handdator

Visa fullständig version : Saltabstinens?


fenzyn
2013-08-11, 13:07
Jag har på senaste tiden konsumerat ganska mycket salt och har märkt att mitt ansikte svullnat upp ganska rejält. Så för ca 4 dar sen drog jag ner på min saltkonsumtion väldigt mycket och mitt ansikte gick tillbaks till normalt. Jag har självklart inte nollat mitt intag utan jag håller mig runt rdi just nu.

Dock har jag varit jättetrött sen dess, både allmänt och fysiskt.
Är det nån som har upplevt samma sak och vet om tröttheten försvinner efter ett tag eller om den stora mängden salt är nått jag verkligen behöver?

Nutrid
2013-08-11, 15:36
Det du frågar om är ju en google sökning bort?

Du behöver salt. Salt binder vätska och därför svullnar du upp.

Du behöver inte stora mängder salt men jodberikat salt bör ingå i kosten då det är nödvändigt för sköldkörtelhormonerna.

Förövrigt så brukar man binda ännu mer vätska om man går från att salta lite till mycket under en kort tid.

fenzyn
2013-08-11, 16:59
Det du frågar om är ju en google sökning bort?

Du behöver salt. Salt binder vätska och därför svullnar du upp.

Du behöver inte stora mängder salt men jodberikat salt bör ingå i kosten då det är nödvändigt för sköldkörtelhormonerna.

Förövrigt så brukar man binda ännu mer vätska om man går från att salta lite till mycket under en kort tid.

Tro mig, jag har googlat sönder och det är inte så lätt att hitta svar. "Salt withdrawal" ger bara resultat om badsalt och det är ju inte direkt det jag letar efter...

Jo jag är väl medveten om att salt binder vätska.. Var ju därför jag drog ner på det, och det var inte riktigt det min fråga handlade om..

Sverker
2013-08-11, 17:32
Finns en ny tråd om salt här:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?p=6583677#post6583677