handdator

Visa fullständig version : Angående Z_bumbis schema


Ozziking
2013-08-12, 18:43
1. Kan man byta ut bänkpress mot liggande hantelpress för att sakta öva in bänk och kanske variera övningen varannat pass? Måste få in bra teknik.

2. kan man lägga till någon övning hit och dit ( 2-4 st per pass ) för att få in lite pump och för att man gillar dem? Alt lägga till ett 4:e pass med de övningar som man inte la till på schemat.

3. Köra mer reps/set? Om man tex orkar mer än 4 * 8 knäböj, vad gör man då?

4. Ska man öka varje pass?

5. Repeterar detta eftersom dagens pass gick åt helvette, ber om ursäkt men måste få reppetition i skallen tills det sätter sig.. :-(

pezrulezhaakon
2013-08-12, 19:06
Ozziking

1, Ja.

2, Ja.

3, Ja, eller öka belastningen.

4, Inget krav. Du ska öka belastningen om du kan, men inte öka för ökandets skull.

5, Övning ger färdighet.

Ozziking
2013-08-12, 19:53
Ozziking

1, Ja.

2, Ja.

3, Ja, eller öka belastningen.

4, Inget krav. Du ska öka belastningen om du kan, men inte öka för ökandets skull.

5, Övning ger färdighet.

Okej.. kör 10 x 4 på varje övning så att 11 kan man klara och 12 är omöjligt liksom försöker jag iallafall nå..

Har lagt till pullovers och cablecross - dropset

bytt ut triceps övningar mot pushdowns och dips i maskin

Lagt till någon ryggövning samt 2-3 magövningar och byt ut rakbensmarklyft mot liggande / vanlig benpress..

PureWhey
2013-08-12, 20:00
Skulle bytt ut en tricepsövning mot skullcrushers.

Ozziking
2013-08-12, 20:53
Okej, men det är okej att göra så som jag kör? + käka mängder för att gå upp i muskler? Hur går jag upp maximalt i muskler och styrka och minimalt i kroppsfett? Genom att äta minimalt med fett? eller tvärtom?

Control_61
2013-08-12, 21:06
1. Kan man byta ut bänkpress mot liggande hantelpress för att sakta öva in bänk och kanske variera övningen varannat pass? Måste få in bra teknik.

2. kan man lägga till någon övning hit och dit ( 2-4 st per pass ) för att få in lite pump och för att man gillar dem? Alt lägga till ett 4:e pass med de övningar som man inte la till på schemat.

3. Köra mer reps/set? Om man tex orkar mer än 4 * 8 knäböj, vad gör man då?

4. Ska man öka varje pass?

5. Repeterar detta eftersom dagens pass gick åt helvette, ber om ursäkt men måste få reppetition i skallen tills det sätter sig.. :-(


Kör programmet exakt som det är skrivet istället.
Dina ändringar är typiska ändringar en person inte har tränat särskilt mycket tidigare skulle vilja göra. Det faller naturligt hur du ska göra efter ett tag.

Se till att utföra övningarna bra, är det för lätt, lägg på mer vikt.
Se till att du kan utföra alla sets och reps med bra teknik och sträva efter mer vikt på stången.

Ozziking
2013-08-12, 21:32
Okej.. Har faktiskt funderat på det ett bra tag att köra exakt.. Men med mina " TIllägna " Övningar kan jag ha som ett litet " Extra " Pass typ på helgen då? :-)

Ett Orm
2013-08-12, 21:50
Kör som det är och när du kan de övningarna bra kan du mixtra med egna. Hällre få övningar bra än många dåligt.

Control_61
2013-08-13, 06:24
Okej.. Har faktiskt funderat på det ett bra tag att köra exakt.. Men med mina " TIllägna " Övningar kan jag ha som ett litet " Extra " Pass typ på helgen då? :-)


Det låter helt okej, så länge du håller dig till lätta övningar.

Ett annat alternativ är att träna de 3 passen under 6 dagar istället för 7.

Ozziking
2013-08-13, 12:58
Okej, nej men jag tycker bara det är så lite set och reps på schemat.. Axon har ju typ skrivit att man kan ha 2-4 set och för volym och styrka 8-12 reps. Så 4 x 10 ville jag köra på övningarna..

