handdator

Visa fullständig version : Två frågor ang madcow


FillilutteN
2013-08-12, 11:07
Jag har tränat i 5-6 år och sista 2åren har jag tränat 4-5 gånger i veckan. Tröttnat en del på mitt schema och i och med mitt mål på styrka och inte i huvudsak the looks så tänkte jag testa mig på lite madcow.

Tankade hem spreadsheet från http://stronglifts.com/madcow-5x5-training-programs/ och fyllde i mina stats. Nu till min fråga - Fredag är ju lite längre och tyngre pass och jag har tyvärr som minst tid på fredagar. Dock ledig alla måndagar, så hur skulle det påverka schemat om jag bara bytte plats på dessa dagar? Dvs fredagens pass på måndagar och måndagens pass på fredagar.

Sen en till fråga - assisterande övningar, tänkte jag skulle slänga in lite mage, chins, vader, ev biceps/triceps på en egen dag. Jag som är så van at vara på gymet minst 4 dagar i veckan tycker det skulle vara tråkigt att bara vara där 3 dagar i veckan. Jobbar dessutom bara halvtid så har ändå inget annat för mig.
Är det en dum ide? Och om inte, vart lägger jag bäst denna dag/övningar i förhållande till de andra?

Tacksam för svar!

Adama
2013-08-12, 11:34
Är ju inget heligt med just fredag. Du kan ju träna t.ex. lördag, måndag, onsdag istället om et passar dig bättre. I det fallet kör du fredagens pass på onsdag.

Extra dag skulle kunna vara torsdag.

FillilutteN
2013-08-12, 11:52
Tänkte mest på just ordningen att det börjar med en lite tyngre pass i början. Som det ser ut på schemat är det ju 2 vilodagar efter fredagen men nu blir det tungt förstapass men bara en vilodag. Om du förstår hur jag menar. Känner mig som en total noob igen, som första gången när jag började träna men man måste ju våga fråga, så tack för ditt svar.

En till fråga jag kom på, under dessa 12 veckor ska jag inte göra ett enda pb-försök? Brukar inte maxa så ofta visserligen men kan jag slänga in det någon gång efter 6 veckor kanske? Bra/anus? Eller bara vänta tills efter dessa 3 månader.

FillilutteN
2013-08-12, 12:04
edit: Förlåt, läste fel nu förstår jag hur du menar. Men dvs att det behövs två dagars vila efter det tunga passet så om jag nu skulle vilja ha "fredagens" pass på måndagen så skulle det då bli måndag torsdag lördag? Och extradagen på fredag?
Hur blir det och påverkar det om jag skulle gå emot detta och köra måndag tungt, onsdag, tors (extra), fredag trots allt? Just pga att jag gärna har helgen fri och har rätt mycket fri tid i veckodagarna.

Adama
2013-08-12, 12:48
Japp, torsdag-lördag-måndag funkar ju det med och man följer fortfarande programmets idé.

Vad som händer om man börjar stuva om i programmet går inte att svara på. Progressionen kommer fortfarande att finnas kvar dock och det är ju viktigast.

FillilutteN
2013-08-12, 13:32
Okej. Jag försöker köra på enligt vanligt rådande schemat och ser hurmår fungerar för mig. Så testar jag köra extradagen antingen tis eller tors, får se vad som känns bäst.

Kom på ännu en fråga - stretching. Just nu har jag stretchat precist tränad muskelgrupp ca 15 min efter axlar, bröst och ben. Hur blr det att stretcha ben tex 3 gånger i veckan med nya? Har bra rörlighet i böj och kan gå köra att men vill ändå öka rörligheten en smula till i höfter och har stela hamstrings ex.

Voxe
2013-08-12, 15:54
Jag kör madcow och angående assistansen så tror jag att enligt bill starrs madcow 5x5 så har han 2 set weighted hypers och 2 set weighted situps på måndagen. 3 set med situps på onsdag och fredag är 3 set dip 3 set bicep curl 3 set tricep extensions. Men jag kör lite mage på måndagen , Barbell hold för greppet på onsdagen och dips och chins på fredagen , tycker jag funkar bra i alla fall.

FillilutteN
2013-08-16, 10:42
Okej, tack för tipsen! Jag får testa det och se vad som känns bäst. Huvudsaken är mark och böj just nu för mig ändå.