handdator

Visa fullständig version : Fördelarna med att bli äldre?


lofito
2013-08-11, 15:22
Fan, jag älskar verkligen livet och har njutit av det i den mån det går.
Jag kan verkligen inte klaga på något under mina 23 år som jag har vuxit
upp, men det finns en sak. En sak som gör ont, det är fan att bli äldre.

Inte för att 23 är någon ålder, absolut inte, jag trivs som fan i den och man
har utvecklats väldigt mycket under åren och fått perspektiv på saker och ting.
Däremot, det gör fan ont att veta att man blir äldre. Man ser sina föräldrar
bli svagare och svagare, svårare att gå och annat. Förr hade man fan tjockt
hår men nu är man ju tunnhårig och massa annat, men det är väl bara att
acceptera mer eller mindre eftersom det hör till livet. Snyggare har man blivit
med åren tycker jag dock. Lite som vin :)

Det finns ju både fördelar och nackdelar med att bli äldre. Vad skulle ni säga
rent generellt är fördelarna ju äldre man blir? Samt, vad vet du nu som du
önskar att du visste redan när du var 15 år?

Fördelar / nackdelar med att bli äldre? Låt höra!

Stefan J
2013-08-11, 15:38
Nackdelar

Du blir svagare, långsammare, fulare, dummare och sämre på alla sätt och vis när du åldras. Varje dag du vaknar upp är du en dag närmare döden än föregående dag.

Fördelar

Du anförskaffar dig erfarenheter och kunskaper på vägen och utvecklar dig själv till en person som du trivs med att vara. Har du tur hittar du någon form av mening med att finnas till och om inte så distraherar du dig tillräckligt med nöjen och förpliktelser så att du inte lider allt för mycket. :)

MasterChief
2013-08-11, 15:39
Nackdelar

Du blir...dummare och sämre på alla sätt och vis.

Fördelar

Du anförskaffar dig erfarenheter och kunskaper på vägen...

Något motsägelsefullt kanske?

David Brent
2013-08-11, 15:44
Något motsägelsefullt kanske?

Ett tecken på att han är gammal? ;)

MasterChief
2013-08-11, 15:45
Ett tecken på att han är gammal? ;)

haha, ja. :d

Stefan J
2013-08-11, 15:45
Något motsägelsefullt kanske?

Nej. Det har väl visats på många tester att intelligensen sjunker med åren men kompenseras med ökad erfarenhet och kunskap fram till i alla fall 55 års ålder? Bara för att intelligensen sakta sjunker betyder inte det att man inte kan fortsätta att lära sig nya saker.

stridis
2013-08-11, 15:49
Döden kommer närmare och efter tillräckligt många år när du är tillräckligt skröplig så gör det inte något...

Olegh
2013-08-11, 15:55
Skäggväxten kan eventuellt förbättras. Metabolismen sjunker så man behöver äta lite mindre. Det blir enklare att fejka en viss pondus om man känner för det. Till slut kan man kanske ge upp med gott samvete, till skillnad från när man är ung.

tjabon
2013-08-11, 15:56
Går allt som det ska, har man mer pengar ..

stridis
2013-08-11, 15:59
Man har sett skiten förr, så man vet vartåt det barkar.

Duran
2013-08-11, 16:03
Mer trygg i sig själv och mer konsekvenstänk så att man inte gör så jävla korkade saker som när man var yngre. Mindre ego och därmed bättre prioriteringar. Att bli beundrad världen runt känns inte så viktigt längre. Mer erfarenhet gör det lättare att förstå andras känslor, vilket leder till bättre relationer.

En nackdel är att möjligheterna försvinner en efter en i takt med att tiden man har kvar minskar.

Jag önskar att jag hade vetat när jag var 15 att det känns bra att välja sin egen sida och sätta gränser även om folk blir sura/besvikna.

Drughi
2013-08-11, 16:04
18åriga brudarna är det bästa med att åldras!

TheOne1994
2013-08-11, 16:53
Jag är 40 år. Mitt liv började när jag var 37. Jag har lärt mig mer från 37 och framåt än hela min livstid....ja så konstigt kan det låta.
Du skrev så här : Inte för att 23 är någon ålder, absolut inte, jag trivs som fan i den och man har utvecklats väldigt mycket under åren och fått perspektiv på saker och ting.

Ha det som mål när du är runt 40. Då har du lyckats riktigt bra. Se till att livet handlar om dej, investera i dej själv !!! Var ödmjuk och se saker från två håll.

Åldersnoja inte , livet blir bara bättre och bättre ska du se.

stridis
2013-08-11, 18:31
Jag är 40 år. Mitt liv började när jag var 37. Jag har lärt mig mer från 37 och framåt än hela min livstid....ja så konstigt kan det låta.
Du skrev så här : Inte för att 23 är någon ålder, absolut inte, jag trivs som fan i den och man har utvecklats väldigt mycket under åren och fått perspektiv på saker och ting.

Ha det som mål när du är runt 40. Då har du lyckats riktigt bra. Se till att livet handlar om dej, investera i dej själv !!! Var ödmjuk och se saker från två håll.

