handdator

Visa fullständig version : Windows 8


lofito
2013-08-10, 16:51
Köpte precis en ny laptop som har Windows 8.
Har tidigare haft stationära i hela mitt liv, men eftersom att jag flyttar till
utlandet så slog jag till på en laptop av märket ASUS och Windows 8.

Vad ser ni för fördelar respektive nackdelar med Windows 8?
En annan fråga, hur kan jag få till skrivbordsikonen på verktygsfältet?
Går ju inte att skicka ner den dit, men resten av programmen funkar fint
att rulla ner.

Thornblom
2013-08-10, 17:02
Jag älskar det. Bättre optimerat och stilrenare design. Angående startmenyn så använder jag ett program som heter Start8, det gör så att en klassisk startmeny läggs till.

Wzup2u
2013-08-10, 18:23
love it.......
snart kommer windows 8.1 uppgraderingen då kommer start menyn igen...
dock behöver jag inte den längre....
efter ett tag när du lärt dig win 8 kommer du märka hur smidigt det verkligen är.
sen förstår jag inte riktigt din fråga.

och du har en hel tråd på kollo om windows 8..
windows 8 tråden. här är direktlänk http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=200627

PixelMiner
2013-08-10, 19:08
Nu har jag inte kört Windows 8 sedan Release Preview versionen, som jag körde någon vecka. Men mina korta intryck var:

Plus:

Verkade väldigt stabilt tom bättre än Windows 7 som är bra det.
Filhanteringen (kopering, flytta och liknande) fungerade mycket smidigare och dialogerna var bättre utformade.
Uppstartstiderna var föredömligt korta.

Minus:

Modern UI (Metro) tyckte jag var fult och onödigt. Många av fullskärmsapparna är säkert bra på en platta, men på en stationär dator kändes det bara fjantigt. Att vissa tiles blinkade (t.ex. bildappen) tyckte jag var ohyggligt fult och mina tankar drogs till 90-tals hemsidor med animerade galopperande älgar.
Sedan tyckte jag att inställningarna var lustigt utspridda, vissa grejer låg kvar i kontrollpanelen, vissa låg i någon skum Modern UI meny. Att hjälpen dessutom var bristfällig hjälpte ju inte detta ett dugg.
Windows 8 mobbade dessutom mina snordyra färgkaliberade EIZO skärmar, eftersom dessa bara klarar 1280x1024. Så fick jag bara köra en ModernUI app i taget. Systemet tillät inte att man delade upp apparna vid så låg upplösning.


Men som sagt detta var Release Preview så vissa av sakerna har säkert fixats sedan dess.

Sedan är ju Windows 8 rätt hårt integrerat mot Microsofts molntjänster. Vilket kan ses som både fördel och nackdel beroende på hur man gillar sådant.

Akerhage
2013-08-10, 19:18
Med "stardock start8" funkar det okey. Haft vissa problem, men osäkert om det har med windows 8 att göra. Ogillar dock vissa saker som att om jag i ett spel "alt+tab" kommer till win 8 menyn istället för skrivbordet osv.

Jag ser än så länge windows 8 ungefär som jag ser på Vista = inte så bra.

David Brent
2013-08-10, 19:50
Tycker det fungerar riktigt bra. Bootar snabbare än win 7 och känns allmänt snabbare. Använder inga metroprogram dock.
Nya startmenyn är mig likgiltigt, den fungerar lika bra att använda som i 7an för mig, dvs
windows-knappen och sen skriva första bokstäverna på sökt program och enter.

LeBron
2013-08-10, 21:07
Köpte precis en ny laptop som har Windows 8.
Har tidigare haft stationära i hela mitt liv, men eftersom att jag flyttar till
utlandet så slog jag till på en laptop av märket ASUS och Windows 8.

Vad ser ni för fördelar respektive nackdelar med Windows 8?
En annan fråga, hur kan jag få till skrivbordsikonen på verktygsfältet?
Går ju inte att skicka ner den dit, men resten av programmen funkar fint
att rulla ner.

Svep nedåt med tre fingrar på musplattan så får du upp skrivbordet, svep igen så får du upp alla program/rutor igen (i samma ordning). Svep uppåt med tre fingrar så får du upp alla program du har igång i väldigt små rutor (typ som en android-lur). :)

Gillar Windows8! :D

lofito
2013-08-11, 12:22
Svep nedåt med tre fingrar på musplattan så får du upp skrivbordet, svep igen så får du upp alla program/rutor igen (i samma ordning). Svep uppåt med tre fingrar så får du upp alla program du har igång i väldigt små rutor (typ som en android-lur). :)

Gillar Windows8! :D

Haha, fattade inte först så jag började hålla på vid skärmen... sen kom jag på
musplattan, haha, vilken dåre man är ibland! Fan vad smidigt :)

lofito
2013-08-11, 12:23
Tycker det fungerar riktigt bra. Bootar snabbare än win 7 och känns allmänt snabbare. Använder inga metroprogram dock.
Nya startmenyn är mig likgiltigt, den fungerar lika bra att använda som i 7an för mig, dvs
windows-knappen och sen skriva första bokstäverna på sökt program och enter.

