handdator

Visa fullständig version : Mina gener sätter stop?


ReXi
2013-08-10, 13:54
Hej!

Jag har tränat nu i exakt två år, efter två år är mina stats följande:
175cm
87kg (22-22% bf) Innan träningen vägde jag 65kg, dock inga rutor, så antar över 10% bf. Kan tillägga att jag hade finare kropp innan jag började träna.

Mark: 110kg 1rm
Bänk: 70kg 1rm
Militär: 52,5kg 1rm (Enda jag är stolt över)
Böj: 82,5kg 1rm
Chins: 0 (Kan inte göra en enda chins, efter 2 års träning!)

Omkrets armar: 36cm

Jag brukar aldrig visa min kropp, liksom jag skäms över den. Brukar alltid gå i tshirt, (inte ens linne) på stranden.

Droppen var igår, när jag simmade för första gången på ett bra tag! En gammal barndomsvän som jag inte träffat på länge, kom fram till mig och tyckte jag borde börja gymma för att få en finare kropp, jag sa att jag gymmar och gjort det i två år. Han trodde inte mig, han trodde jag ljög. Detta förstörde min dag.

Jag kör en fem-splitt, äter bra (går ju upp i vikt trots allt), får i mig ca 180-200g protein varje dag. Äter knappt skräpmat, kanske en gång per månad. Dock älskar jag mat i stora mängder! Alkohol dricker jag aldrig, är nykterist.

Noterar alla pass i mobilen, jag ökar reps/vikt varje pass!
Men ändå ser min kropp ut som att jag inte tränar, dessutom är jag jävligt svag! Folk jag känner som aldrig tränat tar mer än mig första gången de är i gymmet. Ibland brukar jag jämföra min kropp med andra som inte ens tränar, till och med de är större än mig!

Jag funderar seriöst på att sluta träna, liksom det ger mig inget mer än ångest. Träningen är ändå det roligaste jag vet, älskar verkligen att träna. Men det ger mig inget tillbaka!
Allt pengar och tid jag lagt ner på träning och kost har inte gjort någon nytta!

Hjälp någon, snälla?

Gober
2013-08-10, 13:57
Deffa så du inte är så fet, då kommer det se ut som att du tränar. Har man inte mycket muskler ser man bara otränad ut med högt kroppsfett.

King Grub
2013-08-10, 13:58
Ser du sämre ut efter två års träning gör du något rejält fel. Och det låter som om det felet har skett vid matbordet. Det låter som om du ätit dig tjock så dina muskler inte längre syns.

ReXi
2013-08-10, 14:02
Deffa så du inte är så fet, då kommer det se ut som att du tränar. Har man inte mycket muskler ser man bara otränad ut med högt kroppsfett.
Jag ska deffa, köpt 16kg kyckling kött som jag har i frysen.

Ser du sämre ut efter två års träning gör du något rejält fel. Och det låter som om det felet har skett vid matbordet. Det låter som om du ätit dig tjock så dina muskler inte längre syns.
Du kanske har rätt, men om mina armar är 36cm omkrets med ca 20-22% bf, så kommer de se ut som tändstickor om jag hamnar på 15% bf...

Dreas
2013-08-10, 14:03
Du har ätit upp dig för snabbt och ökat för sakta i styrka.

Vad började du på för vikter när du började? Tar du ut dig på gymmet? Har du någon träningskompis?

CalleP
2013-08-10, 14:06
Du måste ha tränat riktigt snett ifall du inte har utvecklats på den tiden om jag ska vara ärlig. Så pass kassa gener kan man inte ha att du inte kan göra en chins efter TVÅ år.

Det är ditt sätt att träna det är med störst sannolikhet fel på inte dina gener.

Berätta gärna hur du tränar och hur du lägger upp progression.
Såg nu att du säger att du ökar varje pass, byter du ofta övningar eller kör du samma som när du började?

ReXi
2013-08-10, 14:07
Du har ätit upp dig för snabbt och ökat för sakta i styrka.

Vad började du på för vikter när du började? Tar du ut dig på gymmet? Har du någon träningskompis?
Men desto mer man äter, desto mer energi för att öka?

Det kommer jag inte ihåg, faktiskt. Jag är slut efter varje pass! Varit nära att spy, flera gånger under passen. Nej, gillar att träna ensam, med kompisar blir det bara massa snack.

King Grub
2013-08-10, 14:08
Men desto mer man äter, desto mer energi för att öka?

I fettvikt, ja. Har du ökat från dina uppskattningsvis strax över 10% kroppsfett till 22% kroppsfett har du ätit för mycket, helt enkelt. Det är träning som bygger muskler, inte att äta sig tjock.

Shred
2013-08-10, 14:08
Hur lägger du upp träningen då? Du kanske övertränar dig, och alltså inte tillåter musklerna att få den tid för återhämtning de behöver. Det är ju sjukt olika från person till person hur mycket återhämtning man behöver efter träning av en specifik muskelgrupp.

Testa att radikalt ändra om schemat. Musklerna vänjer sig snabbt vid ett och samma mönster vilket kan -> sämre eller inga ökningar efter ett tags nötande på samma rutin.

Kör du basövningar? Kör du dem konsekvent? Det är där styrkan byggs.

Låter som att du borde skära ner på kaloriintaget samt lägga in ett par konditionspass i veckan (om du inte redan har det).

ReXi
2013-08-10, 14:11
Du måste ha tränat riktigt snett ifall du inte har utvecklats på den tiden om jag ska vara ärlig. Så pass kassa gener kan man inte ha att du inte kan göra en chins efter TVÅ år.

Det är ditt sätt att träna det är med störst sannolikhet fel på inte dina gener.

Berätta gärna hur du tränar och hur du lägger upp progression.

Helt vanlig fem splitt.
Bröst, vader
Rygg
Ben
Axlar
Armar, mage.
Vila
Börja om

Noterar att set och rep i mobilen. Nästa pass försöker jag öka repsen, minska vilan, höja vikten, eller komma ner långsammare i den excentriska fasen. Brukar köra en övning på tre set för varje muskelgrupp, väldigt excentriskt!
Vi tar bröst som exempel. Bänkpress 3x10-12, hantelpress 3x6-8, smithpress (excentriskt) 3x8-10, och avslutar med cablecrossover, 3x12+.

Dreas
2013-08-10, 14:12
Låter som väldigt mycket reps.

Testa att köra 5*5 för de tre stora en tid?

tlk
2013-08-10, 14:14
Hey ReXi,

jag tog mig en tur in på din profil och listade ämnen som du har startat...

Det är lite 4split eller 5split, "Gjort om AronPs program", och en värsting om "lololo folk borde lära sig träna till failure annars får man inget resultat", å lite åt "vilken PWO är fetast???"-hållet.

Och nu kryper du till korset med bedrövliga resultat efter 2 års träning. Vikterna du lyfter är ju, som du vet, inte så mycket att hänga i julgranen. Du har förvisso gått upp 20 pannor kroppsvikt men det förefaller som du bulkat lite väl hårt och blivit för tjock för din smak... iallafall så motsvarar inte dina lyft en 20kg viktuppgång. Och på detta är du missnöjd för du spenderat massa pengar på det här (förmodligen då på diverse PWOs och dylikt som gymkedjorna vill lura på dig). Tydligen så tränar du även så du nästan spyr...


Jag hade också varit nedslagen av det här.


Ett förslag.. 4 eller 5split och köra allt till failure är väl knappast att rekommendera till nybörjare. Och du ser ju själv vilka bedrövliga resultat du har fått utav det här. Gör om, gör rätt. Ge dig på t.ex. stronglifts 5x5 eller starting strength något år. 3 pass i veckan, inget "träna tills jag spyr". Dra ner på ätandet så du ligger på måttlig minus och du blir av med extrafettet som du verkar ogilla. Och sluta slänga pengar på PWOs.


Tummen upp till din goa 52 pannors militärpress dock. Den ska du vara stolt över.

svenbanan
2013-08-10, 14:15
Du kanske har rätt, men om mina armar är 36cm omkrets med ca 20-22% bf, så kommer de se ut som tändstickor om jag hamnar på 15% bf...


Bara för att du har 20% bf så betyder inte det att detta sitter jämt utspritt över hela kroppen. Det behöver inte nödvändigtvis bli så att dina armar blir jättetunna...

King Grub
2013-08-10, 14:16
Muskeln växer i 24 timmar efter ett träningspass. Att vila den över 140 timmar är för mycket. Särskilt för en nybörjare första träningsåren.

Du har gått upp 22 kilo på två år. Även för någon med riktigt goda förutsättningar för muskelbygge kommer en sådan viktökning på så kort tid att ha bestått av till största delen fett. Och ju fetare du äter dig, desto sämre förutsättningar för muskeltillväxt får du.

whalle
2013-08-10, 14:18
Tänk på att två år faktiskt inte är jättemycket, det tar tid att bli stor och stark. Själv har jag gymmat snart i 10 år och jag är varken skitstor eller jättestark. Nu håller jag på med simning och det har saktat ner mina resultat på gymmet ganska rejält men efter mina första två år var väl min största framgång på gymmet en inflammation i armvecket efter alldeles för mycket biceps.
Var glad att du har hittat hit, här finns mycket kunskap och information att hämta.

Du säger ju att du fortfarande ökar i vikt och/eller reps varje pass så att dina gener skulle vara dåliga tror jag inte ett dugg på, fortsätt harva så kommer resultaten. Sätt upp halvsvåra men rimliga mål för vad du vill uppnå inom sex månader och sen kör du vidare därifrån.

Jag skulle även jag rekommendera att du deffade ner dig, gör du det på ett bra sätt går det faktiskt att öka i styrka även under deffen.

Shred
2013-08-10, 14:19
Gör om, gör rätt. Ge dig på t.ex. stronglifts 5x5 eller starting strength något år. 3 pass i veckan, inget "träna tills jag spyr". Dra ner på ätandet så du ligger på måttlig minus och du blir av med extrafettet som du verkar ogilla. Och sluta slänga pengar på PWOs.

Låter oerhört vettigt!

RobbanColeman
2013-08-10, 14:35
Det som låter viktigt anser jag är att deffa!