Åldersnoja inte , livet blir bara bättre och bättre ska du se.

Nå skall det skaffas barn så är det ju ett plus ifall farsan inte är lastgammal. Då blir barnen en hel del i fokus.

TheOne1994
2013-08-11, 18:45
Nå skall det skaffas barn så är det ju ett plus ifall farsan inte är lastgammal. Då blir barnen en hel del i fokus.

ja det har du rätt i. Mina kids är 16 och 19. Man blir mer polare med sina barn på något vis. Jag ser bara fördelar att bli förälder tidigt ( 22-25 )

Wzup2u
2013-08-11, 18:46
livet börjar vid 35-40 säger de flesta.
grubben vad säger du som precis fyllt 40?
jag själv e snart 30 och snart måste det hända något i mitt liv same shit everyday.
menmen faek it kommer endå inte ihåg något i graven.

TheOne1994
2013-08-11, 18:49
livet börjar vid 35-40 säger de flesta.
grubben vad säger du som precis fyllt 40?
jag själv e snart 30 och snart måste det hända något i mitt liv same shit everyday.
menmen faek it kommer endå inte ihåg något i graven.

livet börjar vi 35-40 har nog med att göra att barnen är stora och klarar sig själv. Om man nu har barn vill säga. När barnen klarar sig själv blir det mer tid för just dej själv. Då måste man ha någon hobby eller liknande för att inte bli "vanlig" svensson. Så ser jag på det !

awesomooo
2013-08-11, 18:50
Kan dra en kaffe och läsa tidningen precis när man vill.
Ha någon dum 18-åring som byter blöja och hjälper mig att duscha.
Handla 07:00 så man slipper skrikande barn och mammor som ställer kundvagnarna kors och tvärs.

Nu menar jag när man börjar komma upp i 80-års åldern.

knuckles
2013-08-11, 18:59
Varför vill man ha barn?

King Grub
2013-08-11, 19:00
livet börjar vid 35-40 säger de flesta.
grubben vad säger du som precis fyllt 40?
jag själv e snart 30 och snart måste det hända något i mitt liv same shit everyday.
menmen faek it kommer endå inte ihåg något i graven.

Jag känner inga skillnader från 20, varken fysiskt eller mentalt. Om det senare är bra vet jag inte. ;)

tlk
2013-08-11, 19:01
Jag tyckte livet var jäkla najs när jag var 18, när jag var 23, när jag var 28, och vid 33. Om det har blivit bättre vettifan.. Definitivt annorlunda iaf. Väldigt njutbart på många sätt och vis. Sluta inte lev livet bara för du fyller 23 så ska det nog reda sig. Se till att utvecklas och ha det gött.

TheOne1994
2013-08-11, 19:02
Varför vill man ha barn?

det är kul ! När dom är små är det mest tillrättavisning/uppfostran. När dom blir större ( 15+ ) blir det annorlunda. Alla vill kanske inte ha barn men jag tror det hör till det naturliga....men det är min uppfattning !

knuckles
2013-08-11, 19:03
det är kul ! När dom är små är det mest tillrättavisning/uppfostran. När dom blir större ( 15+ ) blir det annorlunda. Alla vill kanske inte ha barn men jag tror det hör till det naturliga....men det är min uppfattning !

Jag är 19 och tror aldrig jag skulle vilja ha barn. Visst kan det vara kul att hålla på med släktingars barn som kanske är 1 år men sedan... Känns som att man binder sig så mycket genom att skaffa barn. Jag vill känna mig fri och fara dit jag vill i världen utan att behöva tänka på någon annans säkerhet eller liv.

tlk
2013-08-11, 19:07
Jag är 19 och tror aldrig jag skulle vilja ha barn. Visst kan det vara kul att hålla på med släktingars barn som kanske är 1 år men sedan... Känns som att man binder sig så mycket genom att skaffa barn. Jag vill känna mig fri och fara dit jag vill i världen utan att behöva tänka på någon annans säkerhet eller liv.

Du kommer att, nästkommande 10 år iaf, få höra "men när du har blivit lite äldre så vill du..". Tro inte på dem. Har aldrig förstått vad fan barn är bra till, kommer aldrig att förstå det.

TheOne1994
2013-08-11, 19:09
Jag är 19 och tror aldrig jag skulle vilja ha barn. Visst kan det vara kul att hålla på med släktingars barn som kanske är 1 år men sedan... Känns som att man binder sig så mycket genom att skaffa barn. Jag vill känna mig fri och fara dit jag vill i världen utan att behöva tänka på någon annans säkerhet eller liv.

det kommer att "kosta" 20 år av ditt liv att uppfostra barn,så är det bara. Sen man fyllt 20 vill man mer stå på egna ben, föräldrarna backar kanske lite för att se så man klarar sig själv. Jag känner mig fri precis som du, fast det skiljer 20 år på oss. Konstigt va ? :)

älskarcola
2013-08-11, 19:10
Du kommer att, nästkommande 10 år iaf, få höra "men när du har blivit lite äldre så vill du..". Tro inte på dem. Har aldrig förstått vad fan barn är bra till, kommer aldrig att förstå det.

