handdator

Visa fullständig version : Rymdprojekt "Mars one"


Captainwide
2013-08-12, 14:54
Just nu skickar tusentals människor in ansökningar till skaparna av rymdprojektet "Mars one" vilket innebär att de år 2022 ska upp till rymden och bosätta sig på Mars. Med hjälp av solenergi ska 40 av ansökarna skapa en civilisation och därmed kan de aldrig återvända till jorden. Har du ansökt, vill du eller vad tycker ni? Kommer detta att lyckas eller blir det ett fiasko? Diskutera! :D

Fordon
2013-08-12, 14:57
Darwin :D

xodd
2013-08-12, 14:58
Min första tanke är hur dom tänker lägga upp avelsprogrammet om dom väl kommer fram och lyckas bosätta sig där...

Birkharju
2013-08-12, 14:59
Nej, jag vill inte förlora mina gains.

Andy.da.wohoo
2013-08-12, 15:06
Hur ska dom fixa käk? Och kan man andas atmosfären på mars?

LoveMachine
2013-08-12, 15:13
Hur ska dom fixa käk? Och kan man andas atmosfären på mars?

De ska odla att själva är tanken. Atmosfären går inte att andas då den är på tok för tunn, 0.001 ATM och är +95 % koldioxid.

För det första så misstänker jag å det grövsta att det inte kommer bli av. För det andra så skulle jag aldrig ställa upp på elländet under de förutsättningar man ställt upp, då menar jag inte bara att man blir kvar där för resten av livet. Att det dels ska finansieras genom någon form av reality serie är för mig helt oacceptabelt. Det lär det locka enorma mängder stolpskott som man helst bara skulle vilja skicka ut genom en luftsluss även om man slapp tillbringa resten av livet med dem. De svenska kandidaterna som jag läste om var på det stora hela allt annat än imponerande.

Dessutom så ska man ha i åtanke att processen att skicka folk dit är en fis i rymden i jämförelse med att sedan skeppa dit förnödenheter, reservdelar med mera under en hel livstid. För även om visionen är att kolonin ska vara självförsörjande så lär det ta väldigt längen om det överhuvudtaget inträffar. Jag litare verkligen inte på att de skulle klara av att göra det.

Däremot så skulle jag kunna tänkla mig ställa upp på ett seriöst marsuppdrag över ett antal år. Fast då ska det finnas ett tydligt vetenskapligt mål och bedrivas under seriösare former. Att som rymdfysiker åka till Mars utan att kunna bedriva forskning är ju inte bara dumt och onödigt utan rent plågsamt.

Trouble
2013-08-12, 15:17
Jag skulle absolut kunna överväga att fara iväg om det, som ovan påpekats, skedde under mer seriösa former och där jag faktiskt hade en viktig roll att fylla. Något mer 'larger than life' att vara med om får man nog leta efter.

Ponde
2013-08-12, 15:26
Som det ser ut nu så liknar det ju mera ett garanterat självmord och inte en "kolonisation". Totalt oseriöst då det är privatpersoner som försöker fixa grejen och det finns helt enkelt inte teknik ännu för att forsla över tillbehör/mat dit sen när det tar slut.

-...och hur har de tänkt fixa syre?

Mental
2013-08-12, 15:32
De säljer en dröm, det kostar 33$ att ansöka, och tydligen har enligt aftonbladet "hundratusentals mänskor sökt"

Loke
2013-08-12, 15:57
Ingen har lyckats skapa en fungerande självständig biosfär på jorden. Lycka till att fixa en balanserad kost på mars innan dess.

Ponde
2013-08-12, 15:58
http://www.mars-one.com/en/faq-en/29-faq-registration-fee/407-why-does-mars-one-charge-applicants-for-a-registration-fee

"and is maximized at 73 dollar "
"for a registration fee is at least 5 dollar"

Tja, felstavat på deras nätsida. Låter inte värst seriöst cofffee.

Dav0d
2013-08-12, 16:02
http://www.mars-one.com/en/faq-en/29-faq-registration-fee/407-why-does-mars-one-charge-applicants-for-a-registration-fee

"and is maximized at 73 dollar "
"for a registration fee is at least 5 dollar"

Tja, felstavat på deras nätsida. Låter inte värst seriöst cofffee.

Det är dock ett mycket seriöst försök, om du läser vidare på vad de åstakommit samt vad de håller på med kommer du se det.

agazza
2013-08-12, 16:14
Det som krävs för detta är att ett antal människor med rätt psyke, intelligensnivå samt utbildning får ENORMA resurser och hjälp.

