handdator

Visa fullständig version : Träna hårt o bränna fett ?


Perkla
2013-08-11, 12:47
Hejsan..

Ny på forumet och har läst en del och sett att det finns fantastiskt många kunniga människor här..

Jag började träna för ett par veckor sen, eller rättare sagt en veckan sen om man ska räkna från när det började bli lite mer seriöst, jag har köpt egna vikter och skivstänger och bänkpress och hantlar så jag kan träna dom flesta muskelgrupperna.

Nu undrar jag lite kring detta med kalorier och sånt, jag har lite fett på kroppen jag vill bli av med, jag tränar 2 pass per dag 6 dagar i veckan och lyfter tungt då jag vill bygga massa fort, kör dom inte som så många andra för tungt, 5-8 reps blir det och så kör jag så x3 eller nåt. Många säger att det enda sättet att bränna fett är att springa en mil per dag eller så.. eller stampa på en crosstrainer 30-45 minuter per dag osv osv, men jag tränar ju redan stenhårt så det borde väl räcka med att lägga sig på ett litet kaloriunderskott och se till att man får i sig dom proteinerna och kolhydraterna man behöver varje dag ?

Att köra cardio eller vad det nu heter klingar inte så bra i samband med stenhård träning i min skalle..


Ska tillägga åxå att jag är 36 bast, 179cm lång och väger runt 67 kg (har ingen våg)... äter sen en vecka tillbaka 6 mål per dag, rejäl frukost efter träningen och sen nåt mellanmål och sen lunch och sen nåt mellanmål igen och sen middag och sen nåt enkelt på kvällen, ska tillägga åxå att jag inte får i mig dom proteinerna jag ska ha, har inte alls tid att så vid spisen eller hålla på med nåt avancerat så jag vill göra det enkelt för mig och har beställt proteinpulver Whey 80.. som ska ge mig 90g protein per dag och vara ett komplement som jag tar till frukost, lunch och på kvällen, resten upp till dom 150g jag ska ha per dag får jag genom min vanliga kost.

Tänkte höra vad ni som kan detta har för idéer att ge mig..

King Grub
2013-08-11, 14:05
Du förlorar lika mycket kroppsfett utan konditionsträning som med konditionsträning bara energiunderskottet är lika stort. Du får äta mindre om du åstadkommer underskottet utan träningen, men viktnedgången blir densamma.

GulligaGurkan
2013-08-11, 14:08
Det enda sättet att bränna fett är inte att springa en mil, eller 20 mil om man så vill, varje dag. Det enda sättet är att äta mindre än man gör av med, oavsett hur man gör av med det!

Mitt favoritsätt är att träna tungt och nästan alla veckans dagar, samtidigt som jag äter lite mindre än jag gör av med. Räknar inte kalorier noga, bara lite grovt, men använder mig av vågen och ögonen för att se skillnad. Mycket protein.

Vill du sen köra lite cardio och inte lägga så mycket tid och inte heller försämra tränigen så kolla på den här länken: http://www.schwarzenegger.com/fitness/post/best-damn-cardio-humanly-possible-in-15-minutes

Hela sommaren har jag ätit två gånger om dagen. Kvarg ena gången, och ett rejält mål mat andra gången. Detta mest på grund av lathet, har inte orkat laga massa käk hela tiden då jag för närvarande bor på en brandstation. Jag har tappat några kilo kroppsvikt under sommaren, och ökat vikterna på gymmet en del, så för mig har det fungerat bra. Det enda jag fokuserat på är proteinet, och sen utfyllnad med broccoli eller andra grejer. Sötpotatis är rätt gott!

Men lyft tungt men inte för tungt, ät rätt och ha tålamod så kommer det bli hur bra som helst! :)

Perkla
2013-08-11, 14:41
Det enda sättet att bränna fett är inte att springa en mil, eller 20 mil om man så vill, varje dag. Det enda sättet är att äta mindre än man gör av med, oavsett hur man gör av med det!