Villl ha den där brännande dödande träningsverk och dödkänslan efter gym passen liksom .. Och bygga upp en bra och snygg kropp ..

Hur får jag det..? Är det inte bra och ha in lite egna lätta övningar så man kan få pump? :3

Ska jag skriva scheman + mina tillägna övningar..?

Ozziking
2013-08-13, 12:59
Det låter helt okej, så länge du håller dig till lätta övningar.

Ett annat alternativ är att träna de 3 passen under 6 dagar istället för 7.

det är lätta övningar såklart. Men på rakbensmarklyft har jag bytt till benpress.. är det bra typ.. Ska jag skriva schemat som jag har + orginal?

bertbert
2013-08-13, 13:11
Okej, nej men jag tycker bara det är så lite set och reps på schemat.. Axon har ju typ skrivit att man kan ha 2-4 set och för volym och styrka 8-12 reps. Så 4 x 10 ville jag köra på övningarna..

Villl ha den där brännande dödande träningsverk och dödkänslan efter gym passen liksom .. Och bygga upp en bra och snygg kropp ..

Hur får jag det..? Är det inte bra och ha in lite egna lätta övningar så man kan få pump? :3

Ska jag skriva scheman + mina tillägna övningar..?

Att Axon har skrivit det gör det inte med nödvändighet sant. Jag tycker du ska hålla dig till z_bumbis program, det är mycket bra för nybörjare. Mer är inte bättre per automatik.

speedy83
2013-08-13, 13:47
det är lätta övningar såklart. Men på rakbensmarklyft har jag bytt till benpress.. är det bra typ.. Ska jag skriva schemat som jag har + orginal?

Nog för att benpress är en bra övning för det mesta så är den väl inte en klockren ersättning till raka mark om målet är att träffa baksidan främst. Då bör legcurl vara bättre.

Fundera sen inte så mycket om vad som är bra för si och så, det är så ooootroligt marginella skillnader i början så man förlorar nog bara mer än man vinner på att fundera och hatta hit och dit. Kör på grundschemat någon månad i alla fall och se hur det känns sedan. Därefter kan du byta/lägga till om du känner att du vill/orkar.

Brännande känsla och pump är väl mig veteligen inte bevisat betyda något för själva byggandet. Sedan kan det ju vara för ditt egna välbefinnande du vill ha det och då är det ju en annan sak.

Ozziking
2013-08-13, 15:58
Liksom lite så jag är ute efter för att kunna visa folk hur hårt jag kämpar för att nå mina mål. Ta bilder när man är helt död efter ett pass liksom. Tycker det är så lite träning, vill köra hårt!!! :S

lanzal
2013-08-13, 16:04
Om man är helt nybörjare på nåt tror jag inte man tjänar på att köra slut på sig själv hela tiden, och träningsvärk är ingen garanti för att nåt är bra eller dåligt. Kör man ofta får många inte ens träningsvärk längre.
Du är nybörjare, jag lovar att du inte ångrar dig om säg.. 4-5 månader eller så med bumbis schema, bättre än att broscienca ett schema direkt när man inte har någon vidare koll på vad man håller på med.
Tycker definitivt att du ska bänka istället för hantelpress förresten.

Ozziking
2013-08-13, 17:10
Okej... får väll testa.. Tror jag lägger till ett pass till med de där övningarna jag la till då.. Varav en av dem är bänkpress. Men när vet jag att jag kan lägga till övningar och testa hit och dit? Kan jag ha en annan ländryggs övning också? Känner aldrig något när jag gör just den.. :3

Ozziking
2013-08-13, 17:11
Och nybörjare och nybörjare.. Stadiet på väg från kanske

Control_61
2013-08-13, 17:57
Okej... får väll testa.. Tror jag lägger till ett pass till med de där övningarna jag la till då.. Varav en av dem är bänkpress. Men när vet jag att jag kan lägga till övningar och testa hit och dit? Kan jag ha en annan ländryggs övning också? Känner aldrig något när jag gör just den.. :3

Sällan man får "pump" i ländryggen, annat än ifrån rygglyft och omvända rygglyft.
Om du behåller stela marklyft så får ländryggen gott med stryk både på böjdagen och markdagen.

