handdator

Visa fullständig version : Göra rätt i smithmaskinen?


HelloGirly
2013-08-11, 11:13
Jag har försökt kolla på olika instruktionsvideos på youtube för att hitta rätt teknik. Jag tror nämligen att jag gör fel eftersom jag har fått ont i utsidan av ena vaden efter att jag börjat med smithen.

Det är vanliga squats jag vill göra. Jag har försökt göra dessa utan att luta mig bak, alltså försökt efterlikna hur det skulle ha gjorts om jag gjorde en squat med fria vikter istället. Är det bra? Sen står jag med benen ungefär lika brett som axlarna och låter tårna peka lite utåt, och så går jag så djupt jag bara kan. Kan man gå FÖR djupt?

Enligt videos så är det så olika budskap. Vissa säger att man ska luta sig i smithen, och vissa säger att man inte ska det. Vad är rätt?

stromming
2013-08-11, 11:15
Finns det ingen fri stång på ditt gym?

RasmusA
2013-08-11, 11:21
Jag tror det blir smidigare att lära sig squat med fri stång. Det var smidigare för min del iaf.
I Smithen blir man så låst till en rörelse.

Ge fri stång en chans i vilket fall! :)

pezrulezhaakon
2013-08-11, 11:22
HelloGirly, i startpositionen måste du luta dig lätt mot stången för att hamna bra i bottenläget. Du måste även föra bak rumpan i sittet. Tyngdpunkten i området mellan häl och hålfot.

HelloGirly
2013-08-11, 11:23
Ok det kanske är bättre. Känns bara som det är lite trångt på mitt gym så man väljer hellre en maskin istället för att trängas med andra på mattorna

smeander
2013-08-11, 11:25
Jag har försökt kolla på olika instruktionsvideos på youtube för att hitta rätt teknik. Jag tror nämligen att jag gör fel eftersom jag har fått ont i utsidan av ena vaden efter att jag börjat med smithen.

Det är vanliga squats jag vill göra. Jag har försökt göra dessa utan att luta mig bak, alltså försökt efterlikna hur det skulle ha gjorts om jag gjorde en squat med fria vikter istället. Är det bra? Sen står jag med benen ungefär lika brett som axlarna och låter tårna peka lite utåt, och så går jag så djupt jag bara kan. Kan man gå FÖR djupt?

Enligt videos så är det så olika budskap. Vissa säger att man ska luta sig i smithen, och vissa säger att man inte ska det. Vad är rätt?

Det går inte, det blir smithböj och ej vanliga böj i smith.

HelloGirly
2013-08-11, 11:27
Det går inte, det blir smithböj och ej vanliga böj i smith.

Jaha =/ Ja då får jag väl leta upp en bra yta med stång istället då

PureWhey
2013-08-11, 11:47
Jaha =/ Ja då får jag väl leta upp en bra yta med stång istället då

Lär ju finnas racket på gymmet.

filmjölk
2013-08-11, 15:09
Smithmaskinen kan vara lite bökig att böja i, och vill du inte trängas för en fri stång så skulle jag vilja rekommendera att du byter ut övningen mot djupa benpressar OCH utfall.

Säg att du idag kör 4 set knäböj, byt ut det mot kanske 3 set djup benpress OCH 3 set utfall. Lite fler set för att kompensera den bättre effekten av knäböjen.

HelloGirly
2013-08-11, 22:35
Prövade vanliga knäböj idag, och det gick bra. Tror nog jag kan fixa plats för det ändå, iaf när det inte är så mycket folk där =) Men tror jag behöver ta min kvarvarande pt-timme snart så jag verkligen ser till att jag gör rätt

lottagu
2013-08-12, 09:15
Smithen tycker jag inte är ett alternativ när man ska göra knäböj. De borde ju på ditt gym finnas ett rack där du kan köra? Utnyttja din PT timme så du får hjälp att göra rätt. De är otroligt mycke man ska tänka på vid knäböj och de är lätt att de blir fel, men när allt stämmer så är de såå roligt med böj. Lycka till! :)

PureWhey
2013-08-12, 09:55
Lottagu
Många PTs tycker dock smith är utmärkt för böj, och allt annat :D
Varje dag i princip ser jag någon/några PTs på mitt gym med kunder som böjer i smith. Vill gå fram och fråga varför, men känns som jag kanske inte blir en uppskattad person i framtiden då :)


Le iPhone

pezrulezhaakon
2013-08-12, 12:14
PureWhey, hur vet du att PTn inte bara visar smithböj som en progression mellan benpress och vanlig knäböj för något mål? Klienten kanske har en specifik önskan, eller begränsning för den delen....

PureWhey
2013-08-12, 12:52
PureWhey, hur vet du att PTn inte bara visar smithböj som en progression mellan benpress och vanlig knäböj för något mål? Klienten kanske har en specifik önskan, eller begränsning för den delen....

Det vet jag inte, men det verkar vara samma PTs som gör just detta med flera klienter, medan andra kör fri böj med sina klienter.


Le iPhone

filmjölk
2013-08-12, 15:19
Pts på vissa gym varierar program och övningar för sina klienter av en väldigt uppenbar anledning, folk tränar vanligtvis efter jobbet, det går liksom inte att ha ett stort klientel som alla skall träna tex. knäböj med gymmets tre fria stänger klockan 17:30.

Då måste man sprida ut folk till benpressen, smithen, etc byta ordning på övningar i passen och ge folk alternativa övningar för att underlätta så att folk faktiskt kan få vettig träning med minimal väntetid.

PureWhey
2013-08-12, 15:23
Pts på vissa gym varierar program och övningar för sina klienter av en väldigt uppenbar anledning, folk tränar vanligtvis efter jobbet, det går liksom inte att ha ett stort klientel som alla skall träna tex. knäböj med gymmets tre fria stänger klockan 17:30.

Då måste man sprida ut folk till benpressen, smithen, etc byta ordning på övningar i passen och ge folk alternativa övningar för att underlätta så att folk faktiskt kan få vettig träning med minimal väntetid.

Makes sense.
Känns dock som att lura kunden, typ.
Kund nmr 1 får lära sig att squatta för denne brukar träna på dagen, medans kund nummer två får lära sig att använda benpressen för denne brukar träna kl 17.

filmjölk
2013-08-12, 15:40
Makes sense.
Känns dock som att lura kunden, typ.
Kund nmr 1 får lära sig att squatta för denne brukar träna på dagen, medans kund nummer två får lära sig att använda benpressen för denne brukar träna kl 17.

Japp. Men ändå, vissa gym är det tex. helt omöjligt att träna bänkpress på måndagseftermiddagar eller ens komma fram till hantelstället på fredagseftermiddagar. eller så kanske det finns ett gäng styrkelyftare som man vet ockuperar gymmets stänger i två timmar varenda eftermiddag. Rätt vanliga grejer, då ger man program till sina klienter utan bänkpress på måndagar, eller helt enkelt lär dem alternativa övningar till skivstångsövningar i fallet med styrkelyftsmaffia.