Men du var ju barn engång i tiden..vad var du bra för? (höhö not elak)

tlk
2013-08-11, 19:11
Men du var ju barn engång i tiden..vad var du bra för? (höhö not elak)

Det får du nog fråga mina föräldrar om.

en stor stark
2013-08-11, 19:11
Att det är många runt 20 års åldern som inte vill ha barn är ju inte så konstigt. Då har man möjlighet att upptäcka världen, utforska och ha skoj. Sen vill ju vissa när de blir äldre ha barn och familj. Vissa vill inte det. Det är väl upp till var och en.

Att säga att det är bättre med eller bättre utan barn är ju såklart rätt korkat. Det beror ju på individen.

TheOne1994
2013-08-11, 19:29
Att det är många runt 20 års åldern som inte vill ha barn är ju inte så konstigt. Då har man möjlighet att upptäcka världen, utforska och ha skoj. Sen vill ju vissa när de blir äldre ha barn och familj. Vissa vill inte det. Det är väl upp till var och en.

Att säga att det är bättre med eller bättre utan barn är ju såklart rätt korkat. Det beror ju på individen.

Inget konstigt me var du säger.När man är 20 !
Sen kommer du in i fas 2 i livet. Dina polare får barn,du fär flickvän som vill ha barn. Allt löser sig på vägen. Ingen ska bli skraj av att bli gammal ! Varje årstid har sin glans på något vis. Jag med flera skulle nog aldrig backa bandet, då har man gjort något j_vligt fel....eller ja moppeåldern var nog ganska cool :)

svag74
2013-08-11, 19:33
Jag med flera skulle nog aldrig backa bandet, då har man gjort något j_vligt fel....eller ja moppeåldern var nog ganska cool :)

Moppeåldern var livets höjdpunkt :)

Tolkia
2013-08-11, 19:37
Jag tycker inte att livet är sämre nu än när jag var tjugo. Det är givetvis inte LIKADANT, men det betyder inte att det är sämre eller innehåller mindre. Men jag har haft det bra på det sättet att jag aldrig haft särskilt mycket åldersnojor, så jag har lite svårt att relatera till den ångest inför "livets slut" efter 25 som verkar drabba många.

Jag känner mig benägen att tro att väldigt mycket ågren inför att bli äldre - särskilt när man är väldigt, väldigt långt ifrån att vara så gammal att det kan vara fråga om ågren inför kroppens förfall, sjukdom och att inte längre orka klara sig själv - egentligen är en proxy för någon annan sorts ågren. För att livet förändras, för att ens liv inte blivit som man velat etc.

TheOne1994
2013-08-11, 19:40
Jag tycker inte att livet är sämre nu än när jag var tjugo. Det är givetvis inte LIKADANT, men det betyder inte att det är sämre eller innehåller mindre. Men jag har haft det bra på det sättet att jag aldrig haft särskilt mycket åldersnojor, så jag har lite svårt att relatera till den ångest inför "livets slut" efter 25 som verkar drabba många.

Jag känner mig benägen att tro att väldigt mycket ågren inför att bli äldre - särskilt när man är väldigt, väldigt långt ifrån att vara så gammal att det kan vara fråga om ågren inför kroppens förfall, sjukdom och att inte längre orka klara sig själv - egentligen är en proxy för någon annan sorts ågren. För att livet förändras, för att ens liv inte blivit som man velat etc.

kanon skrivit !!
alla kommer vi bli gamla och slitna. Vi kan bromsa det med rätt kost ,träning m.m. Så ni yngre kilar: sluta aldrig träna !

http://www.youtube.com/watch?v=Qo6QNU8kHxI

tlk
2013-08-11, 19:41
Det var en glad 18-årig tös boende här hos mig.. ungefär precis när jag hade fyllt 30. En dag konstaterar hon glatt "LIVET TAR JU SLUT NÄR MAN FYLLER 30!!" oh dear... Blev nog folk av henne med till sist :)

Wzup2u
2013-08-11, 19:54
Du kommer att, nästkommande 10 år iaf, få höra "men när du har blivit lite äldre så vill du..". Tro inte på dem. Har aldrig förstått vad fan barn är bra till, kommer aldrig att förstå det.

förr födde man barn till att ha en familj större för att arbeta på gårdarna och försörja sig lättare med arbetskraft, tror mkt det är det allt handlar om från början.

idagens läge är jorden ist överbefolkad och man klarar sig själv dock är ju barn och familj alltid kärlek...

Alexton
2013-08-11, 19:58
Jag tycker det blir bättre och bättre, nu är jag inte ens 30 men stormtrivs.
En sak som jag uppskattar är att mina emotionella och fysiska filter blir bättre. Mycket som skulle ta ens mentala/emotionella energi påverkar en inte ens nu.

Ett stort plus är att allafall jag känner mig mer bekväm med att vara den jag är och blivit.
Känns som man fått större perspektiv på livet.

stridis
2013-08-11, 20:00
idagens läge är jorden ist överbefolkad och man klarar sig själv dock är ju barn och familj alltid kärlek...

Men Sverige är inte överbefolkat av svenskar. Detta är inte Indien eller så.