Däremot kan jag förstå att du vill träna bänkpress. Håll dig i övrigt till några lätta maskiner, bicepscurls och andra smågrejer.

Latissimus Dorsi
2013-08-13, 17:58
Och nybörjare och nybörjare.. Stadiet på väg från kanske

Skojar du. Man är nybörjare i typ 3 år.

rooz
2013-08-13, 18:01
Skojar du. Man är nybörjare i typ 3 år.

Du kommer vara en nybörjare i 30.

Ozziking
2013-08-13, 20:06
okej, men schemat som jag kör nu dårå är z_bumbis med tillägna övningar. Såhär:

Bröst, triceps och axlar:

( + för tillägna övningar )

Uppvärming - crosstrainer 10 min och 10 x 2 bänkpress utan vikt på stången.

Bänkpress 25kg totalt - 10 x 4
lutande hantelpress 8 kg / hantel - 10 x 4
+ Dumbell pullover 12,5 kg - 10 x 4
+ Cable crossovers dropset - 10, 8, 6, 4. börjar på 11,5 kg och ökar 2 kg per set.
+ Vet inte vad övningen heter men man tar en viktskiva och lyfter den med raka armar. Tar i axlar och bröst. 10 x 4 ( till failure oftast.. brukar bli runt 10 reps )

Axlar - Axelpress med hantlar 8 kg - 10 x 4
+ rodd uppåt 27,5 kg - 10 x 4 ( sista settet superset med militärpress x max )
Hantel fly 5 kg - 8 - 10 x 4 ( baksida axlar)

Triceps - pushdowns 27 kg -10x4 ( utbytta triceps övningar )
dips i maskin - 10 x 4 40/45 kg

Ben, vader & mage

Uppvärming - crosstrainer & knäböj med 5 kg på 10 x 2

Knäböj - 55kg - 10 x 4
rakbensmarklyft ( utbytt mot benpress ) - 75kg 10 x 4
Benspark 45 kg - 10 x 4
bencurl 32kg - 10 x 4
vadpress - 35 kg 10 x 4 / 20 x 2
+crunch - 50 x 2 ( 50 med vikt och 50 utan )
cablecrunch - 54kg 10 x 4
+Sträckbänk - 10 x 4
+russian twist 10 x 4 med viktskiva 10 kg.


Rygg och biceps: uppvärming samma och marklyft med lättare vikt.

Marklyft 10 x 4 - 50 kg
skivstångsrodd 10 x 4 - 27 kg
latsdrag framför nacke - 32 kg - 10 x 4
ländrygslyft med kettlebell ( istället för ryggresningar )
+Latsdrag bakom nacke - 10 x 4 29 kg
+ Hantelrodd 15 kg 10 x 4
skivstångscurl 10 x 4 - 12,5 kg
+ sittande hantelcurl 10 x 4 - 6kg/hantel ( sista superset med skivstångscurl x max )
+ koncentrationscurl
Om jag har tid cablecurl dropset.

Är inte det okej..? följer nästan schemat till punkt och pricka .. Bara lite extra för pump och träningsvärk. Avslutar med jogg 13 km/ h sedan sista 30 sec rush på 16-17 km /h tills jag bränt 85-100 kcal. Om man kan förlita sig på maskinernas kaloriförbrukning.

Åsikter..? kommentarer? tips? :-) Är så osäker, need help. AGAIN

Control_61
2013-08-13, 20:13
Det är mycket sämre än z_bumbis ursprungliga program.

Följ det ursprungliga programmet till punkt och pricka och ändra ingenting de första 2 månaderna. Återkom 13 oktober till denna tråd igen så kan vi utvärdera och lägga till/ta bort saker då.

Emil Brännmark
2013-08-13, 20:28
PS. Dina knäböj är alldeles för grunda.

Ozziking
2013-08-13, 21:12
Det är mycket sämre än z_bumbis ursprungliga program.

Följ det ursprungliga programmet till punkt och pricka och ändra ingenting de första 2 månaderna. Återkom 13 oktober till denna tråd igen så kan vi utvärdera och lägga till/ta bort saker då.

men blir det inte för lite träning..? Är van att köra typ 2 h pass..

Ska jag göra en extra tränings dag med mina tillagda övningar?

alltså 3 * 8 i cablecrunch är ingenting för magen.. Kommer ju knappast få resultat av det.

