handdator

Visa fullständig version : Leangains och matkoma


JasminV
2013-08-11, 19:34
Tja!

Jag började med leangains för ett tag sedan och jag skulle behöva lite hjälp med att tolka min kropps reaktioner.

En normal dag (mån-fre) ser ut såhär;

05:00 går jag upp och tar en celsius
09:00 en kopp kaffe med en skvätt mjölk
13:00 en sallad med babyspenat, majs, tomat, rödlök, soltorkade tomater, mozarella samt ngn proteinkälla (typ äggvita, kyckling eller tonfisk)
16:00 EAA
17:00 tränar
18:00 vassle
20:00 ris/potatis/pasta med kyckling/köttfärs/lax och grönsaker.

Jag följer leangainsmetoden med att äta mer kcal på träningsdagar och mindre på vilodagar. På vilodagar skär jag ner på kolhydrater och äter mer fett och på träningsdagar tvärt om.

Nu till mitt problem; jag blir så jävla trött efter middagen, jag kan nästan slockna medan jag äter. Jag får en obehaglig känsla i kroppen (typ att de rycker och smärtar här o var, tappar styrkan i händerna) och jag känner mina hjärtslag på ett obehagligt sätt, känns konstigt att andas.

Jag har mätt mina blodsockervärden idag och på fastande mage hade jag 4,4, 2 h efter lunch var värdet 4,6 och efter middagen (1 h) med lite glass på det så var värdet uppe i 5,3. Vet inte hur jag ska tolka resultaten och vad jag ska göra för att matkoman och obehagkänslorna ska försvinna?

Wzup2u
2013-08-11, 19:36
kommer nog försvinna när kroppen ställt om sig och vant sig jag själv mår bra av att bli dundermätt och ligga soffan efter sen middag känner alltså välbehag.

JasminV
2013-08-11, 21:19
Ja alltså jag har ju ätit såhär ett tag... Ett par månader iaf, borde jag inte ha vant mig?

Cameltotem
2013-08-11, 21:34
Det här var väldigt störande för mig i början, tror jag hade problemet i ungefär 1 månad sen blev man van. Satt och tryckte i mig mat även fast jag inte ville som jag vanligtvis skulle döda för att äta.

JasminV
2013-08-11, 21:41
Det här var väldigt störande för mig i början, tror jag hade problemet i ungefär 1 månad sen blev man van. Satt och tryckte i mig mat även fast jag inte ville som jag vanligtvis skulle döda för att äta.

Ok upplevde du även att du fick hjärtklappningar och så? Missförstå mig inte nu, har oftast inte svårt att få i mig maten utan jag håller på att somna medan jag äter.

Fredrik_S
2013-08-11, 22:27
pröva att ta ett par bananer eller någon mindre macka eller något dl havregryn eller potatisar tillsammans med alla proteinkällor och se hur din kropp reagerar då och om du mår bättre. Testa det i någon vecka, känns det sämre så återgå till det du är van vid

Cameltotem
2013-08-11, 22:46
Ok upplevde du även att du fick hjärtklappningar och så? Missförstå mig inte nu, har oftast inte svårt att få i mig maten utan jag håller på att somna medan jag äter.


Oj nej det tror jag verkligen inte.

Däremot blev man läskigt trött, somnade framför tvn varje dag tror jag. :hbang:

tjing
2013-08-12, 10:24
Ok upplevde du även att du fick hjärtklappningar och så? Missförstå mig inte nu, har oftast inte svårt att få i mig maten utan jag håller på att somna medan jag äter.

Det är "normalt", som i att aktiviteten i det sympatiska nervsystemet ökar och puls och blodtryck går upp för att metabolisera och öka termogenes för maten du precis ätit. Samtidigt en ökad serotoninsyntes, via en hög insulintopp och en del övriga effekter sker som att blod strömmar till magtarmkanalen från musklerna för att bearbeta maten.

Mitt tips är följande; dela upp monstermåltiden på två mindre måltider.