Wzup2u
2013-08-11, 20:09
Men Sverige är inte överbefolkat av svenskar. Detta är inte Indien eller så.

jag sa världen.
och överbefolkat e vi nog endå och tillräckligt med folk.

tlk
2013-08-11, 20:14
http://jakchat.com/public/Thread-I_like_where_this_thread_is_going.jpg

awesomooo
2013-08-11, 20:18
Finns inga fördelar att vara varken ung eller äldre.

shut teh face
2013-08-11, 20:30
Varför ska man ha barn? Ja.. Vissa vill ha det redan vid 20, vissa vid 30 och vissa kommer på det vid 40. Men är ganska säker på att de flesta hade varit lyckligare med barn när man är i 50-60 års åldern, vem ska man fira jul med, brorsan Snaps-Janne eller polare (som dessutom kanske är döda när du är 70), och vilka nya vänner får man när man är gammal och luktar fismjölk?

Har man barn så har man ju familj för livet, och barnbarn måste vara en speciell känsla att få.

Att få barn är ju mycket jobb, men är ju inte 20 år av "elände" heller.

Jag är jävligt glad att jag börjat tidigt, så är man ju fri och relativt ung sedan. :)

Kärleken till ens barn går ju inte riktigt att beskriva heller, går inte att jämföra med kärlek till föräldrar, partner eller liknande.

tlk
2013-08-11, 20:48
Varför ska man ha barn? Ja.. Vissa vill ha det redan vid 20, vissa vid 30 och vissa kommer på det vid 40. Men är ganska säker på att de flesta hade varit lyckligare med barn när man är i 50-60 års åldern, vem ska man fira jul med, brorsan Snaps-Janne eller polare (som dessutom kanske är döda när du är 70), och vilka nya vänner får man när man är gammal och luktar fismjölk?

Har man barn så har man ju familj för livet, och barnbarn måste vara en speciell känsla att få.

Att få barn är ju mycket jobb, men är ju inte 20 år av "elände" heller.

Jag är jävligt glad att jag börjat tidigt, så är man ju fri och relativt ung sedan. :)

Kärleken till ens barn går ju inte riktigt att beskriva heller, går inte att jämföra med kärlek till föräldrar, partner eller liknande.

Fira jul har jag förvisso inga planer på att börja med heller... Firar varken jul själv eller med mina pensionerade föräldrar så där sprack ju den tanken. ;)

Allan
2013-08-11, 20:59
Livet har aldrig varit bättre.

Lellan
2013-08-11, 21:08
När jag var ung och olycklig, kunde jag inte känna lycka. Nu när jag är "gammal" och olycklig, är jag ändå lycklig. Det är stora skillnaden för mig.

Tricklew
2013-08-11, 21:19
Varför ska man ha barn? Ja.. Vissa vill ha det redan vid 20, vissa vid 30 och vissa kommer på det vid 40. Men är ganska säker på att de flesta hade varit lyckligare med barn när man är i 50-60 års åldern, vem ska man fira jul med, brorsan Snaps-Janne eller polare (som dessutom kanske är döda när du är 70), och vilka nya vänner får man när man är gammal och luktar fismjölk?


Men jösses, skaffade du barn för att slippa vara ensam 1 dag om året om cirka 20 år? Förövrigt så borde du besöka ett ålderdomshem runt jul och fråga hur många av gamlingarna med familj som är bortbjudna över julen.

älskarcola
2013-08-11, 21:20
Fick åldersnojja när jag fyllde 20, men när jag tänker efter nu så var det för att jag inte var nöjd med livet. Jag trode att livet var slut och nu börjar allt det tråkiga vuxen livet. Men nu ser situationen annorlunda ut och jag är allmänt mer positiv och jag förstår att vara 21, som jag är nu, att livet inte är slut. Ser allt som en utmaning nu, försöker plugga upp betygen och längtar tills jag får jobba..med något jag trivs med såklart. Mina tankar är inte lika snurriga nu så jag fokuserar bättre på mina mål.


oj hatar att vara seriös hehehE : P p PpPpPpp men så äre!

awesomooo
2013-08-11, 21:20
Varför ska man ha barn? Ja.. Vissa vill ha det redan vid 20, vissa vid 30 och vissa kommer på det vid 40. Men är ganska säker på att de flesta hade varit lyckligare med barn när man är i 50-60 års åldern, vem ska man fira jul med, brorsan Snaps-Janne eller polare (som dessutom kanske är döda när du är 70), och vilka nya vänner får man när man är gammal och luktar fismjölk?

Har man barn så har man ju familj för livet, och barnbarn måste vara en speciell känsla att få.

Att få barn är ju mycket jobb, men är ju inte 20 år av "elände" heller.

Jag är jävligt glad att jag börjat tidigt, så är man ju fri och relativt ung sedan. :)

Kärleken till ens barn går ju inte riktigt att beskriva heller, går inte att jämföra med kärlek till föräldrar, partner eller liknande.

