handdator

Visa fullständig version : Hyra ut bostadsrätt


svag74
2013-08-11, 19:26
Läser lite på skoj, verkar som man kan sätta rätt fet hyra (typ 10k/mån för en etta i innerstan).
Haken verkar dock vara att man måste ha tillstånd från föreningen och speciella skäl, och att det oftast bara är max ett år man får hyra ut.

Typ om man fått jobb på annan ort, eller studerar, som man kan få lite längre period. Provflytta ihop med en sambo ger max ett års testuthyrning t.ex.

Fattar inte varför det är så mycket snack om dessa bostadsrättsuthyrningar, politik om hur det ska lösas och vad man får sätta för hyra o.s.v., och att det skulle vara bra för bostadsbristen, om det ändå är så mycket regler och korta perioder det hela gäller?
Det verkar inte direkt som någon kan leka fastighetsägare och för ren vinning hyra ut sin lägenhet 5 år i ett svep.

Kanske finns andra sätt att hyra ut dock, ingen aning.

4623
2013-08-11, 19:31
Förstår inte riktigt vad du vill diskutera.

Det är upp till bostadsrättsföreningen själv att avgöra om du får hyra ut i andra hand eller inte. Sen äger du inte din bostadsrätt. Du äger en del i föreningen och har rätt att nyttja bostaden.

svag74
2013-08-11, 19:35
Förstår inte riktigt vad du vill diskutera.

Det är upp till bostadsrättsföreningen själv att avgöra om du får hyra ut i andra hand eller inte. Sen äger du inte din bostadsrätt. Du äger en del i föreningen och har rätt att nyttja bostaden.

Ja men alltså, varför är det sånt ståhej om frågan, om det ändå är ytterst få, som under ytterst begränsad tid, kan hyra ut sin lägenhet?

Det är ju inte som att nån som har en skräpandes övernattningslägenhet kan bli frestad att hyra ut den istället så den kommer till nytta, för han/hon har troligen inte giltiga skäl till det.

tlk
2013-08-11, 19:36
Att du inte får sätta vilken hyra som helst faller tillbaka på svenska rättstraditioner där du inte får ta ut mer än skälig kostnad för saker... Inga konstigheter där egentligen.

Sen som 4623 påpekar så äger du ju inte din bostadsrätt utan självklart måste din förening okeja ditt uthyrande... om de sen okejar mer än ett år är väl upp till dem. Men du bör veta om att skulle du få okejat att hyra ut i 2 år så får den du hyr ut till besittningsrätt. Skulle du alltså få okej att hyra ut din bostadsrätt i 5 år och du gör så till en och samma person så kan du inte på laglig väg tvinga den till att flytta ut sen när du vill bo där igen.. Du får tacksamt vänta tills den vill sluta hyra av dig.

tlk
2013-08-11, 19:37
Ja men alltså, varför är det sånt ståhej om frågan, om det ändå är ytterst få, som under ytterst begränsad tid, kan hyra ut sin lägenhet?


Det är ju ändå rätt så gott om folk som hyr ut lägenheter i andra hand så ... Man vill helt enkelt begränsa ocker.

4623
2013-08-11, 19:40
Ja men alltså, varför är det sånt ståhej om frågan, om det ändå är ytterst få, som under ytterst begränsad tid, kan hyra ut sin lägenhet?

Det är ju inte som att nån som har en skräpandes övernattningslägenhet kan bli frestad att hyra ut den istället så den kommer till nytta, för han/hon har troligen inte giltiga skäl till det.

Förmodligen för att föreningar inte vill att deras medlemmar ska agera fastighetsägare.

Att du kan hyra ut din lägenhet för vad du faktiskt betalar ser jag som något bra. Jag skulle aldrig hyra ut min lägenhet för låt säga 3000 om jag själv har kostnader som uppgår till 6000.

Tänk dig följande scenario:
Du äger ett hus som du hyr ut. Vill du i sin tur att denna person ska hyra ut den till någon annan? Vill du inte ha koll på vem som bor i ditt hus?

Oxe
2013-08-11, 19:42
var väl dock ett beslut som påpekade att skälig hyra var hur pass dyr lägenheten är också, så har jag en lägenhet för 6miljoner och en avgift på 3000kr så får jag lägga på 4% värdet och då ta ut en hyra 23000kr i månaden sen möblerad osv så får jag lägga på några procent till. Förut hade dom ju ingen hänseende till var lägenheten var värd. Rätta mig ifall jag har fel... (tyckte det var tråkigt att dom beslutade att man inte fick hyra ut som man ville utan föreningen). Sen kan du ju få hyra ut en lägenhet iprincip hur länge som helst så länge du har en förening som tillåter det

svag74
2013-08-11, 19:42
Att du inte får sätta vilken hyra som helst faller tillbaka på svenska rättstraditioner där du inte får ta ut mer än skälig kostnad för saker... Inga konstigheter där egentligen.