Kommer tappa lusten och suget känner jag ..

Ett Orm
2013-08-13, 21:54
men blir det inte för lite träning..? Är van att köra typ 2 h pass..

Ska jag göra en extra tränings dag med mina tillagda övningar?

alltså 3 * 8 i cablecrunch är ingenting för magen.. Kommer ju knappast få resultat av det.

Kommer tappa lusten och suget känner jag ..

Gör det på under 50 min och säg sen att det är för lite. Kör du i två timmar har du troligen för lång vila mellan seten.

det är möjligen befogat om man kör många set lågreps för styrka och har lång vila.

AntonHakan
2013-08-13, 22:02
Ozzi, seriöst nu, jag vet inte hur många trådar du har skapat nu om scheman samma schema osv, och jag förstår din anledning, klart att man vill ha "det bästa", "det optimala" osv jag fattar precis.
Jag själv är i samma sits som du hela tiden fast jag har kommit en liten bit längre på vägen och jag har alltid tränat som jag vill och trott på det jag gör. Jag har provat på massor av olika splittar och avancerade prylar som varken du eller jag har nytta av än för att utvecklas tex dropsets, failure, beyond, rest paus bla bla bla.
För dig och mig är det värdelöst och här är varför:
Eftersom att du håller på som du gör så antar jag att du är ute efter "de bästa resultaten, så fort som möjligt" och liknande.
Det som är det optimala för de flesta nybörjare för att "växa så fort som möjligt" tror jag, är 3 helkroppspass/ vecka därför att det ger musklerna fler antal tilväxttillfällen och hela kroppen mest vila. Ska man genomföra den träningen är inte ovannämnda avancerade tekniker så bra att använda (förutom när det kommer till uthålliga muskler för min del har jag märkt vader, trapz) eftersom det bara tröttar ut musklerna och kräver längre vilotid vilket gör att du inte kan träna de lika ofta. Och visst musklerna växer under vilan, men de växer bara 48-72 timmar efter att man har stimulerat tillväxten så det är ingen mening att slita ut dem så att de behöver längre återhämtning. OBS detta gäller för ej dopade personer.
Därför tycker jag 3 helkroppspass med simpla övningar och att man lätt kan plocka bort dropsets på crossovers och pullovers osv (även såna övningar kan vara helt onödiga enligt vissa) för i ärlighetens namn så har varken du eller jag kommit tillräckligt långt i vår träning för det då det kan bara vara slöseri.

MEN
Här är det allra viktigaste träning ska vara kul, så jag tycker att du gör precis vad du vill bara du tycker det är kul. Och vill du hålla på med dropsets så gör det. Vill du lägga till massa övningar gör det. Vill du träna i 4 timmar så gör det.
Det viktigaste jag har lärt mig är att älska det man gör (detta fall träning) annars kommer man lägga av, och hur älskar jag nåt? Jag tycker det är kul!!
Så mitt tips är gör vad DU vill (inom rimliga gränser dvs fortfarande med rätt teknik osv) och våga lita på vad du gör är mycket viktigt. Och om inte annat så kommer du lära dig under vägen vad som funkar och inte och hur din kropp fungerar. Så kötta på gymmet, ät som en häst och sov som en som ligger i koma (eller liknande) så kommer det gå skitbra för dig.

Lycka till!!

bertbert
2013-08-14, 04:57
men blir det inte för lite träning..?

Du har redan fått svar på den frågan. Originalschemat är bättre. Dessutom: att göra lite för lite är MYCKET bättre än att göra lite för mycket.

bertbert
2013-08-14, 05:00
Jag själv är i samma sits som du hela tiden fast jag har kommit en liten bit längre på vägen och jag har alltid tränat som jag vill och trott på det jag gör.

Kommit längre på vägen? Du är 17 år och kör på 30-40 kg i decline bänkpress? Skärpning!

Määng
2013-08-14, 06:23
Kommit längre på vägen? Du är 17 år och kör på 30-40 kg i decline bänkpress? Skärpning!

Jag tror han menade mentalt, kanske?

Skickat från min GT-I9295 via Tapatalk 2

Control_61
2013-08-14, 06:49
Jag tror TS trollar.

PureWhey
2013-08-14, 07:43
Jag tror TS trollar.