Jag försäkrar dig att du ser bättre ut bara du deffar ner dig, du har gjort en klassisk grisbulk men du behöver solklart lära dig mer om träning också...

Inte direkt stolt över off-bilden men vad gör man inte för sina medmänniskor!

Offseason: ca 99kg med träningskläder

En vecka kvar till SM 2011: ca 80kg med träningskläder


DEFFA! Alltså ät bra mat, sikta in dig på nästa sommar som mål! You can do it, det ska jag med! :)

Ps. Filmjölk, du som tipsat mig om att låta mig bli bulkig offseason för mer gains tror jag, om du ser detta så har du ju bildbevis på att jag visst har bulkat. Ds

CalleP
2013-08-10, 14:35
Jag hade bytt till helkropp och följt http://www.exrx.net/
Finns mycket bra information till just nybörjare och folk som inte har tränat vettigt.

ReXi
2013-08-10, 19:21
Vill börja med att tacka alla för sina vettiga svar!

En grej jag glömt att ta upp är att jag tar varje set till failure. Dessutom avslutar jag varje pass med ett dropset samt ett set till failure på 15-20 reps. Dock tränar jag muskeln var 7e dag, dvs ca 144 timmars vila.


Hur lägger du upp träningen då? Du kanske övertränar dig, och alltså inte tillåter musklerna att få den tid för återhämtning de behöver.

En fem-splitt.

Tar varje set till failure och avslutar varje pass med ett dropset och ett sett med upp till 15-20 reps. Dock får varje muskelgrupp mycket vila, ca 144 timmar.

Kör du basövningar? Kör du dem konsekvent? Det är där styrkan byggs.
Ja, bänk på bröstdagen, böj på bendagen, mark på ryggdagen och militär på axeldagen.

Låter som att du borde skära ner på kaloriintaget samt lägga in ett par konditionspass i veckan (om du inte redan har det)
Har tänkt deffa ett tag. Köpt 16kg kyckling. Har tänkt leva på broccoli, kvarg, kyckling, gröt, shake, potatis och frukt på ett bra tag framöver. Redan köpt matvåg, ska väga allt. Ungefär vilken vikt ska jag avsluta min deff på? Jag har tänk sluta deffen när bukfettet blivit rejält mindre.

Låter som väldigt mycket reps.

Testa att köra 5*5 för de tre stora en tid?
Har provat, det är därifrån jag fått min styrka på de tre stora.

Hey ReXi,

jag tog mig en tur in på din profil och listade ämnen som du har startat...

Det är lite 4split eller 5split, "Gjort om AronPs program", och en värsting om "lololo folk borde lära sig träna till failure annars får man inget resultat", å lite åt "vilken PWO är fetast???"-hållet.

Och nu kryper du till korset med bedrövliga resultat efter 2 års träning. Vikterna du lyfter är ju, som du vet, inte så mycket att hänga i julgranen. Du har förvisso gått upp 20 pannor kroppsvikt men det förefaller som du bulkat lite väl hårt och blivit för tjock för din smak... iallafall så motsvarar inte dina lyft en 20kg viktuppgång. Och på detta är du missnöjd för du spenderat massa pengar på det här (förmodligen då på diverse PWOs och dylikt som gymkedjorna vill lura på dig). Tydligen så tränar du även så du nästan spyr...


Jag hade också varit nedslagen av det här.


Ett förslag.. 4 eller 5split och köra allt till failure är väl knappast att rekommendera till nybörjare. Och du ser ju själv vilka bedrövliga resultat du har fått utav det här. Gör om, gör rätt. Ge dig på t.ex. stronglifts 5x5 eller starting strength något år. 3 pass i veckan, inget "träna tills jag spyr". Dra ner på ätandet så du ligger på måttlig minus och du blir av med extrafettet som du verkar ogilla. Och sluta slänga pengar på PWOs.


Tummen upp till din goa 52 pannors militärpress dock. Den ska du vara stolt över.
Sanningen svider, du har nog rätt. Dock är koffeintabletter och proteinpulver enda kosttillskottet jag använder. Har kört sl 5x5 ett tag, dock är styrka inte mitt mål, utan massa. Ja, jag tar i tills jag nästan spyr, varje pass, dock får ju muskeln vila ca 144 timmar. Är det här felet ligger må tro?

Tack! Det enda jag är något stolt över och axlar är det enda muskeln som går att jämföra med folk som tränat lika länge som mig.

Bara för att du har 20% bf så betyder inte det att detta sitter jämt utspritt över hela kroppen. Det behöver inte nödvändigtvis bli så att dina armar blir jättetunna...
Du har rätt, dock sitter mycket fett på armarna när jag känner. Har inga ådror på underarmen ens...

Muskeln växer i 24 timmar efter ett träningspass. Att vila den över 140 timmar är för mycket. Särskilt för en nybörjare första träningsåren.

Du har gått upp 22 kilo på två år. Även för någon med riktigt goda förutsättningar för muskelbygge kommer en sådan viktökning på så kort tid att ha bestått av till största delen fett. Och ju fetare du äter dig, desto sämre förutsättningar för muskeltillväxt får du.

Så du menar att jag ska träna oftare, och självklart då skita i att köra till failure, så återhämtningstiden blir kortare?

Om jag deffar ner mig rejält, så har jag bättre förutsättningar att bygga? Eller är det inte så att man en gång varit fet, så får man inte bättre förutsättningar om man går ner i fetmassa?


Tänk på att två år faktiskt inte är jättemycket, det tar tid att bli stor och stark. Själv har jag gymmat snart i 10 år och jag är varken skitstor eller jättestark. Nu håller jag på med simning och det har saktat ner mina resultat på gymmet ganska rejält men efter mina första två år var väl min största framgång på gymmet en inflammation i armvecket efter alldeles för mycket biceps.
Var glad att du har hittat hit, här finns mycket kunskap och information att hämta.

Du säger ju att du fortfarande ökar i vikt och/eller reps varje pass så att dina gener skulle vara dåliga tror jag inte ett dugg på, fortsätt harva så kommer resultaten. Sätt upp halvsvåra men rimliga mål för vad du vill uppnå inom sex månader och sen kör du vidare därifrån.

Jag skulle även jag rekommendera att du deffade ner dig, gör du det på ett bra sätt går det faktiskt att öka i styrka även under deffen.
Jo du har ju rätt, två år är inte speciellt mycket. Men på två år borde jag vara starkare och ha finare kropp än jag har nu.

Jag satte upp mål, dock ledde detta till att jag blev för viktkåt och tekniken försämrades vilket ledde till skada.


Det som låter viktigt anser jag är att deffa!

Jag försäkrar dig att du ser bättre ut bara du deffar ner dig, du har gjort en klassisk grisbulk men du behöver solklart lära dig mer om träning också...

Inte direkt stolt över off-bilden men vad gör man inte för sina medmänniskor!

Offseason: ca 99kg med träningskläder

En vecka kvar till SM 2011: ca 80kg med träningskläder


DEFFA! Alltså ät bra mat, sikta in dig på nästa sommar som mål! You can do it, det ska jag med! :)

Ps. Filmjölk, du som tipsat mig om att låta mig bli bulkig offseason för mer gains tror jag, om du ser detta så har du ju bildbevis på att jag visst har bulkat. Ds
Din offseason bild är mitt mål! Har alltid sedan barnsben velat se ut sådår som du ser ut på offseason bilden. Att vara "rippad" är inte mitt mål. Utan att ligga på ca 10-13% bf med hyffsat mycket muskelmassa. Ska dock deffa ner mig.

Jag hade bytt till helkropp och följt http://www.exrx.net/
Finns mycket bra information till just nybörjare och folk som inte har tränat vettigt.
Tack, ska kolla på detta!

PureWhey
2013-08-10, 20:12
Varför kör du 5-split? Musklerna vilar otroligt länge utan att få någon större stimulans då.

ReXi
2013-08-10, 20:52
Varför kör du 5-split? Musklerna vilar otroligt länge utan att få någon större stimulans då.

För att jag kör till failure varje pass, varje set

Snubben
2013-08-10, 21:01
För att jag kör till failure varje pass, varje set

Och det är skälet till att du kör 5-split?

Kanske bara min åsikt (som är kanske helt off) men jag hade kört z_bumbis 2-splitt och kört tränat 4ggr i veckan. Det gav mig enorma styrkeökningar och kroppen växte som tusan. Just nu kör jag 3-dagars rullandes (kroppen 1½ gång per vecka) för få in bättre teknik, kommer dock växla över i oktober när jag lägger om kosten igen, för att växa. Kan tycka att som ny så är det vettigare att träna hela kroppen mer än att spridda ut det och "isolera" muskelgrupper, men det är bara min lekmannaidé...

RobbanColeman
2013-08-10, 21:02
Hmm, har bara kört mina muskler 1 gång i veckan under iaf 16/19 år. Det fungerar rätt bra måste jag säga.

Jag kör 6-split.

Snubben
2013-08-10, 21:03
Hmm, har bara kört mina muskler 1 gång i veckan under iaf 16/19 år. Det fungerar rätt bra måste jag säga.

Jag kör 6-split.

Alla äro vi olika. :)

PureWhey
2013-08-10, 21:13
Och det är skälet till att du kör 5-split?

Kanske bara min åsikt (som är kanske helt off) men jag hade kört z_bumbis 2-splitt och kört tränat 4ggr i veckan. Det gav mig enorma styrkeökningar och kroppen växte som tusan. Just nu kör jag 3-dagars rullandes (kroppen 1½ gång per vecka) för få in bättre teknik, kommer dock växla över i oktober när jag lägger om kosten igen, för att växa. Kan tycka att som ny så är det vettigare att träna hela kroppen mer än att spridda ut det och "isolera" muskelgrupper, men det är bara min lekmannaidé...

+1
Finns även studier som stödjer att det är effektivare att stimulera musklerna ofta.

svenbanan
2013-08-10, 21:33
Hmm, har bara kört mina muskler 1 gång i veckan under iaf 16/19 år. Det fungerar rätt bra måste jag säga.

Jag kör 6-split.

Får man bra resultat av att träna såpass sällan så finns det ju knappast nån anledning att ändra.

Är man "nybörjare" så kan det vara vettigare med mer frekvent träning tror jag. särskilt om det inte funkar så bra med en split.

