handdator

Visa fullständig version : Be om tjänster


Slartibartfast
2013-08-12, 12:15
vad är ert förhållande till att be om/utföra tjänster? En tjänst kan definieras som något som någon annan hjälper en med, som utgör en olägenhet för den som utför tjänsten. Inte sånt som att t.ex. plocka upp nån med bilen då man ändå ska samma väg.

Jag tror jag aldrig bett om en tjänst i hela mitt liv. Min farsa är likadan. Alla gånger jag flyttat, t.ex. har jag gjort det helt själv. Visst har jag polare som säkert skulle ställa upp och hjälpa till, men jag frågar dem helt enkelt inte. Det tar emot nåt jävligt att be om en tjänst. Det är inte en bra sak, det är bara så det är.

För andra är det helt naturligt att be om tjänster. Det ingår liksom i vänskapen, vilket jag tycker är helt rätt. Jag ställer oftast upp med tjänster också, och erbjuder dem utan att nån behöver fråga, om jag ser att jag kan hjälpa. Och jag kan ta emot en erbjuden tjänst. Jag skulle bara aldrig be om en. Sen finns det ju såna som tar tjänster för givet, dvs dom utgår ifrån att nån ställer upp. Det är inte ok, tycker jag.

Vad är ert förhållande till tjänster?

Kinbote
2013-08-12, 12:21
Jag skulle nog säga att jag ligger väldigt nära din egen beskrivning rakt igenom.

Fuark
2013-08-12, 12:22
Inom vänskapskretsen så har jag inga bekymmer att be om tjänster, och i gengäld så säger jag väldigt sällan nej om jag blir frågad om hjälp

Känns helt naturligt för mig.

Även folk man inte känner blir väldigt glada av att man ber dom om hjälp, vet inte varför. Men om man t.ex frågar någon okänd om passning på gymmet så svarar alltid personen "Ja"/"Absolut"/"Naturligtvis med ett leende på läpparna

Oxe
2013-08-12, 12:22
Jag kan iofs ha svårt att ta emot erbjudna tjänster också visst ifall man står mitt uppe i nåt... annars är jag ganska lik dig, har bet om hjälp enstaka ggr också men då har det ju mer eller mindre varit nödfall

mycketbrännvin
2013-08-12, 12:22
Nej endast i nödfall, vet ej varför man inte gör det kanske för att jag inte vill besvära andra eller nåt ios så behöver man sällan hjälp heller

TheOne1994
2013-08-12, 12:22
Jag skulle nog säga att jag ligger väldigt nära din egen beskrivning rakt igenom.

samma här ! Var nog mer hjälpsam osv när jag var yngre. nu får "folk!" klara sig själv. Jag ska ändå träna när dom ska ha hjälp :)

Holmeros
2013-08-12, 12:24
Ta och ge, helt enkelt. Jag har inget emot att be någon om en tjänst om jag själv gjort denne en tjänst tidigare, eller känner personen väl nog att jag kan få tillbaka också.

Ganska enkel jämställdhet i mina ögon..

Slartibartfast
2013-08-12, 12:27
Men om man t.ex frågar någon okänd om passning på gymmet så svarar alltid personen "Ja"/"Absolut"/"Naturligtvis med ett leende på läpparna

Detdär ser jag inte som en tjänst direkt. Ber nån om passning är det ju självkart att man ställer upp.

Tjänster ser jag mer som "Kan du plocka upp mig från bilmekanikern där jag lämnat min bil på lördag morgon?" eller "Jag har ett halvt ton badrumsklinker jag behöver få uppburet, kan du komma på söndag morgon?" "Kan du mata mina katter hela veckan?" osv

BelowAverage
2013-08-12, 12:30
Har inget problem med att be om tjänster om jag verkligen behöver det, de varierar nog. Hjälper gärna också med flytt osv, men jag tror det är en attityd som blir stark mellan studenter just för att man saknar ekonomisk bärkraft och får ta hjälp av varandra på olika sätt.
Undrar om vanan kommer leva kvar hos mig eller inte.

G_lund
2013-08-12, 12:35
Inom familjen hjälps vi åt mycket även om jag flyttat hemifrån sen några år tillbaka.
Renoveringar av hus/lägenhet, kapa ved, hämta varandra på flygplatser osv.

När det gäller vänner har jag nog aldrig bett någon större tjänst än.
Småfix som svarvning/svetsning och liknande saker betalar man någon symbolisk summa för eller så bjuder man på några bärs på krogen som tack.

Ronn
2013-08-12, 12:36
Frågar efter tjänster ibland inom viss rimlighet, man får vara redo på att ställa upp om någon frågar också såklart, you scratch my back I scratch yours, varför inte? Brukar även erbjuda att hjälpa där jag själv ser det typ någon som ska flytta eller så.

Blir inte så överdrivet mycket men nångång ibland är det ju bra att kunna hjälpa varandra med vad det än kan vara.

