handdator

Visa fullständig version : Utsida axlar


Smidarn
2013-08-13, 17:12
När man kör utsida axlar hur ska man placera handen? tummen upp eller ner mot himlen? har gjort illa mig i Rotatorkuffen och får ont när jag lyfter armen 90 grader utåt med tummen mot himlen sen när jag har tummen neråt känner jag inget alls..

tlk
2013-08-13, 17:35
Gör det som inte gör ont...

Smidarn
2013-08-13, 18:00
Gör det som inte gör ont...

Är det så? det spelar ingen roll hur man placerar handen? :=) läste någon stans om hur man skulle placera handen men hittar inte den infon igen.....

ett styck
2013-08-13, 18:20
snett uppåt ska väl ge bäst muskelaktivering, om du ändå gör ont prova gör i maskin elr köra på med ngn rotatorrehabilitering. har även själv haft ont i axelmusklerna, det har då hjälpt att succesivt förbättra hållningen samt att uttöka träningsvolymen i bakreaxlar.

Beemel
2013-08-13, 18:36
Är det så? det spelar ingen roll hur man placerar handen? :=) läste någon stans om hur man skulle placera handen men hittar inte den infon igen.....

Det är möjligt att det spelar roll hur man håller handen. Men oavsett vad så är tipset, "Gör det som inte gör ont" (mjölksyresvidande etc. borträknat) ett allmängiltigt bra tips.

AntonHakan
2013-08-13, 18:42
För att träffa utsida axlar, medial head kanske(?), så har jag lärt mig och tycker att det bästa sättet är att leda med armbågarna och hålla dem högre än händerna. Handflatorna ner mot marken och lätt rotering så att lillfingret är mot himlen och tummen närmare marken.

Håller du handen över armbågen, och alltså leder med den så kommer du träffa framsida axlar.

AntonHakan
2013-08-13, 18:47
http://www.youtube.com/watch?v=rjC0U0AmoT0 kanske kan vara värd att prova, har aldrig gjort det själv, men ska göra det imorgon, tror den är grym!!

Sheogorath
2013-08-13, 18:59
Handens vinkel i sig är ju inte viktig men med ett i övrigt avslappnat utförande kan man använda handen för "styra" rotationen i axeln vilket är det intressanta. Att ha handflatan riktad mot golvet eller t.o.m. lillfingret riktat lite mot taket, att aldrig lyfta händerna högre än armbågarna och att lyfta i skulderbladets plan är bra tips för att komma åt utsida axlar på ett effektivt och säkert sätt.

Smidarn
2013-08-13, 19:42
Handens vinkel i sig är ju inte viktig men med ett i övrigt avslappnat utförande kan man använda handen för "styra" rotationen i axeln vilket är det intressanta. Att ha handflatan riktad mot golvet eller t.o.m. lillfingret riktat lite mot taket, att aldrig lyfta händerna högre än armbågarna och att lyfta i skulderbladets plan är bra tips för att komma åt utsida axlar på ett effektivt och säkert sätt.

Tack! jag har aldrig tränat Rotatorkuffen eftersom jag faktist är rädd att göra fel i den övningen.. finns det nån säker övning att utföra som är bra och säker.. jag har inte riktigt sett någon göra rätt.. det är alltid gamla gubbar som kör dom övningarna med jättemycket vikt och slänger och kastar.. så har riktigt ingen att fråga

sadjad
2013-08-13, 22:18
Har samma problem och gjort otaliga antal trådar om detta.
Först vilar du axlarna så att du kan lyfta dom utan någon som helst smärta, sen börjar du med att träna upp dom igen!

Tummen upp, ner, vänster höger eller upp i röven spelar ingen större skillnad i början utav "Rehaben", gör det som inte gör ont och sedan gör det det som gjorde ont innan det slutade göra ont.

Träna axlarna varje dag VÄLDIGT LÄTT och öka successivt LITE varje dag. När jag brukar få ont i Axlarna så brukar jag köra min rehab 2 gånger per dag, varje dag. En gång på morgonen och en gång precis innan träningspasset.

r1kkie
2013-08-13, 22:19
Xa3iLEhI5no&feature=youtu.be

aldoschadewitz
2013-08-14, 08:12
Tummen pekandes snätt neråt men rotationen ska ske i axeln.