handdator

Visa fullständig version : Vart ska fettet komma ifrån?


ReXi
2013-08-12, 23:41
Hej!

Jag sitter just nu och gör matschema till deffen. Mesta av maten består av kyckling, potatis och grönsaker, dessa är mycket fettsnåla livsmedel!

Jag undrar vad jag ska äta för att få i mig fett, jag tänkte jordnötter men innehåller inte dessa dålig fett?

RobinEH
2013-08-12, 23:57
Jag vet inte vad du tycker är dåligt fett. Men proteinkvaliten i jordnötter är rätt usel. Ägg innehåller ju procentuellt sett en del fett, förutsatt att du äter äggulan. Du kan tillsätta lite olja till maten, äta avokado, sötmandel, slänga in någon fet fisk då och då (makrill i tomatsås finns ju) eller satsa på någon god sås.
Här (http://matkalkyl.se/se-jordnotterrostadesaltade.php) har du förövrigt innehållet i jordnötter så du kan se vad för sorts fett de innehåller.

ReXi
2013-08-13, 00:00
Jag vet inte vad du tycker är dåligt fett. Men proteinkvaliten i jordnötter är rätt usel. Ägg innehåller ju procentuellt sett en del fett, förutsatt att du äter äggulan. Du kan tillsätta lite olja till maten, äta avokado, sötmandel, slänga in någon fet fisk då och då (makrill i tomatsås finns ju) eller satsa på någon god sås.
Här (http://matkalkyl.se/se-jordnotterrostadesaltade.php) har du förövrigt innehållet i jordnötter så du kan se vad för sorts fett de innehåller.

Jag gjort klart min matschema, men maten består av för lite fett. Tänkte om någon kunde komma med en bra och billig livsmedel som innehåller nyttiga fetter. Ägg är bra, dock hatar jag att äta ägg. :(

Kanske dricka mjölk? Dock är fettet i mjölken inte nyttig fett?

Doggeh
2013-08-13, 00:21
Laga maten med kokosgrädde, blir riktigt gott & "bra" fetter (mct)! Sen är ju fisk & skaldjur riktigt gott att käka och feta alternativ brukar ju finnas :)

ReXi
2013-08-13, 00:43
Laga maten med kokosgrädde, blir riktigt gott & "bra" fetter (mct)! Sen är ju fisk & skaldjur riktigt gott att käka och feta alternativ brukar ju finnas :)
Gillar tyvärr inte kokosgrädde. :( Dessutom äter jag fisk en gång per vecka, fisk mer än så är inte gott. Tack ändå!


Nu hade jag tänkt koka potatisen och kycklingen.
Men jag kanske borde steka den ist, men då vet jag inte hur mkt fett jag fått i mig, eftersom kycklingen o potatisen inte tar upp all fett.

Diomedea exulans
2013-08-13, 00:47
Olivolja ska väl vara nyttigt? Gott att ha på sallad, ris eller potatis, tycker jag.

Klein
2013-08-13, 00:58
Om det blir för lite fett så bör du se över dina livsmedelsval innan du börjar lägga till fett separat. Tex äta hel kyckling med skinn istället för bara kycklingbröst. Fläskkotletter. Hela ägg. Fullfet mjölk osv.

ReXi
2013-08-13, 01:08
Olivolja ska väl vara nyttigt? Gott att ha på sallad, ris eller potatis, tycker jag.
Olivolja på ris? Det va något nytt!

Ska kanske ta och steka kycklingen och lägga olja, kryddor och slänga in potatisen i ugnen? Dock vet jag ju inte hur mycket fett som jag fått i mig.

Om det blir för lite fett så bör du se över dina livsmedelsval innan du börjar lägga till fett separat. Tex äta hel kyckling med skinn istället för bara kycklingbröst. Fläskkotletter. Hela ägg. Fullfet mjölk osv.

Jag har köpt 16kg kyckling, hälften bröst och hälften lår. Låren äter jag med fett och är min enda fettkälla. Måste först äta upp detta innan jag kan köpa tex fläskkotletter.

Nutrid
2013-08-13, 01:12
Olivolja, rapsolja, makrill, lax, kokosolja, ost, ägg, kött (av olika slag) kör jag.

+ omega 3 kapslar

RobinEH
2013-08-13, 09:23
Ägg är bra, dock hatar jag att äta ägg. :(

Du kan ju förändra både smaken och konsistensen på ägg bl.a. genom att göra omelett med olika kryddor och lite vatten.

Kanske dricka mjölk? Dock är fettet i mjölken inte nyttig fett?

Om du med "inte nyttigt fett" menar mättat fett så kan du se fettsyrasammansättningen här (http://matkalkyl.se/se-mjolkfett3.php). 2g mättade fettsyror, 0.7g enkelomättade fettsyror, 0.1g omega-6 och 0.1g transfettsyror. Du verkar väldigt insnöad på "nyttigt" och "onyttigt" fett. Så länge du inte baserar huvuddelen av ditt fettintag på mättade fettsyror och undviker industriella transfettsyror så behöver du ju inte oroa dig så mycket. Dock bör du satsa på att få i dig något gram omega-3 om dagen och inte gå fullt ut på omega-6.

wessmen
2013-08-13, 10:27
Oliv/valnöt/kokosolja.
Fet fisk.
Valnöt, cashew, mandel, avokado, ägg.

Typ

vicarious
2013-08-13, 10:43
Om det blir för lite fett så bör du se över dina livsmedelsval innan du börjar lägga till fett separat. Tex äta hel kyckling med skinn istället för bara kycklingbröst. Fläskkotletter. Hela ägg. Fullfet mjölk osv.

Håller med. Ägg och lax är mina favoriter. Hel kyckling i ugn är också grymt gott. Fetare kött är i regel billigare än magert dessutom så det kan man väl se som ett plus.

Birkharju
2013-08-13, 11:33
Ägg, avokado, fet fisk(lax, strömming, makrill osv), oliv- och rapsolja, kokosmjölk.

ReXi
2013-08-13, 12:07
Du kan ju förändra både smaken och konsistensen på ägg bl.a. genom att göra omelett med olika kryddor och lite vatten.



Om du med "inte nyttigt fett" menar mättat fett så kan du se fettsyrasammansättningen här (http://matkalkyl.se/se-mjolkfett3.php). 2g mättade fettsyror, 0.7g enkelomättade fettsyror, 0.1g omega-6 och 0.1g transfettsyror. Du verkar väldigt insnöad på "nyttigt" och "onyttigt" fett. Så länge du inte baserar huvuddelen av ditt fettintag på mättade fettsyror och undviker industriella transfettsyror så behöver du ju inte oroa dig så mycket. Dock bör du satsa på att få i dig något gram omega-3 om dagen och inte gå fullt ut på omega-6.

Blir nog cashew, omega-3, och smör på mackorna, samt steka kycklingen.

Tack för dina svar! :)

Är proteinet i cashewnötter högvärdig?

Simonbaws
2013-08-13, 12:26
lägg till någon sås som består av fett, tex lätt creme fraiche som är smaksatt, ät ägg, fil, yoghurt, ost