handdator

Visa fullständig version : Långsmala personer...naturligt starka i latsdrag?


filmjölk
2013-08-10, 23:10
Det här är en personlig observation jag har gjort på nybörjare som är långa och smala. De lyfter oproportionerligt mer i latsdrag än vad de borde lyfta om man jämför med vikterna de använder i andra övningar.

Nu har jag inte sett tusentals långsmala lyfta, men ändå tycker jag mig se det sambandet. Någon annan som reflekterat over detta, och om det är så, vad kan det bero på?

svenbanan
2013-08-10, 23:18
Det här är en personlig observation jag har gjort på nybörjare som är långa och smala. De lyfter oproportionerligt mer i latsdrag än vad de borde lyfta om man jämför med vikterna de använder i andra övningar.

Nu har jag inte sett tusentals långsmala lyfta, men ändå tycker jag mig se det sambandet. Någon annan som reflekterat over detta, och om det är så, vad kan det bero på?

Inget jag nånsin sett/tänkt på. Jag tror inte det stämmer. *popcorn*

Doctor Snuggles
2013-08-10, 23:21
Längre armar lämpar sig bättre för dragövningar än pressövningar?

MrAndersson3
2013-08-10, 23:21
192, väger 85kg kör t.ex. curl med 12.5kg hantlar bänkar 82,5 och reppar på 87.5 i böj.

Klarar av att köra 8reps 4 set på 63kg då med en teknik där endast ryggen arbetar inget svingade alls. Hur bedömer du mig, ser enligt mig själv lång och smal ut.

D-Crawler
2013-08-10, 23:23
Njae. När jag själv var en räka (195 cm, 68 kg) drog jag inte direkt några anmärkningsvärda vikter i latsdrag om jag minns rätt. Kunde inte göra en enda chin för den delen heller.

muddler
2013-08-11, 00:08
Njae. När jag själv var en räka (195 cm, 68 kg) drog jag inte direkt några anmärkningsvärda vikter i latsdrag om jag minns rätt. Kunde inte göra en enda chin för den delen heller.

Jag hade väl typ samma stats i starten är väl 5 cm kortare än dig, klarade 7 chins första gången jag testade och har väl alltid varit hygglig i dragövningar för ryggen generellt, kom snabbt upp på typ 100 i latsdraget minns jag.

Så tyvärr filmjölk det går nog inte att generalisera så ;)

ReXi
2013-08-11, 00:53
Har faktiskt märkt exakt samma sak!

specs
2013-08-11, 01:49
Jag anser mig själv som lite långsmal, är 195, och har faktiskt tyckt att jag är lite starkare i latsdrag jämfört med andra övningar. Bänkar kanske runt 95 kg 1 rm, medan jag klarar iaf 6 reps på 90 kg latsdrag

trapz star
2013-08-11, 01:56
Tycker dessa personer brukar vara starka i marklyft? Har en polare som var 190/77 som gjorde 7-8 reps på 100kg första gången han körde mark. Har sett as många långa som är svinbra i mark?

cero
2013-08-11, 02:23
Tycker dessa personer brukar vara starka i marklyft? Har en polare som var 190/77 som gjorde 7-8 reps på 100kg första gången han körde mark. Har sett as många långa som är svinbra i mark?

8 reps pa 100 KG for nagon pa 77 KG ar val inte sarskilt anmarkningsvart?

Nilzeen
2013-08-11, 10:37
8 reps pa 100 KG for nagon pa 77 KG ar val inte sarskilt anmarkningsvart?

Tycker det låter rätt bra för att va gången.

jockke
2013-08-11, 10:41
Jag har en träningskompis som är typ 190cm lång och väger strax över 80 kg. Stämmer in bra på honom med latsdragen. Han tar typ 10-15kg mer än mig som är 178cm och väger 74kg. Jag är bättre i chins dock. 14st och han gör 8 eller 9 om jag inte minns fel.

Petoria
2013-08-11, 11:01
Tvärtom för mig, jag är kort (174cm) och har alltid varit stark i chins/latsdrag.

smeander
2013-08-11, 11:25
Det här är en personlig observation jag har gjort på nybörjare som är långa och smala. De lyfter oproportionerligt mer i latsdrag än vad de borde lyfta om man jämför med vikterna de använder i andra övningar.

Nu har jag inte sett tusentals långsmala lyfta, men ändå tycker jag mig se det sambandet. Någon annan som reflekterat over detta, och om det är så, vad kan det bero på?

Alla är starka i latsdrag som nybörjare innan tekniken är bra.

Pompere
2013-08-11, 11:35
Stämmer in på mig bra.
187 cm, 76 kg
Kör latsdrag till hakan bara dock, men 4-5 reps på 100 kg är standard. Försöker bli starkare där. Ganska duktig på chins också, 30 reps är PB med kroppsvikt (inga jävla crossfit-chins) och par reps med +20 runt midjan.

Bänkar 90-95 1 RM, så den ligger lite i lä

ulf123
2013-08-11, 13:06
Det här är en personlig observation jag har gjort på nybörjare som är långa och smala. De lyfter oproportionerligt mer i latsdrag än vad de borde lyfta om man jämför med vikterna de använder i andra övningar.

Nu har jag inte sett tusentals långsmala lyfta, men ändå tycker jag mig se det sambandet. Någon annan som reflekterat over detta, och om det är så, vad kan det bero på?

Det jag observerar är att folk i allmänhet är betydligt starkare i press än dragövningar. Det är t ex mycket sällsynt på mitt gym att folk tränar chins med extra vikt. Tung bänkpress är vanligare. Förmodligen för att de flesta inte är så intresserade av ryggträning.

Man upplever därför att nybörjare är relativt starkare i dragövningar. Skillnaden mellan en nybörjare och de mer erfarna är mindre än i andra övningar eftersom de erfarna inte satsar helhjärtat.

Det är iaf vad jag tror.

cero
2013-08-11, 15:18
Alla är starka i latsdrag som nybörjare innan tekniken är bra.

Just det, i borjan drar man ju bara med armarna.. :D

D-Crawler
2013-08-11, 21:09
Jag hade väl typ samma stats i starten är väl 5 cm kortare än dig, klarade 7 chins första gången jag testade och har väl alltid varit hygglig i dragövningar för ryggen generellt, kom snabbt upp på typ 100 i latsdraget minns jag.

Så tyvärr filmjölk det går nog inte att generalisera så ;)

Jävlar haha, det var inte dåligt det.
Det komiska är ju att ryggen helt klart är min bästa muskelgrupp nu, både sett till massa och styrka. Men som sagt, i början var det inget nämnvärt inte.

gustafffsson
2013-08-11, 21:52
Har en kompis som är ca10cm längre än mig och han tar mer(vääääldigt mycket) i latsdrag än mig men jag kör tyngre och mer i chins och samma sak med bicepscurl, vi väger ungefär samma också skiljer bara 2-3kg också, så kan nog stämma :s