Är man gammal i gemet och siktar på att bygga, blir man väl nästan tvungen att splitta som tusan för att orka träna såpass hårt att man kan få ytterligare hypertrofi.

RobbanColeman
2013-08-10, 21:34
Alla äro vi olika. :)

+1

My Point!

Jeneric
2013-08-10, 21:55
För att jag kör till failure varje pass, varje set

Provat att köra med bestämda repsantal och öka mer systematiskt?

Carcer
2013-08-10, 22:55
Hmm, har bara kört mina muskler 1 gång i veckan under iaf 16/19 år. Det fungerar rätt bra måste jag säga.

Jag kör 6-split.

Ja precis det tog dig 16-19 år att ta dig dit med 2ggr i veckan så hade det då tagit 8-10 år och 3ggr i veckan på 5-6 år ^^

Tobbey
2013-08-10, 22:59
Ja precis det tog dig 16-19 år att ta dig dit med 2ggr i veckan så hade det då tagit 8-10 år och 3ggr i veckan på 5-6 år ^^

6ggr i veckan 2-3 år!? 12 ggr i veckan 1-2 år!? Osv. Nånstans blir det ju kontraproduktivt, dock tror jag på att bara träna så mycket man kan.

RobbanColeman
2013-08-10, 23:07
Ja precis det tog dig 16-19 år att ta dig dit med 2ggr i veckan så hade det då tagit 8-10 år och 3ggr i veckan på 5-6 år ^^

Är du seriös med ditt inlägg, jag kopplar det solklart till ironi nämligen?

Carcer
2013-08-10, 23:12
6ggr i veckan 2-3 år!? 12 ggr i veckan 1-2 år!? Osv. Nånstans blir det ju kontraproduktivt, dock tror jag på att bara träna så mycket man kan.

Var i mitt inlägg står det 6 ggr i veckan?

Carcer
2013-08-10, 23:13
Är du seriös med ditt inlägg, jag kopplar det solklart till ironi nämligen?

Det finns ett korn av sanning i inlägget, men visst är jag ironisk.

Pepz
2013-08-10, 23:16
det första som slår mig är att om du ökat i vikter/reps varje pass under två år och har de stats som du skriver-

vad tusan började du på för vikter då?


du har ätit fel/för mycket och samtidigt tränat för dåligt..
att efter två års träning och en viktuppgång på 22kg inte ens kunna knäböja sin kroppsvikt visar detta tydligt..

hoppas du lyckas ta tag i det nu!! lycka till!

RobbanColeman
2013-08-10, 23:17
Det finns ett korn av sanning i inlägget, men visst är jag ironisk.

;)

Det är ju så att när man är ren är ju kurvan rätt avtagande. I början går det ju rysligt fort hur man än gör i princip, tänker första året i synnerhet.

1994, träningsstart, 73kg fet, kanske max 60kg hård.

AF 2004 77kg
CBB 2006 74kg
CBB 2011 76kg
CBB 2012 75kg
? 2014 ?

Carcer
2013-08-10, 23:24
;)

Det är ju så att när man är ren är ju kurvan rätt avtagande. I början går det ju rysligt fort hur man än gör i princip, tänker första året i synnerhet.

1994, träningsstart, 73kg fet, kanske max 60kg hård.

AF 2004 77kg
CBB 2006 74kg
CBB 2011 76kg
CBB 2012 75kg
? 2014 ?

Klassiskt att nybörjare ska köra högre frekvens, just för att ta sina noobie gains snabbt.

Frågan är när man blir så advanced att man har nytta av att köra 1 gång istället för 2.

RobbanColeman
2013-08-10, 23:44
Klassiskt att nybörjare ska köra högre frekvens, just för att ta sina noobie gains snabbt.

Frågan är när man blir så advanced att man har nytta av att köra 1 gång istället för 2.

Eller så förebygger man den oundvikliga platån för dessa genom att lära dem direkt och därmed få en jämnare utvecklingskurva två första åren och rimligtvis ligga före efter tre år iom kunskapen om den typen av träning, direkt.

Så gjorde jag själv, jag växte på mig som fan år två och tre, inte alls i princip första året men jag blev duktig på att träffa avsedd muskel. Drog sedan en bulk på det, och vikterna sköt iväg och vips vägde jag som nu ungefär, redan år tre. :)

Ren byggning i ett nötskal lite grann, inte som i Body direkt... Vägde alltså med träningskläder på, 98kg 1997 och väger idag 97kg... :)

Låter värre än vad det är iof då jag har mycket mindre midjemått nu och givetvis mer muskler, men faktiskt mindre storlek i mina kläder!

Klein
2013-08-11, 00:23
En nybörjare ska träna med hög frekvens och låg volym. Du har tränat precis tvärtom: med hög volym och låg frekvens. Självklart har resultaten uteblivit.

Test att träna igenom varje kroppsdel 3 gånger i veckan, kör 3 arbetset per övning och 3 övningar per pass samt undvik failure. Återkom sedan med rapport om ett par månader.

Xtronal
2013-08-11, 00:36
;)

Det är ju så att när man är ren är ju kurvan rätt avtagande. I början går det ju rysligt fort hur man än gör i princip, tänker första året i synnerhet.

1994, träningsstart, 73kg fet, kanske max 60kg hård.

AF 2004 77kg
CBB 2006 74kg
CBB 2011 76kg
CBB 2012 75kg
? 2014 ?

Tror du att du hade varit grövre om du tränat styrkelyft de tre första träningssåren och sedan börjat med den så kallade kontaktträningen?

Carcer
2013-08-11, 00:45
Eller så förebygger man den oundvikliga platån för dessa genom att lära dem direkt och därmed få en jämnare utvecklingskurva två första åren och rimligtvis ligga före efter tre år iom kunskapen om den typen av träning, direkt.

Så gjorde jag själv, jag växte på mig som fan år två och tre, inte alls i princip första året men jag blev duktig på att träffa avsedd muskel. Drog sedan en bulk på det, och vikterna sköt iväg och vips vägde jag som nu ungefär, redan år tre. :)

Ren byggning i ett nötskal lite grann, inte som i Body direkt... Vägde alltså med träningskläder på, 98kg 1997 och väger idag 97kg... :)

Låter värre än vad det är iof då jag har mycket mindre midjemått nu och givetvis mer muskler, men faktiskt mindre storlek i mina kläder!

Jag övergick till att endast träna med vikter för 5-6 år sen och är i ungefär din storlek lite större samt starkare, jag har kört kroppen minst 2ggr i veckan.

I början 3ggr...

ReXi
2013-08-11, 00:52
Kom just tillbaks från ett ryggpass, såhär sent på kvällen!

Första gången i mitt liv som jag inte körde till failure, kändes jävligt konstigt att inte vara trött i ryggen efter passet.

Såhär såg passet ut förövrigt:
Marklyft:
102,5kg x 4
102,5kg x 3
102,5kg x 3

Kabelrod:
35kg x 10
35kg x 10
35kg x 10

Latsdrag:
45kg x 8
45kg x 8
45kg x 8

Latsdrag med v-handtag:
40kg x 7
40kg x 7
40kg x 7

Återigen tillbaka till kabelrodd:
30kg x 10
30kg x 10
30kg x 10



Kanske bara min åsikt (som är kanske helt off) men jag hade kört z_bumbis 2-splitt och kört tränat 4ggr i veckan. Det gav mig enorma styrkeökningar och kroppen växte som tusan. Just nu kör jag 3-dagars rullandes (kroppen 1½ gång per vecka) för få in bättre teknik, kommer dock växla över i oktober när jag lägger om kosten igen, för att växa. Kan tycka att som ny så är det vettigare att träna hela kroppen mer än att spridda ut det och "isolera" muskelgrupper, men det är bara min lekmannaidé...
Kan du länka mig denna schema som du snackar om?

Hmm, har bara kört mina muskler 1 gång i veckan under iaf 16/19 år. Det fungerar rätt bra måste jag säga.

Jag kör 6-split.
Kör du till failure då?


Är man "nybörjare" så kan det vara vettigare med mer frekvent träning tror jag. särskilt om det inte funkar så bra med en split.
Har alltid hört tvärtom, att man som nybörjare ska köra 3-4 i veckan och träna igenom musklerna en gång.

Provat att köra med bestämda repsantal och öka mer systematiskt?
Jag ökar varje pass, det är inget snack om saken. Fast jag kör till failure, varje pass!

det första som slår mig är att om du ökat i vikter/reps varje pass under två år och har de stats som du skriver-

vad tusan började du på för vikter då?


du har ätit fel/för mycket och samtidigt tränat för dåligt..
att efter två års träning och en viktuppgång på 22kg inte ens kunna knäböja sin kroppsvikt visar detta tydligt..

hoppas du lyckas ta tag i det nu!! lycka till!
Ingen aning. Kommer iaf ihåg att körde med silver hantlarna 7kg (hantelcurl) och skämdes. Klarade endast 3 reps med 10kg hanteln, medans jag värmer upp med 10kg nu.

Tack!

En nybörjare ska träna med hög frekvens och låg volym. Du har tränat precis tvärtom: med hög volym och låg frekvens. Självklart har resultaten uteblivit.

Test att träna igenom varje kroppsdel 3 gånger i veckan, kör 3 arbetset per övning och 3 övningar per pass samt undvik failure. Återkom sedan med rapport om ett par månader.
Kan du förklara det fetmarkerade?

Hade tänkt köra en rullande tre-splitt med endast en dags vila i veckan.

Klein
2013-08-11, 01:14
Frekvens är hur ofta man tränar igenom kroppen. Att träna varje kroppsdel bara ett pass i veckan är låg frekvens för den kroppsdelen. Att träna igenom varje kroppsdel 3 eller fler gånger i veckan är hög frekvens (i styrketräningsammanhang).

Volym är hur mycket vikt man lyfter totalt. Att pressa 70 kg i bänkpress 10 repetitioner i 5 set ger en volym på 3500kg. Att pressa 75kg i bänkpress 8 repetitioner i 3 set ger en volym på 1800kg. Ju högre total vikt man lyft, desto högre volym.

För att få bra utveckling som nybörjare bör du träna med hög frekvens men låg volym till att börja med. Sedan allt eftersom du blir starkare så kommer volymen att öka naturligt utan att du egentligen måste tänka så mycket på det.

