handdator

Visa fullständig version : vad är en bra puls?


skivståång
2013-08-13, 16:09
Tja :)

Fick för mig o ta pulsen nu o fick 61slag på en minut. Någon som vet om detta e för lågt/högt?

Tog pulsen direkt efter en dusch om det är relevant :)

major Pectoralis
2013-08-13, 16:37
Det är normalt. Antagligen är blev din puls något högre p.g.a. duschen. Helst skall man ta vilopuls liggande och helst på morgonen när man precis vaknat. Ligger man kring 30 har man riktigt bra vilopuls, alternativt är sjuklig, t.ex. anorektiker.

mattilainen
2013-08-13, 16:45
Pulsen varierar väldigt beroende på vem du tar den på, samt när du tar den. Ligger du och vilar 10 minuter ger det kanske mycket lägre än om du sitter och tar pulsen själv. Andas du in djupa andetag så ökar ofta pulsen med några slag. Är du duktig på t.ex. yoga eller annat som stressnedsättning så kan detta göra att du kommer otroligt lågt i puls om du bara vill.

Det jag vill ha sagt är att det är svårt att säga på rak arm vad som är bra/inte bra för vissa är jättevältränade och har ändå inte låg vilopuls medan vissa kan ha låg vilopuls och vara ganska så sjuka/dålig kondis. Jag själv ligger på 47 i vilopuls och innan jag tränade så mycket så låg jag runt 60. Normalt brukar man säga är mellan 60 - 80 i vilopuls och lägre brukar anses bättre. Vältränade har kanske 45 - 55 i vilopuls medan Långdistanslöpare brukar ha riktigt låg puls.