handdator

Visa fullständig version : Questbars - Bästa proteinbars?


Tomten
2013-08-13, 11:25
Har försökt hitta några bra, goda proteinbars att ha som mellanmål. Har hört väldigt mycket bra om questbars, och nu testat beställa lite olika smaker. Har tidigare använt gainomax bars (blåbär) då jag tycker de varit relativt OK för en bar. Är lite fundersam på vad ni tycker om questbar och andra proteinbars och om ni har några favoriter.

Lite kort om de bars jag testat senaste åren

Eiselt Probar

http://www.eiselt.se/se/produkter/bars/probar-5462835

OK som mellan-mål men är ganska små och inte så mättande även om de innehåller lika mycket kalorier och protein som en bar som är dubbelt så stor. Har samma problem som de flesta svenska-producerade bars, med att det känns mer som en glorifierad godisbit än ett mellanmål.

Friggs LCHP proteinbar naturdiet

http://www.friggs.se/sv/Produkter/Naturdiet/LCHP---Low-Carb-High-Protein/

Förvånansvärt god och matig, tyvärr lite för torr. Hade annars varit en klar favorit. Känns mer matig än andra proteinbars. Om den bara inte var så jäkla torr :(

Low Carb Bar - Carbzone

http://www.carbzone.se/low_carb_bar_chocolate.html

Riktigt vidrig. Har nog inget gott att säga om den här produkten. Förvånande hur äckligt & torr produkten är med tanke på att näringsvärdet är ungefär det samma som motsvarande produkter på marknaden.

Swebar - Dahlblads

http://www.dalblads.se/Produkter/Fitness--Styrketraning/Swebar/

Söta och sliskiga. Använder någon typ av socker (tror det är glukossirap) som har en tendens att fastna på tänderna. På tok för godisaktiga och besvärliga att äta. Smakerna är väl "OK" men inte mycket mer. Rekommenderar inte.

Oh Yeah Bars - ISS Nutrition

http://www.ohyeahnutrition.com/

Förmodligen de godaste proteinbars jag någonsin ätit. De använder mycket nötter i produkten och även om den har lite godiskaraktär (snickers-aktigt) så är den klart matigare än de flesta andra produkter på marknaden. Varianten man lätt kan beställa i sverige är däremot de lite störren barsen (mellan 33-40G protein på 330-370KCAL) så beroende på hur mycket man äter på ett mellanmål så kan man behöva dela baren på två. Innehållsmässigt så har den ungefär samma innehåll som andra bars, men smaken är klart bättre. Minus för att man använder en del sojaprotein (~20-30% av proteininnehållet)

Gainomax Proteinbars - Norrmejerier

Förmodligen de som gör de godaste svenska proteinbarsen tillsammans med friggs. Gillar själv blueberry varianten (har inte fastnat för de andra). Innehållsmässigt så är de på ungefär samma nivå som andra bars. Minus för att de använder en mindre mängd sojacrisp i produkten (någon enstaka %). Smakmässigt så är Gainomax bars inte så överdrivet sötsliskiga som tex. Dahlblads men har tyvärr problemet med konsistens som de flesta svenska bars på marknaden... dvs att det känns mer som att äta godis än ett riktigt mellanmål.

Probite FX - Censurerat butiksnamn

Ganska lik andra svenska bars, med ganska bra smak. Problemet med produkten är att den är så otroligt seg, och den blir bara segare ju längre den ligger (även inom bäst före datum). En produkt jag skulle rekommendera om du vill träna dina käkmuskler, för den är otroligt seg, på gränsen till oätbar.

wessmen
2013-08-13, 11:40
Questbar är fruktansvärt överhypat, helt sjukt i min mening.

Det bästa med baren är att allt mer eller mindre är fibrer, men det är också allt.
Konsistensen är som de platta "banana skids", och jag kände knappt någon smakskillnad på KANELBULLE och BANANA NUTMUFFIN.