ReXi
2013-08-11, 01:19
Frekvens är hur ofta man tränar igenom kroppen. Att träna varje kroppsdel bara ett pass i veckan är låg frekvens för den kroppsdelen. Att träna igenom varje kroppsdel 3 eller fler gånger i veckan är hög frekvens (i styrketräningsammanhang).

Volym är hur mycket vikt man lyfter totalt. Att pressa 70 kg i bänkpress 10 repetitioner i 5 set ger en volym på 3500kg. Att pressa 75kg i bänkpress 8 repetitioner i 3 set ger en volym på 1800kg. Ju högre total vikt man lyft, desto högre volym.

För att få bra utveckling som nybörjare bör du träna med hög frekvens men låg volym till att börja med. Sedan allt eftersom du blir starkare så kommer volymen att öka naturligt utan att du egentligen måste tänka så mycket på det.

Tackar för ett mycket bra och utförligt svar!

RobbanColeman
2013-08-11, 08:06
Jag övergick till att endast träna med vikter för 5-6 år sen och är i ungefär din storlek lite större samt starkare, jag har kört kroppen minst 2ggr i veckan.

I början 3ggr...

Skoj!

Menar du nu de tre stora eller rent allmänt starkare? Är väl iof inte så svårt att vara starkare än vad jag är. :)

Nu har du ett övertag på mig iom att jag bombat stället med bilder samt stått på scenen, jag vet inte hur du ser ut, jag blev väldigt nyfiken nu, jag menar du har ju fått bra resultat menar jag så då vill jag ju se bilder, mått, längd och vikt. Då blir det mer tydligt om du är "större" än vad jag är. Jag menar tyngre är ju lätt, jag är inte i närheten av mina släktingars toppvikt ännu, jag stannar ju alltid runt 100kg. Jag skrev ett inlägg i min journal angående olika kroppstyper dessutom, läs det så hajar du hur jag tänker och varför jag gärna får veta samt ser mer av dina resultat... Misstror dig inte alls utan det kan vara så, säger inte att det är så, att du misstar dig. Äh, läs själv. ;)

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=6585770&postcount=155

Mina mått:

överarm 44cm
underarm 36,5cm
bröst 117/123
midja 94cm
lår 72cm
vader 48cm
rumpa 110cm
vikt: 97,2kg med träningskläder
längd: 174cm

Oavsett, bra jobbat och kul att det går bra för dig! :)

Till trådskaparen: Jag siktar på muskulär failure, när passet är slut finns det inga fler set kvar i kroppen som kan ge ngt, jag bygger upp ett pump från set ett och framåt, när det kulminerar och når sin topp, då är det THE END.

RobbanColeman
2013-08-11, 08:20
Carcer och övriga intresserade angående träningsfrekvens: Lite bilder så det blir enklare att se... Intressant liksom om du dwarfar mig på 5 år. Dock inte jättekul! :d

Måtten ovan gäller ju offseason, iof är benbilden med fokus på vaden här offseason och där mäter den nog 1,5cm mindre än idag. Det växer iaf lite... ;)

Testarozza
2013-08-11, 08:24
Carcer och övriga intresserade angående träningsfrekvens: Lite bilder så det blir enklare att se... Intressant liksom om du dwarfar mig på 5 år. Dock inte jättekul! :d

Måtten ovan gäller ju offseason, iof är benbilden med fokus på vaden här offseason och där mäter den nog 1,5cm mindre än idag. Det växer iaf lite... ;)

Snyggt!

Snubben
2013-08-11, 11:25
Kan du länka mig denna schema som du snackar om?


http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454

stromming
2013-08-11, 11:35
Jag ökar varje pass, det är inget snack om saken. Fast jag kör till failure, varje pass!



Det har du skrivit flera gånger men vad menar du egentligen med det? Om du hade ökat ett kg i varje övning varje pass hade du ju legat på helt andra vikter. Menar du att du försöker öka varje pass?

PureWhey
2013-08-11, 11:51
Hur kan du öka vikterna varje pass under 2 år om du har dessa 1RM:
Mark: 110kg 1rm
Bänk: 70kg 1rm
Militär: 52,5kg 1rm (Enda jag är stolt över)
Böj: 82,5kg 1rm
0 chins, det vet jag inte hur det är möjligt.
?
Ponera att de lägsta vikterna är 0.25, du ökar 0.5kg/övning varje gång du kör de. Antingen har du kört få pass eller så ljuger du.

InterMilan
2013-08-11, 11:51
Armars omkrets 36 cm på 87kg på 175 cm, vafan är det ens möjligt att ha så små armar på din vikt? Du kan ju knappast ha några muskler på armarna..

Notten
2013-08-11, 12:17
Armars omkrets 36 cm på 87kg på 175 cm, vafan är det ens möjligt att ha så små armar på din vikt? Du kan ju knappast ha några muskler på armarna..

Kan inte du gå och göra någonting helt annat?

Ado2000
2013-08-11, 12:26
Hur kan du öka vikterna varje pass under 2 år om du har dessa 1RM:
Mark: 110kg 1rm
Bänk: 70kg 1rm
Militär: 52,5kg 1rm (Enda jag är stolt över)
Böj: 82,5kg 1rm
0 chins, det vet jag inte hur det är möjligt.
?
Ponera att de lägsta vikterna är 0.25, du ökar 0.5kg/övning varje gång du kör de. Antingen har du kört få pass eller så ljuger du.

Tänkte också på det faktiskt och så kör han 5 split. Borde fan va monster vikter där. Sen undrar jag är det verkligen en gris bulk om man går upp 22 kg på två år ? Själv så tycker jag inte det är så värst mycket.

ReXi
2013-08-11, 12:43
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454
Tack! Den länken har jag redan kollat på, men inte varit intresserad. Men eftersom du skrev att du har fått bra utveckling så ska jag ta o kolla på det igen, noggrant denna gång.

Det har du skrivit flera gånger men vad menar du egentligen med det? Om du hade ökat ett kg i varje övning varje pass hade du ju legat på helt andra vikter. Menar du att du försöker öka varje pass?
Det är inte varje pass jag ökar just vikten. Jag ökar i reps, till låt oss säga jag börjar med 8 reps i någon övning, jag ökar en reps per vecka (5 splitt) när jag hamnar på 12, så höjer jag vikten. Osv, osv.

Hur kan du öka vikterna varje pass under 2 år om du har dessa 1RM:
Mark: 110kg 1rm
Bänk: 70kg 1rm
Militär: 52,5kg 1rm (Enda jag är stolt över)
Böj: 82,5kg 1rm
0 chins, det vet jag inte hur det är möjligt.
?
Ponera att de lägsta vikterna är 0.25, du ökar 0.5kg/övning varje gång du kör de. Antingen har du kört få pass eller så ljuger du.
Alltså jag ökar i reps till ett viss tal, sen ökar jag vikten. Dessutom kör jag ganska strikt och excentriskt.

Armars omkrets 36 cm på 87kg på 175 cm, vafan är det ens möjligt att ha så små armar på din vikt? Du kan ju knappast ha några muskler på armarna..
Och, då är armar min bästa muskelgrupp...

Kan inte du gå och göra någonting helt annat?
Äsch, jag mår redan dåligt av detta. Låt snubben va.

Tänkte också på det faktiskt och så kör han 5 split. Borde fan va monster vikter där. Sen undrar jag är det verkligen en gris bulk om man går upp 22 kg på två år ? Själv så tycker jag inte det är så värst mycket.
Man lägger på sig som rent ca 2kg muskler per år. Dock tror jag att jag lagt på mig max 1-1,5kg på två år. Det är bara att räkna hur mycket som är fett.

Ronn
2013-08-11, 12:45
22kg på två år nästan supersize me på den, även om du hade skött träningen riktigt bra hade 20kg+ inte varit ett rimligt mål på den tiden.

Gå ner i vikt och börja sen om från början, du ska träna dig stor inte äta dig stor.

jonteeo
2013-08-11, 13:27
22kg på två år nästan supersize me på den, även om du hade skött träningen riktigt bra hade 20kg+ inte varit ett rimligt mål på den tiden.

Gå ner i vikt och börja sen om från början, du ska träna dig stor inte äta dig stor.

22kg på 2 år för en nybörjare behöver inte alls vara för mycket om man började väldigt liten. Nybörjargainsen brukar vara ganska stora. Men det beror ju helt på träningen såklart, om man går upp 22kg får man samtidigt öka i styrka i samma grad. Att ha de statsen efter en sådan viktuppgång tyder bara på att man har ätit sig fet. De statsen bör en nybörjare kunna uppnå på ca 6 månader utan någon drastisk viktuppgång.

PureWhey
2013-08-11, 13:31
22kg på två år nästan supersize me på den, även om du hade skött träningen riktigt bra hade 20kg+ inte varit ett rimligt mål på den tiden.

Gå ner i vikt och börja sen om från början, du ska träna dig stor inte äta dig stor.

Behöver inte vara så farligt beroende på utgångsläget... Jag hade ungefär samma viktkurva, gick ifrån smal till liite mullig.


Le iPhone

Armed Dingo
2013-08-11, 13:35
Ser du sämre ut efter två års träning gör du något rejält fel. Och det låter som om det felet har skett vid matbordet. Det låter som om du ätit dig tjock så dina muskler inte längre syns.

Haha jag får ursäkta men det här var så roligt att jag skrattade till ordentligt.

TS jag har själv möjligen varit i samma sits som dig. Jag åt en massa, gick upp en massa, ökade en del på dem övningar jag körde. Problemet var att jag inte körde några vettiga övningar. Jag körde varken knäböj eller marklyft.

Satsar du verkligen i dem tre basövningarna? Dem är ingen garanti för att se bra ut, men jag skulle vilja säga att om man INTE satsar på dem, är det en garanti för att inte se bra ut. Jag hade aldrig kommit någon vart utan dem.

Och deffa ner dig innan du fortsätter. Att vara tjock är det värsta som finns. Jag har själv varit (självförvållat pga en medveten extrem-bulk, hahaha)

MANDER
2013-08-11, 13:54
Testa detta schemat, fungerat riktigt bra för mig under den korta tiden jag tränat.