Mitt favoritsätt är att träna tungt och nästan alla veckans dagar, samtidigt som jag äter lite mindre än jag gör av med. Räknar inte kalorier noga, bara lite grovt, men använder mig av vågen och ögonen för att se skillnad. Mycket protein.

Vill du sen köra lite cardio och inte lägga så mycket tid och inte heller försämra tränigen så kolla på den här länken: http://www.schwarzenegger.com/fitness/post/best-damn-cardio-humanly-possible-in-15-minutes

Hela sommaren har jag ätit två gånger om dagen. Kvarg ena gången, och ett rejält mål mat andra gången. Detta mest på grund av lathet, har inte orkat laga massa käk hela tiden då jag för närvarande bor på en brandstation. Jag har tappat några kilo kroppsvikt under sommaren, och ökat vikterna på gymmet en del, så för mig har det fungerat bra. Det enda jag fokuserat på är proteinet, och sen utfyllnad med broccoli eller andra grejer. Sötpotatis är rätt gott!

Men lyft tungt men inte för tungt, ät rätt och ha tålamod så kommer det bli hur bra som helst! :)

Intressant, jag gör ju så att jag får i mig nåt 6 gånger per dag, mellanmålen kan dock bestå av nåt litet som tex en banan och en drickyogurt med hög protein eller nåt liknande. Jag gör så att senaste veckan äter jag mindre vid middagen, alltså inte tills jag är proppmätt men tills jag känner att nu klarar jag mig. Tror att jag bränner en del fett vid själva träningen åxå, har ingen aning om hur många kalorier jag sätter i mig på en dag, men ska börja ta reda på det och lägga mig på ett litet underskott o få i mig dom proteiner jag ska ha och köra så ett tag och se om det är nån skillnad, ska köpa mig en våg åxå för att ha lite koll på vikten.. även om jag tycker det är ganska ointressant, väger runt 67 eller nåt och vill inte gå ner i vikt.. MEN byta ut lite fett mot muskler.

Perkla
2013-08-11, 14:42
Du förlorar lika mycket kroppsfett utan konditionsträning som med konditionsträning bara energiunderskottet är lika stort. Du får äta mindre om du åstadkommer underskottet utan träningen, men viktnedgången blir densamma.

Jag förstår, då skippar jag att köpa nån crosstrainer eller nåt annat trams, kör på underskott av kalorier i kombinatioin av samma träning som jag kör nu.

King Grub
2013-08-11, 14:50
Intressant, jag gör ju så att jag får i mig nåt 6 gånger per dag,

Måltidsfrekvensen gör heller ingen skillnad. Föredrar du färre men större mål, ät så. Trivs du bättre med fler men mindre mål, ät så. Eller en skillnad: fler mål är sämre för tänderna.

Perkla
2013-08-11, 14:53
Måltidsfrekvensen gör heller ingen skillnad. Föredrar du färre men större mål, ät så. Trivs du bättre med fler men mindre mål, ät så. Eller en skillnad: fler mål är sämre för tänderna.

Ja så kan man åxå göra, helt klart, experter säger att man ska äta fler gånger på dagen.. och andra experter säger totalt motsatt, tror man får bilda sig en egen uppfattning, kommer hålla mig på ett kaloriunderskott och få i mig proteiner o köra så ett tag o se..

GulligaGurkan
2013-08-11, 15:09
Ska köpa mig en våg åxå för att ha lite koll på vikten.. även om jag tycker det är ganska ointressant, väger runt 67 eller nåt och vill inte gå ner i vikt.. MEN byta ut lite fett mot muskler.

Byta ut fett mot muskler går att göra på två sätt, med ett undantag. Antingen deffar man först, och bygger sen större massa, eller så bulkar man och bygger massa först, och sen deffar fram massan!

Sen är det en bra grej som kan hända i början på träningskarriären, och det är att man kan bygga styrka och massa även fast man ligger på underskott, i större utsträckning än någon som tränat flera år

Perkla
2013-08-11, 15:42
Byta ut fett mot muskler går att göra på två sätt, med ett undantag. Antingen deffar man först, och bygger sen större massa, eller så bulkar man och bygger massa först, och sen deffar fram massan!