Sen som 4623 påpekar så äger du ju inte din bostadsrätt utan självklart måste din förening okeja ditt uthyrande... om de sen okejar mer än ett år är väl upp till dem. Men du bör veta om att skulle du få okejat att hyra ut i 2 år så får den du hyr ut till besittningsrätt. Skulle du alltså få okej att hyra ut din bostadsrätt i 5 år och du gör så till en och samma person så kan du inte på laglig väg tvinga den till att flytta ut sen när du vill bo där igen.. Du får tacksamt vänta tills den vill sluta hyra av dig.

Oj, så bara för att man vill låta någon bo längre än ett år (vilket ju känns rätt jobbigt att flytta och böka för en så kort period) så har man i stort sett gett bort lägenheten till den personen sen?
Kronofogden kan komma och plocka allt man har, sätta en på gatan, men nä sorry, de där millarna i din lägenhet de är inte dina längre, inte förrän 50 år när hyresgästen trillat av pinn :D
Klockrena regler :hbang:

4623
2013-08-11, 19:43
var väl dock ett beslut som påpekade att skälig hyra var hur pass dyr lägenheten är också, så har jag en lägenhet för 6miljoner och en avgift på 3000kr så får jag lägga på 4% värdet och då ta ut en hyra 23000kr i månaden sen möblerad osv så får jag lägga på några procent till. Förut hade dom ju ingen hänseende till var lägenheten var värd. Rätta mig ifall jag har fel... (tyckte det var tråkigt att dom beslutade att man inte fick hyra ut som man ville utan föreningen). Sen kan du ju få hyra ut en lägenhet iprincip hur länge som helst så länge du har en förening som tillåter det

Stämmer, tidigare fick du ha ut hyra som var densamma som en motsvarande hyresrätt.

Oxe
2013-08-11, 19:44
Att du inte får sätta vilken hyra som helst faller tillbaka på svenska rättstraditioner där du inte får ta ut mer än skälig kostnad för saker... Inga konstigheter där egentligen.

Sen som 4623 påpekar så äger du ju inte din bostadsrätt utan självklart måste din förening okeja ditt uthyrande... om de sen okejar mer än ett år är väl upp till dem. Men du bör veta om att skulle du få okejat att hyra ut i 2 år så får den du hyr ut till besittningsrätt. Skulle du alltså få okej att hyra ut din bostadsrätt i 5 år och du gör så till en och samma person så kan du inte på laglig väg tvinga den till att flytta ut sen när du vill bo där igen.. Du får tacksamt vänta tills den vill sluta hyra av dig.

Det finns väl kontrakt för det där som avsäger personens möjlighet att få besittningsrätt.

4623
2013-08-11, 19:46
Det finns väl kontrakt för det där som avsäger personens möjlighet att få besittningsrätt.

Givetvis går det att avtala bort.

http://www.hyresnamnden.se/Besittningsskydd/Besittningsskydd---Bostad/

tlk
2013-08-11, 19:52
Oj, så bara för att man vill låta någon bo längre än ett år (vilket ju känns rätt jobbigt att flytta och böka för en så kort period) så har man i stort sett gett bort lägenheten till den personen sen?
Kronofogden kan komma och plocka allt man har, sätta en på gatan, men nä sorry, de där millarna i din lägenhet de är inte dina längre, inte förrän 50 år när hyresgästen trillat av pinn :D
Klockrena regler :hbang:

Så är ju dock inte reglerna alls. Men efter 2 år så får hyresgäst, i normalfallet, besittningsrätt och du kan inte sparka ut dem utan bra jäkla anledning.

Att fogden skulle ta dina saker för det förstår jag inte.

Det finns väl kontrakt för det där som avsäger personens möjlighet att få besittningsrätt.

Givetvis går det att avtala bort.

http://www.hyresnamnden.se/Besittningsskydd/Besittningsskydd---Bostad/


Precis som så. Detta går att avtala bort. Att TS skulle vara medveten om att detta måste göras i sin nya fastighetsförmedlingsbusiness är väl tveksamt.

svag74
2013-08-11, 19:56
Precis som så. Detta går att avtala bort. Att TS skulle vara medveten om att detta måste göras i sin nya fastighetsförmedlingsbusiness är väl tveksamt.

Jag vill bara veta hur man gör om man hittar nån att flytta ihop med, 1 år är ju inte särskilt länge, det kanske spricker efter 5 år och då kan det vara skönt ha sin lägenhet kvar som säkerhet.

