handdator

Visa fullständig version : Värt att köpa RIKTIGT bra olivolja?


Pretorian
2013-08-13, 14:00
Jag har oftast ganska billig olivolja och solrosolja hemma men har funderat på att kanske testa en riktig olivolja.

Vilken ska jag välja? Det är en riktig djungel bland oljor. Funderar på den enkla vägen och testa Paolo Robertos olja:
https://shop.lezie.se/PICTURE/306-3-olivolja.jpg

Den kostar 200:- i butik så det är nog värt ett test men ni har kanske andra tips?

Mental
2013-08-13, 14:21
Min uppfattning, efter att ha provat olivolja på någon mässa, är att man betalar ca 400% mer för en produkt som är ~25% bättre. Värt det? Beror så klart på ekonomi.
Nackdelen är att olivolja oxiderar och blir dålig väldigt fort, och att en dyr olja tenderar man villja spara på till "speciella tillfällen" villket gör att den blir gammal och dålig.

Och det är fan inte kul att steka i svindyr lyxolja.


Från zeta "Hur länge håller en öppnad olivolja?

En olivolja är fräschast och har som mest smak direkt efter att flaskan öppnats. Succesivt försämras olivoljan, man burkar säga att oljan har härsknat eller oxiderat.

Efter 3-4 månader eller längre kan oljan ha härsknat. Olivolja som härsknat har en tydlig ”dov” doft som kan liknas vid doften på målarfärg och en påtaglig fadd och oljig smak.
Du blir inte sjuk om du använder härsken olivolja, men däremot kan din mat få en mindre angenäm smak. Smaka och lukta på olivoljan om du är osäker på hur länge din flaska varit öppnad.

En oöppnad flaska med olivolja har lång hållbarhet, speciellt då den förvaras mörkt och svalt."

Jag har även jämfört en nyöppnad flaska med en som vart öppen i 3v och den öppnade smakade klart sämre, om än långt i från dåligt.

Pretorian
2013-08-13, 14:31
Olivolja som härsknat har en tydlig ”dov” doft som kan liknas vid doften på målarfärg och en påtaglig fadd och oljig smak

Det var så jag trodde olivolja SKULLE smaka... :-)

StarkaUlf
2013-08-13, 14:32
Olivolja smakar träslöjd. Oavsett märke.

Mental
2013-08-13, 15:45
På träslöjden körde jag endast linolja, och det luktar goooott!

StarkaUlf
2013-08-13, 15:53
På träslöjden körde jag endast linolja, och det luktar goooott!

Smaken är som baken :) luktar inte illa, men smakar inte gott ;)

Tomten
2013-08-13, 16:05
Är av åsikten att olivolja är extremt överskattat. Föredrar att använda en neutral olja.

Den här mannen har dock en annan åsikt. I hans hus går det nog åt några flaskor per vecka.

Bu90jsp6nkE

Wzup2u
2013-08-13, 17:19
sedan jag började köpa dyrare olivolja kan jag inte föreställa mig att använda billig skit längre mkt skillnad... men kom ihåg att de dyraste e inte alltid bäst men jag har mina favoriter =)

Wzup2u
2013-08-13, 20:45
just ja här har du butiken som har de bästa oljorna utan tvekan.. och testa även deras tryffelolja nominom.

http://se.oilvinegar.com/about-oilvinegar

Vivaldi
2013-08-13, 22:27
just ja här har du butiken som har de bästa oljorna utan tvekan.. och testa även deras tryffelolja nominom.

http://se.oilvinegar.com/about-oilvinegar

Synd bara att tryffelolja är rent humbug, mycket trevlig sida annars, personligen föredrar jag Fontana, billigt och otroligt bra för den penning man betalar !

( Även om jag personligen föredrar rapsolja i alla lägen pga. den nötaktiga tonen och mer neutrala smaken )

KycklingBen
2013-08-13, 22:59
Nog är det värt alltid om man hittar någon god.
När jag själv bodde i spanien så vart det mycket bröd och olivolja om dagarna. Och efter ett tag märkte man skillnad på oljan då den ofta användes naturell till brödet.

Har dock inget märke att rekommendera, tror nog att utländska forum/hemsidor kan tippsa om vad som klassas som "bra"

Wzup2u
2013-08-14, 06:06
Synd bara att tryffelolja är rent humbug, mycket trevlig sida annars, personligen föredrar jag Fontana, billigt och otroligt bra för den penning man betalar !

( Även om jag personligen föredrar rapsolja i alla lägen pga. den nötaktiga tonen och mer neutrala smaken )

naej just deras tryffel olja är smaksatt med äkta vit tryffel.
jo neutrala e goda men tester mycket olika...
just citonoljan e sjukt nice med, och den neutrala är fin fin ^^ finns så mycket!

Pretorian
2013-08-14, 13:35
Jag måste testa någon finare ivarjefall. Just nu har jag Coops Xtras och den har jag mest till sallad och det är ju DÅ som man vill ha en god.

gothik
2013-08-14, 14:47
http://www.olja-oliv.se/olivoljor/olivolja/nicolas-alziari.html

Pröva denna. Enda olivolja jag använder nu mera. Undantag är stekning men då steker jag oftast i smör eller smör och raps så det ger sig automatiskt. Fungerar även fantastiskt att smaksätta efterrätter med. Kan starkt rekommendera att använda den till att göra egen Frozen Yoghurt smaksatt med citron och denna!

simmejävel
2013-08-15, 13:47
Jag måste testa någon finare ivarjefall. Just nu har jag Coops Xtras och den har jag mest till sallad och det är ju DÅ som man vill ha en god.