Hoppas det. Han verkar iaf veta mer än resten om hur man sätter ihop ett program.


Le iPhone

AntonHakan
2013-08-14, 07:45
Kommit längre på vägen? Du är 17 år och kör på 30-40 kg i decline bänkpress? Skärpning!

Aouch!!
Jag har hållit på längre, och jag är inte stark jag vet. Anledningen varför jag kör 40 kg är att jag använder pecsen för att flytta vikten och squeeza, ungefär likt Robbancoleman, istället för att bara flytta en vikt uppochner med allt jag har för att överträffa snubben bredvid. Jag vill bli störst inte starkast.

Control_61
2013-08-14, 08:13
Aouch!!
Jag har hållit på längre, och jag är inte stark jag vet. Anledningen varför jag kör 40 kg är att jag använder pecsen för att flytta vikten och squeeza, ungefär likt Robbancoleman, istället för att bara flytta en vikt uppochner med allt jag har för att överträffa snubben bredvid. Jag vill bli störst inte starkast.


Låter sunt. Man kanske skulle minska vikten radikalt för att bli stor? :confused:

AntonHakan
2013-08-14, 08:37
Låter sunt. Man kanske skulle minska vikten radikalt för att bli stor? :confused:

Förlåt jag bet inte om du är sarkastisk eller inte.

Men Nu är det väl inte så att jag kan pressa 100 kg om jag använde allt, och som jag skrev så är JAG INTE STARK heller, men det har aldrig varit mitt mål och jag har under den korta tiden jag tränat strävat efter att använda rätt muskler med kontakt i hypertrofi rep range och jag har bytt övningar och scheman hit och dit och bara fladdrat runt på känsla (vilket har funkat för att bygga muskler) utan någon som helst planerad progression, så det är klart som fan att jag inte har kommit till några högre vikter.

Ozziking
2013-08-14, 10:09
Okej okej.. Jag tycker själv att jag är jobbig och får dåligt samvete, men jag är så osäker och känner att jag inte får de svar jag är ute efter...

När jag läser det ni skriver känner jag " Vad är det för fel på att kör mer reps och set och lägga till några övningar, äter man bra och vilar mycket gör det väll inget.. ? "

Men ändå blir jag osäker, ska jag köra enligt schemat och ha en extra träning med mina övningar eller ska jag köra som jag gjort? Jag snurrar till det för både er och för mig.

När jag säger att jag är van med 2 timmars pass så är det ett annat träningsschema än detta. Detta köra jag på 1- 1/2 timme.

1. Hur ska jag göra nu då? Jag frågar er för ni vet. Ska jag köra enligt schema och lägga till en dag med mina övningar eller ska jag köra schematg + mina övningar?

2. Hur mycket vila mellan set och övningarna?

3. Vad ska man prioritera först? Kolhydrater eller fett? Vill öka i muskelmassa men lägga på mig minimalt med fett för musklerna.

4. Jag tycker schemat är för lite träning eftersom jag inte kör så tungt än .. Funderar på att köra Axons 2.0 istället.

5. Var det fel av mig att börja med splitten..? Kört gym från våren nu och lärt in mig massa övningar ..


Snälla.. :(

Macroman
2013-08-14, 10:18
Du säger att du är rookie och ändå ifrågasätter du ett schema som en dokumenterat duktig person satt ihop och kommer med konstiga invändningar. Du inser att det du gör saknar all form av logik va?

Kör exakt som schemat och nej det är inte för lite träning!

Utvärdera tidigast efter några månader om du vill göra några förändringar som andra har påpekat.

speedy83
2013-08-14, 10:28
Så här är det tror jag. Du säger att du inte får de svar du är ute efter, det är pga att du vill inte ha svar du vill att någon ska hålla med dig. Så länge ingen gör det kommer du att fortsätta att känna så. Alltså du söker inte svar, du söker medhåll.

Du får det troligen inte heller då de flesta (alla) anser att du är ute på tunn is och gör felaktiga val.

Hade du varit ute efter svar så hade du glatt nöjt dig med de 50 svar du fått som ALLA säger precis samma sak.

Du är envis, ger sken av okunnighet (jag är inte särskilt kunnig jag heller men jag LYSSNAR på de som kan) och du har fått för dig att man måste vara totalt slutkörd och genomsvett för att kunna bygga muskler på något sorts 80-tals filmmanér.