Vad menar du med metroprogram?
(Som sagt, är färsk, köpte datorn igår), så håller fortfarande på att lära mig
lite.

lofito
2013-08-11, 12:33
Alltså, när jag är inne i start där alla appar finns och sånt och går in i en app.
Hur går jag då ut den för att "stänga" den?
Är det bara att trycka på knappen som är mellan fn och alt?
Det är så jag kommer ut, men om jag vill tillbaks till samma app utan att behöva leta
och klicka på den då, hur gör jag då?

Var hittar jag start8, något man kan tanka via apparna eller är det något jag
måste ladda hem från nätet?

Abbs
2013-08-11, 13:06
Alltså, när jag är inne i start där alla appar finns och sånt och går in i en app.
Hur går jag då ut den för att "stänga" den?
Är det bara att trycka på knappen som är mellan fn och alt?
Det är så jag kommer ut, men om jag vill tillbaks till samma app utan att behöva leta
och klicka på den då, hur gör jag då?

Var hittar jag start8, något man kan tanka via apparna eller är det något jag
måste ladda hem från nätet?

Hoovra musen uppe i vänstra hörnet och alla fönster kommer visas.

Tricklew
2013-08-11, 13:37
Hatar windows 8, jag vill att min telefon blir så lik en dator som möjligt, inte tvärtom.


phone

storPines
2013-08-11, 13:47
gillart..

lofito
2013-08-12, 18:00
Varför kan jag tex. inte ändra skrivbordsunderlägg?
Jag försöker högerklicka och hitta något som "använd som skrivbordsunderlägg" eller något
men det finns ju inte. Hur går jag till väga om jag vill byta skrivbordsunderlägg?

David Brent
2013-08-12, 18:16
Nu har jag på engelska, men du förstår nog motsvarigheterna på svenska

Högerklicka på skrivborder -> Personalize -> Desktop Background.

Wzup2u
2013-08-12, 18:23
Med "stardock start8" funkar det okey. Haft vissa problem, men osäkert om det har med windows 8 att göra. Ogillar dock vissa saker som att om jag i ett spel "alt+tab" kommer till win 8 menyn istället för skrivbordet osv.

Jag ser än så länge windows 8 ungefär som jag ser på Vista = inte så bra.

går att ändra så du alltid hamnar på skrivbordet.

lofito
2013-08-12, 20:04
Nu har jag på engelska, men du förstår nog motsvarigheterna på svenska

Högerklicka på skrivborder -> Personalize -> Desktop Background.

Tack gubben

lofito
2013-08-12, 20:04
En annan sak. Hur fan stänger man av datorn då? Jag måste alltid gå in på start och på min "gubbe" i högra hörnet och trycka logga ut. Därefter kan jag välja stäng av knappen. Finns det inget smidigare sätt?

Phil Heath
2013-08-12, 20:16
Hatar windows 8, jag vill att min telefon blir så lik en dator som möjligt, inte tvärtom.


phone

+1 Allt är så jävla omständligt och jobbigt!

Piranha
2013-08-13, 15:41
Kör liknande men som heter classic shell.

bertbert
2013-08-13, 15:51
En annan sak. Hur fan stänger man av datorn då? Jag måste alltid gå in på start och på min "gubbe" i högra hörnet och trycka logga ut. Därefter kan jag välja stäng av knappen. Finns det inget smidigare sätt?

Klicka på skrivbordet, tryck Alt+F4.

David Brent
2013-08-13, 15:56
En annan sak. Hur fan stänger man av datorn då? Jag måste alltid gå in på start och på min "gubbe" i högra hörnet och trycka logga ut. Därefter kan jag välja stäng av knappen. Finns det inget smidigare sätt?

Muspekaren till övre/nedre högra hörn -> kugghjulet (Settings) -> power -> Shut down

Inte helt smidigt dock.

lofito
2013-08-13, 23:06
Muspekaren till övre/nedre högra hörn -> kugghjulet (Settings) -> power -> Shut down

Inte helt smidigt dock.

Tack.
Många frågor märker jag, men håller som sagt på att lära mig.
Blir inte klok på apparna. Föredrar att ha versionerna på skrivbordet istället.
Skype i en app tex. gör mig galen där jag inte kan nå inställningarna för att
folk ska se mig via kameran, hur fan lyckas jag med att den ska funka?
När jag är på skrivbordet och någon skriver till mig på skype så hör jag ju inget
ljud, utan måste trycka på knappen mellan fn och allt för att komma åt apparna och in på skype. Weird!
Vill inte behöva ha Skype i Windows Store utan på skrivbordet! Helvete.

