handdator

Visa fullständig version : Kost för att bygga muskler och förlora fett.


1sac
2013-08-13, 10:16
Tjenna!
Väger 92kg och är 186cm lång. Har blivit lite mullig nu över sommaren och sjukskriven.
Men jag undrar hur mycket kolhydrater hur mycket fett och hur mycket protein jag ska få i mig per dag för att kunna bygga muskler och förlora fett.
Har skitit i allt förrutom att få i mig ungefär 180g protein om dagen men tänkte att jag skulle försöka träffa alla mina "macros":)
4 styrcketränings pass och 1 kondtion i veckan.
Tack på förhand

vicarious
2013-08-13, 10:47
Mitt tips är att du fokuserar på en sak i taget, brukar vara lättast så. Även om det går att bygga muskler "samtidigt" som man tappar fett så kan det vara knepigt och gå långsamt. Förenklat kan man säga att för att tappa fett krävs ett kaloriunderskott och för att bygga muskler ett kaloriöverskott.

Annars så är det proteinintaget och det totala kaloriintaget som är viktigast. Sen är det förstås ett plus om man får i sig tillräckligt av alla vitaminera och mineraler. Hur du gör med fett och kolhydratsintaget är av mindre betydelse.

mattilainen
2013-08-13, 11:02
högt proteinintag och lågt antal kalorier.

Det känns som du kan för lite för att hålla på att räkna alla dina macros, om du inte vet hur man går ner i vikt med högt proteinintag. Så mitt tips är att läsa om viktminskning i form av underskott av kalorier och sen räkna på detta samtidigt som du håller ditt proteinintag högt.