Som svar på dina frågor: Gör som du vill, du vill ju enbart höra att det är ok att lägga till alla MILJONER övningar du gjort (fattar inte hur du orkar med alla) kör så i 8 veckor och se hur det känns därefter, har du ökat styrka och/ eller volym, inte nehe då var det kanske int särskilt bra schema du hade. Har du ökat och är nöjd med det så kör vidare om du trivs och gläd dig åt att du lyckades på "egen" hand.

Att du kört gym sen våren säger inte särskilt mycket, jag har gjort det till och från i säkert 15 år men är kass och inte säker på ens basövningarna.

Att det inte är tungt kan du ju reglera själv genom att lägga på mer vikt!?

Hoppas jag inte låter sjukligt sur och bitter för det är jag inte men det känns samtidigt som att foten måste sättas ner :)

Ozziking
2013-08-14, 10:35
Okej.. ska göra det. Är lite träningsberoende. Vill bara komma upp i en bra vikt med snygg kropp och inte hålla på med deff och grisbulk.
Känns bara som 1 magövning i veckan inte kommer ge några abs direkt..

då börjar jag nästa vecka med att köra enligt schemat, och lägger till en träningsdag med mina egna övningar.. Låter det bättre då?

Ozziking
2013-08-14, 10:36
Men ser andra träningspersoner på internet / instagram som säger: Slaktade mina bröst idag tex.

Vill också ha den känslan, slakta mina bröst och köra hårt på gymmet.. Kommer aldrig komma dit känns det som. Känns som om de kör så många övningar med massa reps och set...?

Snubben
2013-08-14, 10:48
Okej okej.. Jag tycker själv att jag är jobbig och får dåligt samvete, men jag är så osäker och känner att jag inte får de svar jag är ute efter...

Du får svaren om och om igen, problemet är bara att de inte är till din fördel så du fortsätter fråga om och om igen, samma sak fast i ny tappning för att någon skall ryggdunka dig.

Sluta strula, ta z_bumbis schema och kör detta i ett par månader. Kom sedan tillbaka och och diskutera en utökning av detta. Du är en nybörjare, så som många andra och behöver inte ha ett superdupersuperopti-program. Z_bumbis räcker MER än väl för dig. Sluta jiddra, börja träna.

Snubben
2013-08-14, 10:49
Men ser andra träningspersoner på internet / instagram som säger: Slaktade mina bröst idag tex.

Vill också ha den känslan, slakta mina bröst och köra hårt på gymmet.. Kommer aldrig komma dit känns det som. Känns som om de kör så många övningar med massa reps och set...?

När du har fått in tekniken och tränat ett tag, lärt dig får MUSKELKONTAKT (Därför du skall träna tekniken ett bra tag innan man börjar bara ha fokus på vikter).. När du har tekniken så kommer det att kännas/märkas det som tränas.

Snubben
2013-08-14, 10:58
Okej okej.. Jag tycker själv att jag är jobbig och får dåligt samvete, men jag är så osäker och känner att jag inte får de svar jag är ute efter...

När jag läser det ni skriver känner jag " Vad är det för fel på att kör mer reps och set och lägga till några övningar, äter man bra och vilar mycket gör det väll inget.. ? "

Men ändå blir jag osäker, ska jag köra enligt schemat och ha en extra träning med mina övningar eller ska jag köra som jag gjort? Jag snurrar till det för både er och för mig.

När jag säger att jag är van med 2 timmars pass så är det ett annat träningsschema än detta. Detta köra jag på 1- 1/2 timme.


Du kan lägga till mer set, mer reps, mer vikter, mer övningar om du känner att det fungerar för dig. Men den bistra sanningen är att du är ny så du känner inte din kropp, du vet inte vad som fungerar. Du vill så mycket mer än vad som behövs. Du vill mer än gärna posta inlägg eller prata med dina vänner om hur du "slaktade ben" "köttade bröst". Om du vill så gör det men som många andra (inkl mig själv) så kommer man till insikten efter något år eller två att "Bajs, jag har gjort helt jävla fel, nu sitter jag hä med framåtroterande axlar, svank, inga ben, klarar inte övning x för muskel y är för klen" etc.

