handdator

Visa fullständig version : Perseiderna 2013


Maximal
2013-08-11, 12:48
Någon som planerat att ta sig bort från stan och titta? Förra året blev ju lyckat så hoppas på samma i år. Mellan 12-13 augusti sägs peaken vara men det går även att få syn på många ikväll/natt.

http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Perseiderna

nissepelle
2013-08-11, 13:04
Kände inte till! Kanske ska plocka upp flickan jag träffar och köra ut i skogen och ligga på motorhuven till min dodge inatt. Romantiskt

Maximal
2013-08-11, 13:15
Kände inte till! Kanske ska plocka upp flickan jag träffar och köra ut i skogen och ligga på motorhuven till min dodge inatt. Romantiskt

Det tycker jag! Har man knappt sett enstaka stjärnfall är detta rätt otroligt att se.

MasterChief
2013-08-11, 13:23
Jo, det är en stående punkt i min kalender. Får hoppas på klar natthimmel.

Skickar med en länk till Populär Astronomi om Perseiderna:

http://www.popast.nu/2013/08/sprakande-kometgrus-din-guide-till-perseiderna-2013.html

nissepelle
2013-08-11, 13:30
Hur långt från staden bör man åka? Bor i göteborg..

Tricklew
2013-08-11, 14:23
Suck att man arbetar då, hade vart kul att dra ut från staden med tjejen o ta en titt.


phone

Maximal
2013-08-11, 15:04
Hur långt från staden bör man åka? Bor i göteborg..

Då är det en bit, så långt att du inte ser ljuset från staden iaf, jag har varit på en strand men då bor jag i en liten stad.

MasterChief
2013-08-11, 15:10
Hur långt från staden bör man åka? Bor i göteborg..

Ju längre bort från ljuskällor desto magnifikare är det. Närförorten kan funka ok om du hittar ett mörkt ställe utan gatubelysning. Överlägset är dock att ge sig ut en 5-6 mil. Fixade en ljusföroreningskartan över Göteborg åt dig:

http://oi43.tinypic.com/2j3gp5s.jpg

Till exempel mellan Partille och Mölnlycke är det rätt ok trots att det är rätt nära Göteborg. Drar du ut till Sätila så kommer det vara väldigt mycket bättre. Inte mer än 3 mil eller nåt?

Maximal
2013-08-11, 16:00
Mastecheif
Var hittar du denna karta?

MasterChief
2013-08-11, 16:27
Mastecheif
Var hittar du denna karta?

Google Earth. Gå in under Galleri => NASA =>Stadsbelysning =>Stadsbelysning.

nissepelle
2013-08-11, 16:55
Fan vad shysst, tack! :)

Oxe
2013-08-11, 17:21
MC orkar du slänga upp en över Stockholm också ?

MasterChief
2013-08-11, 17:25
MC orkar du slänga upp en över Stockholm också ?

Vassego

http://oi42.tinypic.com/ffd47k.jpg

MasterChief
2013-08-11, 17:30
Eftersom jag tittar mycket på stjärnor kan jag ju försöka förklara kartan lite. Den ljuger något eftersom det, trots att det är väldigt "gult" går utmärkt att faktiskt se en hel del. Ett exempel som jag själv känner till bra är Tyresö. Står man till exempel nere vid Alby i Tyresö så kommer man se Perseiderna rätt bra, men enligt bilden är det rätt ljust där. Men om ni tittar så ser ni att det är en mer transparent gul färg i Tyresö än inne i Stockholm. Denna skillnad gör otroligt mycket. Skillnaden mellan helt svart och "Tyresögult" är ännu större. Vill man vara nära stan så rekommenderar jag till exempel Tyrestaparken. Blir inte mycket bättre ett par mil från city. Men dessa "svarta" områden har ingenting att sätta emot en öde plats uppe i Lappland. Där är det helt enkelt ett helt annat tryck i stjärnljuset.

en stor stark
2013-08-11, 18:09
MasterChief - LivsnjutarN :D

Hmm blev rätt sugen på det här nu. Se om jag kan ta mig ifrån Malmö och hitta ett bra ställe.

MasterChief
2013-08-11, 18:27
MasterChief - LivsnjutarN :D

Hmm blev rätt sugen på det här nu. Se om jag kan ta mig ifrån Malmö och hitta ett bra ställe.

Haha, ja mörkare himmel är det enda som gör att jag står ut med att sommaren håller på att ta slut.

Ska jag fixa en malmökarta åt dig?

gohei
2013-08-11, 19:52
Satt ute i lördags natt med några öl o kikade på himlen och fick se en hel del stjärnfall. Det var dock mitt ute i ödemarken men ska se om ja kan hitta någonstans ikväll att ta vägen.

gohei
2013-08-11, 23:27
Var ute med hunden nu i cirka 15 min och lyckades se iaf en 4-5 st ganska fina trots att jag hade några irriterande ljuskällor inte så långt ifrån.