Rahf
2013-08-12, 10:34
Du mätte dina blodsockervärden, är du diabetiker?

rogerQ
2013-08-12, 10:35
Mitt tips är att ta c:a 30% av kaloriintaget från den sena middagen och äta klockan 06:00. Då slipper du problemen och även LG!

Halvar
2013-08-12, 10:43
inta lite av kolhydraterna precis efter träningen så har du mindre att äta kl20

ulf123
2013-08-12, 10:50
Om du inte mår bra av att äta mycket på en gång kan det ju vara läge att sprida ut måltiderna mer.

Tjockiz
2013-08-12, 12:46
Vadå matkoma, vid tiden då du ätit färdigt (efter 20) är det ju läggdags ändå?
Vad tror du att du är egentligen?

vicarious
2013-08-12, 17:44
Ät mer energirik mat så det inte blir lika stora volymer. Alternativt sprid ut måltiderna mer, periodisk fasta passar inte alla.

Wzup2u
2013-08-12, 19:05
när jag lagar mat brer jag alltid mackor med smör och tuggar på medans maten ska bli klar, perfect då man lugnat hungern lite grann till den riktiga maten...

JasminV
2013-08-12, 19:27
Det är "normalt", som i att aktiviteten i det sympatiska nervsystemet ökar och puls och blodtryck går upp för att metabolisera och öka termogenes för maten du precis ätit. Samtidigt en ökad serotoninsyntes, via en hög insulintopp och en del övriga effekter sker som att blod strömmar till magtarmkanalen från musklerna för att bearbeta maten.

Mitt tips är följande; dela upp monstermåltiden på två mindre måltider.


Jag ska erkänna att jag känner mig aningen okunnig när jag läser det du skrev men du har säkert helt rätt. Känslan är fruktansvärd, jag känner mig inte mätt och belåten utan mätt stressad orolig osv.

Jag har tidigare testat att dela upp middagen men då får jag inte i mig mål nr 2..

JasminV
2013-08-12, 19:28
Du mätte dina blodsockervärden, är du diabetiker?

Nej. Jag beställde hem en blodsockermätare för att kolla hur min insulinkänslighet.

JasminV
2013-08-12, 19:30
Mitt tips är att ta c:a 30% av kaloriintaget från den sena middagen och äta klockan 06:00. Då slipper du problemen och även LG!

Jo, men då fastar jag inte, och dessutom blir jag alltid brutalt hungrig av att äta frukost så det går tyvärr bort..

JasminV
2013-08-12, 19:32
Vadå matkoma, vid tiden då du ätit färdigt (efter 20) är det ju läggdags ändå?
Vad tror du att du är egentligen?

Läggdags kl 2030 känns ju lite för tidigt, men ja förstår hur du tänker...Matkoman är inte att jag går å borstar tänderna o lägger mig utan såfort jag ätit klart håller jag på å somna vid matbordet...

JasminV
2013-08-12, 19:36
Ät mer energirik mat så det inte blir lika stora volymer. Alternativt sprid ut måltiderna mer, periodisk fasta passar inte alla.

Träningsdagar äter jag tex kyckling i rödcurry med rid, en port blir ca 800 kcal. Vilodagar äter jag typ lax o potatis så maten är väldigt energität...

Jag älskar att fasta. Jag mår skitbra av det. Det är när jag äter jag blir dålig...

felixj
2013-08-12, 19:38
Kan du inte käka lite mer vid lunchen så du slipper käka så mycket efter träningen? :) 40/60 eller nåt(?) alt. ta ett litet mellanmål vid 16 då du tar EAA?

JasminV
2013-08-12, 20:08
Kan du inte käka lite mer vid lunchen så du slipper käka så mycket efter träningen? :) 40/60 eller nåt(?) alt. ta ett litet mellanmål vid 16 då du tar EAA?