Personligen anser jag att tiden man tränar är orelevant. Vissa dagar är jag nästintill 2 timmar på gymmet, vissa dagar 45 minuter. Detta beror endast på hur jag mår, energi jag har och hur lite vila jag har mellan setten. Ibland känner jag att jag måste ha 3-5 minuter mellan ett set, vissa dagar är det bara rakt på och det är max 30 sekunder. Skit i tiden och fokusera på det du skall träna, behöver du vila, vila, vill du inte vila, vila inte.





1. Hur ska jag göra nu då? Jag frågar er för ni vet. Ska jag köra enligt schema och lägga till en dag med mina övningar eller ska jag köra schematg + mina övningar?



Skit i dina övningar, kör enbart z_bumbis schema.

Nu kommer du dock ställa den här frågan igen, i en ny tråd, på ett annat sätt då svaret inte är till din belåtenhet. Om du så gärna vill träna det så lägg det på en extra dag eller lägg in det direkt i ditt schema. Bara se till att träna din teknik. Förhoppningvis så märker du relativt snabbt att viss aövningar kan du skippa då den muskeln du siktar på att belasta är redan slut.


2. Hur mycket vila mellan set och övningarna?


Vissa säger 30 sek, vissa säger 3 minuter. Vila så du klarar att lyfta med bra teknik. Krångla inte till dig, vissa dagar är bättre än andra, vissa är sämre. Testa variera, variation förnöjer.


3. Vad ska man prioritera först? Kolhydrater eller fett? Vill öka i muskelmassa men lägga på mig minimalt med fett för musklerna.

Har kan säkert något kostgeni ge dig tips men du är ung, du växer, ät husmanskost så kommer det gå riktigt bra för dig.


4. Jag tycker schemat är för lite träning eftersom jag inte kör så tungt än .. Funderar på att köra Axons 2.0 istället.


Lägg på mer vikter då (om din teknik är bra). Om du vill träna axon, träna axons då. Just nu måste du (fanemig) bara bestämma dig och köra.


5. Var det fel av mig att börja med splitten..? Kört gym från våren nu och lärt in mig massa övningar ..

Det kan bara du bestämma, du har fått en massa råd och tips från folk som är riktigt duktiga på det här med träning men du måste känna efter i din kropp. Hade jag varit du har jag kört 2dagarsplitten och tränar mån tis tors fre. Men vi är alla olika.

Kakm0nster
2013-08-14, 11:01
Jag tror TS trollar.

Jag trollar han trollar min tidigare från om att göra om Zumbis schema från högreps till lågreps ^^ Min post kom upp bara någon timme innan hans :MrT:

Kakm0nster
2013-08-14, 11:02
Jag tror* han trollar mitt*

Määng
2013-08-14, 11:05
Det börjar svämma över av folk som Ozziking på forumet som får svar gång på gång men fortsätter spamma frågor. Är alla en och samma person eller är det en slump att de avlöser varandra hela tiden?

Macroman
2013-08-14, 11:59
Okej.. ska göra det. Är lite träningsberoende. Vill bara komma upp i en bra vikt med snygg kropp och inte hålla på med deff och grisbulk.
Känns bara som 1 magövning i veckan inte kommer ge några abs direkt..

då börjar jag nästa vecka med att köra enligt schemat, och lägger till en träningsdag med mina egna övningar.. Låter det bättre då?

Skit i en extra träningsdag de första månaderna iaf. Utvärdera sen om det behövs.

Men ser andra träningspersoner på internet / instagram som säger: Slaktade mina bröst idag tex.

Vill också ha den känslan, slakta mina bröst och köra hårt på gymmet.. Kommer aldrig komma dit känns det som. Känns som om de kör så många övningar med massa reps och set...?

Skit i vad andra gör och fokusera på vad du ska göra istället.

Ozziking
2013-08-14, 12:27
Inte samma person. Okej. Jag ska göra det.. Är bara rädd att det inte ska resultera något. Funderar på att kirra PT eller något men ja .. Jag är osäker och ny. Måste vara forumets största spammer, haha :-)


Tack Snubben, tror jag testar detta en månad eller två och sedan gör ett nytt inlägg på tips på extra tillägg. Annars så lägger jag till en teknik dag med lite egna övningar och teknik övning. oke?