Detta är som sagt självmord ifall dom ens lyckas sätta foten på planeten.



Offtopic, kan jag springa omkring på mars i simglasögon ifall jag håller andan? Under rätt tid på dagen då temperaturen är snarlik vår?

Offtopic2, Hur stor kan chansen vara att dom lyckas utvinna tillräckligt mycket vatten? Och hur ska dom få växter att trivas i den där marken? Ska dom frakta dit hundratals ton matjord också?

Antar att dom ska bygga upp lägret successivt

Ape3
2013-08-12, 16:19
Ingen har lyckats skapa en fungerande självständig biosfär på jorden. Lycka till att fixa en balanserad kost på mars innan dess.

De var väldigt nära på Biosphere 2:
http://www.wired.com/wiredscience/2009/04/biospheresci/

Ponde
2013-08-12, 17:16
Det är dock ett mycket seriöst försök, om du läser vidare på vad de åstakommit samt vad de håller på med kommer du se det.

Vad har de åstadkommit? Ingenting, bara drömmar om en mars-färd som det antagligen inte blir något av.

Tekniken de behöver för att göra detta finns helt enkelt inte, de utsätts för enorma faror i rymden i form av solvindar mm.

Dessutom hoppas de på att tjäna ihop ca 6 miljarder dollar (estimated) genom ett mediaspektakel. De skall FILMA hela färden så att alla kan följa med vad de håller på med ombord (enligt dem ca 4 miljarder människor år 2023 som har tv och kan se detta) och göra skiten till en ny reality-serie i princip. Ser oseriöst ut.

CrazyJoeDavola
2013-08-12, 17:22
Hur är gravitationen där? Bänkar man mer eller mindre?

LoveMachine
2013-08-12, 17:41
Offtopic, kan jag springa omkring på mars i simglasögon ifall jag håller andan? Under rätt tid på dagen då temperaturen är snarlik vår?

Tveksamt med tanke på att trycket är en cirka en tusendel av vårt vanliga atmosfärstryck. Du skulle riskera att få svåra lungskador bara genom att hålla andan, i värsta fall luftemboli (http://sv.wikipedia.org/wiki/Dykmedicin#Luftemboli).

Offtopic2, Hur stor kan chansen vara att dom lyckas utvinna tillräckligt mycket vatten? Och hur ska dom få växter att trivas i den där marken? Ska dom frakta dit hundratals ton matjord också?


Vatten finns det rätt gott om faktiskt, men inte flytande. Men även om man smälter isen så är atmosfärstryket så lågt att det direkt övergår till vatten ånga. Så man kan inte bara förvänta sig att skapa sjöar. Sen finns det en hel del vatten låst i diverse mineraler som man kan få fram genom pyrolys. Det ger i sin tur syre. Men det kräver att man har tillgång till ganska mycket energi. troligtvis så skulle man börja odlingen med någon form av hydroponic (http://sv.wikipedia.org/wiki/Hydroponic)eller aeroponic (http://sv.wikipedia.org/wiki/Aeroponic). Det är effektivare på väldigt många sätt vilket mången elit-stoner kan bekräfta.

Hur är gravitationen där? Bänkar man mer eller mindre?

Den är drygt en tredjedel av jordens så du lär klara mer massa på stången, men inte mer vikt.

pwnyou
2013-08-12, 17:57
Jag är inte sugen på att åka. Men jag tycker att det låter coolt och kommer nog se dokusåpan.

agazza
2013-08-12, 19:44
Ja det lär bli underhållande

http://media.heavy.com/media/2012/08/tumblr_m3td422taC1qc42hdo1_500.gif

Captainwide
2013-08-13, 08:37
Men varför lägger inte fler länder pengar på just rymden, energi och så vidare? Det är väl just så vi försäkrar vår art (och andras) överlevnad? Alla vet att jorden kommer överbefolkas och bli helt förstörd...

Loke
2013-08-13, 08:57
De var väldigt nära på Biosphere 2:
http://www.wired.com/wiredscience/2009/04/biospheresci/

Nej, det var inte alls nära, det var en total katastrof. Många arter dog ut, ett fåtal (eller snarare en) klarade sig mycket bra, syret tog slut, människorna bröt ihop mentalt pga detta. Når man en viss kritisk punkt i ett av väldigt många värden så kommer ett ekologiskt system kollapsa, och detta hände sannolikt efter bara några få månader i det här fallet. Det totala misslyckandet av detta är skälet till att det i princip inte alls görs den här typen av forskning längre - man har helt enkelt insett att det är för svårt. Jag gissar på flera hundra år innan vi får ett sånt här projekt att vara i balans över en 10-årsperiod.