Sen är det en bra grej som kan hända i början på träningskarriären, och det är att man kan bygga styrka och massa även fast man ligger på underskott, i större utsträckning än någon som tränat flera år

Ja så kan man åxå göra, låter ju som bra alternativ om jag säger så

leo1
2013-08-11, 16:04
Du förlorar lika mycket kroppsfett utan konditionsträning som med konditionsträning bara energiunderskottet är lika stort. Du får äta mindre om du åstadkommer underskottet utan träningen, men viktnedgången blir densamma.

Undrar hur det här är egentligen. Jag börjar mer och mer tro att när man ökar ämnesomsättningen/förbränningen är minst lika viktigt som dom där 500 kalorierna du bränner när du tränar.

Många dieter missar det. När man bara sitter ner och äter "rätt" så händer det ingenting med ämnesomsättningen.

King Grub
2013-08-11, 16:05
"Ämnesomsättningen" hamnar under energiförbrukningen, varken mer eller mindre.

leo1
2013-08-11, 16:09
Jag tycker man missar en viktig poäng i viktnedgång.

GulligaGurkan
2013-08-11, 16:17
Undrar hur det här är egentligen. Jag börjar mer och mer tro att när man ökar ämnesomsättningen/förbränningen är minst lika viktigt som dom där 500 kalorierna du bränner när du tränar.

Många dieter missar det. När man bara sitter ner och äter "rätt" så händer det ingenting med ämnesomsättningen.

Vad skulle vara fördelen med att bränna vid en viss tidpunkt?

Dreas
2013-08-11, 16:29
Ja så kan man åxå göra, helt klart, experter säger att man ska äta fler gånger på dagen.. och andra experter säger totalt motsatt, tror man får bilda sig en egen uppfattning, kommer hålla mig på ett kaloriunderskott och få i mig proteiner o köra så ett tag o se..Nej, det finns de som tror sig vara experter sen finns det de som har lite bättre koll.

Måltidsfrekvensen ska passa dig och din vardag, hitta den som fungerar för dig samt gör att dina hungerkänslor hålls till ett minimum.

Perkla
2013-08-11, 16:39
Nej, det finns de som tror sig vara experter sen finns det de som har lite bättre koll.

Måltidsfrekvensen ska passa dig och din vardag, hitta den som fungerar för dig samt gör att dina hungerkänslor hålls till ett minimum.

Ja jag tror det åxå.. kommer för övrigt att komprettera upp med Proteindrinkar och Kreatin och så fiskolja (Omega 3), tror det är en jätte bra kombination för dom som tränar ganska hårt.. om inte annat så får man ju lite bättre förutsättningar..

Låter som att deffa är ett bra alternativ för mig samtidigt som jag självklart tränar lika hårt som jag gör nu, kommer börja äta mindre och hålla kalorierna nere så gott jag kan. Ang äta så menar jag äta så jag klarar mig men mindre mängder. Man får se vilket resultat det ger på en månad tex.

slackerguru
2013-08-11, 17:41
Finns det någon känd BB som kör typ PF?
Lyssnade nyss på Cutler när han åt frukost och han sa att han åt 7 gånger om dagen.
Hur kommer det sig att dom flesta BB kör en hög måltidsfrekvens precis innan tävling?

Taalamon
2013-08-11, 17:54
gissningar:
Hålla matsäcken liten och undvika energichocker då de går med väldigt lågt energiintag på slutet

slackerguru
2013-08-11, 19:47
gissningar:
Hålla matsäcken liten och undvika energichocker då de går med väldigt lågt energiintag på slutet

Du menar så att dom inte får putmage?
Eller menar du att man skulle bli mättare för att den är mindre för isåfall finns det ju isåfall fördelar med högre måltidsfrekvens :cool:

Arnoldski
2013-08-12, 08:14
Bästa sättet att träna cardio utan att sabba gymmandet är korta högintensiva intervaller, typ maxa 10-20sek, ta det lugnt 30 sek, etc under nån halvtimme.
Då undviker man den konflikt som annars finns mellan klassisk cardio och gymträning där de två processerna motverkar varandra.

