handdator

Visa fullständig version : Magmuskler alltid trötta


Skön
2013-08-10, 15:04
Trots att jag inte tränat magen på flera dagar/veckor/månader etc. så är musklerna ibland helt helt slut. Orkar knappt plankan eller någon övning. Jag vet att jag inte har kört någon övning tidigare i veckan som involverar magen speciellt mycket.
De dagar som jag känner mig någorlunda pigg så kanske jag kör 30 fällknivar och sen vilar och sedan orkar jag runt 12 gången efter.

Är jag bara för svag än (har en del svank men ändå tränat magen bra i flera år) eller är t.ex. andning och återhämtning mer involverade än för andra muskler?

pezrulezhaakon
2013-08-10, 15:09
Skön, Det är inte så att badstranden har varit välbesökt utan tröja? :)

tjing
2013-08-10, 15:54
Skön, Det är inte så att badstranden har varit välbesökt utan tröja? :)

Hahah :cool:

Har faktiskt ingen aning vad problemet är annars. Vet du hur man spänner magen ordentligt s a s?

Skön
2013-08-10, 15:57
Hehe nej badstranden ska inte vara problemet. Jo jag har ganska svårt med det, tror jag iaf. Menar saker som att magen får jobba hårt för att smälta maten osv har väl inget med det att göra?

tjing
2013-08-10, 16:01
Har du problem med sura uppstötningar/gaser? Känner du något under revbenen?

myslex
2013-08-10, 20:33
Har du problem med sura uppstötningar/gaser? Känner du något under revbenen?

Detta: Äter jag mycket fiber och dricker mkt mjölk har magen en tendens till att ge ifrån sig ljud och producera gaser. Kan det ha någon inverkan på styrkan av magmusklerna negativt?

Skön
2013-08-13, 17:12
Har du problem med sura uppstötningar/gaser? Känner du något under revbenen?

Nja det enda jag kan komma på är att jag vet att min diafragma är spänd. Jag har vart kass i magen sen jag började dricka kaffe men jag har alltid vart svag just i stabiliteten. Om man kör övningar för raka magmuskeln så att säga, typ cable crunches, så är jag rätt stark där åtminstone.

tjing
2013-08-13, 17:15
Spänd diafragma ja, har man problem med magen kan ju diafragman också hamna lite i kläm så att säga.

En "spänd" diafragma kan vara stress, men också problem med matsmältning. Därför jag frågade.

Har du provat någon avslappningsgrej?

Skön
2013-08-13, 17:22
Spänd diafragma ja, har man problem med magen kan ju diafragman också hamna lite i kläm så att säga.

En "spänd" diafragma kan vara stress, men också problem med matsmältning. Därför jag frågade.

Har du provat någon avslappningsgrej?

Det lustiga är att jag aldrig nånsin vart stressad. Åtminstone så hanterar jag det lugnt men kanske är jag stressad utan att veta det. Brukar alltid somna när jag kör avslappningsövningar. Nemen nej har inte testat det och jag har inte sökt någon läkare för problem med vare sig diafragman eller något annat.

Kanske helt klart vore värt att testa det. Kan ju vara så att magen går helspänd dagarna i enda. I och med att jag har rätt så stor lordos så antar jag att magen på så sätt är svag i förhållande till typ höftböjaren. Men så pass mycket jag kört så tycker jag det är otroligt att magen aldrig blir stark.