Bodyscience eller FX (men de är på 400kcal) är mina favoriter.
Kommer aldrig mer beställa Questbars igen, eller köpa en för den delen.

Mickee
2013-08-13, 11:48
Gillar Questbarsen som fan, speciellt som "mellanmål" då de känns mer "matiga" med sin lite annorlunda konsistens jämfört med andra bars. Finns en hel del goda smaker också.

Om jag inte har Questbars så blir det Swebar (cocos speciellt <3 ), som jag tycker passar bättre som godis än mellanmål.

Tomten
2013-08-13, 11:54
Gillar Questbarsen som fan, speciellt som "mellanmål" då de känns mer "matiga" med sin lite annorlunda konsistens jämfört med andra bars. Finns en hel del goda smaker också.

Om jag inte har Questbars så blir det Swebar (cocos speciellt <3 ), som jag tycker passar bättre som godis än mellanmål.

Cocos är nog den överlägset bästa av Dahlblads swebar. Tyvärr så fastnar halva barsen på tänderna. Fattar inte varför, då andra produkter med glukossirap inte har det problemet. Är det något annat som de använder i produkten?

O just ja, den är också för söt, men smakar ganska mycket kokos.

krubkungen
2013-08-13, 12:34
har bara provat två smaker av questbar banana nut muffin och chocolate chip cookie dough var av den sist nämnda var helt galet god. Banana var okej, lite torr dock. Men cookie dough är riktigt fin!

PureWhey
2013-08-13, 12:43
Det grymma med de är väl fibrerna och att de knappt innehåller sockeralkoholer?


Le iPhone

wessmen
2013-08-13, 12:52
Det grymma med de är väl fibrerna och att de knappt innehåller sockeralkoholer?


Le iPhone

Precis.

Ärligt talat, så var det den sämsta proteinbaren jag någonsin smakat, rent smakmässigt. T.o.m. Gainomax-barsen slår den på fingrarna.

Tycker man de är "väldigt goda" så är man deffskadad och har inte ätit goda bars.

Tomten
2013-08-13, 14:05
Precis.

Ärligt talat, så var det den sämsta proteinbaren jag någonsin smakat, rent smakmässigt. T.o.m. Gainomax-barsen slår den på fingrarna.

Tycker man de är "väldigt goda" så är man deffskadad och har inte ätit goda bars.

Eller så kanske man bara inte har samma behov av att ha en massa socker i sina proteinbars? Tycker personligen att de flesta bars har på tok för söt smak.

wessmen
2013-08-13, 15:34
Eller så kanske man bara inte har samma behov av att ha en massa socker i sina proteinbars? Tycker personligen att de flesta bars har på tok för söt smak.

Men när smakerna kanelbulla och bananmuffins inte skiljer sig åt speciellt mycket, då är det inte så himla lyckat.

Barsen var inte äckliga, men med tanke på hur de hypats precis överallt. Om hur jävla underbara de är, så var det en grym besvikelse.

En bar behöver en viss mängd sötma och fett för att smaken ska träda fram, och det saknades i Questbar.

difeddy
2013-08-13, 15:52
FortiFX.

/thread

Tomten
2013-08-13, 16:07
Men när smakerna kanelbulla och bananmuffins inte skiljer sig åt speciellt mycket, då är det inte så himla lyckat.

Barsen var inte äckliga, men med tanke på hur de hypats precis överallt. Om hur jävla underbara de är, så var det en grym besvikelse.

En bar behöver en viss mängd sötma och fett för att smaken ska träda fram, och det saknades i Questbar.

Får återkomma med en uppdatering när jag får hem min beställning. Tror faktiskt jag beställde både kanelbulle och bananmuffins-smak. Beställde 1-3ST av de flesta smakerna för att testa. Får se om det blir en hit eller miss ;)

Tomten
2013-08-13, 16:12
FortiFX.