Maximal
2013-08-12, 00:17
Var ute med hunden nu i cirka 15 min och lyckades se iaf en 4-5 st ganska fina trots att jag hade några irriterande ljuskällor inte så långt ifrån.

Trevligt, här är det molnigt, men det är tunna moln och det kommer fram stjärnklar himmel emellanåt men endast fått se tre stycken i ögonvrån....

en stor stark
2013-08-12, 00:23
Haha, ja mörkare himmel är det enda som gör att jag står ut med att sommaren håller på att ta slut.

Ska jag fixa en malmökarta åt dig?

Kanske :em:

Jag hade tänkt fixa det själv, du förklarade ju lite hur man gjorde. Men du verkar ju själv mycket mer insatt än vad jag är när det gäller hitta bra ställen.
Om du orkar får du hitta en bra malmökarta! :)

MasterChief
2013-08-12, 06:15
Kanske :em:

Jag hade tänkt fixa det själv, du förklarade ju lite hur man gjorde. Men du verkar ju själv mycket mer insatt än vad jag är när det gäller hitta bra ställen.
Om du orkar får du hitta en bra malmökarta! :)

Det är rätt ljust i Malmö men som du ser är det en "ring" av svagare transparent gult runt sydöst. Där kanske det finns fina ängar att stå på? Kan inte Malmö så bra.

http://oi43.tinypic.com/noanet.jpg

StarkaUlf
2013-08-12, 21:01
Himlen ser bra ut än så länge :) inte ett moln. Tur att man inte bor i någon storstad, bara sätta sig på gräsmattan senare.

MasterChief
2013-08-12, 21:45
Himlen är ok över Stockholm så jag var ute en sväng. Såg några rejäla stjärnfall under någon minut. Det är otroligt häftigt. :-)

Andy.da.wohoo
2013-08-12, 22:31
Här regnar det...

watertouch
2013-08-12, 23:04
Åt vilken riktning kommer dem kollade ut från baksidan som är mot Syd-sydöst men såg inget. Men var bara ute i 15 minuter...Nyss kl 00.
Söder om Sthlm...

gohei
2013-08-13, 00:11
Har en liten fråga, har varit ute nu flera nätter i rad o kikat på stjärnorna och de tre senaste nätterna har det blinkat till ganska kraftigt då o då i horistonten. Första kvällen trodde vi det var åska på långt avstånd men nu tror ja mer att de kan vara stjärnfall.
Kan det stämma? Hur kommer de sig att de blir så ljust isåfall?

Hemi
2013-08-13, 00:42
En timme eller så kvar till mörkret, ganska klart väder skall gå ut.

JudgementJones
2013-08-13, 02:20
Jag och några kompisar satte oss i en mörk park och fullständigt njöt inatt. Vi såg ett stjärnfall som var helt fantastisk, aldrig sett något liknande !

Fordon
2013-08-13, 06:15
Har en liten fråga, har varit ute nu flera nätter i rad o kikat på stjärnorna och de tre senaste nätterna har det blinkat till ganska kraftigt då o då i horistonten. Första kvällen trodde vi det var åska på långt avstånd men nu tror ja mer att de kan vara stjärnfall.
Kan det stämma? Hur kommer de sig att de blir så ljust isåfall?

Det här såg jag också igår, två gånger under ganska kort tid. Trodde först att jag var dum i huvudet och inbillade mig bara.

tjabon
2013-08-13, 07:07
Såg en del varav två rejäla/kraftiga inom kort tid runt midnatt .. :)
Gick från norr till söder ungefär i zenit.
Jag bor en bit ute på landet, så det är becksvart och Vintergatan syns alltid.
Vackert!

MasterChief
2013-08-13, 08:09
Åt vilken riktning kommer dem kollade ut från baksidan som är mot Syd-sydöst men såg inget. Men var bara ute i 15 minuter...Nyss kl 00.
Söder om Sthlm...

Det är mer åt nordost-ost. Sedan går de flesta stjärnfall relativt lågt så man måste ha fri sikt åtminstone ner till ungefär 30 grader.

Har en liten fråga, har varit ute nu flera nätter i rad o kikat på stjärnorna och de tre senaste nätterna har det blinkat till ganska kraftigt då o då i horistonten. Första kvällen trodde vi det var åska på långt avstånd men nu tror ja mer att de kan vara stjärnfall.
Kan det stämma? Hur kommer de sig att de blir så ljust isåfall?

Japp, det är nog stjärnfall. Vissa av de större meteorerna skapar rejäla ljusblixtar. De kallas bolider. Vissa blir så ljusstarka att man kan se dem mitt på dagen.

Såg en del varav två rejäla/kraftiga inom kort tid runt midnatt .. :)
Gick från norr till söder ungefär i zenit.
Jag bor en bit ute på landet, så det är becksvart och Vintergatan syns alltid.
Vackert!