Snobbe
2013-08-14, 08:07
Tycker windows 8 fungerar riktigt bra, har lite problem med vissa program som fungerar sådär (evernotes patchning verkar inte gå helt bra). Men annars så är det rätt mysigt, gillar toolbar på båda skärmar t.ex. när man kör 2. Där jag annars behövt fixa Ultramon.

En annan sak. Hur fan stänger man av datorn då? Jag måste alltid gå in på start och på min "gubbe" i högra hörnet och trycka logga ut. Därefter kan jag välja stäng av knappen. Finns det inget smidigare sätt?

Nu har jag inte testat alt+f4 som någon sa tidigare men det verkar smidigt om det fungerar. Annars kan du gå upp till högra hörnet och få fram settings, sen power, omständigt dock.

Går också att öppna powershell och skriva stop-computer eller restart-computer.

kaer
2013-08-14, 09:25
En annan sak. Hur fan stänger man av datorn då? Jag måste alltid gå in på start och på min "gubbe" i högra hörnet och trycka logga ut. Därefter kan jag välja stäng av knappen. Finns det inget smidigare sätt?

Jag har skapat en shortcut till shutdown.exe som ligger på skrivbordet och i win8-delen.

tntballe
2013-08-14, 09:59
Tycker det är smidigt att stänga av med Windowsknapp --> alt-u --> u

bertbert
2013-08-14, 10:04
Sedan kan man fråga sig om man explicit måste stänga av datorn särskilt ofta. Mer typiskt användningsfall borde vara att bara stänga locket och att datorn då går i viloläge.

lofito
2013-08-15, 00:36
Sedan kan man fråga sig om man explicit måste stänga av datorn särskilt ofta. Mer typiskt användningsfall borde vara att bara stänga locket och att datorn då går i viloläge.

Fördelar/nackdelar med det jämfört med om man ska stänga av varje gång?

Sir Beef A Lot
2013-08-15, 00:48
Hur får man bort vänstra botten "Start"-grejen? Jag blir ut-tabbad hela tiden från HoN när jag spelar. :(

bertbert
2013-08-15, 05:11
Fördelar/nackdelar med det jämfört med om man ska stänga av varje gång?

I normala fall startar jag bara om mina datorer typ 1 gång i månaden, och det är för att det kommer någon uppdatering som kräver omstart. Fördelarna är givetvis att man kommer tillbaka till där man var innan och att man slipper vänta på att vissa program ska laddas. För egen del ser jag inga nackdelar.

Hobbes
2013-08-15, 07:49
Provat det och valde Windows 7 Proffesional på min nya dator. Hatar med andra ord Windows 8:d

Måste ju vara ett misslyckande om de måste uppgradera med en startfunktion? Alt. så många vill nedgradera sina windows från 8 till 7:D

lofito
2013-08-17, 06:53
Finns det någon inställning som gör att när man startar sin laptop att den hamnar direkt i skrivbordsläge istället för att hamna bland alla appar och så? Märker att när jag trycker på "skrivbord" så laddar den extra med alla program. Om den kan gå in på skrivbordet och börja ladda alla program den ska börja använda går det fortare för min del att börja använda datorn känner jag.

Akerhage
2013-08-17, 07:09
går att ändra så du alltid hamnar på skrivbordet.

Var ändrar jag detta? (kan inte testa fören ikväll dock)

lofito
2013-08-18, 23:07
Jag vill ju också hamna direkt, men hur?

David Brent
2013-08-19, 06:23
http://www.7tutorials.com/how-boot-desktop-windows-8-skip-start-screen

Sparven från Minsk
2013-08-19, 07:58
Installerade win 8 igår. Gillar startsidan med apparna, men fick installera start8 jag med hehe.
Är mest i skrivbordsvyn ändå känns det som. Men annars fungerar win 8 bra, snyggt.

lofito
2013-08-20, 19:49
Installerade win 8 igår. Gillar startsidan med apparna, men fick installera start8 jag med hehe.
Är mest i skrivbordsvyn ändå känns det som. Men annars fungerar win 8 bra, snyggt.

Vad gör start8?

Alvis
2013-08-20, 20:02
Vad gör start8?

Lägger till en startmeny, lite konstigt att de inte hade med det i Windows 8.0, kommer med en mycket bra sådan i Windows 8.1 iaf. Men den (gratis) uppdateringen släpps inte officiellt förrän 18 Oktober. Jag borde testa Windows 8.0 egentligen eftersom jag hört så mycket dåligt om den, men jag gillar starkt 8.1 iaf (jag kör preview version). Best OS hittills imo.