Skulle aldrig kunna älska ett barn lika mycket som en Porsche 911. Jag har aldrig varit intresserad av att ha barn och svårt att tro att jag skulle vilja det i framtiden heller, men vem vet. När man är gammal är det säkert kul med barnbarn för då suger ju livet ändå. Jag ska försöka ha det så roligt som möjligt nu och sen joina 27 club. Av egen erfarenhet så är det betydligt mycket roligare att fira jul med kompisar än familjen ;)

Fick åldernoja när jag var 20 och har det fortfarande idag. Känns som jag inte har gjort ett skit i livet. Tänk dig Roland i Torsk på Tallin, det är jag.

shut teh face
2013-08-11, 21:22
Men jösses, skaffade du barn för att slippa vara ensam 1 dag om året om cirka 20 år? Förövrigt så borde du besöka ett ålderdomshem runt jul och fråga hur många av gamlingarna med familj som är bortbjudna över julen.
Nej men du förstår ju poängen, är ju fler dagar än 1.

Du luktar säkert filmjölk

Skulle aldrig kunna älska ett barn lika mycket som en Porsche 911. Jag har aldrig varit intresserad av att ha barn och svårt att tro att jag skulle vilja det i framtiden heller, men vem vet. När man är gammal är det säkert kul med barnbarn för då suger ju livet ändå. Jag ska försöka ha det så roligt som möjligt nu och sen joina 27 club. Av egen erfarenhet så är det betydligt mycket roligare att fira jul med kompisar än familjen ;)
Beror kanske på vilken relation man har till sin familj :)

shut teh face
2013-08-11, 21:26
De flesta skaffar ju barn, i takt med att alla ens vänner skaffar barn så sitter man ju själv där och fiser själv, har man inga barn själv så är det väldigt meningslöst att umgås med folk som inte har barn, era vänner vill inte ha er där för deras största intressen just nu är bajsblöjor, första tandläkarbesöket, skolgången, mopeder och bråk med grannen.

Man blir isolerad och sen till slut luktar man filmjölk, så är det.

knuckles
2013-08-11, 21:27
Eller så umgås man med dem som inte heller har barn.

shut teh face
2013-08-11, 21:28
Eller så umgås man med dem som inte heller har barn.
Ja då är det Snaps-Janne alltså

knuckles
2013-08-11, 21:28
Ja då är det Snaps-Janne alltså

Haha jadu, whatever you say.

shut teh face
2013-08-11, 21:28
Här är han alltså, observera att han har mössa året runt.

http://www.gamereactor.se/media/forum/se/6669771_97.jpg

Tricklew
2013-08-11, 21:30
Nej men du förstår ju poängen, är ju fler dagar än 1.

Du luktar säkert filmjölk



Jag förstår poängen, men jag tycker den är värdelös, jag skaffar inte barn som om det vore ett fritidsintresse eller tidsutfyllnad, det är viktigare än så.


Mvh, en farsa som onekligen har lagt ner mer i sitt beslut.

Olegh
2013-08-11, 21:32
Jag får alltså ställa in mig på en adoption någon gång där vid 30-35.

awesomooo
2013-08-11, 21:33
Snaps-Janne har nog roligare historier att berätta än alla lattemorsor :)

shut teh face
2013-08-11, 21:33
Snaps-Janne har nog roligare historier att berätta än alla lattemorsor :)
Jo första gången man träffar han, problemet är att han berättar samma historier varje gång, efter tjugonde lördagsölen är du less.

awesomooo
2013-08-11, 21:37
Jo första gången man träffar han, problemet är att han berättar samma historier varje gång, efter tjugonde lördagsölen är du less.

Hellre det än att höra samma historier om senaste blöjbytet :)

shut teh face
2013-08-11, 21:37
Hellre det än att höra samma historier om senaste blöjbytet :)
Ok jag håller egentligen med dig om "morsor", det suger, vet. Men man får umgås med andra pappor, sen dricker man öl såklart, dock inte med Janne.

awesomooo
2013-08-11, 21:42
Ok jag håller egentligen med dig om "morsor", det suger, vet. Men man får umgås med andra pappor, sen dricker man öl såklart, dock inte med Janne.

Fast känner att Snaps-Janne har mer fritid och större chans att man faktiskt går ut och tar en öl. Titta bara på dom få kompisarna man har som skaffat flickvänner, blir varken öl eller umgänge.

Macroman
2013-08-11, 21:44
Jag känner inga skillnader från 20, varken fysiskt eller mentalt. Om det senare är bra vet jag inte. ;)

Inte jag heller. Är 46.

Tolkia
2013-08-11, 21:47
Men orka starta något slags tävling om ifall det är Finare(tm) att ha barn eller att inte ha det. Ingetdera är väl, tycker jag, bättre än det andra, så länge man är nöjd. Och ingetdera blir ju bättre eller sämre av om andra gör likandant eller inte.

Ponde
2013-08-11, 21:49
De flesta skaffar ju barn, i takt med att alla ens vänner skaffar barn så sitter man ju själv där och fiser själv, har man inga barn själv så är det väldigt meningslöst att umgås med folk som inte har barn, era vänner vill inte ha er där för deras största intressen just nu är bajsblöjor, första tandläkarbesöket, skolgången, mopeder och bråk med grannen.

