluta med kreatin=tappar alla muskelgains?


AntonHA
2013-08-13, 22:35
Hej enligt Hodgetwins på youtube så tappar man all styrka man fått av att använda kreatin i tex två månader om man inte tar det på 5-6 dar. Stämmer detta?

tjing
2013-08-13, 22:49
Nä, det tror jag inte.

PureWhey
2013-08-14, 07:04
Har jag aldrig märkt.


Le iPhone

Pahwn
2013-08-14, 08:06
Absolut inte, jag (som många amdra) tar alltid uppehåll från kreatinet.

J.V
2013-08-14, 08:34
Tillfälligt tappar du säkert en gnutta, även om det förmodligen mest är placebo, framför allt efter en sådan här tråd. ;) Men med uppehåll blir väl skjutsarna från kreatin generellt större än om man bara matar på månad efter månad.

PureWhey
2013-08-14, 09:12
Tillfälligt tappar du säkert en gnutta, även om det förmodligen mest är placebo, framför allt efter en sådan här tråd. ;) Men med uppehåll blir väl skjutsarna från kreatin generellt större än om man bara matar på månad efter månad.

Varför skulle det bli det?


Le iPhone

Sheogorath
2013-08-14, 09:26
Varför skulle det bli det?


Le iPhone

Nu kanske folk pratar om olika saker i tråden, men den högre styrkan som beror på att kreatinnivåerna i muskulaturen är mättad kommer man naturligtvis inte ha under perioderna när man inte går på kreatin. Det är därför många upplever en markant ökning av styrkan när man kliver in i en ny kreatinperiod. Det ska man inte se som "gains". Verkliga ökningar är ju förändring i signalsystem och muskelmassa. Har man gjort sådana ökningar under en kreatinperiod kommer de naturligtvis att bestå när man kliver av kreatinet. Men att uppleva att utvecklingen går segare eller att man rent av backar något reps här och där man när slutar med kreatin är fullt normalt, och är vad man kan förvänta sig. Det är som sagt två olika saker.

PureWhey
2013-08-14, 09:29
Nu kanske folk pratar om olika saker i tråden, men den högre styrkan som beror på att kreatinnivåerna i muskulaturen är mättad kommer man naturligtvis inte ha under perioderna när man inte går på kreatin. Det är därför många upplever en markant ökning av styrkan när man kliver in i en ny kreatinperiod. Det ska man inte se som "gains". Verkliga ökningar är ju förändring i signalsystem och muskelmassa. Har man gjort sådana ökningar under en kreatinperiod kommer de naturligtvis att bestå när man kliver av kreatinet. Men att uppleva att utvecklingen går segare eller att man rent av backar något reps här och där man när slutar med kreatin är fullt normalt, och är vad man kan förvänta sig. Det är som sagt två olika saker.

Tänkte mer på att han sa att man skulle få bättre effekt om man hade uppehåll ibland "cylcla" kreatin.


Le iPhone

AntonHA
2013-08-14, 09:40
Okej tack för svar. Så om man åker på semester i 2 veckor utan kreatin a
Så gör det inget?

Sheogorath
2013-08-14, 09:44
Okej tack för svar. Så om man åker på semester i 2 veckor utan kreatin a
Så gör det inget?

Det är många som tar uppehåll från kreatin med jämna och ojämna mellanrum och det går naturligtvis hur bra som helst.

d1anny2
2013-08-14, 09:59
Hur ser en typisk kreatincykel ut? En matsked före och en efter träning under en månads tid?

Andy.da.wohoo
2013-08-14, 10:04
Hur ser en typisk kreatincykel ut? En matsked före och en efter träning under en månads tid?

5g per dag är väll standarddosen. Kreation har ingen direkt effekt på träningen vid intag direkt innan. Eller har det kommit upp något nytt?

qozmox
2013-08-14, 10:20
5g per dag är väll standarddosen. Kreation har ingen direkt effekt på träningen vid intag direkt innan. Eller har det kommit upp något nytt?

det har faktiskt kommit upp någe nytt.
länk finns nånstans, tror grub posta.
visade sig att man la på sig mer FFM med intag direkt efter, än före.


edit.
läste lite uselt. jag rättade något du sa med något som gällde något annat. (före v efter)
men jaja. efter=bättre.

Cerberus
2013-08-14, 21:26
jag har inte läst en enda anledning till att någonsin sluta med kreatin om man bra bra hälsa. Har bara läst fördelar med det, få nackdelar. Inte mina ord utan Lyle Mcdonalds från hans Protein Book, och jag är säker att han säger detsamma i hans artiklar.

T.om sett studier på kognitiva effekter av att supplementera det och t.om motverkning av alzheimers, är väl säkert enstaka studier. Men jag käkar 5g varenda dag och har nog gjort det i flera år. Tillhör min rutin att blanda det i första proteindrinken för dagen.

Andy.da.wohoo
2013-08-15, 10:50
jag har inte läst en enda anledning till att någonsin sluta med kreatin om man bra bra hälsa. Har bara läst fördelar med det, få nackdelar. Inte mina ord utan Lyle Mcdonalds från hans Protein Book, och jag är säker att han säger detsamma i hans artiklar.