Pull
Marklyft 5x5 eller 3x5 (3 set och 5 repetitioner)
Chins
Skivstångsrodd eller hantelrodd
En övning för baksida axlar t ex facepulls
Skivstångscurl eller hantelcurl
Preachercurl m. hantel eller z stång

Push
Bänkpress 5x5 eller 3x5
Militärpress 5x5 eller 3x5
Sidolyft m. hantlar
Smal bänkpress (tungt) eller lutande bänkpress
Lutande bänkpress eller smal bänkpress
Pushdown m. rep eller skullcrushers m. hantlar eller skivstång

Legs
Knäböj 5x5 eller 3x5
Leg extensions
Lårcurl
Vader
Mage

Vila

Repeat

Se till att öka varje vecka i basövningarna. Jag ökade med 5kg i marklyften i början och 2,5kg på dem andra övningarna och nu ökar jag med 2,5kg i marklyften också. Jag kör 8-12 reps på assistansövningarna förutom smal bänkpress där kör jag runt 6 reps.

Gått från
Knäböj: 95kg 5x5 till 115kg 3x5
Marklyft: 120kg 5x5 till 142,5kg 3x5
Bänkpress: 65kg 5x5 till 75kg 3x5 Var skadad i en månad i handleden så kunde knappast träna överkroppen under den tiden. När det kändes bra igen körde jag någon vecka med lättare vikt för att komma tillbaka, därför min bänk är lite efter men går väldigt bra nu förutom att jag skadat axeln lite lätt.
Militärpress: 45kg 3x5 till 52,5kg 3x5

Ökningarna har skett på 2-3 månader och det hade kunnat gå ännu bättre imo om man fått träna skadefri.

Stefan J
2013-08-11, 14:04
Hej!

Jag har tränat nu i exakt två år, efter två år är mina stats följande:
175cm
87kg (22-22% bf) Innan träningen vägde jag 65kg, dock inga rutor, så antar över 10% bf. Kan tillägga att jag hade finare kropp innan jag började träna.

Mark: 110kg 1rm
Bänk: 70kg 1rm
Militär: 52,5kg 1rm (Enda jag är stolt över)
Böj: 82,5kg 1rm
Chins: 0 (Kan inte göra en enda chins, efter 2 års träning!)

Omkrets armar: 36cm

Jag brukar aldrig visa min kropp, liksom jag skäms över den. Brukar alltid gå i tshirt, (inte ens linne) på stranden.

Droppen var igår, när jag simmade för första gången på ett bra tag! En gammal barndomsvän som jag inte träffat på länge, kom fram till mig och tyckte jag borde börja gymma för att få en finare kropp, jag sa att jag gymmar och gjort det i två år. Han trodde inte mig, han trodde jag ljög. Detta förstörde min dag.

Jag kör en fem-splitt, äter bra (går ju upp i vikt trots allt), får i mig ca 180-200g protein varje dag. Äter knappt skräpmat, kanske en gång per månad. Dock älskar jag mat i stora mängder! Alkohol dricker jag aldrig, är nykterist.

Noterar alla pass i mobilen, jag ökar reps/vikt varje pass!
Men ändå ser min kropp ut som att jag inte tränar, dessutom är jag jävligt svag! Folk jag känner som aldrig tränat tar mer än mig första gången de är i gymmet. Ibland brukar jag jämföra min kropp med andra som inte ens tränar, till och med de är större än mig!

Jag funderar seriöst på att sluta träna, liksom det ger mig inget mer än ångest. Träningen är ändå det roligaste jag vet, älskar verkligen att träna. Men det ger mig inget tillbaka!
Allt pengar och tid jag lagt ner på träning och kost har inte gjort någon nytta!

Hjälp någon, snälla?

Antingen kör du något pisschema och lägger krut på meningslösa övningar eller så är du byggd och skapad för uthållighetsidrotter.

ulf123
2013-08-11, 14:35
Carcer och övriga intresserade angående träningsfrekvens: Lite bilder så det blir enklare att se... Intressant liksom om du dwarfar mig på 5 år. Dock inte jättekul! :d

Måtten ovan gäller ju offseason, iof är benbilden med fokus på vaden här offseason och där mäter den nog 1,5cm mindre än idag. Det växer iaf lite... ;)

Några problem med att använda sin egen erfarenhet som bas för rekommendationer:

1) Du vet inte hur din utveckling hade sett ut om du hade kört ett annat träningsupplägg. Det finns folk som ser likadana ut som du som har kört annorlunda så det säger liksom inte så mycket.

2) Att något fungerar för dig betyder inte att det fungerar för någon annan. Ett generellt problem med lågfrekvent träning (typisk kroppsdels-split) är att en del inte bli starkare av det vilket gör progression mycket svår. Trådskaparen har upplevt dålig progression vid träningsfrekvensen 1x/vecka.

3) Att något fungerar betyder inte att något annat inte fungerar bättre. Forskning på området tyder på att mer frekvent träning än 1x per vecka är bättre. Om man har tränat 1x/vecka-split och inte gjort framsteg är det nog läge att testa högre frekvens.

ReXi
2013-08-11, 14:43
Antingen kör du något pisschema och lägger krut på meningslösa övningar eller så är du byggd och skapad för uthållighetsidrotter.
Vad får dig att tro att jag inte har pissgener?

jonteeo
2013-08-11, 14:46
Vad får dig att tro att jag inte har pissgener?

du har säkert inga super gener för att bygga muskler, men vem som helst oavsett gener kan uppnå bättre resultat när det gäller styrka på 2 år.

Ett Orm
2013-08-11, 15:13
Hur noga är egentligen herr ReXi med tekniken och fokusen i sina övningar?

Stefan J
2013-08-11, 15:15
Vad får dig att tro att jag inte har pissgener?

Att vara byggd och skapad för uthållighetsidrotter är att ha pissgener för styrka och massa. Jag försökte bara lyfta fram något som du kanske skulle kunna vara bra på istället.

filmjölk
2013-08-11, 17:47
Pissgener är jobbigt att ha, men det finns en väg runt det(!) Träna mer, hårdare, tyngre och bättre och låt det ta mer tid. Ät ännu mer protein.

Skitsamma att någon annan ökar bättre än dig på två år, det kommer helt enkelt ta längre tid för dig än för andra. Du kommer öka, och du kommer få en muskulös och stark fysik med tid och dedikation.

Skippa din femsplitt och träna enligt nedan i kanske ett halvår (sen är det dags att ändra schemat)

jag gissar ungefärliga vikter du kan använda;

På en vecka

Pass1 och 3: Bänkpress 20*10, 20*10, 40*5, 40*5 50kg*max reps, 55kg*max reps, 60kg*max reps

svagt Lutande hantelpress 3 maxset på typ 18,20 och 22kgs hantlar

Sittande axelpress med hantlar 3 maxset på kanske 12, 14 och 16kgs

Tricepspress med en hantel i båda händerna 18, 20 och 22kg

framåtlutande Stångrodd 20*10, 20*10, 40*5, 40*5, 50kg*max, 55*max, 60*max

breda latsdrag 3 maxset med stegrande vikt (som resten men svårt att gissa vikt)

alternerande hantelcurls 10, 12 och 14kgs

Sidolyft 2 set med 5 och 7kg

Framåtlutande sidolyft 2 set med 5 och 7kg


Pass2 och 4:

Böj, 20*10, 20*10, 40*5, 50*max, 60*max, 65*max

Mark 70*max, 80*max, 90*max

benspark 3 set med stegrande vikt (kan inte gissa)

Lårcurl 3 set med stegrande vikt (ditto)

vadpress 3 set med stegrande vikt (bleh)

Sit-ups med fastspännda fötter 5, 10 och 15kg

Magmaskin 3 set med stegrande vikt

Rygglyft 5, 10 och 15kg


Detta är startvikter, efter en månad höjer du vikterna i varenda övning med ett "snäpp", ett steg tyngre hantel, 5kg mer på stången etc. I slutet av halvåret kommer repsen att ligga lite lägre.

Under det halvåret kommer du GARANTERAT att ha blivit starkare, reps-uthålligare och ökat din muskelmassa synligt.

Skitsamma att du är lönnig (en ökad muskelmassa får dig att se mindre smalfet ut trots att du eg. är lika fet), ät rejält med mat - frukost-lunch-middag-kvällsmat, minst 2g/protein/kg kroppsvikt/dag, gärna 3 men håll dig undan ifrån kakor, snacks, chips, snask, choklad och alkohol.

Mats J
2013-08-11, 18:02
Hmm, har bara kört mina muskler 1 gång i veckan under iaf 16/19 år. Det fungerar rätt bra måste jag säga.

Jag kör 6-split.

Jag håller med här, har kört musklerna 1 gång i veckan i ca 22 år. De ggr jag provat att köra med en ökad frekvens så uteblir resultaten helt och skador kommer smygande. Jag tror stenhårt på hårt, ganska lite och sällan..

Mats J
2013-08-11, 18:49
Att vara byggd och skapad för uthållighetsidrotter är att ha pissgener för styrka och massa. Jag försökte bara lyfta fram något som du kanske skulle kunna vara bra på istället.

Varför måste man satsa på något som du kan bli bra på? Jag har mer uthållighets gener, är naturligt smal och har enkelt att få grym kondition. Tränade lite löpning när jag var i åldern 13-15 år, brukade springa 5 km 1 till 2 ggr veckan och gjorde ändå 5 km på ca 19 min.

Trots det "brann" jag aldrig för löpning utan var styrka och muskler som fångade mitt intresse, jag kommer aldrig bli "bra" på det men har ändå lyckas träna upp mig rejält med hängivenhet och beslutsamhet. Skulle jag laggt ner denna träning på säg 800- 1500 m löpning skulle jag garanterat nått minst sm klass.

Tycker man ska hålla på med det man tycker är roligast och inte det man har störst chans att bli bäst i.

Stefan J
2013-08-11, 19:29
Varför måste man satsa på något som du kan bli bra på? Jag har mer uthållighets gener, är naturligt smal och har enkelt att få grym kondition. Tränade lite löpning när jag var i åldern 13-15 år, brukade springa 5 km 1 till 2 ggr veckan och gjorde ändå 5 km på ca 19 min.