Lance Uppercut
2013-08-13, 10:59
Frågan är vad som händer när folk inser att de är för evigt fast på en planet med 40 personer och psykena sakta börjar krackelera. Vem ska hålla ordningen i gruppen och vad händer när brott börjar begås? :)

Faran
2013-08-14, 09:06
Ska de filma allt och göra det till en slags dokusåpa? Ett scenario som säkert skulle dra lite tittare: ett psycho lyckas ta sig dit och börjar mörda folk.
Riktiga psychon är ofta översmarta och väldigt manipulerande (ex: seriemördarna Ted Kaczynski och Ted Bundy), så helt omöjligt är det inte. Tråkigt slöseri med pengar för de som la miljarder dollars på att få dit människorna.

tjing
2013-08-14, 09:17
Fett, jag är på.

agazza
2013-08-14, 09:27
Men varför lägger inte fler länder pengar på just rymden, energi och så vidare? Det är väl just så vi försäkrar vår art (och andras) överlevnad? Alla vet att jorden kommer överbefolkas och bli helt förstörd...

Ingen tänker så, allt nu handlar om konsumption och det egna jaget.

Jag hade gärna haft en frivillig världsskatt för sponsring av rymdprogram

supercharge
2013-08-14, 10:49
Tekniken idag är alldeles för primitiv för att det ska vara seriöst. Det viktigaste som behövs är ett automatiserat system som kan försörja sig självt: alltså i praktiken robotar som kan utvinna resurser på plats för att bygga fler robotar o.s.v.

Det kostar idag gigantiska summor att skicka upp materiel i rymden, bara att bygga - och skicka upp - den internationella rymdstationen (ISS) beräknas under årens lopp ha gått loss på en nätt summa av över 100 miljarder dollar. Och ISS är byggd för tre personer, samt helt beroende av leveranser från den närliggande jorden för underhåll, reparationer, mat o.s.v.

Att göra samma sak på mars skulle kosta astronomiska(!) summor, och deltagarna blir helt utelämnade vid minsta fel, eller problem.

Däremot skulle man förstås kunna bygga en månbas. Det vore oerhört dyrt naturligtvis, men betydligt mer rimligt än att åka till mars. Från månen skulle man kunna experimentera väldigt mycket med att börja utvinna material lokalt. Och det skulle kunna vara en utpost för vidare expeditioner. Vissa ha t.ex. föreslagit att månen skulle kunna göras om till en kosmisk bensinmack, där bränsle skulle kunna utvinnas lokalt istället för att behöva ta enorma mängder (med enorm vikt) från jorden.

dluddeckens
2013-08-14, 12:00
Klarade USA (did they?) sätta folk på månen på 60-talet, med datorer som i kapacitet slås av min simpla miniräknare. Så ska man nog kunna ro iland det här projektet.

Dock, krävs det en stark politisk vilja att satsa. Det är tveksamt om det finns en sådan, möjligtvis från Kinas håll?

Dav0d
2013-08-14, 21:27
Klarade USA (did they?) sätta folk på månen på 60-talet, med datorer som i kapacitet slås av min simpla miniräknare. Så ska man nog kunna ro iland det här projektet.

Dock, krävs det en stark politisk vilja att satsa. Det är tveksamt om det finns en sådan, möjligtvis från Kinas håll?

Poängen är att det inte ska vara någon politik inblandad alls. Allt ska ske genom doneringar, sponsringar och ala "Big brother live" betalningar där man ser hur utbildningen går till, hur de lever på mars etc.

cero
2016-06-18, 19:53
Någon som tittar på dokumentären? :D

shut teh face
2016-06-18, 20:50
Någon som tittar på dokumentären? :D
Jag har sett det, slutade ju rätt bra ändå

http://www.imdb.com/title/tt3659388/

Gerdler
2016-06-18, 21:49
Ingen har lyckats skapa en fungerande självständig biosfär på jorden. Lycka till att fixa en balanserad kost på mars innan dess.
Jag såg en idag. Sug på den. Det var inga människor i den men det var en fungerande självständig biosfär som i högsta grad var levande och självständig sedan 15 år tillbaka.