Snubben
2013-08-14, 12:32
Inte samma person. Okej. Jag ska göra det.. Är bara rädd att det inte ska resultera något. Funderar på att kirra PT eller något men ja .. Jag är osäker och ny. Måste vara forumets största spammer, haha :-)


Tack Snubben, tror jag testar detta en månad eller två och sedan gör ett nytt inlägg på tips på extra tillägg. Annars så lägger jag till en teknik dag med lite egna övningar och teknik övning. oke?

Gör som du vill. När jag tog upp träningen så spenderade jag ett par månader med att bara fokusera på utförande av övningar och ej vikter. Alla är vi olika.

Ozziking
2013-08-14, 14:44
Okej. Svårt när någon säger gör som du vill. Behöver liksom någon som bestämmer lite :3 Men Från och med nästa vecka börjar jag om totalt. Tack för allt .. Ska inte spamma mer, hörs om någon månad!

speedy83
2013-08-14, 14:45
Men alla i tråden har ju sagt att du ska köra enligt bumbi's schema utan omändringar. Det är ju först nu på slutet folk säger gör som du vill eftersom du ändå inte verkar lyssna när man sagt åt dig VAD du ska göra.

Gör så och kör järnet så kommer du säkerligen inte ångra dig!

Lycka till

Snubben
2013-08-14, 14:51
Okej. Svårt när någon säger gör som du vill. Behöver liksom någon som bestämmer lite :3 Men Från och med nästa vecka börjar jag om totalt. Tack för allt .. Ska inte spamma mer, hörs om någon månad!

Men alla i tråden har ju sagt att du ska köra enligt bumbi's schema utan omändringar. Det är ju först nu på slutet folk säger gör som du vill eftersom du ändå inte verkar lyssna när man sagt åt dig VAD du ska göra.

Gör så och kör järnet så kommer du säkerligen inte ångra dig!

Lycka till

Du får spamma hur mycket du vill, ALLA frågor är säkerligen välkomna på forumet.. Se bara till att inte ställa samma fråga om och om och om och om och om igen ;)

Kör hårt! *flex*

Ozziking
2013-08-14, 17:44
Okej, schysst grabbar, ni vet nybörjare alltså.. :-) Men då kör jag det då, börjar med 3 ggr/vecka med lägre vikter för att få in övningarna klokt sedan lägger jag på tyngre :) Men om jag orkar mer än vad det står ska jag köra mer då eller vänta tills nästa gång alternativt lägga till någon extra övning?

Går det att köra typ 5 * 6 på knäböj om 8 blir för mycket och 6 blir lagom?

bertbert
2013-08-14, 18:39
Nu är jag också övertygad om att det är trollning som pågår.

Ozziking
2013-08-14, 18:51
Nu är jag också övertygad om att det är trollning som pågår.

Va?

Control_61
2013-08-14, 18:54
Nu är jag också övertygad om att det är trollning som pågår.

Det som förstör trollning lite är när det ligger så stora mängder engagemang bakom.

Ozziking
2013-08-14, 19:45
men grabbar, kan jag köra enligt schema 1-2 månader sedan lägga till övningar som dropset och de övningarna jag ville ha för att få lite extra? :)

eller ska jag ha en till träningsdag..? :P

Snubben
2013-08-14, 20:27
men grabbar, kan jag köra enligt schema 1-2 månader sedan lägga till övningar som dropset och de övningarna jag ville ha för att få lite extra? :)

eller ska jag ha en till träningsdag..? :P

Det känner du efter 3 månader. Personligen hade jag lagt till övningar på befintligt pass (alt byta ut andra) och kört schemat rullande för att se till att kroppen verkligen får träna om och om igen. Träna på, träna hårt sen kommer du känna efter när du kört ett tag, har jag energi för mer, har jag orken för mer etc.

Ozziking
2013-08-14, 21:20
okej, gött. hoppas jag får bra resultat av detta. kör truppgymnastik 2 ggr/vecka också

Snubben
2013-08-14, 21:21
Kommer gå skitbra, kör på!

Ozziking
2013-08-15, 08:24
Kommer gå skitbra, kör på!

Tack för all hjälp.. Hör av mig om något går snett... :-)