Trots det "brann" jag aldrig för löpning utan var styrka och muskler som fångade mitt intresse, jag kommer aldrig bli "bra" på det men har ändå lyckas träna upp mig rejält med hängivenhet och beslutsamhet. Skulle jag laggt ner denna träning på säg 800- 1500 m löpning skulle jag garanterat nått minst sm klass.

Tycker man ska hålla på med det man tycker är roligast och inte det man har störst chans att bli bäst i.

Citera mig där jag skrev att han måste göra det.

Jag valde att uttrycka mig på ett sätt som är mer positivt. Du kanske inte är gjord för att bli bra på X, däremot kanske du har talang för Y istället. För så brukar det vara. Men TS nöjde sig ju inte med det utan ville på något sätt få bekräftat att han har pissgener.

För övrigt är du inte i samma sits som TS. Du har med hängivenhet tränat upp dig rejält. Du medger själv att du inte kommer bli "bra" vilket jag såklart inte vet ett smack om men det låter på dig som om du ändå tagit dig en bra bit från ditt startläge. Det är väl självklart att du har en behållning av din träning eftersom du förbättrar dig och känner att du är på väg framåt.

TS å andra sidan upplever att han har tränat hårt i två år och i princip varken fått muskler eller blivit starkare. Han upplever till skillnad från dig att han inte kommit någon vart alls och nu är han frustrerad och arg. Om man inte kommer någon vart alls, vad är då poängen? Vad är det roliga i det? Jag kan förstå att man spelar badminton eller något annat med polarna för skojs skull, där är ju spelet det roliga och där finns helt andra element av oförutsägbarhet och situationer som gör att det kan vara riktigt kul trots att man kanske inte utvecklas som spelare. I styrketräning brukar resultaten och känslan av att förbättra sig vara det som driver folk. Utan det är det stor risk att det känns meningslöst.

Det är väl för övrigt inget konstigt att byta inriktning om man känner att man inte har något att hämta inom ett visst område? Låt säga att TS sprang milen på under 50 minuter idag, efter ett halvår börjar komma ner runt 40 minuter och därefter sakta blir ännu bättre? Kroppsvikten minskar, musklerna träder fram, han känner att han orkar mer och mer, ingenting kan stoppa honom. Det tycker jag låter 100ggr roligare än att nöta något som man inte utvecklas alls inom. För mig är känslan av att förbättras i allra högsta grad knutet till hur roligt någonting upplevs. Men det är å andra sidan bara hur jag tänker.

snelhest
2013-08-11, 19:54
Ok, nu ska jag berätta en sanning som tyvärr kan svida hos en del... När jag var tonåring försökte jag tävla i långdistanslöpning. Jag var värdelös trots att jag tränade 6 gånger i veckan. När jag var 17 vägde jag 56 kg, 180 cm, 28 cm överarm. Jag slutade med löpningen pga bristande resultat och gick till gymmet istället. 2 år senare vägde jag 90kg och min överarm mätte 41 cm ca 18-20% bf.

Varför? Vikingagener som gjorde mig till en totalt värdelös löpare men en fantastisk muskelbyggare. Det var inte fantastiska tränings- eller kostscheman som gjorde förändringen. Jag tog inte heller steroider. Det var en kropp genetiskt programmerad att vara en pansarvagn som äntligen fick blomma ut till sin fulla potential.

Stefan J
2013-08-11, 20:00
Ok, nu ska jag berätta en sanning som tyvärr kan svida hos en del... När jag var tonåring försökte jag tävla i långdistanslöpning. Jag var värdelös trots att jag tränade 6 gånger i veckan. När jag var 17 vägde jag 56 kg, 180 cm, 28 cm överarm. Jag slutade med löpningen pga bristande resultat och gick till gymmet istället. 2 år senare vägde jag 90kg och min överarm mätte 41 cm ca 18-20% bf.

Varför? Vikingagener som gjorde mig till en totalt värdelös löpare men en fantastisk muskelbyggare. Det var inte fantastiska tränings- eller kostscheman som gjorde förändringen. Jag tog inte heller steroider. Det var en kropp genetiskt programmerad att vara en pansarvagn som äntligen fick blomma ut till sin fulla potential.

Ja. Och så här i efterhand, vad tycker du? Är det inte roligare att träna det som man faktiskt är ämnad att bli bra på istället för att desperat arbeta emot sin genetik?

snelhest
2013-08-11, 20:10
Ja. Och så här i efterhand, vad tycker du? Är det inte roligare att träna det som man faktiskt är ämnad att bli bra på istället för att desperat arbeta emot sin genetik?
Absolut. Det var väldigt frustrerande att aldrig nå vettiga resultat i löpning trots all ansträngning. Rekommenderar TS att prova något annat än styrketräning/bodybuilding även om det är hans eget val. Träning ska vara roligt. Roligt är det när man får resultat.

Snubben
2013-08-11, 21:00
Att snacka om gener på någon som inte har tränat ett längre tag är löjligt. Hade det rört sig om du vart laktosintolerant eller gluten-allergiker så hade jag köp gensnacket men att lyfta "jag har pissgener/du har dåliga gener" är en sån fruktansvärt pinsamt och dålig ursäkt för att man gör något fel.

"Uuu jag har tränat i 2 år och får dåliga resultat, det måste vara dåliga gener"
"Japp dina gener är dåluga"
"Hela två års träning kommer definiera hir dina gener fungerar under ditt aktiva liv av 80 år, japp pissgener"

Löjligt...

stromming
2013-08-11, 21:08
Det är inte varje pass jag ökar just vikten. Jag ökar i reps, till låt oss säga jag börjar med 8 reps i någon övning, jag ökar en reps per vecka (5 splitt) när jag hamnar på 12, så höjer jag vikten. Osv, osv.


Och du lyckas? Vad är isåfall problemet? Om du ändå är svag efter lång tid har du ju valt ett konstigt sätt att öka på då.

Stefan J
2013-08-11, 21:08
Att snacka om gener på någon som inte har tränat ett längre tag är löjligt. Hade det rört sig om du vart laktosintolerant eller gluten-allergiker så hade jag köp gensnacket men att lyfta "jag har pissgener/du har dåliga gener" är en sån fruktansvärt pinsamt och dålig ursäkt för att man gör något fel.

"Uuu jag har tränat i 2 år och får dåliga resultat, det måste vara dåliga gener"
"Japp dina gener är dåluga"
"Hela två års träning kommer definiera hir dina gener fungerar under ditt aktiva liv av 80 år, japp pissgener"

Löjligt...

Det är inte löjligt.

Du gör merparten av dina ökningar de 5 första träningsåren. Har du verkligen inte kommit någonstans de två första åren (OBS! under förutsättning att du tränat någorlunda bra) så kommer du inte komma särskilt långt i framtiden heller eftersom ökningstakten avtar ju längre du har tränat.

Har du tränat piss och hattat runt i två år däremot så är förutsättningarna helt annorlunda eftersom du mer eller mindre kastat bort din tid. Börjar du då träna bra kommer ökningarna också.

Snubben
2013-08-11, 21:17
Det är inte löjligt.

Du gör merparten av dina ökningar de 5 första träningsåren. Har du verkligen inte kommit någonstans de två första åren (OBS! under förutsättning att du tränat någorlunda bra) så kommer du inte komma särskilt långt i framtiden heller eftersom ökningstakten avtar ju längre du har tränat.

Har du tränat piss och hattat runt i två år däremot så är förutsättningarna helt annorlunda eftersom du mer eller mindre kastat bort din tid. Börjar du då träna bra kommer ökningarna också.

Att prata om pissgener med en kille som tränat i 2 år och har gjort trådar som påvisar att det inte finns något större intresse i träning än att läsa andras "broscience" är löjligt..

Och bara för att jäklas, jag tror inte gener att spelar någon roll på så kort tid, generna kommer att påvisa sig efter minst 5-års träning (om man ställer två likvärdiga personer bredvid varandra). Men det är en annan diskussion för en annan tråd. Med ReXi handlar det inte om gener, det handlar om fel träningsform och fel kost, dessa var för sig alt. tillsammans. Men gener handlar det inte om.

Nebuchadnezzar
2013-08-11, 21:22
Och bara för att jäklas, jag tror inte gener att spelar någon roll på så kort tid

Då tror du helt enkelt fel, kort och gott.

Snubben
2013-08-11, 21:23
Då tror du helt enkelt fel, kort och gott.

Och av rent hobbyintresse, ditt slutsats grundar du på ...

mikaelj
2013-08-11, 21:49
Och av rent hobbyintresse, ditt slutsats grundar du på ...

Stefan J är världsmästare och har många kontakter med atleter och tränare inom kraftidrott.

Du å andra sidan tränar på samma vikter som du gjorde för 10 år sedan.

Vem är mest trovärdig?

Alkro
2013-08-11, 21:49
Haha, att gener inte skulle spela någon roll de första två åren var det tramsigaste jag hört. Våra gener spelar en stor roll för ALLT vi gör hela livet. Sen kan man givetvis kompensera "dåliga gener" för träning med envishet, men även det är ju genetiskt.

Snubben
2013-08-11, 21:56
Stefan J är världsmästare och har många kontakter med atleter och tränare inom kraftidrott.

Du å andra sidan tränar på samma vikter som du gjorde för 10 år sedan.

Vem är mest trovärdig?

Då borde han utan några större problem kunna lägga fram argument som får mig att revidera mitt ställningstagande, eller hur? Hade varit väldigt intressant att få information så att man kan ta ett steg tillbaka och få ett perspektiv som förändrar ens syn.

Gulligt av dig att titta i journalen, då vet du likväl att jag har sen jag slutade träna förut att jag varit i en sittandes position med huvudet i böcker, vilket inte r till fördel för muskeltillväxt, eller hur?

KalleTeodor
2013-08-11, 22:04
har du lagt upp några före och efter bilder?

Snubben
2013-08-11, 22:09
Stefan J är världsmästare och har många kontakter med atleter och tränare inom kraftidrott.

Du å andra sidan tränar på samma vikter som du gjorde för 10 år sedan.

Vem är mest trovärdig?

Då borde han utan några större problem kunna lägga fram argument som får mig att revidera mitt ställningstagande, eller hur? Hade varit väldigt intressant att få information så att man kan ta ett steg tillbaka och få ett perspektiv som förändrar ens syn.

