handdator

Visa fullständig version : Klassisk diskussion som ALLTID orsakar gräl


filmjölk
2013-08-12, 18:16
Den här har ni säkert kört i skolan nån gång, det roliga med den är att det alltid blir diskussion, och alltid urartar till gräl. Det är en uppgift om moral och ställningstagande där man egentligen skall rangordna vem som är den störste douchebag.en, men det blir svårt i poll-form. Rösta på historiens värsta douche istället. (notera att inte jag skrivit eller kommit på denna eminenta berättelse, men vet inte vem originalförfattaren till detta är)

Läs sagan: Just som den svartsjuke greven skulle ge sig ut på en lång resa sade han varnande till sin unga hustru: ”Du får inte lämna slottet så länge jag är bortrest. Om du gör det kommer jag att straffa dig när jag kommer tillbaka!”

Dagarna gick, grevinnan började känna sig alltmer ensam och övergiven, och trots sin makes hotelser beslöt hon sig för att hälsa på hos sin älskare, som bodde i en liten stuga ett stycke från slottet. Det stora slottet låg på en ö i en stor bred och strid flod. En vindbrygga förband ön med fastlandet vid den smalaste delen av floden. ”Jag tror inte att min man kommer tillbaka före skymningen”, tänkte hon och lät sänka vindbryggan. Efter att ha tillbringat åtskilliga timmar tillsammans med sin älskare återvände grevinnan till slottet. Hon fann att vindbryggan spärrades av en väktare med draget svärd. Han ropade med högt röst:
-Försök inte att komma över vindbryggan Ers höghet. Om ni ändå gör det måste jag döda er. Det har greven beordrat!
Grevinnan skälvde till av skräck. Vad skulle hon ta sig till?

Hon kom på att om man bara tog sig över vattnet kunde man klättra in genom ett fönster på baksidan av slottet. Hon gick till färjkarlen vid floden, förklarade sin situation och bad honom att ro henne över floden i sin båt.
- Jag är villig att hjälpa er, men det kostar fem silvermynt, sade färjkarlen.
- Men jag har inga pengar med mig nu. Låt mig betala dig senare, bad grevinnan.
- Så tråkigt, svarade färjkarlen. Jag ror inte för skojs skull. Jag har fru och barn att försörja. Inga pengar ? ingen åktur.

Grevinnan återvände till sin älskare och bad honom om pengar.
- Jag kan inte hjälpa dig. Visst har vi en liten romans, men jag tänker inte ruinera mig på grund av dig, svarade han.
Grevinnans fruktan växte alltmer. Hon sprang till sin vännina och vädjade desperat om att få låna pengar så att hon kunde betala färjkarlen.
- Om du inte hade varit otrogen mot din man hade detta aldrig behövt hända, sade väninnan. Jag kan inte låna dig pengar. Du har själv försatt dig i situationen och får själv klara dig ur den.
Skymningen föll och grevinnan insåg att hon uttömt alla sina möjligheter. Hon beslöt att återvända till slottet och göra ett sista desperat försök att komma in. Hon tog några snabba steg för att smita förbi väktaren, men han var redo. Hans svärd genomborrade grevinnan och hon föll död ner på vindbryggan.

filmjölk
2013-08-12, 18:18
Det bidde ingen poll, vem var värst, minst illa etc? greven, grevinnan, vakten, färjkarlen, väninnan eller älskaren?

Mental
2013-08-12, 18:23
De är praktarslen hela bunten.

killenigrillen
2013-08-12, 18:25
Han/hon som skrev historien från första början och kom på idén till diskussionsämnet?

Angel
2013-08-12, 18:38
Den är så kass. SIMMA!

Rikard Jansson
2013-08-12, 18:50
Samtliga i berättelsen suger:/

filmjölk
2013-08-12, 18:57
hahahaha av svaren hittils tycker jag mig ana att ni har hört den förut:)

Jag tror jag gick första ring i gymnasiet när jag fick höra den första gången, vi delades in i grupper, nästan skrek åt varann, sedan när hela klassen diskuterade blev det ännu värre. Den gör sig nog bäst (läs värst) hos tonåringar med starka åsikter.

Proxy
2013-08-12, 19:07
The hottest places in hell are reserved for those who in times of great moral crises maintain their neutrality

- Dante

kaer
2013-08-13, 08:53
Mord är ju lite av ett trumfkort i douchebagleken.
Hur mycket är egentligen silvermynt, tycker det påverkar rankingen lite, om det är en struntsumma eller en förmögenhet.

PureWhey
2013-08-13, 08:58
Grevinnan.

Gpajpen
2013-08-13, 08:58
Utan att ha läst historien, väninnan/grevinnan.

Loke
2013-08-13, 09:00
Vänninan, vilken moraliserande bitch. Hjälp din kompis!

Chrbo
2013-08-13, 09:33
Haha, vilken samling individer berättelsen bjuder på. Jag måste omvärdera min rövhålsskala för att kunna gradera dessa.

Juxta
2013-08-13, 09:35
Slottet.

Tomten
2013-08-13, 09:38
Ni har alla fel.

Den värsta personen i historien är väktaren som dödar en annan person på order. En stor vuxen karl hade utan problem kunnat avvisa henne utan att använda dödligt våld.

Morty
2013-08-13, 09:42
Väktaren är klart värst. What da fuck brah, spetsa grevinnan på order. Han vet ju inte ens omständigheterna till varför hon är på den sidan.