Coop brukar ha en annan smal, mörk flaska med svart etikett och texten "Ekologiskt olivolja" eller något liknande på också. Den är bra och god för priset. Håller i övrigt med tidigare postare om att ration kvalitet/pris är såpass förskjuten att det inte lönar sig att lägga mer än kanske 80 spänn per medium-flaska.

Enda bra tipset jag har i övrigt är att aldrig köpa dunkar eller ekonomipack när det kommer till olivolja. Halvsmå förpackningar, sisådär en 40-50cl max för mellan 60 och 100 kronor styck är i mitt tycke optimalt.

Just! Ibland kan man också fynda trevliga oljor i orientbutiker iom att redan deras billigare oljor ibland är på nivå med de svenska dyrare. Men då bör man nog ha med sig någon iranier/arab som är förtrogen med märkena iom att det oftast står på arabiska/persiska och således kan vara svårt för den som inte kan språket att avgöra kvaliteten endast baserat på priset. Alternativt fråga butiksägaren som då förmodligen kommer ge dig den dyraste flaskan :D *flex*

Zorban
2013-08-15, 13:56
Jag måste testa någon finare ivarjefall. Just nu har jag Coops Xtras och den har jag mest till sallad och det är ju DÅ som man vill ha en god.
Till en viss gräns är det absolut värt det för att få något bättre än Zetas. Att köpa något för 3000 spänn litern är inte värt det enligt mig. När vi ändå är inne på sallad så tycker jag det har ännu större betydelse för vinäger än olivolja, den man brukar hitta på ICA/Coop är vanligtvis hemsk (olivoljan är inte hemsk, bara tråkig).

Pretorian
2013-08-15, 14:50
Ännu fler val... vinäger också. Ska testa lite i min braiga butik. Återkommer med val och recension (förstår att ni sitter på nålar).

Wzup2u
2013-08-15, 19:07
Ännu fler val... vinäger också. Ska testa lite i min braiga butik. Återkommer med val och recension (förstår att ni sitter på nålar).

Zeta Balsamico Mango vinäger e kärlek.
http://www.zeta.nu/produkter/vinager/balsamvinager/~/MediaBinaryLoader.axd?MediaArchive_VersionID=40e42 90e-dac5-4b0e-b9ed-60f5c409e03a&FileName=2123_Mango_WebImage.jpg

Zorban
2013-08-15, 21:00
Chardonnay-vinäger och Carbernet-vinäger av märket Forum är väldigt prisvärda. Runt 100-150 kr för 250ml och de är överlägsna lacknaftan på ICA.
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTytWFLy8VTSkKewY_MfACG8VaNwybss fRnebTLIWapnf_FwvyueA

Kinbote
2013-08-25, 01:31
Jag har oftast ganska billig olivolja och solrosolja hemma men har funderat på att kanske testa en riktig olivolja.

Vilken ska jag välja? Det är en riktig djungel bland oljor. Funderar på den enkla vägen och testa Paolo Robertos olja:

Den kostar 200:- i butik så det är nog värt ett test men ni har kanske andra tips?

Marqués de Valdueza har en mycket prisvärd spansk olja, om man köper i storpack 2,5-5 liter. Den är ganska mild i smaken vilket gör den till en bra allround-olja.
http://www.olioli.se/merula-5-liter-p-320-c-144.aspx

shoulder87
2013-08-28, 11:30
Att ringla lite olivolja över mat innan servering är väl fine, men att steka mat i olivolja som alla jävlar envisas med kan jag inte förstå. Om man nu ändå ska använda sin olivolja till att steka i ska man verkligen inte lägga en krona extra på att köpa något fint märke, det kommer ändå inte smaka någon skillnad.

TomasB
2013-09-11, 14:51
Att ringla lite olivolja över mat innan servering är väl fine, men att steka mat i olivolja som alla jävlar envisas med kan jag inte förstå. Om man nu ändå ska använda sin olivolja till att steka i ska man verkligen inte lägga en krona extra på att köpa något fint märke, det kommer ändå inte smaka någon skillnad.

Det har du rätt i.
Man har en "slask olja" till stekning och att ha i mat och en fin bättre olja till sallad och när oljan skall smaka. Och den sistnämnda är absolut värd att lägga pengar på!

Personligen föredrar jag olivoljor med ett ordentligt klös i.
Den här är förbannat bra:

http://finesaler.com/alziari/images/esquisse-3b.jpg

Finns bl.a på lagamati på Odenplan i Stockholm.

DekeThornton
2013-09-11, 15:25
Det har du rätt i.
Man har en "slask olja" till stekning och att ha i mat och en fin bättre olja till sallad och när oljan skall smaka. Och den sistnämnda är absolut värd att lägga pengar på!


Det är till och med så att dyr extra virgin olivolja är sämre än de flesta neutrala oljor, som rapsolja och solrosolja, för stekning. Olivoljan har betydligt lägre kokpunkt än de flesta andra oljor, dvs. den bränns och blir dålig och bitter vid låga temperaturer. Så låga att den knappt lämpar sig för exempelvis stekning av kött. Neutrala oljor och animaliskt fett, som ister, är betydligt bättre för stekning. det är dessutom så att upphettning till temperaturer långt under oljans kokpunkt dödar de känsliga smakämnen i oljan som du vill åt om du köper en fin olivolja.

I korthet, fin olivolja används när den inte ska hettas upp. Tillagning görs med neutrala oljor. Jag föredrar rapsolja.