KlopFer
2013-08-12, 12:40
Jag hatar att be om tjänster. Kan verkligen må dåligt och måste isåfall kompensera med något riktigt bra.

tlk
2013-08-12, 12:43
Men vadå.. Det är ju kul att hjälpa folk flytta. :)

Mental
2013-08-12, 12:43
Ofast fixar jag saker själv, lättast är väl att be familjen om hjälp. Närmaste polarna med, flytthjälp tex. Har sjlv hjälpt till med otaliga flyttar så jag har inga problem med att be om gentjänster.

Rahf
2013-08-12, 12:57
Jag ber om tjänster från folk som är skyldiga mig någonting. Ett annat alternativ är om jag vet att de kommer kräva hjälp av mig med, och på den banan går det. Det svåraste är att etablera den relationen--att tappa tjänst-oskulden är svårt.

Ignatius72
2013-08-12, 13:07
Mycket lättare att hjälpa än be om hjälp. OM någon ringer (det har hänt) att bilen pajat på motorvägen, okristligt tidigt i värsta tänkbara vädret så hoppar jag bara rakt i skorna. Om någon däremot säger kan du komma och hämta mig om två veckor på flyget så tycker jag det är jobbigt, jag vet ju inte vad jag hade tänkt göra då.
Spontan hjälp, eller sno ihop en middag om det dyker upp folk är kul. Planerat-tråkigt. Be om hjälp själv-helst inte.

PureWhey
2013-08-12, 13:22
Jag hjälper folk som jag tror skulle hjälpa mig, och frågar om hjälp ifrån dem jag skulle hjälpa.
Är man polare med en egoistisk jävel skulle jag inte hjälpa honom, men jag förväntar mig inget tillbaka då heller.


Le iPhone

Pzorz
2013-08-12, 13:24
Har inga som helst problem att be om tjänster, hundvakt, flytthjälp, teknikhjälp (datorplock osv). Det är smällar som man gladeligen tar om man nu bryr sig om personen. Ber man om tjänster ska man även vara glad över att få avlasta när personen i fråga ber om en gentjänst.

Raschmus
2013-08-12, 14:13
Jag har inga större problem att varken ge eller be om tjänster. Däremot gillar jag inte att "ligga på skuldsidan" hos folk som inte är familj eller närmsta vänner.

Exempelvis en snubbe jag inte känner så väl kör mig till flygplatsen, tar min nota på krogen med några groggar för plånboken är bortsupen och mina vänner är borta, slår ner en kille för att jag är i hotad situation. Såna gentjänstskulder kommer ofta igen och jag har absolut ingen lust att köra en bekant en lördagmorgon 06:00 eller ta han och hans flickväns trerätters nota eller absolut inte slå bort någon han åker på stryk av. Har erfarenheten att så fort det inte rör sig om närmsta vänner eller familj så kan det komma tillbaka så att det kostar mer än vad det smakade från början.

Bästa är väl några keps-på-sniskan bekanta jag hållit mig god med av strategiska skäl (vill känna mig än tryggare när jag går hem ensam på natten) slår skiten ur en kille för att han började tjafsa med mig när han inte fick gå före mig i korvkön ("det här tid alla blattar har företräd i sverje på staden"). Nu förväntas jag "hålla deras rygg" vilket jag inte alls har någon lust med då flera av dem gillar att bråka för nöjes skull. Helt annan sak om en god vän med oskyldigt hjärta råkar illa ut.

4623
2013-08-12, 14:22
Ta och ge, helt enkelt. Jag har inget emot att be någon om en tjänst om jag själv gjort denne en tjänst tidigare, eller känner personen väl nog att jag kan få tillbaka också.

Ganska enkel jämställdhet i mina ögon..

Detta!

spoon
2013-08-12, 14:30
Jag hjälper gärna mina vänner och har därför inga problem med att be om tjänster. Jag vet att mina vänner är likadana.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

filmjölk
2013-08-12, 15:31
Jag har grava problem med sådant, då jag ofta känner att det blir snett, det är alltid några som vill ha hjälp med precis allt, och räknar med att få det, dessutom har jag svårt att säga nej. Jag har börjat säga nej på ren princip pga detta. "kan jag låna..." "NEJ!" "kan du hjälpa mig med..." "NEJ!" oavsett.

Men till min stora glädje blev jag bjuden på hela notan på restaurang för ett litet tag sedan, då blev jag helt paff och jätteglad*love*

Chrillee
2013-08-12, 16:37
-r-3oZC9AQ0

kaffekopp
2013-08-12, 18:50
beror lite på vem som frågar om jag gör dom tjänster, oftast säger jag ja då jag är så sjukt snäll, dum snäll ibland.

har en eller kanske två riiiiktigt bra kamrater, dom skulle jag kunna ge fri tillgång till plånkan osv utan problem. Har hänt att folk lånat 500 spänn utan att fråga osv och jag har gjort samma av dom. vi kör på tron att det jämnar ut sig i längden och vem fan bryr sig om en timma av sin tid eller ett par kronor när det gäller sina polare? homies 4 lyfe yo!