Gulligt av dig att titta i journalen, då vet du likväl att jag har sen jag slutade träna förut att jag varit i en sittandes position med huvudet i böcker, vilket inte r till fördel för muskeltillväxt, eller hur?

Inser att det inte står i journalen att jag har studerat upp till mastersnivå och en bit mer än så, vilket ej har tillåtet något direkt strukturerad träning. Ursäkta för det antagandet. *hug*

Nebuchadnezzar
2013-08-11, 22:21
Jag tycker att det vore mer intressant att höra vad som har fått dig att tro att gener inte skulle spela någon roll för ens tvååriga styrketräningsresultat.


EDIT: Herr Akademiker

ReXi
2013-08-11, 22:27
Hur noga är egentligen herr ReXi med tekniken och fokusen i sina övningar?
Jag kör ganska strikt och excentriskt, så tekniken är inte fel på. Fast ryggträningen behöver fixas lite, fast jag gått till PT.

Att vara byggd och skapad för uthållighetsidrotter är att ha pissgener för styrka och massa. Jag försökte bara lyfta fram något som du kanske skulle kunna vara bra på istället.
Jag förstår dig, håller med dig, och du har rätt, men nu är det styrketräning jag gillar och brinner för, tyvärr.

Pissgener är jobbigt att ha, men det finns en väg runt det(!) Träna mer, hårdare, tyngre och bättre och låt det ta mer tid. Ät ännu mer protein.

Skitsamma att någon annan ökar bättre än dig på två år, det kommer helt enkelt ta längre tid för dig än för andra. Du kommer öka, och du kommer få en muskulös och stark fysik med tid och dedikation.

Skippa din femsplitt och träna enligt nedan i kanske ett halvår (sen är det dags att ändra schemat)

jag gissar ungefärliga vikter du kan använda;

På en vecka

Pass1 och 3: Bänkpress 20*10, 20*10, 40*5, 40*5 50kg*max reps, 55kg*max reps, 60kg*max reps

svagt Lutande hantelpress 3 maxset på typ 18,20 och 22kgs hantlar

Sittande axelpress med hantlar 3 maxset på kanske 12, 14 och 16kgs

Tricepspress med en hantel i båda händerna 18, 20 och 22kg

framåtlutande Stångrodd 20*10, 20*10, 40*5, 40*5, 50kg*max, 55*max, 60*max

breda latsdrag 3 maxset med stegrande vikt (som resten men svårt att gissa vikt)

alternerande hantelcurls 10, 12 och 14kgs

Sidolyft 2 set med 5 och 7kg

Framåtlutande sidolyft 2 set med 5 och 7kg


Pass2 och 4:

Böj, 20*10, 20*10, 40*5, 50*max, 60*max, 65*max

Mark 70*max, 80*max, 90*max

benspark 3 set med stegrande vikt (kan inte gissa)

Lårcurl 3 set med stegrande vikt (ditto)

vadpress 3 set med stegrande vikt (bleh)

Sit-ups med fastspännda fötter 5, 10 och 15kg

Magmaskin 3 set med stegrande vikt

Rygglyft 5, 10 och 15kg


Detta är startvikter, efter en månad höjer du vikterna i varenda övning med ett "snäpp", ett steg tyngre hantel, 5kg mer på stången etc. I slutet av halvåret kommer repsen att ligga lite lägre.

Under det halvåret kommer du GARANTERAT att ha blivit starkare, reps-uthålligare och ökat din muskelmassa synligt.

Skitsamma att du är lönnig (en ökad muskelmassa får dig att se mindre smalfet ut trots att du eg. är lika fet), ät rejält med mat - frukost-lunch-middag-kvällsmat, minst 2g/protein/kg kroppsvikt/dag, gärna 3 men håll dig undan ifrån kakor, snacks, chips, snask, choklad och alkohol.
Uppskattar att du tog tiden att skriva ner allt det där. Men tar inte passen ca två timmar på passen?

Dessutom var det, det markerade som förstörde för mig. Läste över allt på nätet "ät mycket, ät som ett djur, ät som en viking, ät mycket mat, osv". Detta ledde till att jag åt hur mycket som helst, åt två måltider om dagen som låg på ca 1500-2000 kalorier, sen åt jag kvarg, shake och ngt innan träningspassen. Detta ledde till 22kg+ på två år, som jag har ångest över.
Jag kanske har gener för en stor magsäck, och kunna äta mycket? :Virro

Absolut. Det var väldigt frustrerande att aldrig nå vettiga resultat i löpning trots all ansträngning. Rekommenderar TS att prova något annat än styrketräning/bodybuilding även om det är hans eget val. Träning ska vara roligt. Roligt är det när man får resultat.
Att styrkaträna är ändå roligt, det roligaste jag vet! Fast jag inte får resultat.

Med ReXi handlar det inte om gener, det handlar om fel träningsform och fel kost, dessa var för sig alt. tillsammans. Men gener handlar det inte om.
Vad får dig att tro detta?

har du lagt upp några före och efter bilder?
Jag har före och efterbilder, som jag absolut inte tänker lägga upp. Allt jag kan säga är att jag har finare kropp innan jag började träna...

Snubben
2013-08-11, 22:32
Jag tycker att det vore mer intressant att höra vad som har fått dig att tro att gener inte skulle spela någon roll för ens tvååriga styrketräningsresultat.


EDIT: Herr Akademiker

Puss *hug*

mikaelj
2013-08-11, 22:35
Inser att det inte står i journalen att jag har studerat upp till mastersnivå och en bit mer än så, vilket ej har tillåtet något direkt strukturerad träning. Ursäkta för det antagandet. *hug*

Under de 10 åren det tog dig att läsa in en 5-årig utbildning hade du alltså inte tid att gå till gymmet 3x30 minuter per vecka för att träna efter ett struktuterat träningsprogram med progression?

Nä, då förstår jag. Livet är hårt.

Snubben
2013-08-11, 22:43
Under de 10 åren det tog dig att läsa in en 5-årig utbildning hade du alltså inte tid att gå till gymmet 3x30 minuter per vecka för att träna efter ett struktuterat träningsprogram med progression?

Nä, då förstår jag ju.

5-årig utbildning? Ja, det är mastern men du har ingen riktigt koll på vad som finns utöver det, eller hur? *hug*


Hur som, jag ser fram emot Stefan J svar, som ni själva skrev så besitter han större erfarenhet än många här och det hade varit väldigt intressant att ta del av detta. Vem vet, jag kanske får revidera min ståndpunkt efter han, om han har ork eller lust, svarar.

Men det kanske passar för en annan tråd, då ReXi är nog mer intresserad av att få svar på sitt. Hur som, puss och godnatt på er kära lakejer! *kissass*

Snubben
2013-08-11, 23:01
Lite jobbigt att man satte sig och sökte lite på google och div. journaler och förmodligen måste krypa till korset, gener kan kanske ha en viss inverkan på hur man utvecklas (när det kommer till träning).

:(

filmjölk
2013-08-11, 23:08
Dessutom var det, det markerade som förstörde för mig. Läste över allt på nätet "ät mycket, ät som ett djur, ät som en viking, ät mycket mat, osv". Detta ledde till att jag åt hur mycket som helst, åt två måltider om dagen som låg på ca 1500-2000 kalorier, sen åt jag kvarg, shake och ngt innan träningspassen. Detta ledde till 22kg+ på två år, som jag har ångest över.
Jag kanske har gener för en stor magsäck, och kunna äta mycket? :Virro


...

typ 5500 kcal är lite mer än "bra" för dig:D Du är ju liksom inte en 100kgs skogshuggare på 1700-talet.

Runt 3000 Kcal är lagom för dig, även det är ett överskott.

Ett Orm
2013-08-11, 23:27
11kg/år är ju inte ens ett kg i månaden.. Knappt 250 i överskott.
Låter som ett alldeles utmärkt överskott för en nybörjare som är lättviktare.
Lite för lång bulk bara.:p

Nä, jag tror nått är galet tiden du spenderar på gymmet.

MtotheM
2013-08-11, 23:56
Inser att det inte står i journalen att jag har studerat upp till mastersnivå och en bit mer än så, vilket ej har tillåtet något direkt strukturerad träning. Ursäkta för det antagandet. *hug*

wut?

Lite jobbigt att man satte sig och sökte lite på google och div. journaler och förmodligen måste krypa till korset, gener kan kanske ha en viss inverkan på hur man utvecklas (när det kommer till träning).

:(

Det handlar inte ens om viss, utan om huvudsaklig inverkan, hur mycket man än förnekar det. Finns folk som tränar strukturerat i 10 år och inte når 100kg i bänk samtidigt som andra bänkar 100 inom ett halvår om inte vid första försöket. Likaså med alla andra övningar och då har man bara skrapat på det fysiska. Någon som ökar i snabb takt kommer oftast ha grymt mycket större motivation och träna mycket hårdare än någon som inte ser någon progression alls.

Nu säger jag inte att TS ska ge upp då det är många saker som inverkar på resultaten och det kan vara helt missköt träning, men en sak är jag säker på, det är inget tal om supergener. Om TS däremot tycker det är kul att styrketräna så tycker jag han ska fortsätta.

ReXi
2013-08-12, 00:23
11kg/år är ju inte ens ett kg i månaden.. Knappt 250 i överskott.
Låter som ett alldeles utmärkt överskott för en nybörjare som är lättviktare.
Lite för lång bulk bara.:p

Nä, jag tror nått är galet tiden du spenderar på gymmet.

Galet?

Att köra till failure är det enda som jag gör som folk här verkar inte gilla, dock ser det ut som att alla på gymmet kör till failure?
Dessutom vilar jag 1-1,5min efter varje set, har tidtagarur.

Ett Orm
2013-08-12, 01:30
Galet?

Att köra till failure är det enda som jag gör som folk här verkar inte gilla, dock ser det ut som att alla på gymmet kör till failure?
Dessutom vilar jag 1-1,5min efter varje set, har tidtagarur.

Failure tror jag inte är.det avgörande.