En polare som gifte sig och flyttade till hus för över 5 år sedan har fortfarande sin säkerhet kvar här i stan, för man vet aldrig var som händer.
Det är dock en sån där andelsförening elelr vad det heter, man äger verkligen sin lägenhet.

tlk
2013-08-11, 19:59
Jag vill bara veta hur man gör om man hittar nån att flytta ihop med, 1 år är ju inte särskilt länge, det kanske spricker efter 5 år och då kan det vara skönt ha sin lägenhet kvar som säkerhet.

En polare som gifte sig och flyttade till hus för över 5 år sedan har fortfarande sin säkerhet kvar här i stan, för man vet aldrig var som händer.
Det är dock en sån där andelsförening elelr vad det heter, man äger verkligen sin lägenhet.

Du kan väl ha kvar din bostadsrätt utan att nyttja den om du skulle få för dig att flytta ihop med någon annan. Ingen som tvingar dig att faktiskt aktivt bo där.


Var har du fått det här med 1 år ifrån?

svag74
2013-08-11, 20:04
Du kan väl ha kvar din bostadsrätt utan att nyttja den om du skulle få för dig att flytta ihop med någon annan. Ingen som tvingar dig att faktiskt aktivt bo där.


Var har du fått det här med 1 år ifrån?

Ja är man så tät att man kan bekosta dubbla boenden behöver man ju inte bry sig om nånting egentligen.
Såg det på nån sida, HSB nånting, vet ej om det gäller alla eller inte.

http://hotpot.se/hsb-andrahandsuthyrning-brf.htm

EDIT: Min kompis har sin uthyrd alltså, sedan massa år, inte bara stående.

tlk
2013-08-11, 20:07
Ja är man så tät att man kan bekosta dubbla boenden behöver man ju inte bry sig om nånting egentligen.
Såg det på nån sida, HSB nånting, vet ej om det gäller alla eller inte.

http://hotpot.se/hsb-andrahandsuthyrning-brf.htm

EDIT: Min kompis har sin uthyrd alltså, sedan massa år, inte bara stående.

Ja, alltså det är helt upp till din bostadsrättsförening hur länge du ska få hyra ut. Det är ju knappast reglerat i lag eller så.

Sajten du länkar till känns ju annars sådär... Kontakta din bostadsrättsförening och fråga dem istället. De måste ju hursomhelst godkänna att du hyr ut, och de sätter upp regler för hur länge som är ok och inte ok.

svag74
2013-08-11, 20:09
Ja, alltså det är helt upp till din bostadsrättsförening hur länge du ska få hyra ut. Det är ju knappast reglerat i lag eller så.

Sajten du länkar till känns ju annars sådär... Kontakta din bostadsrättsförening och fråga dem istället. De måste ju hursomhelst godkänna att du hyr ut, och de sätter upp regler för hur länge som är ok och inte ok.

Blir ju ändå inte aktuellt (eventuellt) förrän man hittar nån att flytta ihop med, och det känns mindre och mindre troligt för varje år som passerar :laugh:

Oxe
2013-08-11, 20:11
är det inte lagstadgat att du har rätt att hyra ut upp till ett år för vissa saker.
Det är dock tiden över som är förhandlingsbar och många föreningar verkar köra efter att det är 1år som gäller

tex är du frihetsberövad, så har du rätt att hyra ut dit boende under hela strafftiden det är inget som dom kan/får neka dig.

tlk
2013-08-11, 20:12
Det som nämns på den här sajten känns väl för övrigt som rimligt krav från föreningen...


Bostadsrättsinnehavaren skall ha för avsikt att flytta tillbaka.

Tillstånd ges för högst ett år i taget.

Längre tid än tre fyra år är inte tillfälligt.


Känns som mycket rimlig policy för en bostadsrättsförening. Att hyra ut i 3-4 år signalerar ju verkligen att man inte har för åsikt att faktiskt bo där och då vill väl föreningen hellre ha någon som faktiskt tillhör föreningen boende där och de tar då gärna tillfället i akt och avhyser dig och säljer lägenheten.

drakfelt
2013-09-11, 19:05
Lyfter tråden.

Jag har funderat på att hyra ut min etta som har ett extremt fördelaktigt läge för turister, såväl inhemska som långväga. Jag har koll på att BRF måste godkänna detta och att jag inte får sätta vilken vildavästern-hyra som helst.

Har någon erfarenhet av att hyra ut sin bostad, under semestertider i ca 1-3 veckor och kan tipsa om sidor som förmedlar kontakt mellan mig och potentiella hyresgäster?