Knatcharn
2013-08-12, 08:40
Finns det någon känd BB som kör typ PF?
Lyssnade nyss på Cutler när han åt frukost och han sa att han åt 7 gånger om dagen.
Hur kommer det sig att dom flesta BB kör en hög måltidsfrekvens precis innan tävling?

Antagligen på grund av mängderna mat de äter, det är ju inga små mängder direkt, och att de har ätit så i väldigt många år och tycker det fungerar bra för dem. Det är trial and error som styr det mesta och varför ändra på något som fungerar bra?

Med det sagt så gillar jag att äta enligt PF men jag förstår varför man inte vill det om man ska äta mycket mat.

slackerguru
2013-08-13, 12:30
Antagligen på grund av mängderna mat de äter, det är ju inga små mängder direkt, och att de har ätit så i väldigt många år och tycker det fungerar bra för dem. Det är trial and error som styr det mesta och varför ändra på något som fungerar bra?

Med det sagt så gillar jag att äta enligt PF men jag förstår varför man inte vill det om man ska äta mycket mat.

Snackar några veckor före olympia nu. Så mycket äter dom väl inte ändå?
typ 3500 kalorier om dagen? Eller tror du dom äter mer?
Om du tittar på cutlers måltider nu den senaste veckan så verkar det inte vara några enorma portioner

Frukost:
http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=baBdwAwMnc4&t=167
Före gympasset:
http://www.youtube.com/watch?v=jSKiNQ262Q8
Sista målet(no carbs):
http://www.youtube.com/watch?v=Z5dYM3fqANQ

milax
2013-08-13, 13:41
Finns det någon känd BB som kör typ PF?
Lyssnade nyss på Cutler när han åt frukost och han sa att han åt 7 gånger om dagen.
Hur kommer det sig att dom flesta BB kör en hög måltidsfrekvens precis innan tävling?

Lättare att äta lite om man äter ofta?

slackerguru
2013-08-13, 16:21
Lättare att äta lite om man äter ofta?

Det är ju inte alls säkert. Det kan ju snarare bli så att du äter ännu mer då och det är antagligen därför många väljer PF. Men det är ju olika från person till person.

milax
2013-08-13, 19:04
Det är ju inte alls säkert. Det kan ju snarare bli så att du äter ännu mer då och det är antagligen därför många väljer PF. Men det är ju olika från person till person.

Själv blir jag iaf skogstokig om jag inte får mat tillräckligt ofta. Men jag äter sällan så stora portioner. :-) Tycker att det ofta är de som säger att de bara äter en eller två ggr per dag som är överviktiga.

Skickat från min LT22i via Tapatalk 2

Knogen
2013-08-15, 21:29
Hej!
Själv har jag, i snart tre veckor, kört löpning kombinerat med träning medan lever på ett rätt rejält kaloriunderskott... Jag har vid tidigare tillfällen enbart legat på kaloriunderskott på kaloriunderskott i viktminskningssyfte och gått ner ca 1 kg per vecka utan någon som helst träning... För övrigt känns det inte riktigt som om min underkropp hör ihop med min överkropp, då jag blir rätt fet om häcken och inte så mycket på magen och midjan.
Denna gången använder jag mig av löpning för att påskynda processen ännu mer... Det är ganska jobbigt att löpa och träna på kaloriunderskott men det går bra än så länge. Jag tränar mån, ons, fre och springer i dagsläget ca 5-6 km på tis och tors.

Jag är nu fullt medveten om att jag inte kommer att bygga någon större massa med träningen, men jag ser det som tillvänjning av kroppen och teknikträning inför fortsatt träning efter min lilla deff.
Jag kommer, när jag kommit ner i fettprocent, att börja äta mer för att kunna träna hårdare, eventuellt med SL 5x5.

Kan jag fortsättningsvis köra någon form av löpträning jämte styrketräning på ett bra vis?


Med vänlig hälsning, Knogen