/thread

De såg riktigt jäkla goda ut, men inte så där superbra värden, lite som Oh Yeah Bars. Fast det där är klart något som kan vara värt att testa... bra som alternativ när man känner för något onyttig, så får man istället i sig något som är för det mesta nyttigt :hbang:

vicarious
2013-08-13, 16:55
Det finns en tråd för recensioner av bars http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=163001

Eller http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=191646

Har personligen inte testat Questbar men känns ungefär som Celsius, sånt man ska äta/dricka för att vara "inne" nuförtiden.

Tomten
2013-08-16, 16:00
Barsen var inte äckliga, men med tanke på hur de hypats precis överallt. Om hur jävla underbara de är, så var det en grym besvikelse.

Har fått hem beställningen nu och testat två varianter (coconut cashew och peanut butter jelly) , och håller med dig till viss del om att produkten verkar vara löverhypad.

Det är bra konsistens och vettigt tuggmotstånd, skulle säga bättre än de flesta bars jag testat. Problemet är att det inte smakar speciellt mycket, Det saknas sötma. Peanut butter jelly smakar mest salt och lite jordnöt. Cocosbaren har en del cocossmak, men inte så framträdande som jag skulle vilja.

De rekommenderar att man kör produkten i mikro i 30 sekunder, vilket faktiskt förbättrar smaken avsevärt, då produkten vaknar till liv. Ej uppvärmd i mikro så smak & konsistens tråkigare.

Tror i ärlighetens namn att de hade tjänat en hel del på att ha en tunn coating av choklad eller liknande, även om det blivit en 30-40KCAL extra i produkten, andelen protein är fortfarande ganska högt.

Aja, återkommer med mer åsikter när jag testat lite fler smaker.

Tomten
2013-08-17, 07:28
Men när smakerna kanelbulla och bananmuffins inte skiljer sig åt speciellt mycket, då är det inte så himla lyckat.

En bar behöver en viss mängd sötma och fett för att smaken ska träda fram, och det saknades i Questbar.

Kan uppdatera och säga att bananmuffins också smakar likadant som peanut butter & jelly :laugh:

Testade också en variant som skulle smaka citron, den var jag väldigt nära att kasta bort.

Gud vad jag börjar bli besviken, hur kan folk över-hypa en produkt till den här nivån?

Bookie69
2013-08-17, 08:45
Kan uppdatera och säga att bananmuffins också smakar likadant som peanut butter & jelly :laugh:

Testade också en variant som skulle smaka citron, den var jag väldigt nära att kasta bort.

Gud vad jag börjar bli besviken, hur kan folk över-hypa en produkt till den här nivån?

Smaken är som baken (Hårig?)(Delad?) Och vissa i detta forum är sponsrad av en massa olika märken. Klart att sticker i ögonen på dom då en populär och fulländad produkt når marknaden som inte är deras egna :cool:

Tomten
2013-08-17, 12:38
Smaken är som baken (Hårig?)(Delad?) Och vissa i detta forum är sponsrad av en massa olika märken. Klart att sticker i ögonen på dom då en populär och fulländad produkt når marknaden som inte är deras egna :cool:

Vilken produkt pratar du om som skulle vara fulländad?

Om det är Questbars så är du ute och cyklar. Det är med all säkerhet en väldigt nyttigt bar, men smakmässigt så skulle jag säga att den är bedrövlig. Finns många svenska bars som smakar klart bättre.

Har testat lite andra smaker nu också, och mitt hopp om att hitta en god questbar har tyvärr helt tynat bort.

Tomten
2013-08-17, 12:44
Questbar Cravings Protein Buttercup får betyget soptunna.

Cameltotem
2013-08-17, 12:48
Goodlife caramel coco är ju framforskad av NASA eller något.

Olagligt goda, smakar ju fan som godis.

REDaction
2013-08-17, 13:14
Vilken produkt pratar du om som skulle vara fulländad?

Om det är Questbars så är du ute och cyklar. Det är med all säkerhet en väldigt nyttigt bar, men smakmässigt så skulle jag säga att den är bedrövlig. Finns många svenska bars som smakar klart bättre.

