handdator

Visa fullständig version : För mycket kolhydrater efter träning?


Kyroc
2013-08-12, 21:27
Hej! Jag är för tillfället i en bulkperiod där jag kör en rullande 3 split. Jag brukar oftast gymma runt kl 5 till halv 7 efter detta brukar det bli runt 400g kolhydrater i form av fattiga riddare. Det jag undrar är om 400g kolhydrater är för mycket i ett svep?

Rekommenderar ni att jag delar upp dessa fattiga riddare i två eller till och med tre omgångar med en timmes mellanrum? Eller kan jag fortsätta äta dem som jag gör och det lagras som muskelglykogen lika effektivt som det andra alternativet?

tjing
2013-08-12, 21:28
Beror på lite hur du reagerar i kroppen; får du problem med magen, matkoma etc?

Det kan nog vara en bra idé att dela upp hur som, i t ex två måltider med ett par timmars mellanrum.

Kyroc
2013-08-12, 21:51
Beror på lite hur du reagerar i kroppen; får du problem med magen, matkoma etc?

Det kan nog vara en bra idé att dela upp hur som, i t ex två måltider med ett par timmars mellanrum.

Nja inga direkta problem men väldigt mätt haha! Vad skulle du säga är fördelarna med att dela upp måltiden? :)

begt
2013-08-12, 21:52
Du blir ju väldigt mätt av att äta allt på en gång.

I och med att det är efter träning så är lite socker i form av juice eller Oboy inte fel heller. Då slipper du kanske den värsta "paltkoman".

tjing
2013-08-12, 21:53
Nja inga direkta problem men väldigt mätt haha! Vad skulle du säga är fördelarna med att dela upp måltiden? :)

Kanske jämnare energinivåer och mindre gravidmage.

Kyroc
2013-08-12, 22:06
Haha gravidmagen kan jag relatera till! :D men det finns inga fördelar med att dela upp maten för inlagringen av muskelglykogen gentemot allt samtidigt?

King Grub
2013-08-12, 22:16
Flera intag av kolhydrat timmarna efter träning ger effektivare glykogeninlagring än ett stort.

When carbohydrate supplementation occurs at frequent intervals such as every 15 to 30 minutes and in high amounts, the rate of muscle glycogen storage has been found to be approximately 30% higher than when supplementing every 2-hours (D

http://www.jssm.org/vol3/n3/3/v3n3-3pdf.pdf

crizzan
2013-08-12, 22:30
Flera intag av kolhydrat timmarna efter träning ger effektivare glykogeninlagring än ett stort.



http://www.jssm.org/vol3/n3/3/v3n3-3pdf.pdf

Hur mycket är mycket då? 20g? 50g?

tjing
2013-08-12, 22:34
Det är bara att läsa i artikeln.

Det är en review-artikel som går igenom forskning på området.

lofito
2013-08-13, 00:38
Du blir ju väldigt mätt av att äta allt på en gång.

I och med att det är efter träning så är lite socker i form av juice eller Oboy inte fel heller. Då slipper du kanske den värsta "paltkoman".

Av ren nyfikenhet, hur kommer det sig att vissa rekommenderar socker
precis efter träning? Vad är liksom själva effekten och det positiva med det? :)

King Grub
2013-08-13, 05:37
Återhämtning, glykogeninlagring, antikatabolism och förbättrat immunförsvar. Precis samma "vits" som med allt annat kolhydratintag efter träning.