Man blir isolerad och sen till slut luktar man filmjölk, så är det.
Om du känner att du måste hävda ditt beslut och "visa" att det är bättre på nåt vis, så för all del haha.

Det mesta du berättar är dock bara skitgöra och inget man njuter av. Dessutom är man en ganska patetisk människa om man skaffar ungar för att "alla vänner gör det", sämre förklaring till barnaskaffande har man inte hört...cofffee

Edit: Är nog snarare de gifta paren med ungar som blir totalt isolerade och slutar umgås med vänner och inte tvärtom, detta stämmer på ca 2/3 av alla familjer jag sett (och ungefär vet om hur mycket de är ute med kompisar). Slutsats-----> Du luktar antagligen redan filmjölk =)

Pelle2
2013-08-11, 23:20
awesomooo: Alltså.. I Dont even.. kärlek till en plåtbit och vad känner du för folk med barn egentligen? Snaps-Janne som glömt kådisen? Jag har barn, lever livet, dricker öl, spelar spel, umgås med vänner och byter inte allt för många blöjor ;)

Tror du är väldigt ung utan så mycket kunskap och erfarenhet alternativt känner du väldigt konstiga människor? Väldigt konstig livssyn i vilket fall enligt mig :)

Diomedea exulans
2013-08-11, 23:45
Bäst var det att vara ett litet barn. Sedan kickade puberteten in, och allt blev ett helvete. Men efter puberteten skulle jag bara säga att livet blir bättre och bättre med tiden. Man får fler och fler vänner, mer och mer pengar, och... Ja, det räcker väl så egentligen. Vänner och pengar är det enda man behöver.

Klein
2013-08-12, 00:26
Ålder är ackumulerade erfarenheter och skador - kollektivt visdom. Ungdom är frånvaron av erfarenheter och skador - kollektivt okunskap.

Har själv skaffat barn och visst kan jag ibland längta tillbaka till mitt fria liv men jag inser också att det var på många sätt ett innehållslöst liv. Att ta steget att bli förälder är definitivt att ta livet till nästa nivå. Mer utmaning men också mer belöning. Ungefär som ett dataspel :)

Nutrid
2013-08-12, 00:33
Jag har slutat oroa mig över åldern.

Fan jag tycker livet har blivit bättre ju äldre jag blivit (23 atm). I tonåren hade man massa jävla irriterande problem och kände inte sig själv som man gör nu.

Ser bättre ut och kan tycka att kvinnor i 40 års åldern är heta redan nu.

Bring it on bitches cause life is going to get even more awesome! ;)

Alla åldrar har sin charm btw. Det är något jag verkligen tror på. Du kommer inte tänka som du gör nu som när du är 55 till exempel. Så oavsett vad så kommer du ha mycket att glädja dig åt då men kanske andra saker

Allt handlar inte om fysik grappar! (även om jag definitivt också kommer att försöka hålla ihop benranglet tills jag slocknar).

En annan tankeställning är ju faktumet att man inte ska tro att livet blir "sämre" bara för att man passerat en jävla siffra i åldern. Vissa personer har sina bästa tider när dom är 20, vissa 30 och vissa 40 och 50. Det är inte samma sak för alla personer och det är viktigt att komma ihåg.

en stor stark
2013-08-12, 00:42
Inget konstigt me var du säger.När man är 20 !
Sen kommer du in i fas 2 i livet. Dina polare får barn,du fär flickvän som vill ha barn. Allt löser sig på vägen. Ingen ska bli skraj av att bli gammal ! Varje årstid har sin glans på något vis. Jag med flera skulle nog aldrig backa bandet, då har man gjort något j_vligt fel....eller ja moppeåldern var nog ganska cool :)

Jag hoppas att jag inte kommer vilja backa bandet iaf. Jag är 21 år idag och lycklig. Och jag har kanske haft lite åldersnoja. Men vad jag har läst i tråden så verkar det som folk, på ett ärligt sätt, faktiskt blivit lyckligare på vissa sätt med åldern. Det gör att jag blir glad.

Xtronal
2013-08-12, 00:55
Jag är 18 och börjar plugga på högskola i höst, kommer känna mig dö gammal när jag är klar med min utbildning (21 år).. då har redan vissa av mina vänner jobbat i tre år :S

camarade
2013-08-12, 03:01
Fyller strax 26 och har mycket åldersnåja. Dock mest positivt eftersom "nu jävlar ska jag ta tag i saker" typ.

Mest jobbigt är att huden åldras/förändras imo, att man inte ser ut som 20 längre.

TheOne1994
2013-08-12, 05:51
en annan FÖRDEL är att man värderar saker annorlunda. Man resonerar med sig själv fram och tillbaka innan man kanske köper en dyrar sak. Det gjorde man inte förr, inte på samma vis ifl.

Jag säger det igen: sluta nojja, se till att skriva din egen bok. Den ska innehålla ganska mkt innan du blir riktigt gammal. I boken måste träning vara med, både kroppsligt och mentalt.