Har testat lite andra smaker nu också, och mitt hopp om att hitta en god questbar har tyvärr helt tynat bort.

Jag ställer mig bakom det här. Har testat en smak, kommer inte ens ihåg vilken, men kan tänka mig att resten är samma nivå. Verkar som folk blivit lurade att det är något magiskt med quest bars och intalar sig själv att dom är "sjukt goda!!" (Källa: Instagram) för att fortsätta få den här magiska effekten. För ingen tycker väl innerst inne att det är godaste märket av alla som finns?

421
2013-08-17, 14:44
Jag är inte så noga med smak men jag tycker questbar smakar kartong.

Vivaldi
2013-08-19, 22:55
Jag är inte så noga med smak men jag tycker questbar smakar kartong.

Smaka Chocolate Chip Cookie Dough eller nya White Chocolate strawberry och säg det där igen tack ...

Simonbaws
2013-08-20, 22:44
tycker verkligen inte de är värda priset, köper hellre body science egna bar för 9kr styck eller en låda gainomax hos en grossist, typ samma macros

Batistuta
2013-08-20, 23:41
Med tanke på fiberet som er i Quest baren så må det vel være sånn at det er mindre kalorier enn det som er oppgitt? Altså at man ikke tar opp alle karbohydratene som står oppgitt?

abstract
2013-08-21, 00:49
Föll också för hypen och testade Quests alla smaker, ställer mig i ledet av de som bara tycker de är totalt överhypade. Helt vanliga bars smakmässigt.

FortiFX är i en liga för sig själv, men en underdog jag blev rätt blown away av är Nutriletts Chocolate Crisp. Hade aldrig ens blickat åt den om jag inte fått tipset själv, så kan vara värd att kika upp. Speciellt eftersom den finns att plocka upp på i princip varenda Hemköp/ICA. Lätt topp 3 över alla bars jag provat, och det är galet många.

Walkx
2013-08-21, 08:17
De bästa proteinbars jag käkat är starbar. Jag tror att en bar innehåller runt 20-25g protein så att ta en sådan här innan gym är perfekt, eller att ta en sån som ett annat mellanmål + att de är sjukt goda.

Morty
2013-08-21, 09:05
Jag äter en hel del bars och måste säga att Eiselts Probar är absolut i toppen. Att den är liten gör inget.

Gpajpen
2013-08-21, 09:16
Brukar ta en pigall+vassleshake. Gott satan och billigt.

StarkaUlf
2013-08-21, 09:18
Brukar ta en pigall+vassleshake. Gott satan och billigt.

Det bästa förslaget jag har läst hittills :thumbup:

krubkungen
2013-08-21, 09:23
Nån som vet ifall questbar finns att köpa i en fysisk butik i Stockholm?

Batistuta
2013-08-21, 22:39
Med tanke på fiberet som er i Quest baren så må det vel være sånn at det er mindre kalorier enn det som er oppgitt? Altså at man ikke tar opp alle karbohydratene som står oppgitt?
Takk for svar;)

ThisIsTheOne
2013-08-22, 11:11
Nån som vet ifall questbar finns att köpa i en fysisk butik i Stockholm?

Finns/fanns i den lilla butiken som ligger på en tvärgata korsningen Sveavägen/Kungsgatan. Minns tyvärr inte namnet, varken på butiken eller tvärgatan. Kanske kan någon annan fylla i.

arogen
2013-08-27, 08:36
Har inte testat alla Questbars, men gillar verkligen Apple Pie och Cinnamon roll. Dock har jag Oh Yeah-barsen som mina favoriter, gillar alla smaker. Speciellt Peanutbutter-Caramel! Att det är mer kalorier i dessa skiter jag i, ganska bra fetter ändå.. dessutom sover jag extremt bra om jag drar en sådan på kvällen. Dock ett minus för att det är fruktansvärt dyra.
Finns ju dock de nya Oh Yeahbarsen "victory" som bara går på 200kcal per bar. Har testat Cookie Dough och även den är god, men självklart inte som the original ones.