"Gick från norr till söder ungefär i zenit." kan inte riktigt stämma. För oss i Sverige går de i en nordöstlig till östlig riktning i nedåtgående bana. Zenit är inte norr på himlavalvet.

tjabon
2013-08-13, 08:29
"Gick från norr till söder ungefär i zenit." kan inte riktigt stämma. För oss i Sverige går de i en nordöstlig till östlig riktning i nedåtgående bana. Zenit är inte norr på himlavalvet.

Okej,
Då såg jag fel då. Det måste varit ett(flera) UFO(n)..

MasterChief
2013-08-13, 09:49
Okej,
Då såg jag fel då. Det måste varit ett(flera) UFO(n)..

Du såg nog inte fel. När man pratar om riktningar på himlavalvet så skiljer det sig mot den nomenklatur som gäller på jorden. Uppåt är inte norr utan är helt enkelt uppåt. Din förklaring "gick från norr till söder ungefär i zenit." innebär att stjärnfallen följde meridianen och det gör inte meteorer. En satellit kan dock göra det.

tjabon
2013-08-13, 10:28
Du såg nog inte fel. När man pratar om riktningar på himlavalvet så skiljer det sig mot den nomenklatur som gäller på jorden. Uppåt är inte norr utan är helt enkelt uppåt. Din förklaring "gick från norr till söder ungefär i zenit." innebär att stjärnfallen följde meridianen och det gör inte meteorer. En satellit kan dock göra det.

Zenit är rakt upp ovanför huvvet.
Där gick stjärnfallen i vad som motsvarar sydlig riktning om man gör
en direkprojektion på markytan.
Vissa meteorer uppför sej tydligen inte som dom borde. Obstinata kanske?

Nutrid
2013-08-13, 10:37
Jag har suttit med mp3 spelaren och lite dricka vid fönstret vid midnatt 2 dagar i rad nu och helvette vad stjärnfall jag sett. Blev en hel del önskande kan jag lova :D.

Igår så kunde jag till och med följa (om det nu var två olika meteoriter) åka en jävla sträcka (och då inte så där äckligt snabbt som ett stjärnfall brukar vara). För att försäkra mig att jag inte hade suttit där så länge att jag börjat inbilla mig saker så kollade jag en bit bort från föremålet men ändå i den riktningen den flög i och den fortsatte förbi så det var ingen inbillning.

Ni som kan något. Detta är väl inte stjärnor?

gohei
2013-08-13, 11:00
Japp, det är nog stjärnfall. Vissa av de större meteorerna skapar rejäla ljusblixtar. De kallas bolider. Vissa blir så ljusstarka att man kan se dem mitt på dagen.



Jaha ja där ser man :) Visste att dom kunde synas mitt på dagen (såg ett monster på väg till jobbet för några månader sen) men inte att de kunde lysa upp så jäkligt på natthimlen.
Tydligen är dom som vanligast just vid meteorregn.

MasterChief
2013-08-13, 11:14
Zenit är rakt upp ovanför huvvet.
Där gick stjärnfallen i vad som motsvarar sydlig riktning om man gör
en direkprojektion på markytan.
Vissa meteorer uppför sej tydligen inte som dom borde. Obstinata kanske?

Nä, de är sällan obstinata. Du har dock ändrat din förklaring och tog bort norr. De gick från zenit och södergående är ok. Men att de skulle gå från norr till söder över himlavalvet händer inte för stjärnfall eftersom de då följer en omloppsbana runt jorden. Men skitsamma. :)

Fordon
2013-08-13, 11:15
Jag har suttit med mp3 spelaren och lite dricka vid fönstret vid midnatt 2 dagar i rad nu och helvette vad stjärnfall jag sett. Blev en hel del önskande kan jag lova :D.

Igår så kunde jag till och med följa (om det nu var två olika meteoriter) åka en jävla sträcka (och då inte så där äckligt snabbt som ett stjärnfall brukar vara). För att försäkra mig att jag inte hade suttit där så länge att jag börjat inbilla mig saker så kollade jag en bit bort från föremålet men ändå i den riktningen den flög i och den fortsatte förbi så det var ingen inbillning.

Ni som kan något. Detta är väl inte stjärnor?

Det finns en länk i första inlägget. Klicka :)

MasterChief
2013-08-13, 11:17
Jag har suttit med mp3 spelaren och lite dricka vid fönstret vid midnatt 2 dagar i rad nu och helvette vad stjärnfall jag sett. Blev en hel del önskande kan jag lova :D.

Igår så kunde jag till och med följa (om det nu var två olika meteoriter) åka en jävla sträcka (och då inte så där äckligt snabbt som ett stjärnfall brukar vara). För att försäkra mig att jag inte hade suttit där så länge att jag börjat inbilla mig saker så kollade jag en bit bort från föremålet men ändå i den riktningen den flög i och den fortsatte förbi så det var ingen inbillning.

Ni som kan något. Detta är väl inte stjärnor?

Nej, rester från kometen Swift-Tuttle. Det mesta rör sig om objekt stora som sandkorn.

tobbo
2013-08-13, 19:20
Nej, rester från kometen Swift-Tuttle. Det mesta rör sig om objekt stora som sandkorn.

Låter som satelliter.