Ladugårdsdörr
2013-08-12, 08:50
Jag har aldrig haft det så bra som jag har det nu, 36 år gammal. Snygg och smart flickvän som jag ar två fantastiska barn med. Att ha barn innebär visserligen en provning, speciellt om de drabbas av sjukdom, men oj vad jag trivs som pappa.
En lång utbildning är sedan länge avklarad och har gett utdelning i ett välbetalt jobb vilket i sin tur har medfört att lånen på radhuset snart är avbetalda. Välplanerat liv som efter några smarta val, t.ex. bo nära jobbet istället för "centralt" gör att livet flyter på bra. Kul fritid både med familjen och på egen hand med träning osv.
Med åldern faller saker "på plats", man behöver inte söka så mycket. Man lär sig vad som är viktigt och vad man faktiskt kan ha en mer avslappnad inställning till, man blir klokare och gör smartare val som i sin tur geren ännu stabilare bas att stå på.

Duran
2013-08-12, 17:14
De flesta skaffar ju barn, i takt med att alla ens vänner skaffar barn så sitter man ju själv där och fiser själv, har man inga barn själv så är det väldigt meningslöst att umgås med folk som inte har barn, era vänner vill inte ha er där för deras största intressen just nu är bajsblöjor, första tandläkarbesöket, skolgången, mopeder och bråk med grannen.

Man blir isolerad och sen till slut luktar man filmjölk, så är det.

Ingen av mina vänner som skaffat barn har slutat vilja umgås. Julafton spenderade jag hos en barnfamilj. De är mer aktiva än de flesta barnfria jag känner och det är hos dem festerna oftast är. Själv tycker jag det är kul att få lära känna barnen. Man får anpassa sig lite, tänka på hur man beter sig i närheten av barnen och åka hem till folk när det passar dem tex men det är inga större problem.


I min umgängeskrets så finns det heller ingen som slutat umgås eller festa bara för att de skaffat partner.

filmjölk
2013-08-12, 17:37
Det är jobbigt att bli gammal. Jag får väldigt dåligt samvete för att jag inte är i närheten så vuxen som jag borde vara vid 35. Jag älskar min fru och min son hejdlöst och tror mig vara en bra pappa, men pallar inte med resten av vuxenheten. Parmiddagar, diskutera lån, ekonomi, inredning, och allt det där vuxna, tråkiga, man skall intressera sig för.

jag gillar world of warcraft, zombiefilmer, skrattar åt kiss och bajs-humor och uncle dolan. Dessutom tror jag att jag har blivit gubbsjuk eftersom jag fortfarande hellre tittar efter 20-åriga tjejer och inte tjejer i min egen ålder.

Nutrid
2013-08-12, 18:21
Det är jobbigt att bli gammal. Jag får väldigt dåligt samvete för att jag inte är i närheten så vuxen som jag borde vara vid 35. Jag älskar min fru och min son hejdlöst och tror mig vara en bra pappa, men pallar inte med resten av vuxenheten. Parmiddagar, diskutera lån, ekonomi, inredning, och allt det där vuxna, tråkiga, man skall intressera sig för.

jag gillar world of warcraft, zombiefilmer, skrattar åt kiss och bajs-humor och uncle dolan. Dessutom tror jag att jag har blivit gubbsjuk eftersom jag fortfarande hellre tittar efter 20-åriga tjejer och inte tjejer i min egen ålder.

Det är ju du så förändra dig inte bara för att det finns en mall i det här jävla landet. Ser upp till sådana som är den dom är för att det känns rätt och inte spelar :).

filmjölk
2013-08-12, 18:53
Det är ju du så förändra dig inte bara för att det finns en mall i det här jävla landet. Ser upp till sådana som är den dom är för att det känns rätt och inte spelar :).

Grejen är ju att jag "måste" spela den vuxenheten jag borde besitta naturligt emellanåt, trots att jag saknar väldigt många av redskapen som krävs för att klara rollen mer än på ytan.

Det är socialt handikappande att vara ett förvuxet barn emellanåt.

knuckles
2013-08-12, 19:01
Att växa upp och bli mer "mogen" är något man väljer att göra, det händer inte med tiden.

C.E.J.
2013-08-12, 22:10
Ni som är 20-23 och säger att ni har åldersnoja, vad exakt är det ni nojar över? :confused:

Ladugårdsdörr
2013-08-12, 22:49
Grejen är ju att jag "måste" spela den vuxenheten jag borde besitta naturligt emellanåt, trots att jag saknar väldigt många av redskapen som krävs för att klara rollen mer än på ytan.

Det är socialt handikappande att vara ett förvuxet barn emellanåt.

Det räcker att hålla uppe fasaden hjälpligt, bättre då att fokusera på de likasinnade. Det är ju inte så att man står och diskuterar huslån med kontorets tönt speciellt länge när den andre fulgubben på avdelningen hellre vill ta en tur ner en våning där det enligt meddelande på internchatten från en tredje fulgubbe finns sevärdheter i form av en rejäl urringning...
Samma upplägg vid andra sociala sammanhang - det finns alltid någon annan barnsligt fulgubbe att diskutera väsentligheter med när de andra sitter och drar sina klyschor.

tjing
2013-08-12, 22:53
Man blir smartare.