Jo det kan jag väl...men ja äter liksom ingen monsterportion till middag... Får pröva det, frågan är ju dock om jag inte drabbas av matkoma då... Lite jobbigt när man ska ut o jobba igen :p mellanmål innan träning går fetbort, hatar att ha mat i magen när ja tränar. :p

tjing
2013-08-12, 20:23
Mådde du bättre innan du började med PF?

Testa att minska andelen kolhydrater i kvällsmåltiden är mitt andra förslag. Inte jättelite men dra ner lite på mängden stärkelse.

Åh, en sak till; prova att få i dig lite mer kolhydrater direkt efter träningen med istället med vasslet, t ex i form av malto eller vad som, så kan du minska på mängden kolhydrater i måltiden.

Det är inte helt ovanligt att folk rapporterar matkoma med fasta, särskilt om de inte äter kolhydrater innan träningen utan kränger allt på ett par få timmar.

JasminV
2013-08-13, 06:49
Mådde du bättre innan du började med PF?

Testa att minska andelen kolhydrater i kvällsmåltiden är mitt andra förslag. Inte jättelite men dra ner lite på mängden stärkelse.

Åh, en sak till; prova att få i dig lite mer kolhydrater direkt efter träningen med istället med vasslet, t ex i form av malto eller vad som, så kan du minska på mängden kolhydrater i måltiden.

Det är inte helt ovanligt att folk rapporterar matkoma med fasta, särskilt om de inte äter kolhydrater innan träningen utan kränger allt på ett par få timmar.

Mådde bättre som i att jag inte hade hjärtklappning? Har alltid haft småproblem med hjärtklappning eller snarare att jag känner hur hjärtat slår hårt, men de kanske kom i perioder på 3 dagar men sen jag börja med PF har jag alltid fått de efter jag ätit.

Hur drar jag ner på mängden stärkelse och varför bör jag göra det?

Okej, jag kan testa ta med mig ett par riskakor o äta efter träningen?

Rahf
2013-08-13, 07:14
Mådde bättre som i att jag inte hade hjärtklappning? Har alltid haft småproblem med hjärtklappning eller snarare att jag känner hur hjärtat slår hårt, men de kanske kom i perioder på 3 dagar men sen jag börja med PF har jag alltid fått de efter jag ätit.

Hur drar jag ner på mängden stärkelse och varför bör jag göra det?

Genom att dra ned lite på kolhydraterna. På så vis besparar du kroppen uppgiften att bearbeta en enorm mängd direkt.

Okej, jag kan testa ta med mig ett par riskakor o äta efter träningen?

Det kan du göra, om dem går ned utan problem. En liten mängd snabba kolhydrater är att föredra direkt efter styrketräning.

Svar i fetstilt.

Tjockiz
2013-08-15, 13:47
Läggdags kl 2030 känns ju lite för tidigt, men ja förstår hur du tänker...Matkoman är inte att jag går å borstar tänderna o lägger mig utan såfort jag ätit klart håller jag på å somna vid matbordet...

Jaså, du ska sova mindre än 8 timmar om natten när du för ett aktivt liv hade du trott?
Grattis. Du kommer att förbli trött.

Rahf
2013-08-15, 23:16
Jaså, du ska sova mindre än 8 timmar om natten när du för ett aktivt liv hade du trott?
Grattis. Du kommer att förbli trött.

Mindre än 8 timmar om dygnet? Välkommen till vuxenlivet.

Tjockiz
2013-08-21, 20:49
Mindre än 8 timmar om dygnet? Välkommen till vuxenlivet.

Prioritera bättre, din fåne.

Rahf
2013-08-21, 20:52
Va?

JasminV
2013-08-22, 05:56
Jaså, du ska sova mindre än 8 timmar om natten när du för ett aktivt liv hade du trott?
Grattis. Du kommer att förbli trött.

Jag brukar klara mig aldelles utmärkt på 6-7 h sömn, utan att vara trött. Men kan iaf tala om att det blivit mycket bättre nu då jag äter lite pasta till lunch.