Batistuta
2013-11-07, 00:25
Med tanke på fiberet som er i Quest baren så må det vel være sånn at det er mindre kalorier enn det som er oppgitt? Altså at man ikke tar opp alle karbohydratene som står oppgitt?

Bump

vicarious
2013-11-07, 15:45
Bump

Nej, det är tagit med i beräkningen. Man brukar generellt sett säga att kostfiber ger ca 2kcal/gram men det beror på vilken typ av fiber det är och om den kan spjälkas eller inte.

Kischen
2013-11-07, 16:35
VPX zero impact coconut.

machine gun
2013-11-08, 14:50
Passade på att prova de flesta Questbars när jag var i USA förra veckan. Cinnamon roll är god, liksom peanut butter chocolate, banana nut muffin och jag gillade även coconut cashew samt strawberry cheesecake. Samtliga av dessa tillhör "Natural protein bar"-sortimentet och är sötade med erythritol och stevia. Övriga är sötade med sukralos och förutom att de därmed är rena miljöbovar, så slår sukralossmaken igenom och ger en obehanglig bismak. Provade chocolate brownie, chocolate chip cookie dough, white chocolate rasperry, vanilla almond crunch och cravings peanut butter cup och samtliga dessa smakade mest sukralos. Totalt överskattade.

Jag tror dock att en anledning till att Questbars har blivit populära är att de är ungefär som kakdeg och agerar som sådan om du stoppar in dem i ugnen, dvs du kan baka med dem. Finns massor av såna recept på diverse bloggar (fast jag är övertygad om att det mesta i bakverkstråden överträffar det och är dessutom betydligt billigare).

rafflan
2013-11-11, 21:08
Vilken skulle du rekommendera som är billig och har mycket protein i sig? Den kan vara lite onyttig så helst att den är god, men bara man får i sig mycket protein.

Jacobsson
2013-11-12, 08:39
nu finns dom även i kolloshopen

Kung atlas
2013-11-12, 12:07
Värm Questbarsen 20 sekunder i micron på full effekt för dem blir sjukt goda då.*drool*

Annars är dem inte så goda.

machine gun
2013-11-13, 22:15
Vilken skulle du rekommendera som är billig och har mycket protein i sig? Den kan vara lite onyttig så helst att den är god, men bara man får i sig mycket protein.

Body Science protein meal bar. Riktigt goda enligt mig och kostar 9 kr/st.

rafflan
2013-11-13, 22:40
Body Science protein meal bar. Riktigt goda enligt mig och kostar 9 kr/st.

Ska testa. Finns i de flesta matbutiker eller?

Skickat från min GT-I9100 med Tapatalk 4

Gober
2013-11-13, 22:46
Ska testa. Finns i de flesta matbutiker eller?

Skickat från min GT-I9100 med Tapatalk 4

Inga matbutiker, googla så hittar du var du kan beställa.

rafflan
2013-11-14, 17:59
De verkar kosta mer än 9kr styck om man vill beställa från någon sida i Sverige. T.ex kolozeeum shop så kostar de 25 kr: http://shop.kolozzeum.com/sv/bars/quest-bar-60g.html

Gober
2013-11-14, 18:32
De verkar kosta mer än 9kr styck om man vill beställa från någon sida i Sverige. T.ex kolozeeum shop så kostar de 25 kr: http://shop.kolozzeum.com/sv/bars/quest-bar-60g.html

Du blandar ihop barsen nu, det var ett annat märke Machine Gun rekommenderade som kostar 9:- vid storköp. Questbars är dyra eftersom att de är importerade.

rafflan
2013-11-17, 10:26
Du blandar ihop barsen nu, det var ett annat märke Machine Gun rekommenderade som kostar 9:- vid storköp. Questbars är dyra eftersom att de är importerade.

Oj my bad. Vilken smak skulle ni rekommendera här: http://www.********.se/Kosttillskott/Bars/Proteinbars/Body-Science-Protein-Meal.html ?