T.om sett studier på kognitiva effekter av att supplementera det och t.om motverkning av alzheimers, är väl säkert enstaka studier. Men jag käkar 5g varenda dag och har nog gjort det i flera år. Tillhör min rutin att blanda det i första proteindrinken för dagen.

Du tror alltså inte det lönar sig att ta ett uppehåll på några veckor per år?

PureWhey
2013-08-15, 11:11
Du tror alltså inte det lönar sig att ta ett uppehåll på några veckor per år?

Varför skulle det göra det?
Ända gången jag slutar är om jag åker utomlands.


Le iPhone

Andy.da.wohoo
2013-08-15, 11:34
Varför skulle det göra det?
Ända gången jag slutar är om jag åker utomlands.


Le iPhone

Nu har jag inga studier att backa mig med, men resonerar att man vid kontinuerligt intag "vänjer sig" vid de höjda kreatinivåerna och att effekten mattas av. Vid ett uppehåll på några veckor så får man tillbaka den önskade effekten när man påbörjar intaget igen.

PureWhey
2013-08-15, 11:36
Nu har jag inga studier att backa mig med, men resonerar att man vid kontinuerligt intag "vänjer sig" vid de höjda kreatinivåerna och att effekten mattas av. Vid ett uppehåll på några veckor så får man tillbaka den önskade effekten när man påbörjar intaget igen.

Men det är ju ingen "akuteffekt" om du förstår, förstår vad du menar men ser inte varför ett uppehåll skulle främja effekten. Nivåerna går ner, sedan upp till samma nivå igen bara ju.


Le iPhone

simmejävel
2013-08-15, 11:56
Nu har jag inga studier att backa mig med, men resonerar att man vid kontinuerligt intag "vänjer sig" vid de höjda kreatinivåerna och att effekten mattas av. Vid ett uppehåll på några veckor så får man tillbaka den önskade effekten när man påbörjar intaget igen.

Det som sagts, om jag inte är ute och cyklar, är väl snarare att man upphör att notera effekten men att den fortfarande är densamma? Därav kan man cykla för att få lite "nytändning" mentalt när man når envisa platåer (läs: oj vad stark jag blev nu!).

Sheogorath
2013-08-15, 12:02
Det som sagts, om jag inte är ute och cyklar, är väl snarare att man upphör att notera effekten men att den fortfarande är densamma? Därav kan man cykla för att få lite "nytändning" mentalt när man når envisa platåer (läs: oj vad stark jag blev nu!).

This. Jag drar nytta av det vid diet för att slippa sänka/kunna fortsätta öka trots energiunderskott. Högre belastning för musklerna ger bättre förutsättningar för muskelbevarande.

AntonHA
2013-08-15, 12:04
Kan passa på att skriva det här i denna tråden också; morsan vill att jag lägger av med kreatin eftersom hon läst nånstans att det kan sabba njurarna. Vad jag vet så finns det inte bevisat nånstans att det kan göra det? Jag tar typ 3g varje dag. Eftersom de flesta som gymmar tar det och eftersom de som använt det i flera år inte sabbat njurarna så antar jag att det är bullshit?

mij82
2013-08-15, 13:03
Kan passa på att skriva det här i denna tråden också; morsan vill att jag lägger av med kreatin eftersom hon läst nånstans att det kan sabba njurarna. Vad jag vet så finns det inte bevisat nånstans att det kan göra det? Jag tar typ 3g varje dag. Eftersom de flesta som gymmar tar det och eftersom de som använt det i flera år inte sabbat njurarna så antar jag att det är bullshit?

http://traningslara.se/kreatin-ett-av-fa-tillskott-som-ger-nagot/

tjing
2013-08-15, 13:19
Finns enstaka fall av organproblem rapporterade när folk blandat en mängd olika kosttillskott, däribland kreatin.

PureWhey
2013-08-15, 14:05
This. Jag drar nytta av det vid diet för att slippa sänka/kunna fortsätta öka trots energiunderskott. Högre belastning för musklerna ger bättre förutsättningar för muskelbevarande.

Smart :), men det kontra att möjligen lyfta mer hela tiden. Vad ger bäst i längden tro?


Le iPhone

simmejävel
2013-08-15, 14:11
Smart :), men det kontra att möjligen lyfta mer hela tiden. Vad ger bäst i längden tro?


Le iPhone

Det beror väl mycket på hur nedslagen du blir mentalt när den upplevda styrkeökningen avtar. Kan du bara övertala dig själv om att kreatinet fortfarande ger samma effekt hela tiden även när du inte märker den så kan du säkert skippa att cykla det.

Andy.da.wohoo
2013-08-15, 14:38
Det som sagts, om jag inte är ute och cyklar, är väl snarare att man upphör att notera effekten men att den fortfarande är densamma? Därav kan man cykla för att få lite "nytändning" mentalt när man når envisa platåer (läs: oj vad stark jag blev nu!).

Jaha! Nu förstår jag :)

Sheogorath
2013-08-15, 14:41
Smart :), men det kontra att möjligen lyfta mer hela tiden. Vad ger bäst i längden tro?


Le iPhone

Med all sannolikhet att ta kreatin kontinuerligt p.g.a. förändringarna på cellnivå som någon annan kan förklara bättre än jag. Så förutsatt att det inte har några skadliga effekter på sikt och att det inte sker någon slags tillvänjning är det nog "bäst" att ta kreatin hela tiden.