Alexton
2013-08-13, 09:43
Som att ta en bunt grova handikapp och fråga "vad är värst". Pest eller kolera alla suger. Hoppas pesten kommer och dödar hela bunten och deras familjer och grevinnan med ifall hon inte dött.

PureWhey
2013-08-13, 09:46
Väktaren är klart värst. What da fuck brah, spetsa grevinnan på order. Han vet ju inte ens omständigheterna till varför hon är på den sidan.

Låter som en militärisk vardag.


Le iPhone

Gpajpen
2013-08-13, 09:46
Ni har alla fel.

Den värsta personen i historien är väktaren som dödar en annan person på order. En stor vuxen karl hade utan problem kunnat avvisa henne utan att använda dödligt våld.

Han gör ju det som sagt bara på order. Inte hans val eller vilja. Så snarare synd om honom.

Knatcharn
2013-08-13, 09:57
- Dante

Sverige? :D

OnT: Svårt att säga alltså. Jag kör nog på älskaren eftersom han verkligen inte brydde sig om henne. De andra var bara... resonliga.

Philley
2013-08-13, 10:02
Det är ju helt jävla uppenbart att det är grevens fel, han var inte alfa nog och hade inte tillräckligt med pli på sin kvinna :D

Väktaren var smartast, vem vet vad greven skulle tagit sig till när han träffat henne.

Tomten
2013-08-13, 10:02
Han gör ju det som sagt bara på order. Inte hans val eller vilja. Så snarare synd om honom.

Klart han har en val & vilja. Hans situation skulle inte blivit förändrad om han bara avvisade grevinnan. Han skulle fortfarande ha kvar sin tjänst och greven skulle aldrig veta att grevinnan var utanför slottet.

Har inte en polis val eller vilja? Klart de har. De väljer ibland att inte ge böter när de enligt lag ska göra det, de väljer att inte stoppa fartsyndare när överträdelsen är lindrig. De väljer att köra hem en full person istället för att köra honom till stationen. osv, osv, osv.

Juxta
2013-08-13, 10:06
Klart han har en val & vilja. Hans situation skulle inte blivit förändrad om han bara avvisade grevinnan. Han skulle fortfarande ha kvar sin tjänst och greven skulle aldrig veta att grevinnan var utanför slottet.


Om inte städerskan som ser att han släpper igenom henne skvallrar till greven...

Tomten
2013-08-13, 10:07
Det är ju helt jävla uppenbart att det är grevens fel, han var inte alfa nog och hade inte tillräckligt med pli på sin kvinna :D

Väktaren var smartast, vem vet vad greven skulle tagit sig till när han träffat henne.

Deprimerande att läsa en sådan åsikt. Du vet inte ens om greven säkert ville ha död på grevinnan. Det kan vara ett beslut fattat i vrede. Hur skulle han reagerat när han såg hennes döda kropp? Han kanske skulle tagit sitt eget liv. Vem vet.

Vi vet inte heller hur han disciplinerar sig egen personal eller hur han skulle se på väktarens agerande. Vi vet inte heller vilken typ av människa väktaren är eller varför han med sådan lätthet genomförde grevens order.

Vad vi däremot vet är att mord är det som är mest moraliskt förkastligt i vårt samhälle, och det är den person som utför gärningen som begår det värsta brottet.

Vilson
2013-08-13, 10:49
Frisören eller Reseledaren var värst, lätt

Carolinew
2013-08-13, 10:52
Jag förstår inte varför hon tvunget vill in på slottet igen? >.<

Tomten
2013-08-13, 10:57
Jag förstår inte varför hon tvunget vill in på slottet igen? >.<

Nej, det ser jag också som lite ologiskt, då det känns som hon bränt sina broar med greven.

Hela historien är ganska tvingad och inte så där super-genomtänkt.

Yip_man
2013-08-13, 11:56
upphovsmannen/kvinnan till historien?

Oxe
2013-08-13, 12:33
Rätt svar är grevinnan

Knatcharn
2013-08-13, 12:57
Rätt svar är grevinnan

Ptja det var ju iofs hon som var otrogen från början men vad var det för förhållande hon och greven hade då hon inte fick gå ut?

Pitepalt
2013-08-13, 12:58
Rätt svar är grevinnan

What he said.

Oxe
2013-08-13, 13:18
Ptja det var ju iofs hon som var otrogen från början men vad var det för förhållande hon och greven hade då hon inte fick gå ut?

Ett förhållande hon valde att inte lämna troligtvis i förmån för pengar och status

Mental
2013-08-13, 14:55
Ett förhållande hon valde att inte lämna troligtvis i förmån för pengar och status

Eller av rädsla för att bli ihjälslagen.

En sak man kan säga om texten, är att den lockar fram mångas inre troll eller fördommar. Då man måste anta en massa saker.

Philley
2013-08-13, 14:59
Texten är ju som uppgjord för att trolla med. Fast det är inte lika kul på internet :(

tearz
2013-08-13, 15:01
Grevinnan.

Oxe
2013-08-13, 15:02
Eller av rädsla för att bli ihjälslagen.

En sak man kan säga om texten, är att den lockar fram mångas inre troll eller fördommar. Då man måste anta en massa saker.

svårt att slå ihjäl nån som inte är där, och ifall hon nu skulle vara så rädd skulle hon då våga ha en älskare

WHITEFOLKS
2013-08-13, 15:23
Allt var mitt fel, sorry.

tjing
2013-08-13, 15:26
Personen som skrev ett TL : DR-exempel.