Överlag tror jag att man åldras mycket bättre på alla sätt och vis om man tränar och äter hyffsat. Sen ska jag säga att jag (34) känner mig konstant ung. Bara att siffran man kallar åldern tickar på.

Sen är det ju den där stora illusionen som alla unga människor har om att folk känner sig gamla vid en viss ålder. Faktum är att jag inte tror att någon, oavsett ålder känner sig gammal om man inte är sjuk.

TheOne1994
2013-08-13, 05:54
Det är jobbigt att bli gammal. Jag får väldigt dåligt samvete för att jag inte är i närheten så vuxen som jag borde vara vid 35. Jag älskar min fru och min son hejdlöst och tror mig vara en bra pappa, men pallar inte med resten av vuxenheten. Parmiddagar, diskutera lån, ekonomi, inredning, och allt det där vuxna, tråkiga, man skall intressera sig för.

jag gillar world of warcraft, zombiefilmer, skrattar åt kiss och bajs-humor och uncle dolan. Dessutom tror jag att jag har blivit gubbsjuk eftersom jag fortfarande hellre tittar efter 20-åriga tjejer och inte tjejer i min egen ålder.

jag känner igen mig i dej i vissa delar. Du är nog mer vanlig än du tror. Man ska ha kvar sitt barnsliga jag fast man blir gammal. Sätt inte in dej i ram och lev ett svenssonliv. Då har du misslyckats precis som alla andra mf ! Sen det där med att kolla på yngre tjejer, sorry men där är du nog lite fel ute...dom har inget du saknar ändå....det är inte småtjejer som är livsgrejen.

Parmiddagar med sådana diskutioner du nämner , existerar sådana ? Allvar ?

Tolkia
2013-08-13, 06:07
Det finns väl inget som luktar åldersnoja så mycket som det stora behovet att markera hur otroligt annorlunda man själv är än andra (tråkiga) "vuxna" i samma ålder. Oftast är skillnaden inte så stor heller, jag menar, ni kan inte på allvar tycka att det är uppseendeväckande med killar (eller tjejer) mellan 30 och 40 som spelar dator/TV-spel, kollar på zombiefilmer och romantiserar sin egen tonårstid.

filmjölk
2013-08-13, 06:19
Det finns väl inget som luktar åldersnoja så mycket som det stora behovet att markera hur otroligt annorlunda man själv är än andra (tråkiga) "vuxna" i samma ålder. Oftast är skillnaden inte så stor heller, jag menar, ni kan inte på allvar tycka att det är uppseendeväckande med killar (eller tjejer) mellan 30 och 40 som spelar dator/TV-spel, kollar på zombiefilmer och romantiserar sin egen tonårstid.

Åldersnoja är bara förnamnet. Skillnaden mellan mig och andra medelålders upplever jag som enorm.

The_RobRoy
2013-08-13, 06:50
Det finns väl inget som luktar åldersnoja så mycket som det stora behovet att markera hur otroligt annorlunda man själv är än andra (tråkiga) "vuxna" i samma ålder. Oftast är skillnaden inte så stor heller, jag menar, ni kan inte på allvar tycka att det är uppseendeväckande med killar (eller tjejer) mellan 30 och 40 som spelar dator/TV-spel, kollar på zombiefilmer och romantiserar sin egen tonårstid.

Det är bra Tolkia, håller helt med, sjukt tröttsamt med vuxna som fördömmer alla andras tråkiga beteende och själva är så himla unika :thumbup:

älskarcola
2013-08-13, 12:29
Ni som är 20-23 och säger att ni har åldersnoja, vad exakt är det ni nojar över? :confused:

Känner mest att det är folk med deppressioner eller generaliserat ångestsyndrom som nojjar över att fylla 20 osv. (Count me in) Fast sen släpper det och man hittar annat att må dåligt över :D

jenni
2013-08-13, 15:34
Man blir snyggare:d

tearz
2013-08-13, 15:34
man blir snyggare:d

+1

WHITEFOLKS
2013-08-13, 15:37
Man har mindre kvar att leva för så mindre ångest för tidigt avslut.

tearz
2013-08-13, 15:46
Fast känner att Snaps-Janne har mer fritid och större chans att man faktiskt går ut och tar en öl. Titta bara på dom få kompisarna man har som skaffat flickvänner, blir varken öl eller umgänge.

+1 så fruktansvärt trista.

Lägg till barn i mixxen så brukar jag automatiskt klippa banden :)

Känns inte som man är på samma våglängd längre helt enkelt :)

Vill inte behöva planera saker 1 år i förväg så det passar mellan blöjbyten och underhålla ###### på hemmaplan *flex*

micke81
2013-08-13, 20:28
man blir tjockare:d

+1

Wzup2u
2013-08-13, 20:52
Åldersnoja är bara förnamnet. Skillnaden mellan mig och andra medelålders upplever jag som enorm.

jag är snart 30, och älskar att vara med min systers 2 barn spela nintendo, dra kiss o bajs skämt, vräka i sig pannkakor och godis.
bygger kojor, bygger slangbellor skjuter pilbåge, och röjer runt på äventyr.. så fort ja e barnvakt.