Får jag gissa vilt så.tror jag brist på.struktur och progression. Möjligt att du kör strikt och exentriskt som du säger men hur strikt och är det rätt strikt? Har du haft längre uppehåll? Har du gått upp den vikten jämt eller 20 kg på.ett år.och resten på.det andra?
Vill inte tro.att någon som tycker det är roligt och tränar ofta och hårt och strikt som dessutom äter mycket inte får åtminstone hyffsade resultat på två år. Något i ekvationen stämmer inte.

Kan vara generna, men det ska vi väl inte hoppas på, eller hur?

Beholder
2013-08-12, 02:18
http://traningslara.se/styrketraning-del-i-introduktion-och-lite-fysiologi/
http://traningslara.se/styrketraning-del-ii-muskelfiberaktivering/
http://traningslara.se/styrketraning-del-iii-time-under-tension-och-intracellulara-metaboliter/
http://traningslara.se/styrketraning-del-iv-intensitet-och-repetitioner-failure-eller-inte/
http://traningslara.se/styrketraning-del-v-vila-set-och-total-volym/

Lite förvånad att ingen verkar ha rekommenderat JG och Niklas blogg tidigare. Här kan du läsa lite om allmänträningslära. Kan rekommendera deras bok kommer du lära dig mycket. Ett annat råd är att du börjar träna med någon. Kanske en atletklubb, där kommer du fort göra framsteg i lyften

ReXi
2013-08-12, 12:59
typ 5500 kcal är lite mer än "bra" för dig:D Du är ju liksom inte en 100kgs skogshuggare på 1700-talet.

Runt 3000 Kcal är lagom för dig, även det är ett överskott.
Jag vet, men fick höra och läsa, att man ska äta mycket. Vilket jag gjorde...
Men ska nog ta och deffa på 1700-2000 kcal.

Failure tror jag inte är.det avgörande.

Får jag gissa vilt så.tror jag brist på.struktur och progression. Möjligt att du kör strikt och exentriskt som du säger men hur strikt och är det rätt strikt? Har du haft längre uppehåll? Har du gått upp den vikten jämt eller 20 kg på.ett år.och resten på.det andra?
Vill inte tro.att någon som tycker det är roligt och tränar ofta och hårt och strikt som dessutom äter mycket inte får åtminstone hyffsade resultat på två år. Något i ekvationen stämmer inte.

Kan vara generna, men det ska vi väl inte hoppas på, eller hur?
Ganska strikt, liksom upp och långsamt ner, osv. 20Kg är jämt, kanske lite snabbare vikt uppgång i början, pga vätska osv.

Ja, exakt något stämmer inte, kanske det beror på att jag tränar muskeln en gång i veckan, har börjat med en rullande tre splitt, med en dags vila i veckan.

Det hoppas jag verkligen inte!

http://traningslara.se/styrketraning-del-i-introduktion-och-lite-fysiologi/
http://traningslara.se/styrketraning-del-ii-muskelfiberaktivering/
http://traningslara.se/styrketraning-del-iii-time-under-tension-och-intracellulara-metaboliter/
http://traningslara.se/styrketraning-del-iv-intensitet-och-repetitioner-failure-eller-inte/
http://traningslara.se/styrketraning-del-v-vila-set-och-total-volym/

Lite förvånad att ingen verkar ha rekommenderat JG och Niklas blogg tidigare. Här kan du läsa lite om allmänträningslära. Kan rekommendera deras bok kommer du lära dig mycket. Ett annat råd är att du börjar träna med någon. Kanske en atletklubb, där kommer du fort göra framsteg i lyften

Tack för dessa länkar ska gå igenom alla nu.

filmjölk
2013-08-12, 15:11
Jag vet, men fick höra och läsa, att man ska äta mycket. Vilket jag gjorde...
Men ska nog ta och deffa på 1700-2000 kcal.


.

Jag tycker att du istället skall följa mitt program (seriöst, lägg ner 5-6splittar), träna hårt, och käka bra utan att svulla. Deff och bulk är två ord du kan glömma bort ett par år.

PureWhey
2013-08-12, 15:18
Jag tycker att du istället skall följa mitt program (seriöst, lägg ner 5-6splittar), träna hårt, och käka bra utan att svulla. Deff och bulk är två ord du kan glömma bort ett par år.

Stort +1

Stefan J
2013-08-12, 15:26
Jag tycker att du istället skall följa mitt program (seriöst, lägg ner 5-6splittar), träna hårt, och käka bra utan att svulla. Deff och bulk är två ord du kan glömma bort ett par år.

Haha ja faktiskt. De flesta tränar så uselt på gymmen att de hade haft mycket bättre resultat av att träna 5-10 rejäla set (av varje övning) böj/bänk/mark/miliärpress/chins 2ggr/vecka och inget annat än vad de håller på med för tillfället.

ReXi
2013-08-12, 15:44
Jag tycker att du istället skall följa mitt program (seriöst, lägg ner 5-6splittar), träna hårt, och käka bra utan att svulla. Deff och bulk är två ord du kan glömma bort ett par år.

Men passen tar ju så lång tid, alltså det var rätt så långa pass.

filmjölk
2013-08-12, 15:49
Men passen tar ju så lång tid, alltså det var rätt så långa pass.

Träningspassen måste få ta sin tid. Det blir svårt att få till ett vettigt pass på tjugo minuter.

men så mastiga är de inte, passen i mitt program bör ta c.a 90minuter.

Ett Orm
2013-08-12, 15:57
Men passen tar ju så lång tid, alltså det var rätt så långa pass.

Prova då SL eller SS, enkla och effektiva scheman.

Jag kör också klassisk tresplit rullande. 4-5 övningar 2-6 set runt 8 reps. Passen tar ca 40 min men är intensiva med kort vila. Skriver ner varje litet reps(förjävla viktigt enligt mig).

Malle1
2013-08-12, 16:24
Man kan få resultat utan marklyft....

ReXi
2013-08-12, 16:34
Träningspassen måste få ta sin tid. Det blir svårt att få till ett vettigt pass på tjugo minuter.

men så mastiga är de inte, passen i mitt program bör ta c.a 90minuter.
Ska testa! Det är tänkt att köra fyra pass i veckan, och tre dagars vila, samtidigt hinner man gå igenom kroppen två gånger på en vecka.

Kör du den själv?

Prova då SL eller SS, enkla och effektiva scheman.

Jag kör också klassisk tresplit rullande. 4-5 övningar 2-6 set runt 8 reps. Passen tar ca 40 min men är intensiva med kort vila. Skriver ner varje litet reps(förjävla viktigt enligt mig).
Skriver också ner varje litet rep, skön känsla att nästa pass kunna ta 1-2 rep mer. :)

Man kan få resultat utan marklyft....
Vart kom marklyft ifrån?

ReXi
2013-08-12, 16:36
Jag tycker att du istället skall följa mitt program (seriöst, lägg ner 5-6splittar), träna hårt, och käka bra utan att svulla. Deff och bulk är två ord du kan glömma bort ett par år.

Jag förstår hur du tänker, men just nu är jag så pass missnöjd med min kropp, att jag måste deffa. Mina kläder passar knappt mig längre, vad än jag tar på mig så putar min mage ut, jag går in med indragen mage varje dag utanför hemmet...

filmjölk
2013-08-12, 16:37
Ska testa! Det är tänkt att köra fyra pass i veckan, och tre dagars vila, samtidigt hinner man gå igenom kroppen två gånger på en vecka.

Kör du den själv?


?

nej. Jag har inte motivation till att träna ordentligt. men det blir något liknande pass 1, 2ggr i veckan:)

Ett Orm
2013-08-12, 16:52
Ska du köra sex eller fyra pass? Du verkar ändra dig från inlägg till inlägg med vad du tycker och vill ha det.

ReXi
2013-08-12, 17:14
Ska du köra sex eller fyra pass? Du verkar ändra dig från inlägg till inlägg med vad du tycker och vill ha det.

Filmjölks program lät intressant, blir antagligen rullande 3 split, med 1 dags vila i veckan, eller filmjölks program.

ReXi
2013-10-03, 21:38
Blev 3 rullande split med en dagvilla i veckan. Ökat fint i allt förutom bicepsövningarna.
Tex ökat 7,5kg i mark, 10kg i bänk, samt gått ner sex kilo på sju veckor. (En vecka räknade jag maten fel, gick upp den veckan ist...)
Försöker ligga på ca:
180-200g P
75-100g K
50g F
Kör dock ingen cardio.
Vill dessutom tacka alla i tråden som hjälpt mig!

Edit: Dessutom kan jag nu göra 3,5-4 chins! Och 6 pull ups! Innan degen kunde jag inte göra en enda chins och endast en pull-up.

Dennis012345
2013-10-03, 22:12
Bra ökning du gjort i bänken! Kört nåt knäböj?
Tycker sen att du gått lite för "snabbt" .. ha inte så bråttom, du vinner på styrkan och får behålla mer muskler.

ReXi
2013-10-03, 22:15
Bra ökning du gjort i bänken! Kört nåt knäböj?
Tycker sen att du gått lite för "snabbt" .. ha inte så bråttom, du vinner på styrkan och får behålla mer muskler.
Börjat med frontböj ist för knäböj, älskar verkligen övningen! Ökat 5kg där också, dock försöker jag fortfarande få in tekniken.

Du har rätt, jag kanske går för snabbt dock har jag inte så mycket muskler och och jag ökar i stort stt under alla pass. Så länge det går framåt ser jag inga problem.

J89
2013-10-03, 22:20
Så pass kassa gener kan man inte ha att du inte kan göra en chins efter TVÅ år.

Ska man tro på majoriteten studier som har gjorts inom området så kan man tyvärr ha så pass kassa gener.

Dennis012345
2013-10-03, 22:26
tror att de e samma princip i bägge övningar(knäböj och frontböj). Dock tror jag att man kan ta mer i knäböj därför den e populärare :)

Men du kan bara förvärra det.. När du sedan nått din gräns hur mkt du vill komma ner på de där sättet så blir de bara lättare att bli tjock igen, för ju mer muskler mer kalorier som förbränns...och utan muskler mindre förbränns det..

sen tycker jag faktist inte att det är skam att "bara" ta 80kg i bänk. Utan några muskler(som du tror att du inte har) hade du aldrig klarat det. Din axelpress är rätt så bra det me. Så tänk framåt och inte bakåt.